Permalänk
Medlem

I7 som inte vill som jag vill!!!

Dessa är inställningarna jag har nu:
Kör till att börja med D.O.C.P för att få minnena bra. Är detta bra eller dåligt ?
Annars.
cpu ratio 20
BCLK 199
PCIE Frequency 100
DRAM --II-- 1197MHz
UCLK --II-- Auto
QPI Link Data Auto

CPU Volt 1,3V
DRAM Bus Volt 1,5V

Har även prövat med lite mer exakta inställningar som jag tagit sweclockers guiden för 3,98 GHz. Men får samma fenomen . Kommer antingen till (clocksetting fail) Press F1 for setup(bios) Press F2 for load defult settings.

Eller så kommer jag bara till EXPRESS GATE som står i mitten på skärmen sen händer det inget mer fören jag startar om och då kommer fenomen 1 upp.

Ett problem till jag har är att jag inte kan göra i högra BCLK än 199. Allt över 200 Gör så att datorn där och fenomen två kommer upp när jag startar igen.
Spelar heller ingen roll vilken multipel jag har. kan inte köra högre en 199.

Någon som är lite erfaren med en i7 och detta moderkort ? Kanske kan skicka lite prints på bios inställnigar. Även utanför Ai Tweeker.

Intel core I7 920
Asus P6t Delux v.1
corsair 1333 c9
Northq 850W
4870x2
Coolmaster V8.

Permalänk
Medlem

Re: I7 som inte vill som jag vill!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rabble
Dessa är inställningarna jag har nu:
Kör till att börja med D.O.C.P för att få minnena bra. Är detta bra eller dåligt ?
Annars.
cpu ratio 20
BCLK 199
PCIE Frequency 100
DRAM --II-- 1197MHz
UCLK --II-- Auto
QPI Link Data Auto

CPU Volt 1,3V
DRAM Bus Volt 1,5V

Har även prövat med lite mer exakta inställningar som jag tagit sweclockers guiden för 3,98 GHz. Men får samma fenomen . Kommer antingen till (clocksetting fail) Press F1 for setup(bios) Press F2 for load defult settings.

Eller så kommer jag bara till EXPRESS GATE som står i mitten på skärmen sen händer det inget mer fören jag startar om och då kommer fenomen 1 upp.

Ett problem till jag har är att jag inte kan göra i högra BCLK än 199. Allt över 200 Gör så att datorn där och fenomen två kommer upp när jag startar igen.
Spelar heller ingen roll vilken multipel jag har. kan inte köra högre en 199.

Någon som är lite erfaren med en i7 och detta moderkort ? Kanske kan skicka lite prints på bios inställnigar. Även utanför Ai Tweeker.

Intel core I7 920
Asus P6t Delux v.1
corsair 1333 c9
Northq 850W
4870x2
Coolmaster V8.

Cpuvolten för låg?

Smackade du bara in dessa värden i första försöket?

Permalänk
Medlem

Re: Re: I7 som inte vill som jag vill!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
Cpuvolten för låg?

Smackade du bara in dessa värden i första försöket?

Nej nej.
Kör på dessa nu. Så den där 200 gränsen verkar ha försvunnit iaf.
Men här är det fan stopp. vill ha mer. Inga temps problem.

Cpu-z Värden

Permalänk
Medlem

Jaha nu har du ökat Vcore till 1,41 plötsligt!
Det är en inte obetydlig ökning mot tidigare. (1,3)
Där har du förklaringen på att det funkar nu och inte funkade förut.

Får intryck av att du klockar ganska vilt, men det är din maskin...

Permalänk
Medlem

Hehe. Men jag tycker det inte borde vara några problem att köra det på 4,2 kanske högre. Men den vägrar starta upp över 4 GHz. Den går stabilt i 3,98 men i 4GHz startar den inte . Eller jo men man kommer till press f1 to setup.
Men jag antar att det är mina kunskaper som prister här. Nu lär man dyka in i dom lite mer avancerade inställningarna. Det var därför jag undra om det fanns nån som har erfarenhet av det?.
Ska man clocka på multipel 19 eller ska man smacka på 20?

Men första jag lär lösa nu är ju varför den vägrar 4 GHz . Måste vara nått som spökar.

