Permalänk
Medlem

Koppla slutsteg & bas innomhus ?

Hej, har ett macAudio MPX4500 slutsteg

Lite info om det !

Fakta 14,4 Volt
Effekt RMS 4x80W (max 4x225) 4Ω
Effekt RMS 4x120 W (max 4x300) 2Ω
Effekt RMS bryggkopplat 2x240W (max 2x600) 4Ω
Frekvensgång 5-50 000 Hz (-3 dB)
Distorsion 0,05% (1 kHz)
Kanalseparation >60 dB
Signal/brusförhållande >100 dB (A vägt)
Ingångskänslighet 400 mV-4 Volt
Stabil i 2 Ω stereo eller 4Ω mono (bryggkopplad)
Bass Boost 45 Hz 0-12 dB
Avsäkrad med 2x20 A
Ställbart lågpassfilter 40-300 Hz 12dB/oct
Ställbart högpassfilter 40-300 Hz 12dB/oct
Storlek 319x59x226 mm l x h x b
Vikt 2,75 kg

sen har jag en rockford Fosgate Hx2 Punch 12" 4-500W rms 1000W max

Tänkte om det går att koppla in så jag kan ha det vid datorn tex Tack för svar.

///////Acke

Visa signatur

Intel Core™ 2 Quad Q9400 2,66 @ 3ghz | Sapphire Radeon HD 5850 1GB GDDR5 | Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB | x2 WD Caviar 500gig 1x WD VelociRaptor 150GB 10000RPM | ASUS P5Q Deluxe | Corsair TX 850W | Windows 7

Permalänk

Gissar på att det är slutsteg till en bil. vasen kan du använda men bäst är att nyttja en redig hemme bioförstäkare istället.

Annars går det med att koppla ett 12V bilbatteri men det är innefektivt då du kommer behöva ladda batteriet rätt ofta.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Gissar på att det är slutsteg till en bil. vasen kan du använda men bäst är att nyttja en redig hemme bioförstäkare istället.

Annars går det med att koppla ett 12V bilbatteri men det är innefektivt då du kommer behöva ladda batteriet rätt ofta.

okej. men en fråga bara från nättagregatet gör det väll om till 12V? Gul 12V svart GND kan man inte spela därifrån . eller skulle det bara dra ström å datorn skulle inte funka eller vad?:)

Visa signatur

Intel Core™ 2 Quad Q9400 2,66 @ 3ghz | Sapphire Radeon HD 5850 1GB GDDR5 | Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB | x2 WD Caviar 500gig 1x WD VelociRaptor 150GB 10000RPM | ASUS P5Q Deluxe | Corsair TX 850W | Windows 7

Permalänk

Du får tänka på att Den ström som nätagget ger ska försörja datorn och håller verkligen inte för att driva ett slutsteg. Därför jag inte ens nämde det för att folk får så 'bra' ideer ibland.

Antagligen får du leta upp en stor transformator/ringkärna eller en riktig sterio och köra det på eller låta det vara.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Tänk dig själv kablarna som brukar gå till ett slutsteg, jämfört med de stackars små 12v kablarna från ett nätaggregat.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Avstängd

Det du får göra om du vill ha ett bilsteg är nog att köpa en Omvandlare från 220V till 12V, finns på T.ex. Bilteama om jag inte mins helt fel, Tänk dig att Agget i datorn ger 12V, det gör det ju men sen drar ju steget änå mer, vad är det för steg du du har??

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Medlem

Ett slutsteg som detta drar alldeles för mycket för att du skall kunna driva det från ett nätagg. Risken är stor att du bränner ner både datorn och slutsteget då du kommer att få strömrusning pga spänningsfallet. Har själv byggt en rigg för detta ändamål. Den består av ett vanligt fritidsbatteri, 45Ah, en 0,5F kondensator samt en "booster" laddare som kan ge upp till 40A laddström. Som du ser så är det en del pengar som skall ut för att du skall kunna plocka ut max effekt ur steget. Nästan billigare att köpa en bil att ha det i.... Tänk på att "riggen" måste klara de peakar som steget tar under hårda basrörelser. Detta kan vara flera 100A under väldigt kort tid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cre80r
Ett slutsteg som detta drar alldeles för mycket för att du skall kunna driva det från ett nätagg. Risken är stor att du bränner ner både datorn och slutsteget då du kommer att få strömrusning pga spänningsfallet. Har själv byggt en rigg för detta ändamål. Den består av ett vanligt fritidsbatteri, 45Ah, en 0,5F kondensator samt en "booster" laddare som kan ge upp till 40A laddström. Som du ser så är det en del pengar som skall ut för att du skall kunna plocka ut max effekt ur steget. Nästan billigare att köpa en bil att ha det i.... Tänk på att "riggen" måste klara de peakar som steget tar under hårda basrörelser. Detta kan vara flera 100A under väldigt kort tid.

