Rippa DVD till hög kvalité .MKV (.VOB till .MKV) i Vista64bit med stabila program

Permalänk
Medlem

Rippa DVD till hög kvalité .MKV (.VOB till .MKV) i Vista64bit med stabila program

Jag har nu hela kvällen Googlat och läst på Videohelp.com för att hitta en lösning på mitt problem att rippa en DVD jag äger till mitt mediacenter.

Jag har provat ett flertal guider och program och ALLA har på något sätt fungerat dåligt. Antaligen p.g.a dem flesta programmen uppdateras 1999 typ...

Hursomhelst har jag nu iallafall rippat över DVDn till en stor .VOB fil som innehåller samtliga 6 avsnitt av den serie jag rippar.

Min fråga är nu...

Vilka program behöver jag nu för att enkelt och säkert och FUNGERANDE kunna konvertera denna .VOB fil till en .MKV fil (AC3) med högkvalité?

Jag kör Windows Vista 64bit.

När konverteringen är klar måste jag sen även klippa upp filen i sex delar.

Tacksam för svar!

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

Kör Handbrake direkt från DVDn. Fungerar på de vanligaste plattformarna och fixar avsnittsindelningen direkt.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Kör Handbrake direkt från DVDn. Fungerar på de vanligaste plattformarna och fixar avsnittsindelningen direkt.

Har provat Handbrake och det gick inge vidare alls.

Får ett felmeddelande när jag ska läsa från VIDEO_TS mappen. Har provat både från hårddisk och DVD.

Använder version 0.9.3

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

Här har du tre program: http://www.aimersoft.com/tutorial/dvd-to-mkv-hd-video.html dock så kostar dem

edit:

Du kan prova super (http://www.erightsoft.com/SUPER.html) vet dock inte om den klarar att konvertera dvd>mkv

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk

meGUI eller AutoMKV.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Tack för alla era tips! Jättebussigt.

Provade just AutoMKV och det verkade jättelovande må jag säga!

Men... inte helt oväntat så dök detta upp efter en liten stund...

Jag blir tokig!

Innan krashen fick jag ut en 192mb stor .ac3 fil. Det var efter denna extraherats programmet krashade.

EDIT: eeeh okej...? Efter jag klickade på "Stäng" så kom detta upp:

Får vell se om det färdiga resultatet fungerar eller ej...

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

Jag glömde fråga om DVDn är krypterad. Isf får vi inte diskutera det här men det krävs verktyg för att komma runt.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Hm hur vet jag om den är det?

Det är Hem till Midgård Säsong 1 och 2 jag köpt på vanlig DVD som jag vill flytta över till mitt mediacenter.

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Får man kopiera för privat bruk idag?.

Varför konvertera till mkv? blir ju inte mkt bättre än originalet iaf ? :p.

Dvdshrink kan du ju köra för att kopiera den till HDD'n iaf.

Säker på att det inte är nån korrupt installation? fel på dina minnen?
belastning på cpu(om det spelar roll)?. Kan datorn läsa dvdn sjysst?

Kommer ihåg när ajg skulle kopiera en dvd.. haha fyfan, dvdn var på 45 GB, men "main movie" var på 3.55 GB

Permalänk
Medlem

MAn får kopiera för eget bruk, vad man inte får är gå runt kopieringsskydd. Vilket är ganska dumt egentligen.

Hur som helst så tror jag att det är krypteringen som stoppar i det här fallet. De flesta här är nog medvetna om Slysofts programkatalog och vad man kan göra med den om problem uppstår.

DVDShrink är inte att rekommendera då den kodar om video och ljud för att passa på en 4,7 GB DVD, inte är den speciellt bra eller snabb heller.

Vad gäller mkv är det ett utmärkt format för video även om det inte är i HD-kvalité. Jämfört med DVD är min erfarenhet att mkv ofta inte kan leverera samma lyster i färgerna som en ren DVD oavsett codec, det är dock försumbart i sammanhanget.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Vad gäller mkv är det ett utmärkt format för video även om det inte är i HD-kvalité. Jämfört med DVD är min erfarenhet att mkv ofta inte kan leverera samma lyster i färgerna som en ren DVD oavsett codec, det är dock försumbart i sammanhanget.

Då har man gjort fel

För att förtydliga så är MKV (Matroska Video) endast en container vilken kan innehålla olika streams - normalt sett audio, video, subtitles och chapters. Detta betyder att man kan, om man vill, ta MPEG2 och AC3/DTS streams direkt från en DVD eller BD och stoppa in i en MKV fil om man så vill.

Oftast ser man MKV filer innehållande h.264 material dock, och med riktiga x264 settings kan man encoda både DVD, BD och HDTV så dem blir helt transparent jämfört med originalet.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
MAn får kopiera för eget bruk, vad man inte får är gå runt kopieringsskydd. Vilket är ganska dumt egentligen.

Hur som helst så tror jag att det är krypteringen som stoppar i det här fallet. De flesta här är nog medvetna om Slysofts programkatalog och vad man kan göra med den om problem uppstår.

DVDShrink är inte att rekommendera då den kodar om video och ljud för att passa på en 4,7 GB DVD, inte är den speciellt bra eller snabb heller.

Vad gäller mkv är det ett utmärkt format för video även om det inte är i HD-kvalité. Jämfört med DVD är min erfarenhet att mkv ofta inte kan leverera samma lyster i färgerna som en ren DVD oavsett codec, det är dock försumbart i sammanhanget.

Skysofts programkatalog?

Ja kör med DVDfab Platinum för att kopiera DVDn till hårddisken.

Visst är det Skysoft som gör CloneCD/DVD och dem där programmen? Det är vell inte dem som gör kopieringsskyddet eller?

EDIT: och en till sak... borde inte det uppstå problem vid rippningen av DVD -> hårddisken om filmen innehåller ett kopieringsskydd?

I mitt fall (detta fall) fungerar det dock klockrent att rippa filmen med DVDfab Platinum iallafall.

EDIT2: nej men du ursäkta mig... det är DVD-decrypter jag användt för att rippa DVDn. Tror jag...

Alltså... det kan vara så att jag har rippat DVDn med DVDfab och sedan försökt koda om den i Handbrake, därav fel.

Jag provar nu att rippa hela VIDEO_TS mappen med DVD-decrypter och sedan köra den i Handbrake.

Jag återkommer när jag provat detta.

------------------------------------------------------------------------------------

Nu provade jag med en annan film vi köpt till sonen och den gick att rippa i DVD Encrypter och sedan konvertera i Handbrake utan problem.

Men efteråt stötte jag dock på ett annat problem...

På datorn fungerar klippet från Handbrake utmärkt men när jag spelar upp det på min Xbox med XBMC så hackar filmen i början ca 2min och sedan blir det bra i ett par minuter och sedan börjar det hacka igen.

Eftersom detta inte uppstår när jag spelar upp filmen på datorn så undrar jag om jag kodat i med någon inställning som XBMC inte gillar?

Jag har provat att både köra ut från Handbrake som .mkv och .mp3 med h.264 och xvid men båda ger samma resultat med hacken.

Någon som vet nåt om detta?

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

Kollade lite snabbt på HandBrake och till höger under Presets så finns det ju Xbox 360

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

Det är inte Xbox 360 jag kör. Det är gamla klassiska Xbox med XBMC.

EDIT: Detta var väldigt konstigt...

När jag provade rippa en tecknad film åt sonen så stod det i DVD-Decrypter att filmen hade ett kopieringsskydd. Denna gick dock att rippa och köra i Handbrake utan problem.

Nu när jag provar Hem Till Midgård Säsong 1 så står det att den INTE innehåller något kopieringsskydd och nu går inte VIDEO_TS mappen att ladda i handbrake. :S

Jag förstår ingenting...

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Hedersmedlem

Alldeles för många tips i denna tråd redan.

§ 7
Piratkopiering

Det är inte tillåtet att sprida länkar med anknytning till piratkopierat material. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddat material.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner kring detta förbjudet. Den svenska och internationella lagstiftningen är svårtolkad och föränderlig. Moderatorerna är inte jurister som kan bedöma varje enskilt fall och avgöra om det är tillåtet eller inte. Av denna orsak är dessa diskussioner förbjudna.

* Tråd låst *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.