Permalänk
Medlem

Stirra inte för mycket på historik, det är en av faktorerna men inte den enda man ska granska

Du måste även ta hänsyn till nyemissioner som har skett, de kommer sannolikt att påverka aktiens kurs i framtiden.

Permalänk
Medlem

Nån som vet varför Avanza kräver att man ska ange sitt bankkontonummer i annan bank när man blir kund hos dom ?
Har dom planer på att länsa kontot i framtiden eller vad har dom för anledning att kräva det numret ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

för att du ska kunna ta ut pengarna sen kanske? ^^

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem

Hmm, borde väl bara vara att föra över dem till den andra banken sen ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Hmm, borde väl bara vara att föra över dem till den andra banken sen ?

Avanza kommer inte bli din huvudbank. Av säkerhetsskäl bland annat så kommer du bara att kunna föra över pengar internt hos Avanza och till ditt valda kontonr som du anger när du tecknar konto hos Avanza.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xrl

Ako, du har inte lust och sammafatta vilka böcker och i vilken ordning du tycker man bör läsa dom?

Tack för en trevlig tråd!

Ar utomlands ett par veckor till, gor det vid ett senare tillfalle.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xarph
Man behöver inte vara ett geni för att handla med aktier (som många tror). Ibland är det t.o.m. bra att inte analysera för mycket och istället känna konsensus och följa marknaden (även fast den går på luft).

Det beror helt pa vad man har for forvantningar pa sina affarer. Ju mer insatt och uppdaterad du ar desto storre chanser har du till lyckade investeringar. Rekommenderar ingen att inte analysera eller ga pa magkansla, i slutandan maste man alltid utreda varfor en investering gick som den gick. Om man alltid handlar pa magkansla sa lar man sig inte av sina misstag och blir ingen battre investerare, det sager sig sjalvt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Det beror helt pa vad man har for forvantningar pa sina affarer. Ju mer insatt och uppdaterad du ar desto storre chanser har du till lyckade investeringar. Rekommenderar ingen att inte analysera eller ga pa magkansla, i slutandan maste man alltid utreda varfor en investering gick som den gick. Om man alltid handlar pa magkansla sa lar man sig inte av sina misstag och blir ingen battre investerare, det sager sig sjalvt.

Sant. Men man kan missa många fina möjligheter genom att analysera fram hinder. Analytiker i dagens marknader är ett skämt. 90% säger bara saker som gynnar dom själva.

Don't be too smart.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xarph
Sant. Men man kan missa många fina möjligheter genom att analysera fram hinder. Analytiker i dagens marknader är ett skämt. 90% säger bara saker som gynnar dom själva.

Don't be too smart.

Givetvis, men man analyserar inte genom att lasa andras analyser. Rad&tips ska man ta med en otrolig nypa salt, sarskilt de som far betalt for att skriva analyser som postas pa stora nyhetssajter.

Jag snackar om att man alltid ska gora en egen analys och aldrig kopa/salja efter nyheter eller rekommendationer. Det galler att vaga potential mot hinder och gor man en arlig bedomning har man sjalvklart storst chans att lyckas. Det svara i detta ar givetvis att man oftast varken vet hur stor potential eller hinder ar da man inte sitter pa all fakta framfor sig. Det ar ju detta som ocksa ar lite tjusningen med det!

Permalänk
Medlem

Någon som har lust att kritisera mitt tänkande om Swedish Match? Det är första företaget som jag kollat lite mer seriöst på och ett företag som jag är intresserad av att investera i.

Svar på frågor om aktier:

Citat:

- Vad sysslar företaget med? Tillverkare/återförsäljare/produktutvecklare/tjänster
Tobaksprodukter, rökfria (29%) tätt följt av cigarrer (28%)

- Hur är aktiekursens historik och utdelning?
Stark utveckling och ökande utdelning (sek samt %) som ska ligga "inom intervallet 40-60 procent av vinsten per aktie justerat för större engångsposter."

