Permalänk

DVD+R eller -?

Någon som kan förklara varför jag bör köpa DVD+R nästa gång jag köper skivor istället för DVD-R som jag brukar köpa?

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Tja, om inte jag minns fel så har dvd+r aningen bättre metoder för att hantera bränning av skivor i högre hastigheter vilket åtminstone i teorin bör ge bättre bränningskvalitet plus att dvd+r också har bättre felkorrigeringsmetoder vilket bör göra dessa skivor är mindre benägna att råka ut för datafel som inte går att rätta till.

Permalänk
Hedersmedlem

En annan vinkel är att kolla vad din stationära spelare klarar bäst, om du nu har en sådan vill säga.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Beror väll på ens brännare? hört att striden mellan + och - är mellan sony och samsung eller nå sånt, eftersom på min brännare så fungerade inte - alls utan bara +.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
En annan vinkel är att kolla vad din stationära spelare klarar bäst, om du nu har en sådan vill säga.

Skiter samma, den klarar båda

Så jag förlorar inget på att köra +? - har större stöd, men är teoretiskt sämre?

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Vad jag hört så är det lite bättre kvalitet på +R skivorna.

Jag har en hårddiskinspelare som jag spelar in TV-program på.
Man kan bränna ut programmen på DVD senare.
Kruxet med den är att den enbart tar -R skivor.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

- är också aningen mer lagring på.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

Är Verbatim DVD+R bra?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=202947

Eller är kanske TDK DVD+R, som är lite dyrare att föredra?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=203466

Passar på att ställa en annan fråga:

Jag läste att innehållet på dvd-skivor håller längre om man bränner i lite lägre hastighet, typ x8, jämfört med maxhastighet. Ligger det någon sanning i det?

Permalänk
Medlem

Här har jag köpt mina skivor i 4 år. http://www.luxdisc.com/
Full face printable är att föredra eller Lightscribe, Då det inte är kul att kladda med penna.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

-R kom före +R så +R är alltså en förbättring på -R skivorna.
Men eftersom det finns apparater som bara stödjer -R format så finns -R skivorna fortfarande kvar, +R är bättre än -R skivorna men bara om dina apparater stödjer det

Permalänk
Medlem

Verbatim är dom bästa skivorna!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Verbatim är dom bästa skivorna!

Allt beror på vilken brännare du har... Precis som på gamla CD-R tiden.
När jag kör analysering av mina skivor får samtliga av mina DVD-R mindre fel än mina DVD+R, vettefan hur det kommer sig...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Det blev 200 Verbatim DVD+R från DVD112 för 570,- + frakt.

Någon som kan svara på min andra fråga (sry att den är lite OT) om det spelar någon roll för livslängden vilken hastighet man bränner skivorna i? Läste nämligen att någon påstod att det är bättre att bränna i X8 jämfört med maxhastighet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Det blev 200 Verbatim DVD+R från DVD112 för 570,- + frakt.

Någon som kan svara på min andra fråga (sry att den är lite OT) om det spelar någon roll för livslängden vilken hastighet man bränner skivorna i? Läste nämligen att någon påstod att det är bättre att bränna i X8 jämfört med maxhastighet.

Inte livslängden, men om du bränner långsammare finns det mindre chans för felbränningar och störningar

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av passionmasteR
Inte livslängden, men om du bränner långsammare finns det mindre chans för felbränningar och störningar

Jag förstår. Tack för svaret.

Permalänk
Medlem

Jag har brännt säkert 1000 verbatim dvd+r och 200 verbatim dvd+r dl och jag har aldrig fått någon som inte fungerat. Har en Samsung-brännare för runt 300lappen.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Negativ plus minus positiv dvd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
- är också aningen mer lagring på.

Jag har oxå funderat länge på detta. DVD-formaten verkar inte så lyckade, frågan är om de står sig dvs. finns kvar om tex. tio år. Jag brukar i allmänhet växla mellan plus och minus när jag köper nya skivor, som ett samhällsansvar att båda formaten ska finnas kvar. Sen när jag bränner gör jag det i halva hastigheten ungefär, gäller både cd och dvd. Jag använder aldrig dvd som backup, känner att jag inte kan lita på att det verkligen fungerar när det behövs, och dessutom är det dyrare med dvd och bandbackup än att ta backup på hårddisk som dessutom väl är snabbare.

[QUOTE]Whisky kan drickas på 3 sätt:

Citat:

1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

OT: Whisky betyder ju vatten. Frågan är bara om det är skotskt uisge eller irländskt uisce du menar? Tydligen skotskt eftersom du inte skriver whiskey./OT

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Negativ plus minus positiv dvd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av intercraft
Jag har oxå funderat länge på detta. DVD-formaten verkar inte så lyckade, frågan är om de står sig dvs. finns kvar om tex. tio år. Jag brukar i allmänhet växla mellan plus och minus när jag köper nya skivor, som ett samhällsansvar att båda formaten ska finnas kvar. Sen när jag bränner gör jag det i halva hastigheten ungefär, gäller både cd och dvd. Jag använder aldrig dvd som backup, känner att jag inte kan lita på att det verkligen fungerar när det behövs, och dessutom är det dyrare med dvd och bandbackup än att ta backup på hårddisk som dessutom väl är snabbare.

OT: Whisky betyder ju vatten. Frågan är bara om det är skotskt uisge eller irländskt uisce du menar? Tydligen skotskt eftersom du inte skriver whiskey./OT

Det betyder tom livets vatten

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Om man har en inspelningsbar dvd-recorder eller vad det nu heter, en sån där som man spelar in såna där tv-program med så är + bättre än -, för om man spelar in på en + så läggs det automatiskt in ett nytt kapitel där du stoppar inspelningen så man kan hoppa omkring om man har flera program på samma skiva.

Permalänk
Medlem

Nu är det väl inte Verbatim som gör skivorna, utan sätter sin etikett på.
De bästa "verbatim-skivorna" är de som gjordes av Taiyo Yuden (t.ex: YUDEN000T03).

ang. Whisky så dricker jag bara skotsk maltwhisky, dvs riktigt whisky. Blasket som görs av gröna små leprechuns eller på majs går inte att dricka.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max