Permalänk
Medlem

Hehe, du kanske ska skaffa dig en känsla för överklockade processorer så du inte förstör din klimp
Man vill alltid ha mer, men du kan nog också behöva acceptera att din cpu har en gräns för vad den klarar.
Jag hade gärna kört min 955a i 4Ghz, men den går inte fortare än 3,9..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Inaktiv

Lås UCLK och QPI på lägsta möjliga och se om det ger någon skillnad.
Ett hett tips är att också använda LinX, OCCT eller liknande för att verkligen kolla så att CPU också går stabilt när du klockar. 1,41V är på tok för högt IMO.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schrimp
Hehe, du kanske ska skaffa dig en känsla för överklockade processorer så du inte förstör din klimp
Man vill alltid ha mer, men du kan nog också behöva acceptera att din cpu har en gräns för vad den klarar.
Jag hade gärna kört min 955a i 4Ghz, men den går inte fortare än 3,9..

Jo visst är det så . Men nu Vet jag ju att 4,2 4,3 inte är några problem . Bara fråna kom hur.
Har en kompis som inte är specielt insatt i clockning. Han kör sin 955 i 4,1 GHz så kolla över din clock lite så kan du nog kräma ur lite till

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Lås UCLK och QPI på lägsta möjliga och se om det ger någon skillnad.
Ett hett tips är att också använda LinX, OCCT eller liknande för att verkligen kolla så att CPU också går stabilt när du klockar. 1,41V är på tok för högt IMO.

Den verkar vilja ha 4,1 V. Kör ju med HT on. Ska stänga av det så blir den väl inte lika törstig. Jag använder mig av Prime 95 för att kolla stabiliteten på processorn. Ska kolla lite på vad du sa och kolla om det hjälper. Tack för tipsen!!!!!!!

Permalänk
Medlem

Kan ju vara som Schrimp skrev att du har nåt max vad din CPU klarar?
Är ju trots allt en C0/C1 du har och inte en D0 :/

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merlinen
Kan ju vara som Schrimp skrev att du har nåt max vad din CPU klarar?
Är ju trots allt en C0/C1 du har och inte en D0 :/

Men som sagt den går ju stabilt i 3,9 varför inte bara kunna ta ett litet snepp till?.
Vad är det för skillnad på C0 C0/C1 ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Lås UCLK och QPI på lägsta möjliga och se om det ger någon skillnad.
Ett hett tips är att också använda LinX, OCCT eller liknande för att verkligen kolla så att CPU också går stabilt när du klockar. 1,41V är på tok för högt IMO.

Funkade inge bra =(. Då tvärdog den ist.`?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rabble
UCLK Bör väl vara minst hälften av clocken`?

Nej dubbelt så mycket som RAM minnenas klockfrekvens.

Visa signatur

Balle

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rabble
UCLK Bör väl vara minst hälften av clocken`?

Lägsta strappen då.

Permalänk
Medlem

Anders. Vad skulle du rekomendera för volt vid 19x205 =3,89 GHz? Kör på 1,36250v nu och då klarar den av 7 min i prime 95 sen får jag BL. Tyder ju på att den vill ha lite mer. Eller så är det nått annat som är knas.

Permalänk
Medlem

biosupdatering !?? Asus update tool fungerar grymmt bra !

Permalänk
Medlem

Rabble, ge dig ur leken å läs på lite innan du steker prollen, stäng iallafall av HT om du ska fortsätta, då kommer du högre.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rabble
Anders. Vad skulle du rekomendera för volt vid 19x205 =3,89 GHz? Kör på 1,36250v nu och då klarar den av 7 min i prime 95 sen får jag BL. Tyder ju på att den vill ha lite mer. Eller så är det nått annat som är knas.

Jag rekommenderar det den behöver. Ju högre spänning desto kortare livstid för CPU'n. Du kanske får försöka acceptera att ditt ex inte klarar 4GHz med vettiga inställningar.

Om du inte känner dig säker på vad du gör (som det också verkar som) så rekommenderar jag dig att köra med en lägre OC eller än bättre läsa på innan du börjar elda i7'or.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rabble
Jo visst är det så . Men nu Vet jag ju att 4,2 4,3 inte är några problem . Bara fråna kom hur.
Har en kompis som inte är specielt insatt i clockning. Han kör sin 955 i 4,1 GHz så kolla över din clock lite så kan du nog kräma ur lite till

Först och främst, har just DIN CPU gått i 4.2-4.3Ghz?
Annars kan du omöjligt veta, och jag tycker du ska vara riktigt nöjd att du är på ~4Ghz. Stanna där och var nöjd; om du får 100-200 Mhz extra, på vilket sätt skulle du märka av skillnaden i det du använder din dator till? (Alltid kul med lite extra kräm, men väger det upp risken..)

