Permalänk
Robot

Projekt - Väskdator

Ett litet projekt jag och en kompis har pillat med ett tag.
Väskan är i tyngsta lagret, men det kanske beror på stålplattan

Väskan är köpt på biltema, dock så skulle jag inte rekommendera den pgr av dess låga kvalité.
Det gedigna limmet var ingen höjdare heller.

Delarna kommer från gamla datorer, företag, tippen etc. Enda köpta är väskan och tangentbordet.

Datorn består av en gammal Pentium III 450 MHz, 128 mb ram och integrerat grafikkort. Har ingen HDD så OS'et körs från en Live CD

Besök albumet: Projekt - Väskdator av JanneBbb

Permalänk

ser fint ut

Visa signatur

E6600 @ 3,00GHz| Gigabyte GA P35 DS3 | GTX 260 | 4 GB Corsair XMS 2 DHX PC2-6400 | Hitachi 500gb | Corsair HX 620w |

Permalänk
Avstängd

Nice !

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6400+ | Gigabyte GeForce 9600GT Dual-DVI 512MB | Asus M2N-SLI | Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 1GB 2x | Corsair 550w | Zalman CNPS9700 NT | antec p182b + 5 nexusfläktar| hårddiskar 750 + 140 + 10 (interna) 500 + 500 + 400 (externa)

Permalänk

Det är väldigt likt det jag skissade ihop dock hade jag alldrig råd med väskan jag ville ha. Och sen kom jag inte på något användnings område för denna klumpiga "laptop" så sket i det. Dock kul att någon gör värklighet av sina visioner

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Haha påminner mig om de "släpbara" datorer som man hade för typ 20 år sedan. Riktigt fint jobbat annars!

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Det är väldigt likt det jag skissade ihop dock hade jag alldrig råd med väskan jag ville ha. Och sen kom jag inte på något användnings område för denna klumpiga "laptop" så sket i det. Dock kul att någon gör värklighet av sina visioner

altså inte ha råd med väskan ,den är väl det billigaste i det hela projektet ,kostar kanske 200kr

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem

Gäller å hitta en blank Metall Portfölj nånstans.
Såna där låsbara executive för direktörer.
Som dom har med sej när dom slinker genom entren på världshotellen.

Sen kan man bygg sin egen portabla dator/laptop!

Fin ide!

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Börjevandal
altså inte ha råd med väskan ,den är väl det billigaste i det hela projektet ,kostar kanske 200kr

Hur vet du den kostade 200?, han pratar om en annan väska, inte den du tror.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk

min egen erfarenhet av sådana tangentbord är att de knappt går att skriva på...

Visa signatur

WS: Striker II Formula - E8400 - Ultra-120 Extreme - 8GB A-data - Gigabyte 6850+4850- 1x WD 2TB - 2x WD 1TB - 1x WD 500GB - 1x WD 250GB - Thermaltake toughpower 850W - Antec 900 - Ubuntu 10.10 x64/(W7 x64)
Serv: Pentium III@1,1Ghz - Asus CUSL2-C - 10Gb HDD - MX 420 - 512MB RAM - win server 2k3 x32

Permalänk
Inaktiv

Fint bygge! Förstår dock inte varför ni petat i en CD/DVD-läsare istället för en HDD.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av awqawq
Hur vet du den kostade 200?, han pratar om en annan väska, inte den du tror.

Hur vet du vilken väska jOnÄTÄn pratade om då? =P

Permalänk

För att reda ut detta om vilken väska de var så kan jag säga att den kostade i 1000kr klassen men säljs inte längre (iaf inte där jag kollade då.) Det tycker jag är för dyrt. Och innan någon påpekar det så säger jag det. Anledningen till att jag ville ha den var för att skärmen skulle få plats. Då var det billigaste alternativet den för ca 1000kr.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Fint bygge! Förstår dock inte varför ni petat i en CD/DVD-läsare istället för en HDD.

Det var för att undvika värme eller nått tror jag det stog. Dock kan jag hålla med. En hårddisk ger inte särskillt mycket värme och då kan man välja 2,5" eller 1,8" vilka inte get någon värme alls "nästan".

