Dela filer enkelt, snyggt och säkert?

Permalänk
Medlem

Dela filer enkelt, snyggt och säkert?

Hej

Denna fråga kanske ska ligga under Nätverks forumet, flytta den isåfall.

Jag söker ett sätt för mig och några vänner att komma åt varandras dator över internet! Det måste vara relativt enkelt att sätta upp, Enkelt&snyggt att använda samt säkert.
Vi vill kunna browsa runt fritt på allas datorer och ladda filer imellan oss. Möjlighet att ställa in Läs/skrivrättighet samt manuell hastighetsreglering är nästan ett måste.

Ös på med förslag!

Permalänk
Avstängd

FTP server samt klienter. lättare blir det inte än så.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
FTP server samt klienter. lättare blir det inte än så.

Visst, det funkar. Men att hålla koll på 5-10 Dynamiska ip adresser blir omständigt..

Permalänk
Medlem

Inte alls svårt.

Alla installerar bara en klient från denna adress http://www.dyndns.com/

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Torach
Inte alls svårt.

Alla installerar bara en klient från denna adress http://www.dyndns.com/

Ja, men det blir varken enkelt eller snyggt.
Ingen som har erfarenhet av att skapa en liten DC server? som sagt säkerhet prioriteras.

Permalänk
Medlem

Jag använder YnHUB för DC++ servern
Där skapar man konton för varje användare plus lösenord.
Relativt enkelt.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malte
Ja, men det blir varken enkelt eller snyggt.
Ingen som har erfarenhet av att skapa en liten DC server? som sagt säkerhet prioriteras.

Du har ju samma problem där också, hur vet du att de som ansluter är just dina kompisar? Då måste du också hålla koll på dynamiska ipn

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malte
Ja, men det blir varken enkelt eller snyggt.
Ingen som har erfarenhet av att skapa en liten DC server? som sagt säkerhet prioriteras.

DynDNS är väl ända ganska smidigt? Bara att regga ett konto, installera ett program samt mata in användaruppgifterna. Sen uppdateras hostnamnet automatiskt när man får ett nytt IP. På vilket sätt är det inte "snyggt"?

Dessutom är FTP det absolut säkraste sättet att dela filer mellan vänner då man har full koll på vilka som har tillgång till vad, sedan kan man även köra kryptering på hela rasket så kan ingen sniffa trafiken. Plus att en FTP-server är garanterat enklare att installera än en DC-server.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk

Sätt upp ett vlan och mounta diskarna som en vilken som helst annan nätverksdisk?

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Sätt upp ett vlan och mounta diskarna som en vilken som helst annan nätverksdisk?

Svårt att justera bandbreddsanvändningen då, plus att det är generellt svårt att se vad folk har för sig (om man nu vill ha lite koll).

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malte
Visst, det funkar. Men att hålla koll på 5-10 Dynamiska ip adresser blir omständigt..

Detta problem har du ju i vilket fall som helst varken du vill eller inte.
Annars får ni väl dra en kabel mellan er då slipper ni det problemet iof:P

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Enklaste, snyggaste och säkraste sättet att fildela i små grupper är Usbhårddisk tydligen. End of story

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malte
Enklaste, snyggaste och säkraste sättet att fildela i små grupper är Usbhårddisk tydligen. End of story

Enklast? Snyggast? Säkraste? Kan nog inte hålla med, FTP är utan tvekan enklare. Snyggt vet jag inte att något sätt är, pynta GUIn så kanske... Säkrast är väl att inte dela något alls, eller att ens ha filer.

Måste nog mer instämma med tidigare inlägg, om alla har en dyndns och sedan är det bara att sätta upp en FTP där du väljer vilka som får ansluta. Sedan flyter det på så länge inget stör systemet. Nyttjar själv detta, fast jag har min öppen för alla som kan user och password. Men det är för MSN protokollet och skicka filer ofta strular så har jag FTPn istället.

Det är klart bor ni granne med varandra är det inte så svårt att springa runt med USB-diskar mellan varandra. Men låter rätt omständigt och inte kanske så säkert för datan på diskarna med tanke på risken för att tappas åtskilda ggr.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk
Medlem

Köp en stor usb-hårddisk tillsammans.
Skicka den i ett låst plåtskåp (säkerhet) i borstad aluminium (snyggt) via postens REK (återigen säkerhet). Skicka nycklarna separat till vännerna.

Annars har du fått det enklaste och smidigaste svaret: FTP med DynDNS eller NO-IP. Kör ett vettigt OS, typ Linux el. Solaris för hög uptime.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Tackar för alla fina ideér. Mina kompisar som knappt kan installera spotify kan heller inte konfa linux, sätta upp en ftp eller fixa dyndns!
Nä, vi nöjer oss med usb alternativet tills vidare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malte
Tackar för alla fina ideér. Mina kompisar som knappt kan installera spotify kan heller inte konfa linux, sätta upp en ftp eller fixa dyndns!
Nä, vi nöjer oss med usb alternativet tills vidare.

hehe, det sätter ju klart det i annan dager. Du får annars konfa deras datorer å dem och ge dem en guide hur de skickar och tar ner saker från FTPn.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk
Medlem

www.getdropbox.com helt underbart sätt att dela filer på om det nu inte är för stora filer. När man reggar sig får man 2,5 gig gratis och vill man ha mer får man hosta upp lite pengar.

Edit: Om det är någon som vet fler sådana här alternativ tar jag tacksamt emot tips.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irven
www.getdropbox.com helt underbart sätt att dela filer på om det nu inte är för stora filer. När man reggar sig får man 2,5 gig gratis och vill man ha mer får man hosta upp lite pengar.

Edit: Om det är någon som vet fler sådana här alternativ tar jag tacksamt emot tips.

2,5 gb är ju ingenting?

Permalänk

en NAS då? kan inte det funka?

Visa signatur

i5 2500k, 1x nvidia 560, 1 tb, 4gb ram, benq 24 tum

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda HFS http://www.rejetto.com/hfs/ vilket är både lätt och kan vara snyggt. Hur snyggt beror på vilket template man använder. http://www.rejetto.com/forum/index.php?board=24.0

Det sköna är att det inte behöver installeras utan körs som portabelt. Sedan är det bara att lägga till filer och dela adressen. (Direkt till filen eller till katalogen)

Jag har kört under XP, Vista, Windows 7 samt i Ubuntu genom Wine och det har fungerat perfekt hela vägen.

Visa signatur

iMac, inget monster på något sätt så spec överflödigt!

Permalänk
Medlem

Hamachi kanske kan vara något?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frhog
Hamachi kanske kan vara något?

Kan tilläga att det fungerar bra imo.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||