- Vilka konkurrenter har företaget? Många/få, Stora/små
Störst innom snus i sverige och arbetar med sina rökfria produkter i USA där det visas en possitiv utveckling och Swedish Match tar in marknadsandelar från de större aktörerna.

- Hur går branschen som helhelt, konkurrenternas försäljning och deras aktiekurs?

- Vilket P/E-tal har bolaget? Högt eller lågt jämfört med konkurrenter, högt eller lågt jämfört med tidigare år för bolaget
13,11, något högre än 2008s 12,5 vilket också är lägst sedan 2004. Stockholmsbörsen ligger historiskt på 13,4 om jag inte minns fel.

- Starkt varumärke/produkt? Vad gör företaget unikt jämfört med konkurrenter
Framförallt på den svenska marknaden är swedish match välkänt. I USA så byggs varumärket upp stabilt och verkar anpassa sig väl till behov hos användaren.

- Hur mycket av marknadsandelarna har föreget? Antal länder, olika inköpare, diversifiering av produkter, budget/kvalite

- Hur kompetent är ledningen och vilket rykte har den?
Verkar kompetent av årsredovisningen 2008 att dömma. Verkar ha god respekt för investeraren och är intresserad av aktien och företaget samt verkar ha en hälsosam relation till utveckling av företaget.

- Är grundaren VD för bolaget? Rykte, antal VD-byten
Ledningen verkar erfaren och kompetent, har dock svårt att hitta historik om detta.

- Hur stor är ledningens aktieägande i företaget, sålt respektive köpt den senaste tiden?
433 till 244 miljoner aktier (2000 till Idag (2009)). Återköp sker kontinuerligt och har gjort så ett tag med undantag från 2008

- Vilka övriga stora ägare finns i företaget, sålt respektive köpt den senaste tiden?

- Har företaget ett positivt eller negativt historiskt resultat, och varför?
Positivt långsiktigt resultat. Stabil tillväxt och tar in marknadsandelar i Nordamerika samtidigt som företaget provar nya produkter och marknadsföringssätt.

- Vilka svårigheter och problem har företaget? Etableringshinder, höga lån
Exportförbud av snus innom EU. Detta ifrågasätts och förhoppningsvis tas upp 2010 (bara föhoppning). Lagar och regleringar om rökning i olika delar regleras som ex. förbud mot rökning på krogar och liknande. Det är inte bara negativt då det ger företaget en möjlighet att använda sina rökfria produkter som varit väldigt framgångsrika hittills och ta åt sig marknadsandelar från etablerade, större konkurrenter i USA.

- Vad är företaget känsligt för? Valuta, ränta, råvarupriser
Jag är osäker, men företaget verkar hålla sig stabilt och hälsosamt oavsett ekonomin. (tittat på aktiekursen under åren och kikat i ekonomin från 2008s årsredovisning.)

Jag fyller också i aktieplanen, även om jag inte köpt aktien än. Så vissa delar är utelämnade!

Citat:

