Problem med RAID, WIN 7

Permalänk

Problem med RAID, WIN 7

Hej!

Försöker köra en RAID 1 men när jag ställt in allt i BIOS så kommer jag inte in i Windows igen utan att gå in i Bios på nytt och växla från RAID till vanligt läge och köra en obligatorisk "System Repair" i Windows och slutligen starta om. Någonting är alltså fel...med all sanolikhet är det nog drivrutinerna som inte rockar men när jag försöker installera dem från DVD'n man får med moderkortet så går dem inte ihop med WIN 7 fast det är Vista 32 bit drivers jag försöker köra. Vad göra?

Mvh,

Visa signatur

Fractal Design Define R4|Corsair HX 750W|AMD FX-4170BE@4,2GHz|Asus Sabertooth 990FX|Noctua NH-U12P|8GB Kingston DDR3 HyperX 1600MHz|Sapphire HD 7950 3GB GDDR5 Vapor-X OC|Systemdisk Samsung SSD 830 Series 250GB|Win 7

Permalänk
Medlem

Re: Problem med RAID, WIN 7

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scribbler
Hej!

Försöker köra en RAID 1 men när jag ställt in allt i BIOS så kommer jag inte in i Windows igen utan att gå in i Bios på nytt och växla från RAID till vanligt läge och köra en obligatorisk "System Repair" i Windows och slutligen starta om. Någonting är alltså fel...med all sanolikhet är det nog drivrutinerna som inte rockar men när jag försöker installera dem från DVD'n man får med moderkortet så går dem inte ihop med WIN 7 fast det är Vista 32 bit drivers jag försöker köra. Vad göra?

Mvh,

Du måste skapa raiden innan du installerar windows..
Annars blir det fel, skulle göra om min raid för det blev något diskfel och dum som jag var hade jag ingen backupp när jag tog bort raiden så raderades allt :/

Permalänk

Re: Re: Problem med RAID, WIN 7

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SayZk
Du måste skapa raiden innan du installerar windows..
Annars blir det fel, skulle göra om min raid för det blev något diskfel och dum som jag var hade jag ingen backupp när jag tog bort raiden så raderades allt :/

Aha tack! Gäller det alla WIN versioner alltså att man måste skapa raiden innan man installerar WIN? Första gången jag försöker mig på en raid.

Visa signatur

Fractal Design Define R4|Corsair HX 750W|AMD FX-4170BE@4,2GHz|Asus Sabertooth 990FX|Noctua NH-U12P|8GB Kingston DDR3 HyperX 1600MHz|Sapphire HD 7950 3GB GDDR5 Vapor-X OC|Systemdisk Samsung SSD 830 Series 250GB|Win 7

Permalänk
Medlem

Det räcker med att du skapar RAID:en en gång.
Sedan installerar man de olika Windows versionerna på den.
Det behövs även drivrutiner för att installationsprogrammet ska kunna se "RAID-disken".
Dessa drivrutiner anger man på olika ställen beroende på vilket OS man installerar.
För Win XP så trycker man på F6 precis i början.
För Vista och Win 7 så anger man dem där man väljer vilken disk man ska installera på.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk

Har precis försökt igen, skapade raiden boota om från systemskivan och började installera WIN 7 so far so good...när det väll var dags att välja disk, så hittar WIN självklar ingen enhet och ber om drivrutiner, ploppar i skivan men inga drivers känns igen. Drivrutinerna är helt enkelt inte kompatibla med OS...finns det någon sannolikhet för att chiptillverkaren har uppdaterade drivrutiner?

Visa signatur

Fractal Design Define R4|Corsair HX 750W|AMD FX-4170BE@4,2GHz|Asus Sabertooth 990FX|Noctua NH-U12P|8GB Kingston DDR3 HyperX 1600MHz|Sapphire HD 7950 3GB GDDR5 Vapor-X OC|Systemdisk Samsung SSD 830 Series 250GB|Win 7

Permalänk
Medlem

Kolla din moderkorts tillverkares hemsida, jag hittade mina raid drivrutiner på MSI's hemsida iaf. Kolla under det moderkort du har.

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk

"AMD Chipset driver V8.60 for Windows 7"

Kan denna driver lösa problemet tro?

Visa signatur

Fractal Design Define R4|Corsair HX 750W|AMD FX-4170BE@4,2GHz|Asus Sabertooth 990FX|Noctua NH-U12P|8GB Kingston DDR3 HyperX 1600MHz|Sapphire HD 7950 3GB GDDR5 Vapor-X OC|Systemdisk Samsung SSD 830 Series 250GB|Win 7

Permalänk
Medlem

det kan den nog, packa upp den på ett usb minne sen bör det vara att ladda den filen där man väljer hd under win7 installationen.

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk

Får göra det så fort jag kommer hem skall bli intressant och se om det löser sig.

Visa signatur

Fractal Design Define R4|Corsair HX 750W|AMD FX-4170BE@4,2GHz|Asus Sabertooth 990FX|Noctua NH-U12P|8GB Kingston DDR3 HyperX 1600MHz|Sapphire HD 7950 3GB GDDR5 Vapor-X OC|Systemdisk Samsung SSD 830 Series 250GB|Win 7

Permalänk

Problemet löst, det jag fick göra var och ladda ner den senaste drivrutinerna för raid till Vista från Asus(vilket jag borde ha prövat på en gång)lägga dem på en USB sticka och läsa in vid installation. Fick hjälp av manualen också på en sida jag hade missat där det stog exakt vad drivrutinen heter det skumma var att jag inte kunde hitta den på dvd man fick med moderkortet.

En sak jag undrar är om man kan stänga av den där funktionen som scannar mina diskar precis efter post och talar om att jag kör raid och ger mig möjlighet att gå in i "fastbuilt"?

Visa signatur

Fractal Design Define R4|Corsair HX 750W|AMD FX-4170BE@4,2GHz|Asus Sabertooth 990FX|Noctua NH-U12P|8GB Kingston DDR3 HyperX 1600MHz|Sapphire HD 7950 3GB GDDR5 Vapor-X OC|Systemdisk Samsung SSD 830 Series 250GB|Win 7

Permalänk

Bumpar tråden med ovanstående fråga.

Visa signatur

Fractal Design Define R4|Corsair HX 750W|AMD FX-4170BE@4,2GHz|Asus Sabertooth 990FX|Noctua NH-U12P|8GB Kingston DDR3 HyperX 1600MHz|Sapphire HD 7950 3GB GDDR5 Vapor-X OC|Systemdisk Samsung SSD 830 Series 250GB|Win 7

Permalänk
Medlem

Ingen aning, lite jobbigt är det men fan, då hinner man ju pissa innan datorn startar iaf

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk

He he det har du rätt i.

Visa signatur

Fractal Design Define R4|Corsair HX 750W|AMD FX-4170BE@4,2GHz|Asus Sabertooth 990FX|Noctua NH-U12P|8GB Kingston DDR3 HyperX 1600MHz|Sapphire HD 7950 3GB GDDR5 Vapor-X OC|Systemdisk Samsung SSD 830 Series 250GB|Win 7