Permalänk
Medlem

Favorit Editor!

Jag kände att det var dags för en liten omröstning om det nördigaste man kan debatera om; Editors i linux.

Så vilken editor använder ni, och varför?

Jag börjar med att slå ett slag för Vim som är en av dom stora spelarna i terminal världen.
Jag uppskattar Vim för att det är relativt lätt att lära sig (att bara kunna 'i','w' & 'q' kommandona kommer man långt med) och att det finns stora möjligheter att modifiera.
Att man även kan använda många av kortkommandona i Vim i andra linux program som "sed/ed", "less" osv gör att man får hela "linux upplevelsen" i sina fingrar

Permalänk
Medlem

För all icke-programmering är det gedit. Lättanvänd och utan obehagliga överaskningar.

Permalänk
Medlem

Geany. nano om det bara är något litet man ska ändra på, eller om inte gui finns tillgängligt.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Jag föredrar Kate till all form av programmering. Främst för att jag föredrar att koda i ett grafiskt program (skönt att markera text). Dessutom går det att konfigurera Kate väldigt mycket vilket jag tycker om väldigt mycket.

Krävs det att jag kodar i en terminal är det vim som gäller men även nano används där också. Vim används främst vid kodande för highlightning och vissa inbyggda funktioner så som # och radnumrering. Nano används oftast ifall det är någon vanlig text som skall editeras och inga funktioner behövs. Nu vet jag att det går att fixa syntax highlightning till nano men jag har aldrig känt behov av det

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Atomizer
För all icke-programmering är det gedit. Lättanvänd och utan obehagliga överaskningar.

Vad är det för fel med att programmera i gedit? Jag tycker det fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem

(GNU) Emacs eftersom jag tycker om editorn ifråga. Väldigt kraftfullt verktyg. Gick nyligen över till att köra direkt från cvs, och bara multi-tty-stödet som finns har redan gjort att det betalat sig. Jäkligt skönt att kunna ha en grafisk emacs igång hemma och kunna ssh:a in och komma åt samma buffrar utan att behöva "stjäla" dem, t.ex.. Använder även emacs för att läsa lyskom och planera med hjälp av orgmode. Jag är inte riktigt vän med Gnus än, så jag läser än så länge inte mail och usenet ifrån emacs, men det är ju något som är fullt möjligt.

I andra hand använder jag ed, standardeditorn.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

beror på vad som ska göras. till de flesta configändringar så används Nano men sitter jag en längre tid med en fil så blir det ofta Scite. Fattar inte hur Vi/Vim fungerar

Permalänk
Medlem

Nano.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vi, eftersom den alltid finns ovasett hur udda maskin man kommer i kontakt med.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Riktiga programmerare använder givetvis fjärilar. Fast när jag inte har tillgång till en fjäril så använder jag Vim. Det tar ett tag att lära sig, men när man väl gjort det så är Vim otroligt smidigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikgus
vi, eftersom den alltid finns ovasett hur udda maskin man kommer i kontakt med.

nano brukar väl också finnas tillgängligt i nästan alla tillfällen, om jag itne har förstått allt fel.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Emacs såklart. Jag vägrar använda en editor som inte har en inbyggd psykolog.

Permalänk
Medlem

gedit används för det mesta.
Om fönsterhanterare saknas så blir det vi.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem

Det är Kate som gäller för mig om jag inte sitter i en terminal, annars så är det vim som gäller.

Permalänk
Medlem

Gedit/nano blir det.

Mina försök att lära mig vi/emacs har hittills misslyckats. Är hopplöst att kopiera text annat än med mus/ctrl + c+v

Permalänk

Nano för att ändra småsaker. Eclipse (förr NetBeans) för programmering.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Vim, men jag brukar även ta fram Texmaker när det gäller LaTeX.

Permalänk
Medlem

Vim eller acme.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
nano brukar väl också finnas tillgängligt i nästan alla tillfällen, om jag itne har förstått allt fel.

I linux finns det väl i stort sett alltid, men antagligen menar han med "lite mer udda system" andra unixvarianter t.ex. Solaris eller AIX. Då skulle det nästan vara ganska märkligt om tillverkaren valde att stoppa in ett GNU-program.

Själv föredrar jag mousepad när X är igång och nano när jag måste fixa utanför X, mest för att jag inte orkat lära mig vi eller emacs.

Permalänk
Medlem

vim. Finns det någon annan?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

På jobbet = emacs eftersom det funkar så bra med CVS
Hemma = oftast nano, ibland emacs, sällan vi(m)

Och naii, vi(m) är inte någon standardeditor. Ska man nämna en editor som finns i nästan alla nya och gamla *NIX:ar så är det ju ed. Klart mer standard.

Permalänk
Inaktiv

Vi, alltid.

Permalänk
Medlem

använder vi, i like it alot

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem

finns det folk som använder vi fortfarande? trodde att det var vim som gällde...

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Givetvis har man följande installerat som 'vim' i sin sökväg...

#! /usr/bin/env bash if which -s vim; then vim $* else if which -s vi; then vi $* else if which -s ex; then ex $* else if which -s ed; then ed $* else echo "Windows is for kids, silly!" fi fi fi fi

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
nano brukar väl också finnas tillgängligt i nästan alla tillfällen, om jag itne har förstått allt fel.

Näe. Försök att hitta nano på en grundinstall av nån *BSD, AIX, Solaris eller vad fasen som helst, och du kommer inte hitta det i särskilt många fall. vi hittar du där du hittar nåt *nix-liknande.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd

Ingen som kör Sam? Jag har hört att flera Unix gurus gått över till Sam, från Vi och Emacs. Sam är editorn i Plan9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Ingen som kör Sam? Jag har hört att flera Unix gurus gått över till Sam, från Vi och Emacs. Sam är editorn i Plan9

Finns väl några som kör sam vad jag vet. Dock så kör de flesta i plan9 acme. Acme har alla features som sam har (och mer) och väldigt fin kod. Folk brukar säga att sam är dött nu eller för att citera: "Sam is not only dead, it has started to smell to.". Så om man skall säga editorn i plan9 (att syfta på vad som är standard) så är acme nog mer rätt.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Kör nano

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core