Köpdatum:
Aktie: Swedish Match
Köpkurs: 137,50 SEK (kommer skilja lite imorgon när börsen åter är öppen)
All time high, högsta och lägsta detta/förra året: Detta verkar vara runt 100kr, samt högsta runt 140 kronor.
Hur länge har du bevakat denna aktie:
Förväntad utdelning: 3-5%, runt 4%.
Placeringshorisont: Långsiktig, 5-10 år eller mer. (1)
Vilken är din riktkurs:
P/E-tal: 13,11
Hur stor del i procent utgör denna aktie jämfört med hela ditt kapital/portfölj: 100% (2)
Varför köper du just denna aktie och inte en konkurrent: Ett stort svenskt företag (3) som visat sig framgångsrikt här och verkar ha goda förutsättningar till framtiden.
Varför tror du att aktien kommer att gå upp: Tar marknadsandelar i USA och har goda förutsättningar att expandera inom EU nu när exportförbudet ifrågasätts och kritiseras, samtidigt som rökförbud och liknande lagar/regleringar kan ge ett övertag då Swedish Match har erfarenhet av detta i bland annat Sverige.
Vad säger din magkänsla: Positivt långsiktigt och verkar stabilt.
Har du fler aktier i samma bransch som denna: Nej
Hur gick företagets förra kvartalsrapport: Över/under förväntan? Goda resultat under 2009 som är bättre än 2008s resultat.
Vad säger den tekniska analysen just nu: Vet ej (4)
Aktiekursens trend: Vet ej (5)
Vilka risker finns det i företaget: Vet ej (6)
Vad påverkar företaget positivt & negativt: Exempel; valuta, ränta, råvarupriser, olja, konsumtion (håll koll på dessa faktorer så länge du behåller företaget i din portfölj!) Lagar, regleringar och forskning inom tobak. Swedish Match känns stabila även vid regleringar mot tobaksindustrin och har klarat att växa sig starka vid de skattehöjningar som skett.
Vilka nyheter skulle ge en potentiell höjning av aktiekursen: Export inom EU tror jag skulle bli en riktig succé för företaget och jag tror på det själv.

Bestäm din köp och säljstrategi och se till att följa den!
Buy and hold! Jag letar efter långsiktiga investeringar som jag kan stärka genom ett smått månadssparande.

Svar på mina små noter:
(1) Jag tror att företaget har potential i Amerika och jag tror på ett fortsatt stärkande av marknadsandelar, samtidigt som export inom EU skulle ge företaget ett väldigt bra läge och expandera samt växa sig starkare. Stabilt återköp av aktier känns som något som höjer företagets värde som långsiktig investering.

(2) Första aktien jag köper med mål att utöka, jag kommer inte ha så mycket pengar att spendera men vill månadsspara i stabila företag under lång tid.

(3) Jag känner att börja på någon annan än den Svenska marknaden skulle vara ett dåligt drag av mig. Investera i det du känner till, som man säger!

(4) Jag har svårt att se hur den håller sig, den ser ut att följa OMX ganska identiskt senaste 3 månaderna.

(5) Den har ju historiskt stigit i stabilt tempo, jag vet inte riktigt vilka trender jag ska titta på mer. TA känns lite luddigt framförallt nu när marknaden rört sig så kraftigt på lång tid. Jag letar ju trotts allt efter en långsiktig investering. Kortsiktiga analyser känns felande då.

(6) Jag vet faktiskt inte vad jag ska leta efter här.

Något jag missat? Stark kritik på alla punkter eftersökes! Funderar på att investera 6000kr i aktien och dela upp det på två 3000-kronors affärer, en tidigt denna vecka och en nästa vecka, för att undvika att jag stiger in vid exakt fel tidpunkt. Dock skulle det dubbla courtaget (9kr x2) men jag riskerar inte att stiga i en temporär uppgång, samtidigt som jag minskar risken att missa en ny kraftig uppgång.

Jag vet inte hur jag ska ställa mig till riktkursen, känner mig så extremt oerfaren trotts tiden jag lagt på att läsa om sånt här!

Otroligt tacksam för alla svar! Spara inte på krutet!! =D
//pscs3

EDIT: Två länkar till artiklar om exportförbudet av snus
http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=2952133
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3082151.svd

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Inte mycket jag kan om aktier, men tänk på framtiden också
visst kommer det säkerligen finns snusare framöver.
Men jag vet många som slutar och fler människor börjar tänka mer på hälsan i samhället.
Samt skatter och priser för tobak höjs hela tiden.
Det kan ju vara på både gott och ont.

Tycker inte snus är riktigt framtidssäkert däremot snabba affärer

Visa signatur

xrl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xrl
Inte mycket jag kan om aktier, men tänk på framtiden också
visst kommer det säkerligen finns snusare framöver.
Men jag vet många som slutar och fler människor börjar tänka mer på hälsan i samhället.
Samt skatter och priser för tobak höjs hela tiden.
Det kan ju vara på både gott och ont.

