Vart kommer namnet blu-ray ifrån?

Permalänk

Vart kommer namnet blu-ray ifrån?

Fick för mig att det heter blue-ray men heter ju tydligen blu-ray.
Sökt lite men inte hittat vad det står för.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Why the name Blu-ray?

The name Blu-ray is derived from the underlying technology, which utilizes a blue-violet laser to read and write data. The name is a combination of "Blue" (blue-violet laser) and "Ray" (optical ray). According to the Blu-ray Disc Association the spelling of "Blu-ray" is not a mistake, the character "e" was intentionally left out so the term could be registered as a trademark.

The correct full name is Blu-ray Disc, not Blu-ray Disk (incorrect spelling)
The correct shortened name is Blu-ray, not Blu-Ray (incorrect capitalization) or Blue-ray (incorrect spelling)
The correct abbreviation is BD, not BR or BRD (wrong abbreviation)

http://www.blu-ray.com/faq/#bluray_name

Permalänk

Hmm, med tanke på att det är en blå laser så, men jag tror själv att dom inte fick använda Blue-ray för att sony ir nåt ( läst i PC För Alla, för en miljard år sedan ) kom ut med tekniken för länge sedan och tog väl patent påt (men var för dyrt att ha i allmänheten ) , så dom fick använda ett annat namn?

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zekkexavior
Hmm, med tanke på att det är en blå laser så, men jag tror själv att dom inte fick använda Blue-ray för att sony ir nåt ( läst i PC För Alla, för en miljard år sedan ) kom ut med tekniken för länge sedan och tog väl patent påt (men var för dyrt att ha i allmänheten ) , så dom fick använda ett annat namn?

Du vet väl att Sony var blu-rays största framfötter.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Du vet väl att Sony var blu-rays största framfötter.

Jag visste inte riktigt vikket företag jag skulle skriva så det blev ba nåt, men någorlunda som nåt jag skrev var det väl?

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zekkexavior
Jag visste inte riktigt vikket företag jag skulle skriva så det blev ba nåt, men någorlunda som nåt jag skrev var det väl?

Snarare det motsatta. Läs Elgots inlägg.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zekkexavior
Hmm, med tanke på att det är en blå laser så, men jag tror själv att dom inte fick använda Blue-ray för att sony ir nåt ( läst i PC För Alla, för en miljard år sedan ) kom ut med tekniken för länge sedan och tog väl patent påt (men var för dyrt att ha i allmänheten ) , så dom fick använda ett annat namn?

Tror faktiskt det ligger nåt i att tekniken kom "för länge sen", det finns ett formatet som heter Prodisc? där skivorna är på max 23GB mot 25 för Blu. Skulle tippa på att det är samma sorts skivor bara att man inte använder de allra yttersta spåren. Riktade sig mot "professionella aktörer".

http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc

Inte ett spår av det , heter knappast prodisc heller då det är en tillverkare men men. Jag har läst om det här formatet på just Wikipedia, säker på att max var 23GB och även att det var Sony som låg bakom.

Edit: Jodå, var ju bara att söka på 23GB!
http://en.wikipedia.org/wiki/XDCAM
http://en.wikipedia.org/wiki/Professional_Disc_for_Data

Mycket värdefull kunskap

Visa signatur

««« »»»