Permalänk
Medlem

Whs...

Är det hårdvaru-raid på denna home servern? https://www.inet.se/artikel/1986523/
Vad händer med raid-arrayen om systemdisken krashar?

Permalänk
Medlem

WHS behöver inte hårdvaru-raid eftersom det sköter redundans i mjukvara (lite som JBOD). Om systemdisken/partitionen krashar så får man göra en omstallation, men om man slagit på redundansen så kommer systemet själv återskapa filerna i omstallationen (dock inte egeninstallerade program på WHS:en).

Permalänk
Medlem

Så filerna ligger alltså kvar i Share Folders om man har duplikeringen av mapparna påslaget?

Tänkte mest om man blir tvungen att göra en ominstallation (New installation) av Home Server.
Vore ju drygt att föra över allt till någon extern disk innan ominstallation.
Speciellt när man har 1.2 TB lagrat plus backup av datorerna.

Det finns ju en möjlighet att lägga till en ny disk och använda den som extra backup.

http://www.nordichardware.se/skrivelser_img/481/hdd.jpg

Man kanske måste ha en extra disk för backup för att filerna ska kunna "tas tillbaka" efter ominstallation.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Vila i frid

Det är lämpligt att system och data ligger på skilda diskar eller åtminstonde på skilda partitioner så att man kan göra en ren installation om dey skulle behövas. Samtidigt får man en snabb systemdisk som inte fragmenteras av tusentals torrentfiler och filmer.

Permalänk
Medlem

Disken som Home Server installeras på delas automatiskt upp i två delar vid installationen.
En partion på 20 GB som Home Server installeras på. Resten av utrymmet blir den andra partionen.
Läste en PDF-fil från Microsoft om just "installations-disken" och de nämde att den ska vara så stor som möjligt (300 GB eller större).
Det är för att den information man för över till servern hamnar först på den andra partionen på system-disken.
Sedan förs informationen över till de eventuellt andra fysiska diskar man installerat.

Vill man ha kvar den information man har på servern vid en ominstallation av Home Server så måste man välja "re-installation".
Väljer man "new installation" så raderas all information på alla diskar.

Det är ingen RAID i de Home Servrar man köper vad jag sett.
Om man däremot bygger en egen Home Server (som jag gjort) och köper operativsystemet separat så kan man ha RAID-kort.
Det är en fördel att ha system-disken(arna) som RAID eftersom det snabbar upp överföringen av data till servern.
Speciellt om fler datorer för över data samtidigt TILL servern.

Om man nu inte bryr sig om strömförbrukningen så är det nästan billigare att bygga en egen Home Server.
Det är bara att ta en gammal överbliven stationär dator man har hemma och installera på den.
Det gjorde jag. Plockade ur diskarna från en del externa USB-diskar och stoppade in dem i datorn.
Det går ju att använda USB-diskar också men de är ju lite långsammare.
Windows Home Server kostar 1250:- hos Komplett.se

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=408348&view=detailed#Pro...

Annars kan man ju ha en gammal bärbar dator och USB-diskar.
Jag testade denna version med min 6 år gamla bärbara med en single core CPU och 512 MB RAM.
Den blev lite seg efter ett tag men det fungerade.
Jag rekomenderar minst 1 GB RAM för Home Server.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)