Tycker inte snus är riktigt framtidssäkert däremot snabba affärer

Sverige har fortfarande exportförbud av snus till övriga EU. Det ifrågasätts och kommer förhoppningsvis försvinna. I USA tar Swedish Match över marknadsandelar ganska stabilt. Samtidigt är det många i USA som nu röker som övergår till snusning där Swedish Match erbjuder produkter.

Det diskuteras också om olika hälsoriskklasser på tobak, där snus (framförallt swedish match) kan komma att hamna i kategorin mindre ohälsosamt, till skillnad från exempelvis cigarretter.

Skatterna har höjts ett flertal gånger och Swedish Match har inte påverkats stort av detta vad jag sett.

Lite mer konkret varför du skriver vad du skriver hade varit nyttigt. Känner att jag "försvarar" aktien vilket kanske inte är rätt approach, men Swedish Match verkar ju överleva allt du skrivit väldigt bra hittills.

Sedan undrar jag om ni prenumererar på någon tidning eller liknande för att hålla er ajour om vad som händer i världen? Typ DI eller liknande, mer inriktat på affärer, olja, råvarupriser och sånt.
Det känns som att jag behöver bli lite mer up to date på det planet för jag har inte tittat på nyheterna på tv eller läst någon tidning seriöst på över ett år (kanske 2 eller 3 tom). Kan allvarligt säga att jag inte missat något speciellt heller. Samma skit hela tiden! Men nu när man ska börja investera så känns det nödvändigt att veta vad som händer.
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Här kommer lite litteraturtips som jag lovade... Har kommit en och annan fråga om detta i PM så jag passar på att leverera informationen till samtliga swecares förfogande.

Så blir du en börsvinnare på internet - Wilke & Sandén
Är man helt grön och varken vet hur man handlar, vad courtage innebär eller ens vad en aktie är, så finns det givetvis mängder med sajter som tar upp detta. Detta tar även ovanstående bok upp på ett informativt sätt, men också hur man kommer igång, vad man bör tänka på, tips för köp & sälj m.m. En del kapitel ansåg jag vara otroligt basic och kan vara ganska tråkiga att läsa, särskilt de som handlar om säkerhet på internet vilket jag tror alla swecare är medvetna om. Dock är det ju aldrig fel med repetition men bitvis är den ganska tråkig. Den riktar sig till absolut nybörjare så den rekommenderas inte till de som är något sånär kunniga redan.

Tradingguiden - Jonas Bernhardsson
Bör läsas som bok #2 i ordningen och är både informativ och underhållande. Den går djupare in i finansmarknaden och man får veta mer om aktier, optioner, fundamental & teknisk analys samt psykologi, historia, penningpolitik och mer... En bok som jag rekommenderar alla intresserade att läsa minst en gång. Har själv plöjt den några gånger och varje gång lyckas man snappa upp något nytt man missat.

Vinnande strategi för dina aktieplaceringar - Christer Linde & Fredrik Strandberg
Nästa bok är en kortare men med en väldig slagkraft. Ett stycke papper som man gärna har nära till hands och som man gärna öppnar för att ha koll på strategier, tips & idéer. Innehåller 5 kapitel; Köpet, säljet, innehavet, portföljen, strategier. När ni läser denna kommer ni säkert märka att jag tagit mycket information till min egna aktieguide. Den går igenom olika strategier och tänkbara möjligheter för allt som rör dina aktieinvesteringar men är däremot inget man läser för underhållning. Mycket informativ och givande samt skapar en del tankeverksamhet hos läsaren utan att vara svårläst.

