EU-Valet i morgon 7e Juni! Gå och rösta!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Denna person har några rätt: http://www.fjellner.eu/om-mig/asikts-abc/

Inte alla rätt, men några.

Sen om jag röstar på honom eller någon annan får jag se imorrn.

Det smärtar mig att liberaler som du och många av mina personliga vänner röstar på Moderaterna.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Men helvete då... EPP-ED (kristdemokraterna) gick framåt i hela Europa, likaså ALDE (den liberala gruppen). Sett till hela EU är det här ett misslyckande; vi kommer att få mer konservatism i EU. Glöm kärnkraft, glöm ett fritt internet och bättre fri- och rättigheter för medborgarna...

Den här dagen är ett betydande misslyckande för mänskligheten som helhet under det tidiga 2000-talet.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det smärtar mig att liberaler som du och många av mina personliga vänner röstar på Moderaterna.

Fast det beror lite på hur man resonerar, prioriterar, och taktikar. Det var givet att Piratpartiet skulle ta minst ett mandat. Det är bra. De kan slåss för kung och fosterland för privatlivsfrågan.

Mycket mindre givet att någon person med hyffsat bra ekonomisk politik röstas in, framförallt nu i dessa tider när politikerna går mot protektionism och keynesianism. Fjellner fick min röst för han är väldigt tydlig på två punkter på sin webbsajt:

Citat:

Därför borde EU leva som man lär och riva ALLA tullmurar mot resten av världen.

Citat:

Jag vill avskaffa ALLA jordbruksbidrag och subventioner.

Har dock inga speciella illusioner att han kommer kunna ändra något av detta.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/webbtv/artikel_3026051.svd

Underbar sosseröstande svennebanan ca 0.40 in i klippet, han berättar att han röstade på socialdemokraterna, följdfrågan blir "Varför det?" hans svar: "För att jag...umm...tycker att socialdemokraterna, äh jag brukar rösta på socialdemokraterna". En äkta ung gråsosse i action!

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/webbtv/artikel_3026051.svd

Underbar sosseröstande svennebanan ca 0.40 in i klippet, han berättar att han röstade på socialdemokraterna, följdfrågan blir "Varför det?" hans svar: "För att jag...umm...tycker att socialdemokraterna, äh jag brukar rösta på socialdemokraterna". En äkta ung gråsosse i action!

Alltid läskigt med folk som röstar på de största partierna utan att veta varför. Väldigt orwellskt.

Men visst. Partiet är väl nöjda att deras 70-åriga indoktrinering fungerar. Gör som jag säger, tänk inte.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Alltid läskigt med folk som röstar på de största partierna utan att veta varför. Väldigt orwellskt.

Men visst. Partiet är väl nöjda att deras 70-åriga indoktrinering fungerar. Gör som jag säger, tänk inte.

inte alltid lätt att sätta ord på vad man tycker utan nån tid till att tänka...

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Alltid läskigt med folk som röstar på de största partierna utan att veta varför. Väldigt orwellskt.

Men visst. Partiet är väl nöjda att deras 70-åriga indoktrinering fungerar. Gör som jag säger, tänk inte.

De kanske inte är nöjda med politiken, men hoppas att politikerna skall ändra sig om de får tillräckligt många röster.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriggus
inte alltid lätt att sätta ord på vad man tycker utan nån tid till att tänka...

Så utanför valstugan, förmodligen efter att han har röstat så kan han inte ge en enda anledning till varför han tagit sig till valurnan? Givetvis förväntar man sig inte någon extremt djup analys av det politiska läget men man kan säga något slags ledord till varför man valt ett parti om man nu inte röstar enbart av tradition.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
Jag är intresserad av vilka område de olika partierna är mest populära i.

Om det finns någon stad där FI fick nära 50% eller liknande.

Kolla här

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Alltid läskigt med folk som röstar på de största partierna utan att veta varför. Väldigt orwellskt.

hörde en tant under ett sossemöte i någon småort i TV säga sig vara rädd för att valdeltagandet skulle bli lågt och att det gav utrymme för småpartier.
Citat: De här småpartierna är skrämmande. Vi måste få alla att gå och rösta.