Att hans 955 går i 4.1Ghz låter riktigt bra, men tyvärr gör inte det att min CPU går i den hastigheten. (Dock skulle jag vilja se den CPU gå en ordentlig stressrunda och se om den håller sig lika stabil, men det är en annan femma.. min är vattenkyld och "rock solid" i stresstester)

Det är inte bara inställningarna som gör det; varje processor är unik. Även om jag skulle låna din kompis CPU, ställa in samma inställningar, så är det ändå inte samma komponenter, och således är det inte identisk uppsättning.. så högst troligt, så skulle jag inte nå 4.1Ghz alt. så skulle jag kunna nå 4.2Ghz rentav.

Bara för att en drös får upp sina i7 i höga höjder, så finns det minst lika många åt andra hållet, under snittet, där CPUn bara vägrar högre.
Alla CPUs är _unika_, man kan inte klipp-o-klistra inställningar och få allt att bara rulla.

[/end of preach]

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schrimp
Först och främst, har just DIN CPU gått i 4.2-4.3Ghz?
Annars kan du omöjligt veta, och jag tycker du ska vara riktigt nöjd att du är på 4Ghz. Stanna där och var nöjd; om du får 100-200 Mhz extra, på vilket sätt skulle du märka av skillnaden i det du använder din dator till? (Alltid kul med lite extra kräm, men väger det upp risken..)

Att hans 955 går i 4.1Ghz låter riktigt bra, men tyvärr gör inte det att min CPU går i den hastigheten. (Dock skulle jag vilja se den CPU gå en ordentlig stressrunda och se om den håller sig lika stabil, men det är en annan femma.. min är vattenkyld och "rock solid" i stresstester)

Det är inte bara inställningarna som gör det; varje processor är unik. Även om jag skulle låna din kompis CPU, ställa in samma inställningar, så är det ändå inte samma komponenter, och således är det inte identisk uppsättning.. så högst troligt, så skulle jag inte nå 4.1Ghz alt. så skulle jag kunna nå 4.2Ghz rentav.

Bara för att en drös får upp sina i7 i höga höjder, så finns det minst lika många åt andra hållet, under snittet, där CPUn bara vägrar högre.
Alla CPUs är _unika_, man kan inte klipp-o-klistra inställningar och få allt att bara rulla.

[/end of preach]

Helt rätt i allt. TS vinner faktiskt inget av att klocka 200MHz mer om han bara sitter och spelar, även om han skulle använda datorn till något seriöst skulle vinsten vara rätt obetydlig med. Då TS OC-kunskaper (speciellt för i7) tycks vara bristande så bör han inte pilla så mycket, speciellt när i7 är rätt lätt att förstöra med felaktiga inställningar (minneskontrollern blandannat).

Jag betvivlar också att hans Phenom II går i 4,1GHz. Jag är tyvärr inte insatt i Phenom II-prollarna men det är väl ändå rätt få som ens nått 4GHz och klarar att hålla CPU stabil ens kortare stunder, speciellt under 64bitars OS? Troligen skulle TS kompis 955'a dö inom någon sekund om den stresstestades korrekt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna se en grov förklaring och förenkling av allt kring QPI linken och dess volt försörjning även Uncoren och dess volt försörjning skulle jag vilja ha lite explained....

Visa signatur

CaseLabs fanboi, önskar bara att jag kunnat lacka mitt chassi snyggt...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IzzE
Jag skulle gärna se en grov förklaring och förenkling av allt kring QPI linken och dess volt försörjning även Uncoren och dess volt försörjning skulle jag vilja ha lite explained....

http://techworld.idg.se/2.2524/1.189956/sa-fungerar-qpi---sto...

Varsågod. Google är din vän, FYI.