Bli börsproffs på ett par timmar - Peter Nilsson & Johnny Torssell
Undertitel på denna bok lyder; 30 regler du måste behärska för att göra bra aktie och fondaffärer. Den innehåller oväntat nog 32 kapitel och är bitvis tråkig att ta sig igenom men har sina mer intressanta kapitel. Man kommer känna igen en del tips och fakta från tidigare böcker jag nämnt men är man törstig efter ytterligare litteratur kan denna således bli #4 på listan. Författarna tar i denna upp en väldig bredd utan att fokusera på något speciellt i aktiemarknaden. Man får läsa om psykologi, diversifiering, skatteplanering, "kasta inte bra pengar efter dåliga", insideraffärer, behåll vinnarna och sälj förlorarna m.m.

Optionshandboken - Johan Tjeder
Lär dig grunderna i optionshandel står det under titeln på framsidan. Är man mer intresserad av ytterliggare placeringsalternativ så är optioner ett val. Optionshandboken (har jag hört och tror på, utan att ha läst fler böcker om optioner) är den mest kompletta boken om optioner på svenska som finns i handeln. Den tar upp vad en option är, hur den fungerar samt hur man lär sig handskas med dessa på ett relativt lätt sett. Den intressantaste biten är däremot hur man följer upp en position med olika strategier för alla olika optionsslag. Här krävs det dock att man som läsare hänger med i vad som står i texten då det vid tillfällen krävs en del tänkande för att förstå. Således inget man läser för varken underhållning eller strax innan man somnar.

Så här kan alla svenskar bli miljonärer - Per H Börjesson
Denna boken är ingen renrasig aktiebok, snarare en bred investeringshandbok med enkla och ofta tråkiga tips innehållande fakta som de allra flesta redan känner till. Rekommenderar den INTE till inbitna företagssamma investeringsmänniskor trots att den fått väldigt bra kritik. Däremot har den väldigt grundläggande tips och fakta paketerat på ett informativt vis. Detta är den senaste boken jag läst och jag känner mig alldeles för påläst för att kunna ta åt mig något nytt ur denna boken. Jag anser själv att repetition är viktigt då allt inte fastnar som man läser, men denna gav mig alldeles för lite för att inte tröttna efter de första 10 sidorna. Således anser jag att man bör välja denna sist eller endast köpa för att få den fakta om olika investeringsalternativ såsom fastigheter, fonder, lån, osv.

Observera att detta är mina åsikter och den kan skilja sig från dina. Vill dessutom höja ett finger för den sistnämnda boken som trots allt har fått bra kritik men som jag kände inte var skriven för mig. Ge gärna fler tips på andra böcker som du läst eller dina åsikter på redan nämnda verk.

Permalänk
Medlem

Nice att du tog dig tid att skriva recensionerna !
Ska försöka få tag i böckerna och läsa igenom dom.

Dock är jag skeptisk i största allmmänhet mot råd som diverse "experter" ger angående aktiehandel. Vi har ju alla hört om dom där experimenten med apor som kastar pil på börstabeller och presterar bättre i sina slumpmässiga val än "experterna".
Dock antar jag att det finns en hel del att ta till sig i böckerna ändå, så länge man också använder sitt eget huvud.

Edit : Nån som vet var man kan få tag på boken "Vinnande strategi för dina aktieplaceringar" ?
På Adlibris är den helt slut iallafall.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Nice att du tog dig tid att skriva recensionerna !
Ska försöka få tag i böckerna och läsa igenom dom.

Dock är jag skeptisk i största allmmänhet mot råd som diverse "experter" ger angående aktiehandel. Vi har ju alla hört om dom där experimenten med apor som kastar pil på börstabeller och presterar bättre i sina slumpmässiga val än "experterna".
Dock antar jag att det finns en hel del att ta till sig i böckerna ändå, så länge man också använder sitt eget huvud.

Edit : Nån som vet var man kan få tag på boken "Vinnande strategi för dina aktieplaceringar" ?
På Adlibris är den helt slut iallafall.