Liksom hjälp, som om att alla som inte stöder sossarna är läskiga och vill skada mänskligheten.

Jag är mer rädd för dessa utan politisk insikt och slentranmässigt lägger sin röst på Sossarna.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
hörde en tant under ett sossemöte i någon småort i TV säga sig vara rädd för att valdeltagandet skulle bli lågt och att det gav utrymme för småpartier.
Citat: De här småpartierna är skrämmande. Vi måste få alla att gå och rösta.

Liksom hjälp, som om att alla som inte stöder sossarna är läskiga och vill skada mänskligheten.

Jag är mer rädd för dessa utan politisk insikt och slentranmässigt lägger sin röst på Sossarna.

Amen. Jag fick hemskickat hemska indoktrineringspamfletter från Svenska Elektrikerförbundet, i vilka de målade upp scenarion där gud förbjude något annat parti än Socialdemokraterna blev invalt i Europaparlamentet. De var bland annat inne på samma linje som sagda tant, ungefär att "vi måste gå och rösta allihopa, annars kanske SD hamnar i Europaparlamentet", samt ägnade sig åt smutskastning av alla andra partier utom SAP.
Jag har inga problem med att SD eller valfritt annat parti hamnar i Europaparlamentet om de faktiskt fick tillräckligt många röster för att förtjäna det. Det är liksom så systemet fungerar och det får man acceptera. Jag finner det störande att vissa organisationer känner sig så osäkra att de måste smutskasta andra partier för att göra sig hörda, istället för att bara på sin höjd propagera för och framhålla fördelarna med det parti man står närmast.

Visa signatur

"Penol, the makeup of mobbade makeup artists" - Ritarn, MNK, P3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Kom att tänka på två att mina tidigare inlägg riktade till dig angående blodgivning, och ville bara be om ursäkt, då jag uppenbarligen hade helt fel... Du är en principernas man!

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=868...
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=869...

T.o.m. vi ute på norrländska landsbygden har nära till vallokalerna. Men jag antar såklart att du avstår som en protest för att man inte kan rösta via internet, och inte p.g.a. lättja, som du råkade skriva.

Ne det är inte lättja, jag ser min vallokal från balkongen. Jag gick förbi den igår 2 gånger. Skulle inte varit några problem att rösta, men jag finner det dumt att vi år 2009 fortfarande inte kan använda tekniken vi har idag för sådana viktiga frågor. Inte konstigt att valdeltagandet är så lågt när vi fortfarande använder ålderdomliga metoder till röstning. På samma vis som en blank röst visar missnöje med de val man har anser jag att utebliven röst visar missnöje med röstsystemet.

Jag gör mycket på grund av principer.

Sen tycker jag visserligen att vår tids benämning av demokrati är skrämmande, men det är en helt annan fråga.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ne det är inte lättja, jag ser min vallokal från balkongen. Jag gick förbi den igår 2 gånger. Skulle inte varit några problem att rösta, men jag finner det dumt att vi år 2009 fortfarande inte kan använda tekniken vi har idag för sådana viktiga frågor. Inte konstigt att valdeltagandet är så lågt när vi fortfarande använder ålderdomliga metoder till röstning. På samma vis som en blank röst visar missnöje med de val man har anser jag att utebliven röst visar missnöje med röstsystemet.

Jag gör mycket på grund av principer.

Sen tycker jag visserligen att vår tids benämning av demokrati är skrämmande, men det är en helt annan fråga.

Förmodligen svårare att kontrollera dessa val. Men jag tycker inte att det borde vara speciellt svårt att göra en lösning på det.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ne det är inte lättja, jag ser min vallokal från balkongen. Jag gick förbi den igår 2 gånger. Skulle inte varit några problem att rösta, men jag finner det dumt att vi år 2009 fortfarande inte kan använda tekniken vi har idag för sådana viktiga frågor. Inte konstigt att valdeltagandet är så lågt när vi fortfarande använder ålderdomliga metoder till röstning. På samma vis som en blank röst visar missnöje med de val man har anser jag att utebliven röst visar missnöje med röstsystemet.

Jag gör mycket på grund av principer.