Nu vet jag inte vad du har för dundersteg men dom jag monterat brukar vara avsäkrade mällan 20-60a och hur du skulle få igenom 100 där utan att smälla säkringen är för mig svårt att förstå.
http://www.brl.se/default.aspx?mc=66&c=66&p=6225
(rätt vanligt steg, avsäkrat till 20a)

Jag skulle vilja säga att så länge du inte har redigt feta högtalare/slutsteg så skulle du kunna köra de på ett relativt kraftigt dator nätagregat. förutsat att de endast är de som nätagregatet skall försörja med ström. men man skall kanske inte förvänta sig några extrema volymer.

Visa signatur

skriva kan jag läsa kan jag, men bra de får du bedöma själv. står bara upp till en sak och de är att jag är LAT.
Gigabyte P35 DS4 || Intel E6750 || Corsair XMS2 Xtreme 4096MB || Xfx 9800Gt || 4250Gb Hdd 2x2Tb 1x250Gb || Corsair VX550w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krakis
Nu vet jag inte vad du har för dundersteg men dom jag monterat brukar vara avsäkrade mällan 20-60a och hur du skulle få igenom 100 där utan att smälla säkringen är för mig svårt att förstå.
http://www.brl.se/default.aspx?mc=66&c=66&p=6225
(rätt vanligt steg, avsäkrat till 20a)

Jag skulle vilja säga att så länge du inte har redigt feta högtalare/slutsteg så skulle du kunna köra de på ett relativt kraftigt dator nätagregat. förutsat att de endast är de som nätagregatet skall försörja med ström. men man skall kanske inte förvänta sig några extrema volymer.

Det är fullt möjligt att ta ut 100A genom 2st 20A-säkringar som i det steg trådskaparen har, dock bara under väldigt korta pulser. de 40A steget är avsäkrat till brinner ju först efter att den strömmen gått igenom en stund lång nog att värma tråden i säkringen så mycket att den smälter, finns dessutom olika sorters säkringar där vissa är snabba och andra långsammare.

Självklart har man ju inte mindre än 4x40A-säkringar på sitt slutsteg...

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

Somsagt är det lätt att överbelasta en säkring.

halvt off:
Var ute på fält idag tittade in i ett elskåp och såg en 35A säkring som normalt används för 230v men tål strax över 600V iaf. tyckte att utlösningsmärkningen satt grymt långt ut och trodde den löst.. så jag gick på med multimeter och nog fan hade det 230 igenom. Tog Tongamperemetern och den visade strax över 42A . vickade lite på propphuven och där small säkringen. säkrade ner hushållet och ringde på. efter lite snack att de får ta det lungt och inte snedbelasta så tryckte jag dit nya friska 35A säkringar som sagt det är inge problem att överbelsta.

En 10A gänga 2 trög säkring kan man medlätthet överbelasta med 15-16A runt en halvtimme innan den löser ut.

Sen så är det väldigt snabba pulser eller att sakta stegra sigg uppåt så är det inte några större svårigheter. Det är just startströmmen som brukar ta kål på mycket.

För att göra det 100% ontopic så är det vääääldigt innefektivt att ens ha ett bilsteg kopplat på ett batteri hemma på rummet etc. köp dig en redig förstäkare eller ge upp de planerna.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Varför inte kolla hur jag gjort?:)
http://www.sweclockers.com/album/?id=4138

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av speeDs_
Varför inte kolla hur jag gjort?:)
http://www.sweclockers.com/album/?id=4138

Kraftaggregat som kan leverera en del ström kostar ju en del pengar.
Jag har ett som har steglös ställbar volt (0 - 30 V) och steglös strömbegränsning och kan leverera 10 ampere som max.
Pappa hade köpt det och jag har för mig att det kostade några tusen.
Det var iof. rätt många år sedan. De kanske är billigare idag.

Testade ett slutsteg på 4 x 50 watt en gång.
Strömvisaren gick väldigt ofta upp till 10 ampere.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite.

Nu ska jag testa att driva ett steg med ett dator nätagg, och jag vill inte veta vad man ska ha istället eller något annat skit jag inte är intresserad av.

För att man ska kunna köra nätaggregatet utan en dator är det rätt att man ska kortsluta grön och svart sladd på ATX kontakten/kablen för att det ska starta?

Kan man parallell koppla alla 12v outputs från nätagget för att få ut max ström? De är väll ändå lödda i samma punkt inuti nätagget? Och är det något problem med att parallell koppla samman två stycket nätaggregat?

Permalänk
Hedersmedlem

Varför i hela friden skulle man vilja göra ett sådant här projket över huvud taget? Alltså bilstereo heter det för att det är anpassat för att sitta i en bil.

Detta innebär tex:

Lådorna är inte magnetiskt skärmade vilket riskerar att ge dig en massa spännande effekter om du tänker ha dem nära datorn.

Element och lådor är optimerade för att spela i ett litet akutsikt slutet rum (bil) inte ett större rum. De är dock normalt sätt fukt skyddade så att tex använda bilelement i badrum eller bastu som en liten miljöljudsanläggning kan vara ett riktigt bra projekt men då inte med ett 12v steg.