"altså inte ha råd med väskan ,den är väl det billigaste i det hela projektet ,kostar kanske 200kr"

Jag säger såhär. Skulle jag skriva mina åsikter om såna som dig hade jag blivit bannad från Sweclockers på livstid. Men allt utan väskan fick jag gratis. Och priset på väskan står där uppe.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Länge sedan man såg en väskdator, den var hyfsat välbyggd med.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk

Hm.. det var ju rakethårdvara i! xD
Nää skoja, ja såg att ni inte betalade speciellt mkt alls för alltihop.
Men en hårddisk borde väl gå att klämma in....

Permalänk

hmmm, det där var ju faktiskt en bra ide, man kanske ska kolla på att göra något liknande

Permalänk
Medlem

En bärbar dator cool!

Visa signatur

PS3, Samsung LE40-M87, iPhone, Laptop - ASUS 17" t4200, 4gb ram, GT120 1gb.

Permalänk

Känns lite mer seriöst än många andra projekt iaf

Var har ni fått tag i tangentbordet bla? tippen?
Enda negativa som jag ser är att skärmens sladdar kommer ut där de gör och någon sorts skydd av fötter för I/O plåten skulle inte skada om man mot förmodligen skulle ha den på fast i stängt läge och sen råkar stöta till den så att man knäcker I/O portarna

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Var har ni fått tag i tangentbordet bla? tippen?

Tangentbordet är köpt från Dustinhome http://www.dustinhome.se/pd_5010083229.aspx. Riktigt dåligt tangentbord, men det fyller sitt syfte.

Permalänk
Medlem

har också en sån väska, men aldrig orkat titta närmare på den här typen av bygge. Kul att du gick vidare

Vad ska ni använda den till?

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk

Jag har redan gjort ett liknande bygge, fast med följande prestanda:

*Processor: Intel Pentium D 3,40 GHz.
*Minne: 1024 MB DDR 1.
*Moderkort: ASRock 775i65PE.
*Grafikkort: GeForce 6 6600 256MB.
*Hårddisk: Western Digital 250GB.
*Optisk enhet: BTC MasterWrite DVDRW.
*Kraftaggregat: Q-Tec 450W.
Däremot har jag inte integrerat en skärm i den, som du gjort. Fint jobbat dock.

Bilder på mitt bygge: http://www.sweclockers.com/album/?id=3896

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
............."altså inte ha råd med väskan ,den är väl det billigaste i det hela projektet ,kostar kanske 200kr"

Jag säger såhär. Skulle jag skriva mina åsikter om såna som dig hade jag blivit bannad från Sweclockers på livstid. Men allt utan väskan fick jag gratis. Och priset på väskan står där uppe.

Altså om du tar det som en sån förolämpning, då kanske det inte alls är lämpligt att du sitter på sweclockers över huvud taget... du kanske skulle börja tänka på hur du utrycker dig innan du kommer med fler sådanna komentarer igen. Jag har fortfarande rätt att utrycka mig det ända du skrev om väskan va att du inte hade råd med en sådan väska. Inte nått om va det va för väska du menade.

Dessutom har du gjort en dubbel postning som öven kan kallas bumpning vilket inte alls är tillåtet.

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem

Varför lägga ned tid på sånt här? 1p

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

För att man tycker att det är kul att göra något? Den kanske inte är speciellt användbar, men det är kul att ha något att göra...

Permalänk

Vad orginell du känner dig nu?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn

Det var för att undvika värme eller nått tror jag det stog. Dock kan jag hålla med. En hårddisk ger inte särskillt mycket värme och då kan man välja 2,5" eller 1,8" vilka inte get någon värme alls "nästan".

Alternativt (om moderkortet startar från USB-dvs) vore ju att köra från USB-minne, ingen värme alls att tala om samt mycket mindre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av robert_the_1337
Vad orginell du känner dig nu?

Vad avundsjuk du känner dig nu? Seriöst, skaffa dig något att göra om dagarna...

Permalänk
Avstängd

COOLT Ser ut som någon militärgreja :P. 9p

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem

tycker det är bra att folk bygger udda datorer och lägger upp bilder, kan vara inspirerande för många, utom en minoritet som bara gnäller och är allmänt negativa

Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk

Satt faktiskt o tänkte på att göra det samma innan idag, men blir nog att jag snickrar ihop en låda istället...

Tycker den var grymt cool. synd dock att man ser skärmsladden....

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk

Snyggt du borde dock installerat kontakterna som sitter ovanpå typ på sidan så hade set sett bättre ut även fläkten. men jävligt snygg och häftig
Vad är det för väska? ^^

Visa signatur

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.