Är det DIR-655 som gäller för hög troughput?

Permalänk
Medlem

Är det DIR-655 som gäller för hög troughput?

Hej!

Jag har 100/100Mbit Ownit men jag får ut på tok för lite med min nuvarande WNDR3300, runt 60/60. Jag har kollat runt lite både här och på andra sidor och det verkar som om DIR-655 är den de flesta rekommenderar.

Är det fortfarande så? Blir lite tveksam då den är billigare än WNDR3300 och allmänt så brukar D-link vara ganska dåliga enligt min erfarenhet.

Det finns ingen nyare, bättre och som fortfarande ligger i ungefär samma prisklass? Gärna så man kan installera dd-wrt eller liknande custom firmware på den också!

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Min DIR-655 fungerar felfritt, har aldrig haft några problem eller tappat kontakten med den, känns som att man sitter med en kabel i datorn fast det är trådlöst. Det finns en värre från D-Link, DIR-855 och på senare DIR-825, vet dock inte vad som skiljer dem åt. Kan inte göra annat än att rekommendera DIR-655, jag kör också med en av deras bättre mottagare, DWA-547. Ligger runt 150-200/150-200 med dessa datorer emellan och får ut fullt (100/100) ur uppkopplingen.

Finns ju alltid personer som det inte fungerar lika bra för och kanske bättre i andra fall. Ur min erfarenhet ett väldigt bra system.

Permalänk
Medlem

100/100Mbit Ownit här samt DIR655, funkar kanon trots hård torrentbelastning.

Permalänk
Vila i frid

Det är DIR-685 som är kungen av konsument-routers, tvåa är väl DIR-855.

Här är prestandan för din router @ http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30502/96/1/2/

Din ska klara av 90 - 100 Mbit/sek om du begränsar antalet samtidiga anslutningar till ca 100 i din torrent klient.

Permalänk
Medlem

DIR-655 funkar kanon här med. Har 100/100 och jag kör servrar, laptop, stationär på det och det fungerar klockrent.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

En annan fördel med DIR-655 är att du kan koppla en extern hd eller skrivare till USB porten till routern. Sedan installera ett program på din dator/datorer som heter SharePort och få tillgång till enheten från alla dina datorer som du har kopplat till nätverket!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Det är DIR-685 som är kungen av konsument-routers, tvåa är väl DIR-855.

Här är prestandan för din router @ http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30502/96/1/2/

Din ska klara av 90 - 100 Mbit/sek om du begränsar antalet samtidiga anslutningar till ca 100 i din torrent klient.

Mja, den kommer upp i runt 8MB/s som max med torrens och det är ju sisådär 64Mb/s... Med TP-test och speedtest.net så får jag också runt 60Mb/s.

Kör jag utan router kommer jag som sagt upp i runt 92Mb/s utan problem. Måste ju vara routern som är usel.

Då har jag även QoS och sådant avstängt såklart.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Själv kan jag inte rekommendera DIR-655
Både jag och min kompis har den och det trådlösa nätet slocknar titt som tätt utan att vi ens belastar dom (Nej, det är inte nätverkskortet som strular, det händer på alla enheter som är anslutna).

Vi har båda uppdaterat till senaste firmware och gjort factory reset utan framgång.

Sen har jag ett sjukt irriterande problem med min när jag använder sladd, till en specifik dator - routern begränsar ner min hastighet till 5kb/s helt utan förklaring (får starta om routern circa 20-30 ggr innan problemet försvinner, sen kommer de tillbaks efter jag rebootar datorn), när jag sätter min sladd i en annan router, eller ansluter trådlöst till samma router funkar det finfint (bortsett från droppandet då).

Sen var det bara 1 års garanti på min med, så blir inte av med skiten (betalade fan 1050kr för den )

Edit: har testat med QoS av och på utan att det hjälpte med.

Nåja, hursomhelst funkade routern prima medans den hade garantin kvar för min del... så det var inte bara blä.