Slutstegen för bil är optimerade för 12v drift. Visst kan man köpa en omvandlare men varför inte då i stället köpa grejer som är gjorda för hemma bruk i stället?

I övrigt så är har bilelement överlag helt usel känslighet och har väldigt låg impedans.

Sen så kan jag säga att vad gäller billjud och effekter, verkningsgrad etc så är det ett skämt Det går inte att lite på en siffra. Jag kan lova att det inte finns 1 bilelement som det står 1000w på som skulle överleva en sekund om jag mata det med ett pa steg med uppmätt effekt på 1000wrms ut.

Kort och gott lämna grejerna som ska vara i bilen, i bilen och skaffa grejer att ha hemma som är tänkta för det. Det blir betydligt roligare så. Har du tröttnat på bilgrejerna så sälj dem så du får pengar till riktiga grejer i stället.

EDIT// Att labba ihop ett 12v bilsteg med 12v ut på nätagget till en dator skulle jag i bästa fall kalla vårdslöst i sämsta fall farligt om man inte har väldigt bra koll på vad man sysslar med.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Jag har inte råd till ett hembio sub-steg. Och jag kan köpa ett grymt bil slutsteg av en polare för 300kr som jag sedan kan ha när jag köper bil. Jag ska bara spela på låg volym dessutom. Vad är det som kan vara livsfarligt med detta om man nu inte pillar isär nätaggregatet? http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx... borde väll fungera utmärkt om man spelar ganska lågt?

Permalänk
Hedersmedlem

om du bara ska köra låg volym så förstår jag inte problemet alls. Köp ett par sådana här https://www.inet.se/datortillbehoer/hoegtalare/logitech-x-230... har dem på jobbet, funkar utmärkt om man inte har allt för stort rum och kör vid låga till medelhöga volymer.

Så läge du inte börjar pilla isär näragget så klarar du dig nog ifrån "livsfarligt" så länge du inte bränner ner dit hus på vägen(inte jätte troligt men inte omöjligt heller). Troligtvis drar du bara säkringen i nätagget om det du har är av någorlunda ok kvalitet. Är det inte det, gör du med allra största sannolikhet söder agget och i sämsta fall även steget och eventuella andra prylar som är kopplade till nätagget.

Sen så är det väll jättefint att du kan köpa ett billigt bilsteg av en polare men hur har du tänkt med delning, baslåda och satelliter ingår dessa i priset eller har du redan en lösning för det ?

Det finns få fall där man får så mycket ljud/krona som i övre budgetklassen på sub-sat system till datorer. Visst det är inte jämförbart med ett hifi system för ett par tusen men det är sjukt mycket man får för ett par hundra lappar.

EDIT// Glöm inte att lägga till denna så du får fri frakt ifall du köper systemet från inet https://www.inet.se/kampanj/kampanj/fraktfritt-sweclockers/61...

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Näe, du förstår inte vad jag är ute efter. För det första ska steget bara driva en subwoofer, sen är det ett 4-kanals steg så det har 2st separata delningsfilter. Och jag förstår inte riktigt hur du får ihop att volymen skulle påverka hur bra högtalare man behöver?

Permalänk
Medlem

det funkar o driva ett bilslutsteg med ett datornätagg, om det inte räcker till blir ljudet dåligt/skorrigt när du skruvar upp för mycket det är ungefär allt som händer. för vilka sladdar man ska koppla för o få igång det kolla denna tråden

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=6802...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frasse92
Näe, du förstår inte vad jag är ute efter. För det första ska steget bara driva en subwoofer, sen är det ett 4-kanals steg så det har 2st separata delningsfilter. Och jag förstår inte riktigt hur du får ihop att volymen skulle påverka hur bra högtalare man behöver?

vad jag är ute efter är att troligtvis får ett bättre ljud som inte ödelägger dina saker för inte allt för mycket pengar.

Visst det finns undantag när man betalar för diverse brandnig (dyrast är inte alltid bäst) Men överlag så är det väll rätt självklart att om man vill ha högre volym med bibehållen ljudkvalitet så kräver det bättre högtalare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjabo
det funkar o driva ett bilslutsteg med ett datornätagg, om det inte räcker till blir ljudet dåligt/skorrigt när du skruvar upp för mycket det är ungefär allt som händer. för vilka sladdar man ska koppla för o få igång det kolla denna tråden

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=6802...

Och du baserar detta på vad? det står inte ett ljud i den tråden du länka till om bilslutsteg. Hur man tjuvkopplar ett nätagg är väll det minsta problemet.

och det är inte heller någon som frågar "Kan man parallell koppla alla 12v outputs från nätagget för att få ut max ström? De är väll ändå lödda i samma punkt inuti nätagget? Och är det något problem med att parallell koppla samman två stycket nätaggregat?"

Men visst jag ska inte stå i vägen för vetenskapen som något surt neggo. Så om ni inte tror mig att det är en dålig ide så hf lägg gärna upp ett galleri på projektet och ta det försiktigt så ni inte skadar er.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming