Permalänk
Medlem

Dator --HDMI--> TV

hejsan! det är så att jag har kopplat in datorn till tv:n, datorn har HDMI samt tv:n. efter det startade jag om båda apparaterna. Har testat allt som har skrivits tidigare, ändra upplösning, uppdateringsfrekvens etc. etc. men får det ändå inte att fungera, jag får varken fram bild eller ljud. När jag testade att bara få fram ljud som skrevs någonstans så stod det att det inte var inkopplat. Dock så kan jag hitta tv:n med mitt grafikkortsprogram och jag kan sätta tv:n som primär skärm samt att klona den, ingenting hjälper. har även testat att avinstallera grafikkortets drivrutiner och ladda ner dem och installera igen, ingen skillnad. Fick ett tips om att jag måste ställa in upplösningen på 1366x768 exakt? kan det stämma och hur gör jag det isådanafall?
När jag har kopplat in tvn till datorn via hdmi sladden så hittar jag tv i grafikkortets kontrollpanel, och använder den som klon, då kan jag ställa in till 60 hz uppdateringsfrekvens men vet inte ifall det spelar någon roll? ÄR det så att jag tagit fel att tvn inte kan kopplas in med datorn via hdmi eller va fan är felet?
Tacksam för svar.

kan det vara så att jag missförstått specifikationerna och inte kan visa via tvn?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=184169 <- TV
http://www.cnet.com.au/asus-m51va_specs-339291515.htm <- Dator
http://ati.amd.com/products/mobilityradeonhd3600/specs.html <- Grafikkort

Permalänk
Medlem

1. Kontrollera att du har valt rätt kanal "source" bruka heta HDMI 1, HDMI 2........

2. Prova en annan HDMI kabel! Jag hade en HDMI kabel som jag varken fick ljud eller bild med bytte sedan fick jag bild /ljud.

NOTE: HDMI kabeln som inte funkade till min dator funkade utmärkt till min DVD.

Du kan även använda en VGA kabel för att testa men då måste du sätta TVn i PC läge + att det skickas inget ljud genom detta alternativet

3. Det är inte nödvändigt att ha TVn som primär skärm eller att klona bilden i den upplösningen.
Sätt datorskärmen som primär skärm och behåller den upplösningen du gillar. Sekundära ställer du in en passande upplösning 1280 x 720 / 1920 x 1080. Går säkert med flera upplösningar men börja med detta. Bilden flyttas automatisk till TVn när du stänger lockret "skärmen"

Du kan ju välja klona för tillfället medans du krångla med det hela.

4. I ljud inställningar har jag för mig att du måste ändra till en annan uppspelningsenhet t.ex HDMI output. Denna ska stå som STANDARD!

Hör av dig om nåt av detta va till hjälp!

Visa signatur

MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING-series | MSI Z87-G45 GAMING ATX | Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)| CORSAIR 2x4096MB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Be Quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold | Samsung SSD Pro 840-Series 256GB | 2TB WD Caviar Green | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal Design Define R4 Svart | Samsung 27" S27A950D LED 120Hz | Logitech Z-5500 @ THX 5.1 | Laptop: ASUS G73, Intel i5 2.79GHz, 4096MB, ATI 5870, 500GB |

Permalänk
Medlem

okej, det första jag ska testa nu är en ny HDMI kabel, då min även funkade till dvdspelaren, jobbigt ifall det var det som var felet återkommer!