Navigering genom smartphone?

Permalänk

Navigering genom smartphone?

Tjena!

Jag vet inte vad ni tycker men åtminstone jag vill ha både mobiltelefon, PDA, musikspelare, och navigator i en enhet. Jag vill ha allting samlat i en behändig enhet som man kan ha med sig överallt, på jobbet, i skolan, på gång, och i bilen. Just kriget kring navigeringsprogram, licenser, kartleverantörer och hela den biten verkar pågå fortfarande. Så än så länge så känns det som att det inte finns så många, om några, lösningar att välja på om man vill få med dynamisk turn-by-turn navigering till sin smartphone.

De enheter som jag väljer mellan är iPhone 3G S, HTC Hero, Nokia N97 och Nokia XpressMusic 5800. Det är fyra enheter som representerar tre helt olika plattformar.

Apple kör med Google Maps i iPhone. HTC vet jag inte ens om de kör med något förinstallerat kartprogram alls, någon som vet? Nokia kör med sitt Nokia Maps.

Hur får man in riktig navigering i någon av de här enheterna egentligen? Jag är t.ex. beredd att betala för ett sånt program med kartor över Europa eller där man prenumererar på kartor så som i Nokia Maps, men det verkar inte finnas så många kommersiella program till dessa, speciellt till iPhone och HTC Hero dvs. Android.

Det har talats om att Navigon var på gång med ett program till Android. Hur blir det nu med det? Sedan tidigare har Telenav lanserat ett program för Android när HTC Dream (G1) släpptes. Kommer det att fungera på HTC Hero?

TomTom skulle också komma med ett program till iPhone 3G, men förutom en liten speciell sida de har för den så finns det inte mycket officiell information på deras webbplats och inga prisuppgifter eller någonting egentligen, det har blivit helt tyst.

Eftersom jag planerar att ersätta min vanliga TomTom så kommer tillgängligheten till navigeringsprogram vara en viktig avgörande faktor för vilken enhet jag väljer.

Gemensamt för alla dessa enheter är att de har en inbyggd A-GPS mottagare, och det är riktigt tråkigt. Inte för att det finns, utan för att man inte kan utnyttja det på ett riktigt sätt.

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

HTC hero gör också med google maps tyvärr. något som inte känns bra. det finns endel bättre program att hämta, dock inget som du söker, något även jag söker. jag hade tomtom installerat på min w960 med inbyggda kartor. så klockrent..

men tomtom ska ju släppa "riktigt" till iphone. det rycktas om att det ska komma till htc också. det vore ju jätte kul. och kan de göra program till iphone och sony ericsson uiq så går det ju till allt, så det lär väl dyka upp inom snar framtid, iallafall till android.

Permalänk
Medlem

Finns Tomtom, iGO mfl till HTC och Winmobile, Android vet jag inget om.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk

Navigon finns till iPhone

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem

Re: Navigering genom smartphone?

Citat:

[i]TEXT [/B]

HTC Hero har Nav4All som är 100% gratis, man ser dock inte en karta (Går dock att ta fram om man vill kolla rutten) utan man har bara en visare vart man skall svänga, om hur många meter och en röst som säger till när och hur.

Annars så finns CoPilot Live som skall vara en riktig GPS app med karta och alla funktioner som vanligtvis finns i en GPS.
Läs mer här: http://www.swedroid.se/copilot-live-navigeringsystem-till-and...

Jag skulle valt HTC Hero.

Edit: För att kunna tanka CoPilot så måste telefonen vara rootad och ha market enabler 3.0 installerad. Root är hur lätt som helst att fixa och det är det verkligen värt att ha.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Navigering genom smartphone?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Tjena!

Gemensamt för alla dessa enheter är att de har en inbyggd A-GPS mottagare, och det är riktigt tråkigt. Inte för att det finns, utan för att man inte kan utnyttja det på ett riktigt sätt.

Tack på förhand!

Själv kan jag bara tala om hur det har fungerat i min Nokia N82 (S60 3rd). Nokia maps fungerar bra. Kartorna är gratis och bara att tanka hem till det land du vill åka till. Det som kostar är navigeringen turn by turn, tror det kostar ca: 700kr per år. Jag har använt nokia maps ett år och jag tycker det fungerade riktigt bra.

Nu har jag Garmin mobile XT i min N82:a och det fungerar också bra. Ser ut så här på en N78:a http://www.youtube.com/watch?v=pige98qvlvY

Sen vet jag inte vad du menar att dom har A-GPS och att man inte kan utnyttja det på ett riktigt sätt?

Saxat från Nokia om A-GPS

Citat:

A-GPS
A-GPS (Assisted GPS) påskyndar positionsbestämningen. GPS-mottagningen förstärks med hjälp av A-GPS, som använder datanät (GPRS och 3G) för att snabbare fastställa din aktuella position.

Som någon redan nämt så finns Navigon till iPhone http://www.navigon.com/site/se/sv/products/navigation_softwar...

Ser riktigt trevligt ut http://www.youtube.com/watch?v=aXENhmX_uOU