...fast nu när jag sökte på nätet så ska det vara 11 års garanti på alla DLinks N-produkter? men har för mig att jag hittade förut att det bara är 1 år på den...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Def
En annan fördel med DIR-655 är att du kan koppla en extern hd eller skrivare till USB porten till routern. Sedan installera ett program på din dator/datorer som heter SharePort och få tillgång till enheten från alla dina datorer som du har kopplat till nätverket!

Skrivare är det enda som är bra med USB-porten på routern.
Pga. att det är USB version 1.1 (på min DIR-655 ialla fall) så blir överföringen inte mer än 1.5 megabyte / sekund.
Jag har testat detta själv.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

Har 100/100 Ownit, har haft en Dlink 655 som fungerade utmärkt och har nu en 855 som fungerar ännu bättre. Maxar linan både trådat och trådlöst med dessa routers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Har 100/100 Ownit, har haft en Dlink 655 som fungerade utmärkt och har nu en 855 som fungerar ännu bättre. Maxar linan både trådat och trådlöst med dessa routers.

Är det verkligen någon större skillnad mellan 655 och 855? Jag kommer inte använda LCDn då den kommer stå bakom ett skåp i alla fall.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raven6z
Är det verkligen någon större skillnad mellan 655 och 855? Jag kommer inte använda LCDn då den kommer stå bakom ett skåp i alla fall.

Jag märker lite snabbare trådlöst, möjligen kan det bero på att antennerna är bättre men jag vet inte säkert, det kan bvara så att det bara är höljena som är större också.
Men snabbare trådlöst märker jag och jag märker lite mer kapacitet på torrents, känns som processorn är kralligare i 855.

Men den är inte prisvärd för fem öre, den extrapeng du får lägga, i förhållande till 655, är den inte värd.

Däremot hur 825 presterar vet jag inte men den har bara två antenner och det betyder att det rimligtvis blir nån påverkan på trådlösheten.

Jag tror du kommer bli väldigt nöjd med 655.

Edit: http://www.dslreports.com/forum/r21102806-DLink-DIR825-Xtreme...

Där finns det några som bekräftar att trådlösheten påverkas av att 825 bara har två antenner.

Permalänk
Medlem

Kan man maxxa en 100/100 uppkoppling samtidigt med en 655? DVS ladda ner/upp i ca 11.5MB/11.5MB samtidigt, med torrents tex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evoke
Kan man maxxa en 100/100 uppkoppling samtidigt med en 655? DVS ladda ner/upp i ca 11.5MB/11.5MB samtidigt, med torrents tex.

Jag har inte gjort det trådlöst men trådat klarar den det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Jag har inte gjort det trådlöst men trådat klarar den det.

OK. Jag flyttar till en lgh med 100/100 om ett par månader. Föröker bestämma mig om jag ska bygga en pfsense box och ha den som router eller bara köpa en 655. Kommer användat trådat nätverk främst. Klarar 655an max speed upp och ner samtidigt så blir det nog en sådan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evoke
OK. Jag flyttar till en lgh med 100/100 om ett par månader. Föröker bestämma mig om jag ska bygga en pfsense box och ha den som router eller bara köpa en 655. Kommer användat trådat nätverk främst. Klarar 655an max speed upp och ner samtidigt så blir det nog en sådan.

Två brasklappar från min sida då, jag vet att dom ändrar hårdvarurevision lite nu och då, bland annat har nyare 655 integrerat nätverkskort på moderkortet istället för ett nätverkskort i en minipci-plats. Vad det gör för prestandan vet jag inte.
Jag har heller inte testat att maxa min lina nån längre tid utan ungefär så länge en torrent har varit så "het" så att säga vilket rör sej om kanske en halvtimme eller så, ska du ha max på hela tiden eller längre tider vet jag inte vad som händer. Gissningsvis blir routern hetare och hetare tills prestandan börjar ta stryk, om vi nu pratar hög belastning 24/7.

I dom lägena tror jag ingen konsumentprodukt håller måttet utan du behöver nog en mer professionell eller i vart fall nishad produkt där Pfsense i en liten låda säkert gör jobbet mycket bra.