Permalänk
Medlem

Men hörrni. Jag är inte helt invalid. Jag kan pilla med processorer. och jag (Klipper och klistrar) INTE!!
Jag är VÄl medveten om rikerna.
Känner mig lite osäker på en ny plattform bara. Men jag vet vad det handlar om . Jag (BRÄNNER) inte min i7. som ni själv säger. Alla är unika. Min tål dom volterna utan problem.
Så jag tar gärna imot hjälp av kunniga som kan hjälpa mig nå 4,2 Ghz. Allt går om man vill.

Min kompis med 955 fick upp den i 4,1 ( Själv) gick några sekunder i prime. Men nu ska han ta hjälp av en en kille som är grym på amd och har flera rekord. Dom siktar på 4,5GHz. (cpu-z valid) stabil.

Tack!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rabble
Men hörrni. Jag är inte helt invalid. Jag kan pilla med processorer. och jag (Klipper och klistrar) INTE!!
Jag är VÄl medveten om rikerna.
Känner mig lite osäker på en ny plattform bara. Men jag vet vad det handlar om . Jag (BRÄNNER) inte min i7. som ni själv säger. Alla är unika. Min tål dom volterna utan problem.
Så jag tar gärna imot hjälp av kunniga som kan hjälpa mig nå 4,2 Ghz. Allt går om man vill.

Min kompis med 955 fick upp den i 4,1 ( Själv) gick några sekunder i prime. Men nu ska han ta hjälp av en en kille som är grym på amd och har flera rekord. Dom siktar på 4,5GHz. (cpu-z valid) stabil.

Tack!

Ingen har påstått att du är invalid.

Du kan visst bränna din i7, och det rätt lätt. Minneskontrollen kan ryka på ett par dagar med för höga inställningar och då är hela CPU körd i och med att minneskontrollern är inbyggd.

Har du en C0/C1 så är det lite väl mycket att hoppas på att nå 4,2GHz med luft, och troligen även med vatten. Du kan ju alltid försöka och accepterar du att datorn dör efter 1-5 sekunder i prime95 till och med så kan du säkert köra i 4,2GHz...

Är ditt mål 4,2GHz stabilt eller inte stabilt? Om stabilt så får du förmodligen nöja dig med en lägre OC.

Din kompis kanske skulle satsa att få 4,1GHz stabil innan han försöker nå 4,5GHz. Förmodar att det är allt annat än luft eller vatten som de ska använda då 4,5GHz är kört ivf med PhenomII annars.

Annars lite lästips, de fem översta resultatet från en simpel googlesökning som du kan läsa:

http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2008/11/06/overclocking...
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core-i7-920-over...
http://www.maximumpc.com/article/features/ultimate_core_i7_ov...
http://hothardware.com/Articles/Overclocking-Intels-Core-i7-9...
http://www.clunk.org.uk/forums/overclocking/22106-core-i7-ove...

Söklänk: http://www.google.se/search?q=i7+overclock+guide

För stresstestning så rekommenderar jag att du testar med LinX, OCCT och Prime95. LinX är hårdast, OCCT strax efter och Prime95 snällast. OCCT har mer varierande test som är bra att testa resten av systemet. Är du inte intresserad av ett stabilt system så behöver du inget stresstest program...

Permalänk
Avstängd

Det är min phenom2 ni snackar om. Den klarade inte några sekunder, Den klarade några minuter under prime.

På 4,2ghz klarade den därimot några sekunder.

Att få den stabil på 4,1 ser jag inte som ett problem.
Volten var förhållandevis låg, 1,6v ses som en max gräns hos phenom2 innan den börjar ta stor skada.

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=686400

Kolla gärna den här tråden:

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=86902...
neoNmaZteR Skriver att han nåt 4,4ghz längre ner.

Jag tror att Schrimp borde lära sig att klocka själv innan han börjar trycka ner Rabble.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjaa
Det är min phenom2 ni snackar om. Den klarade inte några sekunder, Den klarade några minuter under prime.

På 4,2ghz klarade den därimot några sekunder.

Att få den stabil på 4,1 ser jag inte som ett problem.
Volten var förhållandevis låg, 1,6v ses som en max gräns hos phenom2 innan den börjar ta stor skada.

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=686400

Klarar den bara några minuter vid 4,1GHz är den ju inte stabil.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Klarar den bara några minuter vid 4,1GHz är den ju inte stabil.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjaa

Att få den stabil på 4,1 ser jag inte som ett problem.
Volten var förhållandevis låg, 1,6v ses som en max gräns hos phenom2 innan den börjar ta stor skada.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjaa

