Något inspirerad av denna tråd, så bestämde jag mig för att ladda ner demot och testa denna simulator som jag tidigare sneglat på. Och det var mycket intressant (och lärorikt) med denna variant av atmosfärisk transport. Jag har dock stött på en klurighet som jag hoppas att någon av er här kan hjälpa mig att lösa. Du som är intresserad av upprinnelsen kan fortsätta läsa, du som enbart är intresserad av vad denna nybörjare behöver veta kan skrolla till slutet på detta inlägg.
__________________________________
END READER AGREEMENT
Innan du fortsätter läsa så behöver jag upprepa att jag är en fullständig nybörjare inom de atmosfäriska transporternas värld, och genom att fortsätta läsa denna text så går du som läsare med på att inte förvänta dig något bättre än vad som rimligen kan förväntas av en fullständig nybörjare. Och därutöver så går du med på att dessutom förvänta dig något ännu värre än vad som kan förväntas av en fullständig nybörjare.
Det sista därför att jag trots vad som här återberättas ska se bra ut. Slutligen så går du som läsare, genom att fortsätta (continue), också med på att hädanefter med omgående verkan glömma vad som står i första meningen av detta stycke.
PRESS (Y) to agree and continue, PRESS (ALT + F4) if you disagree.
__________________________________
Efter att ha kollat på några tutorialer och gjort ett par provlyftningar i simulatorn och dessutom lyckats landa de två minsta planen i demot, så tog jag mig an försöket att göra en komplett flygning med CRJ700'an. En regnig kväll (i simulatorn) så startar jag vid bränsledepån (ursäkta om terminologin inte är enligt korrekt fackterminologi), sätter på några ljus i mörkret och kontaktar flygtornet med radion i hopp om att få de praktiska gula taxivägspilarna att komma fram.
Icke, "Only RFI, request denied". Nåja, mina tidigare erfarenheter är väldigt begränsade, men jag vet i alla fall att det inte betyder att man inte kan flyga, utan enbart att man inte bör förvänta sig någon hjälp från nissarna i flygtornet. Så jag gjorde mig redo för att ta mig ut på startbanan. Kollar att parkeringsbromsen är "off", och sätter igång reverse throttle... ingenting händer. Kör den på max, men förgäves. Flygplanet rör sig inte ett dugg. Trycker på bromskommandot två och tre gånger men det är inte där hindret ligger. Jag ger upp och resonerar att jag inte behöver lära mig att backa ännu, vänder på spakarna, gasar framåt och gör en 180 graders sväng på gräset. Andrapiloten, som jag efter test av vinkel från utsidan vet är där även om jag inte direkt kallat på någon, ger inte ifrån sig några ljud så det betyder nog att det är helt i sin ordning. Sen är det ut på startbanan och upp i luften.
Skymtar några tiotals minuter senare (save file - load, annars sätter tidsbegränsningen stop i demot) en passande flygplats på en av två öar, från 3000 meters höjd så siktar jag in mig på denna, sänker planet, gör en u-sväng och lägger det i position för landning.
"Seatbelts on"-pipljudet ljuder när jag fäller ner den kontrollspaken (?). Bra det, för det skulle passagerarna behöva visade det sig snart.
Numera på en höjd på bara några hundra meter över havet, både mätmässigt och bokstavligt, och hastigheten sänkt, så fäller jag ner landningsstället, klaffarnas användbarhet känner jag till någorlunda så även de fäller jag ut ett tiotal procent. Riktar in planet på landningsbanan med min "brake lever" numera på 100% (vet inte vad en brake lever exakt gör, ska kolla upp det, men allting som heter något innhållandes 'brake' torde ju vara användbart när man vill få ner farten). Det gick relativt bra med en landning bara något till höger om där jag helst hade varit, och framförallt så gick det mjukt, och detta vågar jag påstå beror mer på min goda timing än på gräsets konsistens. Jag sätter motorerna på maximal reverse för att få ner farten, men märker ganska snabbt att det här inte har tillräckligt stor effekt, först när jag ser att landningsbanans slut (en bit till vänster om mig i detta läge alltså) är oroväckande nära så kommer jag på att jag glömt bromsa ( ).
Jag tryckte relativt lugnt på bromsen, men hur känner man sig som en passagerare när man passerar landningsbanans slut och i god fart rullar mot havet som omger denna lilla ö? Jag vill inte gissa men de skulle i alla fall få valuta för att de tog på sig säkerhetsbältet. Den hårda inbromsningen var sen, men inte för sen visade det sig, då besättning och passagerare klarade sig undan drunkning med sisådär 50 centimeters marginal.
Det är dock inte över utan som några av er som orkat läsa detta kanske listat ut, så behöver jag åter hjälp med att backa med en CRJ700:a. Den här gången så har jag inte alternativet att gå framåt, så det är ett bra tillfälle att ta och lära sig backningsproceduren. Att ha låtit simulatorn gå efter att ha sparat och tagit nedanstående skärmdumpar för att visa en överblick av läget, har gett mig ytterliggare insikt, nämligen om att flygplanet efter några få minuter sjunker ner i vattnet helt plötsligt och programmet besvarar det med ett "splash".
Flygbolaget riskerar redan aktioner om detta, men om passagerarna också tvingas lämna platsen simmandes, eller värre, så blir ju inte situationen bättre precis. Marginalerna för att detta händer är små. Så hoppas någon här kan göra något för att hålla planet ur vattnet och (framförallt) så att jag kan få reda på hur man backar.
Läget:
http://img40.imageshack.us/img40/6055/36578935.jpg
Små marginaler:
http://img42.imageshack.us/img42/4020/36841696.jpg
____________________________________________
Hur backar man en CRJ700? (nedan)