Sen tycker jag visserligen att vår tids benämning av demokrati är skrämmande, men det är en helt annan fråga.

Men snälla rara, hur jäkla svårt ska det vara att ta med sitt ID-kort ta ett steg in en lokal ta en röstsedel med det parti som du tycker verkar bäst.
Ta ett kliv till och få ett kuvert i handen (tycker man att det blir för tungt här så ta ett kliv bakåt och ta en sedel som är blank då dom är lite lättare) ta sedan ytterligare 10 steg och gå in bakom en grön skärm.
Bakom skärmen finns ett litet bord här kan du lägga röstsedeln och kuvertet. Som tur är så är dessa bord ganska stabila så det är inga som helst problem att även luta sig lite mot bordet och hämta andan av den mycket ansrängande vägen hit.
På bordet brukar det ligga en penna (en sån där pinne som man kan skriva med. Jodå det går att skriva utan tangentbord också.)
Gör nu ett kryss ( X ) i en av rutorna för den kandidat som DU! tycker verkar lämpligast. Nu kommer ett svårt moment här ta valsedeln och lägg den i kuvertet (JA! Det är lättast att använda båda händerna här.)
Nu kommer det roliga momentet. Stick ut den där blöta köttiga saken i munnen den s.k. tungan, du behöver inte anstränga dig mer än att bara ha den några millimeter utan för munnen ta sedan kuvertet och gör en likande rörelse som du gör med datormusen och se-på-fan nu blev det där goda klistret alldeles kladdigt.
Lägg nu kuvertet på bordet och vik igen kuvertet så att klistret klistrar igen kuvertet.
Nu kommer det sanslöst påfrestsande arbetet att trycka med fingrarna lite så att kuvertet inte går upp av sig själv.
Nu går du ytterligare ett antal steg fram till ett bord med två personer, räcker fram ditt kuvert och ID-handling.
Personen kommer nu läsa upp ditt person nr, så person nr två kan slå upp ditt namn i en liten bok för att se om verkligen är du. Nu lägger personen ditt kuvert i en låda med en vit markering på och ditt jobb är färdigt ta nu flertalet steg ut på gatan och gör det du vill resten av dagen.
Det hela tar ca 1--2 minuter om det inte är kö.

Helt sanslöst att folk inte röstar "för att det är såååååå krångligt". Samtidigt så brukar det ju vara just dessa som inte röstar som är dom största gnällspikarna.

Varför gnäller du över dagens syn på demokrati när DU! inte gör din DEMOKRATISKA plikt och röstar! Är något fel så är det DU! som talar om vad som är fel genom DIN röstseldel & DIN kandidat i personvalet!

Det spelar ingen som helst roll vad du röstar på, är du missnöjd med samhället finns det missnöjespartier. Huvudsaken är att DU! säger vad DU! tycker.

Så länge DU! inte talar om för samhället vad DU! tycker är fel eller borde göras så händer inget, inget, inget....
2010 är det DU! som tar dig till din vallokal tar en röstsedel, ta precis den DU! tycker passar skit samma om det är blank, PP, SD, S, M, MP, Folkfronten eller Vänst... nej mjo, naee jo för fan även vänsterpartiet bara DU! gör DIN
plikt och röstar!

Tyvärr bara tragiskt att folk inte gör sin plikt bara för att allt inte är anpassat för just sina önskemål!

Over & Out!

PS. Riktigt skönt att vänstern sjönk som en sten! DS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darknorsk
Men snälla rara, hur jäkla svårt ska det vara att ta med sitt ID-kort ta ett steg in en lokal ta en röstsedel med det parti som du tycker verkar bäst.
Ta ett kliv till och få ett kuvert i handen (tycker man att det blir för tungt här så ta ett kliv bakåt och ta en sedel som är blank då dom är lite lättare) ta sedan ytterligare 10 steg och gå in bakom en grön skärm.
Bakom skärmen finns ett litet bord här kan du lägga röstsedeln och kuvertet. Som tur är så är dessa bord ganska stabila så det är inga som helst problem att även luta sig lite mot bordet och hämta andan av den mycket ansrängande vägen hit.
På bordet brukar det ligga en penna (en sån där pinne som man kan skriva med. Jodå det går att skriva utan tangentbord också.)
Gör nu ett kryss ( X ) i en av rutorna för den kandidat som DU! tycker verkar lämpligast. Nu kommer ett svårt moment här ta valsedeln och lägg den i kuvertet (JA! Det är lättast att använda båda händerna här.)
Nu kommer det roliga momentet. Stick ut den där blöta köttiga saken i munnen den s.k. tungan, du behöver inte anstränga dig mer än att bara ha den några millimeter utan för munnen ta sedan kuvertet och gör en likande rörelse som du gör med datormusen och se-på-fan nu blev det där goda klistret alldeles kladdigt.
Lägg nu kuvertet på bordet och vik igen kuvertet så att klistret klistrar igen kuvertet.
Nu kommer det sanslöst påfrestsande arbetet att trycka med fingrarna lite så att kuvertet inte går upp av sig själv.
Nu går du ytterligare ett antal steg fram till ett bord med två personer, räcker fram ditt kuvert och ID-handling.
Personen kommer nu läsa upp ditt person nr, så person nr två kan slå upp ditt namn i en liten bok för att se om verkligen är du. Nu lägger personen ditt kuvert i en låda med en vit markering på och ditt jobb är färdigt ta nu flertalet steg ut på gatan och gör det du vill resten av dagen.
Det hela tar ca 1--2 minuter om det inte är kö.

Helt sanslöst att folk inte röstar "för att det är såååååå krångligt". Samtidigt så brukar det ju vara just dessa som inte röstar som är dom största gnällspikarna.

Varför gnäller du över dagens syn på demokrati när DU! inte gör din DEMOKRATISKA plikt och röstar! Är något fel så är det DU! som talar om vad som är fel genom DIN röstseldel & DIN kandidat i personvalet!

Det spelar ingen som helst roll vad du röstar på, är du missnöjd med samhället finns det missnöjespartier. Huvudsaken är att DU! säger vad DU! tycker.

Så länge DU! inte talar om för samhället vad DU! tycker är fel eller borde göras så händer inget, inget, inget....
2010 är det DU! som tar dig till din vallokal tar en röstsedel, ta precis den DU! tycker passar skit samma om det är blank, PP, SD, S, M, MP, Folkfronten eller Vänst... nej mjo, naee jo för fan även vänsterpartiet bara DU! gör DIN
plikt och röstar!

Tyvärr bara tragiskt att folk inte gör sin plikt bara för att allt inte är anpassat för just sina önskemål!

Over & Out!

PS. Riktigt skönt att vänstern sjönk som en sten! DS.

Vilken bakåtsträvare du verkar vara. Det är inte vidare jobbigt att cykla någon mil till jobbet heller, så varför ta bussen? Varför laga mat på spisen när du kan det över elden?

Oftast handlare det inte om att det är omöjligt att göra något, men det betyder inte att vi bör kasta bort all teknik vi har och göra det "på det gamla hederliga sättet". Det är bara idiotiskt. Och jag vägrar av princip att ta del av idioti.

Sen kan vi ju dra in diskussionen om det egentligen är viktigt att rösta när demokratin blivit så förvanskad att den i praktiken inte fungerar. Vi har kommit till ett tillstånd där demokratin endast fungerar i teorin, inte i praktiken. I var fall inte som vårt system i dag ser ut.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

En som inte vill rösta och folket får "roid rage"? Herregud....

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Vilken bakåtsträvare du verkar vara. Det är inte vidare jobbigt att cykla någon mil till jobbet heller, så varför ta bussen? Varför laga mat på spisen när du kan det över elden?

Oftast handlare det inte om att det är omöjligt att göra något, men det betyder inte att vi bör kasta bort all teknik vi har och göra det "på det gamla hederliga sättet". Det är bara idiotiskt. Och jag vägrar av princip att ta del av idioti.

Sen kan vi ju dra in diskussionen om det egentligen är viktigt att rösta när demokratin blivit så förvanskad att den i praktiken inte fungerar. Vi har kommit till ett tillstånd där demokratin endast fungerar i teorin, inte i praktiken. I var fall inte som vårt system i dag ser ut.

"Indeed, it has been said that democracy is the worst form of government except all those other forms that have been tried from time to time."

//Winston Churchill

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Vilken bakåtsträvare du verkar vara. Det är inte vidare jobbigt att cykla någon mil till jobbet heller, så varför ta bussen? Varför laga mat på spisen när du kan det över elden?

Strävar inte alls bakåt utan jag påpekar att det är betydligt viktigare att lägga sin röst än att inte rösta för att systemet inte är nytt och flashigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Oftast handlare det inte om att det är omöjligt att göra något, men det betyder inte att vi bör kasta bort all teknik vi har och göra det "på det gamla hederliga sättet". Det är bara idiotiskt. Och jag vägrar av princip att ta del av idioti.

Men digital röstning är inte säker eftersom du måste lämna ifrån dig dina största hemligheter nämligen din identitet och din röst.
Denna information måste lagras dels för rösträkningen och dels för att du inte skall kunna rösta flera gånger. Denna information finns då tillgänglig för vem som helst med den rätta kunskapen och det spelar ingen roll hur hårt krypterad informationen är den skall ALDRIG någonsin ens finnas tillgänglig.
Ett ännu större problem med digital röstning är att det är fullt möjligt att manipulera resultatet utan att någon anar något.
Och vad händer när något nytt häftig och "super säkert" system lanseras jo, det utsätts för attacker hela hela tiden. och det räcker med att en enda person kommer in i systemet så måste det kodas om och kodas om och kodas om.

Inte för att det nuvarande systemet är 100% bra men du kan inte få någon information om vem som har röstat på vad utan att ta till hot & våld. Visst förekommer det fuffens lite då och då men det är ingenting mot vad ett digitalt system kan bjuda på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Sen kan vi ju dra in diskussionen om det egentligen är viktigt att rösta när demokratin blivit så förvanskad att den i praktiken inte fungerar. Vi har kommit till ett tillstånd där demokratin endast fungerar i teorin, inte i praktiken. I var fall inte som vårt system i dag ser ut.

Klart att det är viktigt att rösta! Det är ju din åsikt som spelar roll, är du inte nöjd med något partis åsikter så protest röstar man på missnöjespartier eller röstar blankt. Röstar du inte så är du ju bara en soffliggare som inte bryr sig. Ju fler blanka och missnöjesröster desto mer kommer politiker att vakna och inse att något är fel. Om du inte är nöjd så kan man ju alltid gå med i det parti som ligger närmast din åsikt och försöka påverka på det sättet. Eller varför inte starta ett eget parti och och föra fram dina åsikter titta bara på PP som har riktig medvind.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jag gör mycket på grund av principer.

Det tror jag säkert. Absolut. Och jag tror också att du avstår från att göra saker på grund av principer i en betydligt större utsträckning.

Btw, vi hade sommarstädning av mitt bostadsområdet här i helgen. Jag är principiellt emot att skänka bort min arbetskraft utan betalning, så jag avstod från att delta. Jag satt inne och kollade på film medan grannarna krattade och plockade skräp. Det känns skönt att hålla på sina principer. Men det vet ju du allt om.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darknorsk
Strävar inte alls bakåt utan jag påpekar att det är betydligt viktigare att lägga sin röst än att inte rösta för att systemet inte är nytt och flashigt.

Du tycker det är viktigare att rösta, det gör inte jag. Så var har vi kommit då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darknorsk
Men digital röstning är inte säker eftersom du måste lämna ifrån dig dina största hemligheter nämligen din identitet och din röst.
Denna information måste lagras dels för rösträkningen och dels för att du inte skall kunna rösta flera gånger. Denna information finns då tillgänglig för vem som helst med den rätta kunskapen och det spelar ingen roll hur hårt krypterad informationen är den skall ALDRIG någonsin ens finnas tillgänglig.
Ett ännu större problem med digital röstning är att det är fullt möjligt att manipulera resultatet utan att någon anar något.
Och vad händer när något nytt häftig och "super säkert" system lanseras jo, det utsätts för attacker hela hela tiden. och det räcker med att en enda person kommer in i systemet så måste det kodas om och kodas om och kodas om.

Inte för att det nuvarande systemet är 100% bra men du kan inte få någon information om vem som har röstat på vad utan att ta till hot & våld. Visst förekommer det fuffens lite då och då men det är ingenting mot vad ett digitalt system kan bjuda på.

Vänta nu ett tag... Hur lämnar du inte ifrån dig din identitet och din röst när du röstar på normalt vis? Du visar ID kort och du ger någon ett papper, de kan lätt koppla ditt papper till din röst om de så vill. Så att göra det digitalt öppnar inte för något som inte redan kan hända. Ett digitalt system behöver inte vara osäkrare, visst skulle dåliga system vara det, men att det går att koda dåliga system betyder ju inte att alla system är dåliga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darknorsk
Klart att det är viktigt att rösta! Det är ju din åsikt som spelar roll, är du inte nöjd med något partis åsikter så protest röstar man på missnöjespartier eller röstar blankt. Röstar du inte så är du ju bara en soffliggare som inte bryr sig. Ju fler blanka och missnöjesröster desto mer kommer politiker att vakna och inse att något är fel. Om du inte är nöjd så kan man ju alltid gå med i det parti som ligger närmast din åsikt och försöka påverka på det sättet. Eller varför inte starta ett eget parti och och föra fram dina åsikter titta bara på PP som har riktig medvind.

Som sagt finner jag det inte fullt så viktigt att rösta då jag finner hela vårt demokratiska system vara felaktigt. Demokrati har gått från att spegla folkets åsikter till att bli en popularitetstävling. För lite information finns och för få tar del av den som finns. Att rösta blankt tillför ingenting då du fortfarande är en del av systemet.

Jag kan rubba mina principer för att rösta i riksdagsvalet då det finns många som aldrig borde få sitta vid makten. Men i EU valet kommer de som skickas dit ändå böja sig för allt vad EU vill eller bli nedröstade, så det spelar ingen roll.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Det tror jag säkert. Absolut. Och jag tror också att du avstår från att göra saker på grund av principer i en betydligt större utsträckning.

Btw, vi hade sommarstädning av mitt bostadsområdet här i helgen. Jag är principiellt emot att skänka bort min arbetskraft utan betalning, så jag avstod från att delta. Jag satt inne och kollade på film medan grannarna krattade och plockade skräp. Det känns skönt att hålla på sina principer. Men det vet ju du allt om.

Skulle aldrig göra det heller, du betalar ju avgift/hyra där en del av denna summa skall gå till underhåll av fastighet och tomter. Betalar gärna några tior extra per månad för att få det gjort. Och om föreningen inte röstar igenom det för de inte vill betala, då får de göra det själva. Jag är beredd att betala för sådant, däremot skulle jag aldrig göra det själv.

Nu har jag så tur att min förening anser det vara värt det att anställa folk som tar hand om fastigheten och området, så jag slipper säga till gnälliga tanter att de får skylla sig själva när de röstar ner höjningen.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Å andra sidan så är det ju så att eftersom det är just en demokrati vi lever i så kan folk välja om de vill rösta eller om de vill lägga ner sin röst, det ingår i systemet.
Att rösta blankt är väl tämligen meningslöst då de anses vara ogiltiga röster.
Det bästa sättet att aktivt visa sitt missnöje torde väl vara att rösta på ett parti eller att starta ett parti om det inte finns något parti man tycker stämmer överens med ens åsikter.
Att inte rösta alls är ju att göra ett val också, som presenteras i form av antal icke röstande medborgare i statistiken. Men jag är också av den åsikten att om man väljer att inte rösta eller röstar blankt så har man inte lika stor trovärdighet om man väljer att visa sitt missnöje över valresultatet i efterhand. En röst gör i princip aldrig någon skillnad, men man har ändå valt att inte aktivt använda det verktyg som står till buds för att ändra resultatet i någon riktning.
Jag menar, om du väljer att visa ditt missnöje genom att avstå eller rösta blankt så är det ju ingen som vet vad du är missnöjd med egentligen.

Visa signatur

"Penol, the makeup of mobbade makeup artists" - Ritarn, MNK, P3