Permalänk

Amd Dual core 5000+

Hej

Jag har en Amd dual core 2.6 ghz 5000+ med Gigabyte GA-MA78GM-S2H och jag tänkte clocka min processor , vet ni något bra program man kan använda ?

MVH Emil

Permalänk

CPU COOL brukar fungera bra
Eller programmet som Gigabyte skickar med på cd skivan till brädan.

Permalänk
Avstängd

Re: Amd Dual core 5000+

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LimeN9211
Hej

Jag har en Amd dual core 2.6 ghz 5000+ med Gigabyte GA-MA78GM-S2H och jag tänkte clocka min processor , vet ni något bra program man kan använda ?

MVH Emil

BIOS

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Bästa ska ju vara bios. Men för att exprimentera sig fram så är la amd overdrive rätt bra?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Bästa ska ju vara bios. Men för att exprimentera sig fram så är la amd overdrive rätt bra?

AMD OverDrive är "bra" beroende helt och hållet på moderkortet/BIOS version.

Läs guider, klocka i BIOS först, sen använd OverDrive.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Re: Amd Dual core 5000+

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LimeN9211
Hej

Jag har en Amd dual core 2.6 ghz 5000+ med Gigabyte GA-MA78GM-S2H och jag tänkte clocka min processor , vet ni något bra program man kan använda ?

MVH Emil

sorri mannen... men den där fucking processorn är tamefan omöjlig att klocka! ( jajajajajajajajajajaj jag vet att det inte är "omöjligt" )

Men asså jag har samma processor... och det är SKIT svårt att klocka den!!! jag har lyckats klocka den till 2.73 och det är fanimej max men jag har läst massor med artiklar om att just den här är svårt klockad :/

Permalänk
Medlem

Re: Re: Amd Dual core 5000+

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SissY
sorri mannen... men den där fucking processorn är tamefan omöjlig att klocka! ( jajajajajajajajajajaj jag vet att det inte är "omöjligt" )

Men asså jag har samma processor... och det är SKIT svårt att klocka den!!! jag har lyckats klocka den till 2.73 och det är fanimej max men jag har läst massor med artiklar om att just den här är svårt klockad :/

Har du vanliga eller be?
Olika processorer klockar olika även att det har exakt samma produktnamn osv.
Man kan inte ens säga att 5 processorer som har serienummers följd skall klocka likt varandra. Sen så är la kanske inte den gammla athlon x2 så superbra klockare överlag.

Gäller både amd/ati intel nvidia.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Jag hade en 5000+ ICKE BE och kunde klocka den till 3 GHz utan problem

Visa signatur

Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II X3 720BE @ 3.5GHz | LeadTek GTX 260 | 4GB OCZ Reaper | Corsair 650W | 3DMARK06: 16723

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LameAimer Oskar
Jag hade en 5000+ ICKE BE och kunde klocka den till 3 GHz utan problem

I helvete heller! det ska du bevisa!

Permalänk
Medlem

Ge dig för fan fatta att folk har olika förmågor vissa går på vatten vissa kan överklocka datorer.

3ghz är la inte särskill ovanligt Den är ju väldigt lik en 6000+ som körs i 3/3,1ghz

Och som ja sa innan de skilljer väldigt mycket från cpu till cpu. vilket nätaggregat, moderkot, minne du kör med så han kan mycketväl ha kommit upp i 3ghz.
Säger inte att den klockar som en "gud" Men bara att du har fel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SissY
I helvete heller! det ska du bevisa!

hahahaha Nej, det kan jag inte, har inte kvar den. Det var ju bara att höja vcore nåt snäpp och dra upp FSB (eller vad det nu heter). Svårare än så var det inte för mig iallafall

Jag börjar fatta mer och mer om överklockning men är fortfarande rätt värdelös, och då var jag 3 år yngre och fattade ingenting vad jag hållde på med, hade bara glott på nån sida att man skulle öka FSB lite lätt, sen när det tog stopp ökade man vcore.

edit: såg här på forumet att nån hade klockat en 5000+ till 3.4GHz.. BE men ändå.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II X3 720BE @ 3.5GHz | LeadTek GTX 260 | 4GB OCZ Reaper | Corsair 650W | 3DMARK06: 16723

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SissY
I helvete heller! det ska du bevisa!

Min 4000+ 2,1GHz klarade av en överklockning på 3,0GHz 24/7

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SissY
I helvete heller! det ska du bevisa!

Varför skulle det inte gå ? Vad har du ändrat på ?

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6400+ | Gigabyte GeForce 9600GT Dual-DVI 512MB | Asus M2N-SLI | Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 1GB 2x | Corsair 550w | Zalman CNPS9700 NT | antec p182b + 5 nexusfläktar| hårddiskar 750 + 140 + 10 (interna) 500 + 500 + 400 (externa)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joelhoglund
Varför skulle det inte gå ? Vad har du ändrat på ?

ehm... vcore fsb... + plockat ur grafikkort och cdläsare... provat så in i helvete:D tror du inte? kom hem till mig på tis eller ons ska du få se....

OBS: det är inte så att min prolle är någe dåligt exemplar... det är faltost så att amd athlon 5000+ är svår klockad!!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SissY
ehm... vcore fsb... + plockat ur grafikkort och cdläsare... provat så in i helvete:D tror du inte? kom hem till mig på tis eller ons ska du få se....

OBS: det är inte så att min prolle är någe dåligt exemplar... det är faltost så att amd athlon 5000+ är svår klockad!!

Vad är det som inte funkar ?

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6400+ | Gigabyte GeForce 9600GT Dual-DVI 512MB | Asus M2N-SLI | Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 1GB 2x | Corsair 550w | Zalman CNPS9700 NT | antec p182b + 5 nexusfläktar| hårddiskar 750 + 140 + 10 (interna) 500 + 500 + 400 (externa)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SissY
ehm... vcore fsb... + plockat ur grafikkort och cdläsare... provat så in i helvete:D tror du inte? kom hem till mig på tis eller ons ska du få se....

OBS: det är inte så att min prolle är någe dåligt exemplar... det är faltost så att amd athlon 5000+ är svår klockad!!

Pfft, X2 5000+, BE eller inte, går att få upp till 3.0 GHz hur lätt som helst, bara sätt FSB på 200 och Multi på x15 så har du den i 3.0 GHz. Har du dessutom Vcore på 1.35 så behöver du inte ens röra Vcore. X2 5000+ är ju i princip en nerklockad X2 6000+, som sedan är jävligt svår att få högre än 3.1-3.2 GHz.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar