Permalänk

Nybyggt dator dör efter 1-10 sekunder

Hejsan allihopa!

Igår kväll byggde jag ihop min nya dator och allt gick smidigt.
Komponenterna satt på plats, enheterna
och kabeldragningen var jag mycket nöjd med.

Alla fläktar sätts på och datorn kör igång men ingenting kommer fram på skärmen och biospipet som man brukar höra på andra datorer hörs inte

Helt svart, biosen startar inte och dvd-spelaren ger ifrån sig ett konstigt ljud.

Jag var noga med att inte skada komponenterna med statisk el så jag jordade mig med hjälp av esd-armband och var noga med att inte röra känsliga saker.

Så vad kan vara felet?

Datorn:

Chassi: Antec 902
Processor: Core i7 920 (Stockskylning)
Moderkort: Gigabyte GA-EX58-UD4P
Nätaggregat: Cooler Master Real Power 700w Modular
Internminnen: Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-12800
Grafikkort: Sparkle GTX275

Visa signatur

!YeAh!

Permalänk
Medlem

Kontrollera processorn och kylningen, så den verkligen sitter monterad korrekt. Kanske blir det för varmt?

Permalänk
Medlem

Det första som slog mig var som whzfred sa, troligen något problem med processorkylningen.

Har du smetat dit tillräckligt mycket kylpasta? (kan va så att processorn levererades inkl. kylpasta) men ändå om jag var du så skulle jag ta en titt under kylaren.

700W ska ju klara av ditt system så jag tror inte att det kan vara något fel på nätagget.

Permalänk

Bytte ut kylpastan och satte tillbaka kylaren men det funkar fortfarande inte.

Visa signatur

!YeAh!

Permalänk

Du kanske kan ha skadat någon kabel! det har hänt mig innan att jag böjjt för mycket på en sata kabel eller liknande.

Visa signatur

-------------------------

Permalänk
Avstängd

Jag hade samma problem och då var det för att jag hade böjt för mycket på 4/8pins kabeln.

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6400+ | Gigabyte GeForce 9600GT Dual-DVI 512MB | Asus M2N-SLI | Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 1GB 2x | Corsair 550w | Zalman CNPS9700 NT | antec p182b + 5 nexusfläktar| hårddiskar 750 + 140 + 10 (interna) 500 + 500 + 400 (externa)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HyperLogic
Bytte ut kylpastan och satte tillbaka kylaren men det funkar fortfarande inte.

Vissa har gjort och sagt det där 3 gånger innan de erkände att ett av benen på kylaren inte satt ordentligt. Du måste använda händerna när du kontrollerar att den sitter för att titta leder ingen vart.

Har du satt i båda elkablarna från nätagget till moderkortet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Vissa har gjort och sagt det där 3 gånger innan de erkände att ett av benen på kylaren inte satt ordentligt. Du måste använda händerna när du kontrollerar att den sitter för att titta leder ingen vart.

Har du satt i båda elkablarna från nätagget till moderkortet?

Självklart har jag gjort det.

Visa signatur

!YeAh!

Permalänk
Medlem

Se detta som en tips...
Jag startar alltid nybyggen med så lite komponenter som möjligt.
Moderkort, processor, en minnessticka, grafikkort (om ej inbyggd grafik) (självklart kopplat till en skärm.) och strömförsörjning. Detta startar jag sedan utanför en datorlåda, för att undvika kortslutning på baksidan då man skruvar fast moderkortet i chassiet.
Om detta fungerar kan man sedan börja den "riktiga" monteringen, in med moderkortet i lådan, testa att starta, test ok, in med hårddiskar, dvd-spelare och alla andra "överflödiga" komponenter.

Får du det inte till att fungera med minimalt med komponenter så har du iaf minskat mängden möjligheter som orsakar problemet. Testa då att byta ut/kontrollera en sak i taget, tex prova alla minnesstickorna, men bara en åt gången, testa i olika minnesplatser, kontrollera kylpasta på processorn osv.

Hoppas problemet löser sig !

Permalänk
Medlem

Har du använt spacers?

Permalänk
Medlem

Smile4u:
Det är en guide för det som Smile4u pratade om.
http://www.techsupportforum.com/hardware-support/building/171...
Strunta i rubriken och använd en stjärnskruvmejsel istället för en platt för att stänga av och starta datorn genom att röra vid metall piggarna där kablarna till front panelen ska sitta. Det är bara 5 delar i minsta möjliga konfiguration. Ingen hårdisk etc.

Moderkortet
Processorn + Kylaren
1 minne
Grafikkortet
Nätaggregatet

Börja sedan ta bort även grafikkortet och se om den fortfarande dör.

Ta även loss moderkortet och kolla distanserna under åtminstone och testar du de 5 delarna utanför lådan som i guiden så blir det ännu lättare att jobba.

Permalänk
Medlem

jag hade samma problem. Se till att du satt in 4/8 pinns kabeln i moderkortet. Det var iaf mitt problem Om du har 4 pinn uttag i datorn men bara 8 pinn ifrån nätagget (Testa dela på 8pinnen så får du två st 4pinn