Permalänk
Medlem

RAID1 i ubuntu?

Hejsan, jag har 3 hårddiskar i min dator,

hd1 = IDE har endast OSet installerad (ubuntu) (40gb)
hd2 = sata (raidcontroller)(500gb)
hd3 = sata (raidcontroller)(500gb)

nu när jag går in i GParted ser jag tre olika hårddiskar... det jag vill göra är att köra en mirror på hd2 o hd3... så att de endast syns som en enda...

i dos under uppsarten i raid configen så står det att det är "mirrored"...

nån som vet hur jag ska göra så att det även blir raid1 i ubuntu o så att endast 500 gb och 40 gb hårddiskarna syns i "den här datorn", för just nu sysns två st 500 gb och en 40 gb :S

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad du menar. I DOS? Kör du DOS?

Aja. Om du vill spegla diskarna kan du ju alltid lära dig läsa manualen och kolla på google eller söka på forumet - det har kommit upp ett antal ggr tidigare.

man mdadm

Permalänk
Medlem

Den raiden du har gjort via moderkortet är en "falsk hårdvaru raid". Om du nu vill använda den funktionen så måste du installera dmraid.

Eftersom du ändå kör linux så hade jag nog kört på vanlig mjukvaruraid i stället.

Permalänk
Vila i frid

Innan man raid-1'ar bör man först ha en backup-rutin. Raid-1 skyddar inte mot sommarens elakaste skadegörare, blixten. Jag körde raid-1 för några år sen och kraftaggregatet fick tok-spel/torskade och tog med sig båda mina raid-1 diskar. Numera är det raid-0 och backup som gäller.

Permalänk
Medlem

Japp BIOS baserade raidet är bara en ful wrapper och inget mer. Linux skiter fullständigt BIOS.

Som sagt kan du köra dmraid om du verkligen måste men det rekommenderas enbart om man måste dela raidet med t.ex. Windows. I sånna fall kan man blacklista diskarna i HALs config filer.

Men kör hellre linuxkärnans inbyggda mjukvaru raid. Stäng ner biosbaserade larvet och installera mdadm det fungerar bättre.

EDIT; angående åska osv.... UPSer är grymt smidiga! Förövrigt så verkar ju överspänningsskydd väldigt förmånligt idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Innan man raid-1'ar bör man först ha en backup-rutin. Raid-1 skyddar inte mot sommarens elakaste skadegörare, blixten. Jag körde raid-1 för några år sen och kraftaggregatet fick tok-spel/torskade och tog med sig båda mina raid-1 diskar. Numera är det raid-0 och backup som gäller.

Raid 1 respektive 0 har helt olika ändamål, förstår inte var relevansen ligger i ditt inlägg.

Du har bytat från raid 1 med redundans till raid 0 utan redundans, för att väga upp emot förlorad redundans så kör du istället kontinuerliga backups? Är det inte vettigare då att köra redundans och backup?

Redundans är endast för att minska risken för förlorad drifttid, eller öka drifttiden om man så vill. Backup är givet och något man alltid bör ta om man värderar sina dokument/filer.

Permalänk
Medlem

hmmm

administrator@SAMBA:~$ sudo dmraid -r
[sudo] password for administrator:
/dev/sdb: nvidia, "nvidia_bcbfifbi", mirror, ok, 976773166 sectors, data@ 0
/dev/sda: nvidia, "nvidia_bcbfifbi", mirror, ok, 976773166 sectors, data@ 0
administrator@SAMBA:~$

----------------------------

nu verkar den iallafall vara mirrored... men den finns inte med i "den här datorn"

Permalänk
Medlem

Den ligger under /dev/mapper/nvidia_bcbfifbi
Men som sagt, jag rekomenderar dig att skita i den jävla fake-hw-raiden och köra vanlig mjukvaruraid. Med riktig mjukvaruraid kan du stoppa i diskarna i vilken linux dator som hällst, går inte med fake-hw-raid.

Permalänk
Medlem

Re: hmmm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nabil_akhlaque
administrator@SAMBA:~$ sudo dmraid -r
[sudo] password for administrator:
/dev/sdb: nvidia, "nvidia_bcbfifbi", mirror, ok, 976773166 sectors, data@ 0
/dev/sda: nvidia, "nvidia_bcbfifbi", mirror, ok, 976773166 sectors, data@ 0
administrator@SAMBA:~$

----------------------------

nu verkar den iallafall vara mirrored... men den finns inte med i "den här datorn"

Nej, du får hårdmontera fakeraidet i /etc/fstab
kör
sudo blkid
så får du fram UUIDt för raidet.

https://help.ubuntu.com/community/FakeRaidHowto

Permalänk
Medlem

Ta bort fake-raiden/bios-raiden och kör med mjukvaruraid istället.

mdadm -Cv /dev/md0 -l1 -n2 /dev/sda /dev/sdb
mkfs -t ext3 /dev/md0
mkdir /mnt/md0
mount /dev/md0 /mnt/md0

ersätt filsystem/dirname med whatever du själv vill ha.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deegan
Ta bort fake-raiden/bios-raiden och kör med mjukvaruraid istället.

mdadm -Cv /dev/md0 -l1 -n2 /dev/sda /dev/sdb
mkfs -t ext3 /dev/md0
mkdir /mnt/md0
mount /dev/md0 /mnt/md0

ersätt filsystem/dirname med whatever du själv vill ha.

administrator@SAMBA:~$ mdadm -Cv /dev/md0 -l1 -n2 /dev/sda /dev/sdb
mdadm: failed to create /dev/md0

:s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nabil_akhlaque
administrator@SAMBA:~$ mdadm -Cv /dev/md0 -l1 -n2 /dev/sda /dev/sdb
mdadm: failed to create /dev/md0

:s

Som han sa, ersätt filsystem/dirname ..!
/dev/sda är förmodligen din startdisk, det är väldigt oklokt att plocka in den i en raid.

Sen bör du vara medveten om att innehållet på dina diskar du raidar om, kommer att försvinna.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nabil_akhlaque
administrator@SAMBA:~$ mdadm -Cv /dev/md0 -l1 -n2 /dev/sda /dev/sdb
mdadm: failed to create /dev/md0

:s

Aj då. Inte för att vara elak, men jag får intrycket att du inte kan så mycket om raid. Du kanske borde läsa på lite, innan du provar kommandon hej vilt? Jag hoppas du förstår att alla dina data kommer att försvinna om du hade lyckats med dessa kommandon. Ett tips; prova inte kommandon hej vilt, utan att du vet vad de gör.

Permalänk
Medlem

Om du vill installera med mjukvaruraid finns det inbyggt i den alternativa installationsskivan, väldigt smidigt och enkelt så slipper man pilla med massor av kommandon som kan gå snett.