Varför dödar min upload, min download?

Permalänk
Medlem

Varför dödar min upload, min download?

Tjena tjena!

Jag har länge gått och funderat på en sak som jag aldrig seiöst undersökt men jag ställer nu frågan här i hopp om att någon kan svara, eller iaf ge mig en ledtråd varför det är som det är.

Om jag sitter hemma på mitt DSL 8/1mbit och laddar upp t.ex. en bild till gmail. Då använder den ju upload för att skicka bilden, alltså min enstaka 1mbit som jag har. Visst det går långsamt men sånt kan jag leva med eftersom det är inte sååå vanligt att jag skickar filer. MEN, problemet är ju det att under tiden detta händer är min dator helt oförmögen att göra nått annat med dom andra 8mbit på download sidan. Det går segt att surfa, låtar laddar knappt i spotify osv...

Så min fråga lyder alltså, varför är det så att när man laddar upp dödar den downloadhastigheten?

Jag har inte kunnat förstå detta, men jag är inte heller så himla insatt i mbit, byte, duplex och protocols... men det borde finnas en förklaring så en lekman förstår.

Ha en fortsatt trevlig sommar!

/T

Permalänk
Medlem

Snälla sök.
Detta är inte ett nytt problem och det finns säkert runt hundratalet trådar om detta redan.

Permalänk
Medlem

Du har någonting som kallas Halv-Duplex vilket innebär att informationen inte kan färdas lika snabbt i båda riktningarna. Din upload begränsar med andra ord din download.

Har man Full-Duplex kan man skicka information lika snabbt i båda riktningarna.

Tjänster som stödjer Full-Duplex är vanligtvis Fiber,VDSL.

Permalänk
Medlem

Halv Duplex är när man delar "sändarkanal". Det är mao när bara en kan prata åt gången (typ walkie talkie).
Full Duplex är när man har varsin kanal. Då kan du både prata och lyssna samtidigt (prata i telefon)

Det har alltså inget med hastigheten att göra (även om det som regel krävs Full Duplex för att kunna komma upp i höga hastigheter)

Anledningen till att din upload sänker din download är att du har en Asymetrisk anslutning (problem går att få även då man har en symetrisk med det är som regel inte lika markant).
Det gör att de paket som du måste skicka till den part som du laddar ned från som säger att du har fått lite av filen stoppas upp i kön som bildas av att du laddar upp. Vilket i sin tur innebär att sändingen timear ut och måste skickas igen..

Var det tydligt?? Om du har möjlighet till någon form av QoS så kan du prioritera dessa svarspaket och då borde problemet bli mindre.

Du kan även begränsa uphastigheten i de program du använder (tex torrent)
Eller för alla program i hela datorn med tex netlimiter

Edit: Asymetrisk inte Asynkron

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xrm
Du har någonting som kallas Halv-Duplex vilket innebär att informationen inte kan färdas lika snabbt i båda riktningarna. Din upload begränsar med andra ord din download.

Har man Full-Duplex kan man skicka information lika snabbt i båda riktningarna.

Tjänster som stödjer Full-Duplex är vanligtvis Fiber,VDSL.

Nej nej NEJ och åter nej!

Duplex har inget med att göra med att man kan skicka olika snabbt, det handlar om att man kan skicka samtidigt från båda hållen. Full duplex så kan båda sidor prata samtidigt, halv så kan bara ena sidan prata åt gången och får vänta på att andra ska sluta.

ADSL, fast ethernet via fiber/tp kablar är full duplex båda två. Hubbar är halv duplex.

Att TS download sjunker när du uppar för mycket beror på tcp protkollet. När du tankar hem trafik så skickar du även trafik som säger att du tog emot sagd trafik, fyller du din upload så du inte kan skicka denna trafiken så kan du inte ladda hem i samma hastighet.

Finns massvis med sådana här trådar, varför sökte du inte?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

xrm>> ADSL är full duplex.

Det som 1 mbit uppkopplingar har problem med är ACK-paketen.

ACK-paket har inte så hög prio.

När du laddar ner nåt så måste datorn skicka ett ACK att den har tagit emot sändningen.
Är uploaden redan fullt använd då så sätts dessa ACK paket på kö och medans dom ligger på kö så går nerladdnings hastigheten ner.

Edit: Va seg man e då.

Permalänk
Medlem

Funderade också på detta, nu fick man äntligen ett svar på de Tack gott folk på SweC

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jag satt och fnulade på det på lunchen så jag hade lite begränsad tid... men, Tozzi blev ju också glad över svaret ^__^

Det kommer ju givetvis lite följdfrågor nu

Om man har 8/1 nu som jag då... Om man begränsar uploaden på något sätt till halva, så jag tankar bara up i en halv mbit. Kan jag då använda min fulla download?

Jag menar, om det är som maniak säger måste det ju finnas en gräns där man börjar nagga på DL hastigheten när man uploadar, och var går den på just 8/1mbit DSL?

Känns som en rätt oviktig fråga men om någon vet skulle det ju vara lite intressant att veta

Permalänk
Medlem

Lås bara uploaden till ~80% av vad du får ut..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

var mitt inlägg så otydligt

om sätter tex 80% så brukar det funka bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twizz
Jag satt och fnulade på det på lunchen så jag hade lite begränsad tid... men, Tozzi blev ju också glad över svaret ^__^

Det kommer ju givetvis lite följdfrågor nu

Om man har 8/1 nu som jag då... Om man begränsar uploaden på något sätt till halva, så jag tankar bara up i en halv mbit. Kan jag då använda min fulla download?

Jag menar, om det är som maniak säger måste det ju finnas en gräns där man börjar nagga på DL hastigheten när man uploadar, och var går den på just 8/1mbit DSL?

Känns som en rätt oviktig fråga men om någon vet skulle det ju vara lite intressant att veta

Hur många ack som skickas beror på operativsystem, inställningar i tcp stacken och sliding window osv...
Lättast för dig är att prova dig fram, sätt en limit i utorrent. Sitter själv på 8/1 nuförtiden så har strypt uploaden till 5KB/s eller nåt sånt :).

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Hur många ack som skickas beror på operativsystem, inställningar i tcp stacken och sliding window osv...
Lättast för dig är att prova dig fram, sätt en limit i utorrent. Sitter själv på 8/1 nuförtiden så har strypt uploaden till 5KB/s eller nåt sånt :).

I Vuze har jag begränsat på 30kb/sek men det är mest övrigt i windows/FF osv som det stör... men men, det är lite svårare att begränsa antar jag :-/

Tack för svaren!

/T

Permalänk
Medlem
Permalänk
Vila i frid

För att fixa det permanent utan att behöva pilla i datorn program så ställer man in QoS i sin router.

Permalänk
Medlem

Brukar få de bästa ned-hastigheterna på ca 20kb/s och 44kb/s ibland på upload ^^

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070