Jo men här är det inte råd om specifika aktier eller strategier/information som författaren skulle kunna tjäna pengar på att få publicerat. Det gäller att skilja på råd och fakta... och råd tvivlar jag på att något förlag skulle vilja publicera i bokform med tanke på att råd blir gamla ruskigt fort i aktiemarknaden. Det som böckerna snarare förmedlar är information i ett försök att ge läsaren mer insikt i hur aktiemarknaden fungerar. Det klarnar säkert när du läser.

Adlibris tar säkert hem boken om du lägger en beställning på den.

Permalänk
Medlem

Swedbank aktien förbryllar mig lite, antog att den skulle gå ner efter nyheten om en nyemission. Istället har den fortsatt att gå upp, bör det inte vara tvärt om?
Den går väl med säkerhet när emissionen är lanserad?

Är hursomhelst nöjd med mitt köp av Swedbank i början av året när den låg på 22-23kr.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pope
Swedbank aktien förbryllar mig lite, antog att den skulle gå ner efter nyheten om en nyemission. Istället har den fortsatt att gå upp, bör det inte vara tvärt om?
Den går väl med säkerhet när emissionen är lanserad?

Är hursomhelst nöjd med mitt köp av Swedbank i början av året när den låg på 22-23kr.

Den backade dagen nyemissionen presenterades, sen dess har den ökat en hel. Jag gissar på att den har ökat p.g.a nu tror många sparare att alla moln på himlen är borta.

Ja, den borde snittas ned sen när de släpper teckningsrätterna.

Permalänk
Medlem

Hmm, verkar stört omöjligt att finna boken "Vinnande strategi för dina aktieplaceringar" någonstans.
Det enda ställa där jag överhuvudtaget sett den nämnas är Adlibris och där går den inte ens att beställa...
Jag som är så sugen på boken...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Hmm, verkar stört omöjligt att finna boken "Vinnande strategi för dina aktieplaceringar" någonstans.
Det enda ställa där jag överhuvudtaget sett den nämnas är Adlibris och där går den inte ens att beställa...
Jag som är så sugen på boken...

Har för mig jag också hade problem med att finna den. Tyvärr har jag heller ingen aning om vart jag köpte min kopia. Du får utöka sökandet!

Permalänk
Medlem

Maila Adlibris eller dyl, de kan nog ta in den åt dig om du frågar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pope
Swedbank aktien förbryllar mig lite, antog att den skulle gå ner efter nyheten om en nyemission. Istället har den fortsatt att gå upp, bör det inte vara tvärt om?
Den går väl med säkerhet när emissionen är lanserad?

Är hursomhelst nöjd med mitt köp av Swedbank i början av året när den låg på 22-23kr.

Det är de stora ägarna i Swedbank som manipulerar aktien. Folksam som stödköper hela tiden.

Kan omöjligt vara folk som hoppar in i aktien efter så dåliga nyheter. Först säger VDn att banken är oberoende och välkapitaliserad, och sen gör de en nyemission till (dessutom andra nyemissionen i år)? Mitt förtroende för ledningen efter det är lika med 0.

Sen framkommer detta om den senaste nyemissionen: "Nu står det klart att det inte bara handlar om att komma bort från statens garantiprogram, den huvudorsak som vd Michael Wolf framfört. Nya stresstester som centralbanker, Finansinspektionen och även Swedbank själva gjort visade att banken kommer att vara den sämst kapitaliserade av alla, säger Carl Eric Stålberg till SvD."

och sen detta: http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2009\08\20\34...

De vill få upp förtroendet i aktien genom att "tanka" aktier. Om det hade haft så stort förtroende hade det inte köpt 5000 aktier, utan miljoner aktier. Nej, den är galet manipulerad.

Inte nog med det, VDn sa också i förra kvartalsrapporten att de inte vet om det har bottnat i baltikum när det gäller kreditförluster.

Jag förstår inte heller vad som händer i den aktien, men det är ren manipulation om du frågar mig.

Aktien går mest upp på dåliga nyheter, vad jag har märkt, och jag är inte den enda som har märkt detta. Läs kommentarerna till Swedbank-aktien på DI.se. Småspararna är blinda just nu också.

Kom gärna med fler analyser. Men denna bank är a BIG NO enligt mig just nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hmm, börsen verkar nästan gå mot en riktig krash.
Kurserna verkar ju bara gå ner, ner, ner och det snabbt.
Inte kul att sitta med aktier just nu..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Hmm, börsen verkar nästan gå mot en riktig krash.
Kurserna verkar ju bara gå ner, ner, ner och det snabbt.
Inte kul att sitta med aktier just nu..

Det vänder snart skaru se

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Hmm, börsen verkar nästan gå mot en riktig krash.
Kurserna verkar ju bara gå ner, ner, ner och det snabbt.
Inte kul att sitta med aktier just nu..

Förlåt? Stockholmsbörsen har gått upp 36% i år och ligger plus 2% den senaste månaden, och minus 2% de senaste 7 vardagarna.

Permalänk
Medlem

Jo i år, men de senaste dagarna har det varit rätt mycket nedåt.
Hade jag köpt vid årsskiftet hade jag varit nöjd..
Sen har jag själv kanske haft lite otur i mina val av aktier också.

Idag gick börsen ned 1.62%. Är inte det extremt mycket för en dag, eller ? Igår gick den ned något liknande.
Visst finns det historiska krascher med 25% nedång på en dag, men för att vara en "vanlig" dag tycker jag det verkar mycket ?

Edit : Beställde och fick hem "Tradingguiden" idag förresten. Verkar såhär långt vara en mycket bra bok. Tack för tipset !

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Jo i år, men de senaste dagarna har det varit rätt mycket nedåt.
Hade jag köpt vid årsskiftet hade jag varit nöjd..
Sen har jag själv kanske haft lite otur i mina val av aktier också.

Idag gick börsen ned 1.62%. Är inte det extremt mycket för en dag, eller ? Igår gick den ned något liknande.
Visst finns det historiska krascher med 25% nedång på en dag, men för att vara en "vanlig" dag tycker jag det verkar mycket ?

Edit : Beställde och fick hem "Tradingguiden" idag förresten. Verkar såhär långt vara en mycket bra bok. Tack för tipset !

För 2 år sen var -1,6% ganska mycket men så fort krisen började så ökade också volatiliteten. Givetvis är det mycket men man har ju slutat förvånat sig över sådana siffror.

Jag har inte koll på historiens värsta börsdagar men -25% på en dag kan inte ha hänt många gånger de senaste 100 åren. Om jag har minnet på plats så föll börsen över 7% på en dag i Oktober förra året, det är otroligt mycket. Däremot kan enskilda aktier falla 25% men det hör inte till vanligheterna, åtminstone inte på Large-Cap. Ericsson vinstvarnade och föll runt 20% på en dag 2007, minnet kan svika denna gången också. Det tycker jag är kraftigt för ett så pass stort företag men det är ju trots allt aktörerna som sätter priset.

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt inte att börsen i helhet har backat 25% på en dag någonsin, åtminstone inte i modern tid. En värdejustering på 25% rakt över funkar liksom inte, (låt säga då att man endast skriver ned värdet på Ericsson etc med 10%, då kommer typ rätt så många bolag bli tvungna att skrivas ned med kanske 50-75% i och med att vissa bolag tar upp en väldigt stor del av det totala börsvärdet).

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Jag tog upp siffran 25% för att jag just läst om den i Tradingguiden (Om jag inte minns helt fel här, vilket jag kan ha gjort).
Det var en dag under krashen 1987.

Edit : Börsindex fortsätter sin spikraka nedgång denna vecka med -1.0 % efter drygt en halvtimmes handel.

Inte kul att sitta med aktier för tillfället(iallfall inte de som går ner..), dock börjar det kanske bli läge att köpa mer och hoppas på en vändning. Av någon anledning verkar kurserna gå ned mest i början på veckan för att sedan återhämta sig fram till helgen.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Jag tror faktiskt inte att börsen i helhet har backat 25% på en dag någonsin, åtminstone inte i modern tid. En värdejustering på 25% rakt över funkar liksom inte, (låt säga då att man endast skriver ned värdet på Ericsson etc med 10%, då kommer typ rätt så många bolag bli tvungna att skrivas ned med kanske 50-75% i och med att vissa bolag tar upp en väldigt stor del av det totala börsvärdet).

Just nu är det så ja, men det skulle kunna funka under It-eran då Ericsson faktiskt stod för 1/3 av hela stockholmsbörsens värde. Inte så konstigt att det kraschade då!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Jag tog upp siffran 25% för att jag just läst om den i Tradingguiden (Om jag inte minns helt fel här, vilket jag kan ha gjort).
Det var en dag under krashen 1987.

Edit : Börsindex fortsätter sin spikraka nedgång denna vecka med -1.0 % efter drygt en halvtimmes handel.

Inte kul att sitta med aktier för tillfället(iallfall inte de som går ner..), dock börjar det kanske bli läge att köpa mer och hoppas på en vändning. Av någon anledning verkar kurserna gå ned mest i början på veckan för att sedan återhämta sig fram till helgen.

Det beror ju helt på hur lång horisont du har. Köpte du i fredags med tanken att du skulle ha aktierna en vecka så ser det ju inte så ljust ut. Köpte du däremot i fredags med tanken att du ska ha dessa aktier i åtminstone 5 år, så tror jag likväl du gjort en bra affär. Har man lång horisont kan man inte agera varje gång börsen går upp eller ner några procent på ett par dagar.
Det är väldigt svårt att tajma in eller förutse när dessa svängningar i börsen kommer. Däremot kan man givetvis räkna ut att en rekyl ofta kommer när börsen stigit mycket på kort tid eller att aktier är historiskt högt värderade som många säger att de är just nu.

Permalänk
Medlem

Trevligt att börsen återhämtat sig en del efter förra veckans inledande rätt stora fall.

Har läst en hel del i tradingguiden och på andra ställen nu.
Det första och viktigaste tipset nästan alla säger sig ge är att sälja sina förlorare och hålla på sina vinnare.
Denna strategi förstår jag dock inte alls. Den garanterar ju med mycket stor säkerhet att man går med förlust.
Säg att du köpt fem aktier. Efter en vecka har tre går upp och två ner.
Du säljer de två som gått ner och gör en förlustaffär.
Ytterligare nästa vecka ligger en av de tre kvarvarande aktierna back och de resterande två plus. Därför säljer du den som gått back och gör en förlust igen.
osv.
Varje gång du säljer går du med förlust enligt denna strategi.
Det låter fullkomligt vansinnigt i mina öron.

En bättre strategi torde väl vara att strunta i om de gått back eller gått upp och försöka göra en värdering om aktierna skulle vara köpvärda med nuvarande prissättning : Skulle du köpt dem själv igen till nuvarande pris ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Problemet är väl lite det att fundamental värdering och börskurs inte alltid hänger ihop. Bara ta den senaste kraschen som exempel. Många hävdade att flera bolag va fundamentalt billiga men ändå dök dom mer mer mer.....Med det vill jag säga att man ibland inte kan förutse framtiden genom att titta på historisk fundamental data. Man ska heller inte underskatta trenden och de psykologiska effekterna som ekonomiska förluster har på människor även om fundamenta vid det givna tillfället pekar på något annat. Genom att begränsa förlusterna tidigt så spar du en hel del pengar ifall det går åt fel håll. Dock ska man som vanligt försöka göra en bedömning i varje enskilt fall så att man inte per automatik säljer av efter 5% nergång.

Ta mina karo bio som ex (läkemedelsbolag). Dom ligger jag ca 20% back på men jag ser dem mest som en trisslott och därför låter jag dom ligga kvar. Kommer avtalet så är det med stor sannolik för sent att köpa på sig iom att uppgången kommer blixtsnabbt.

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX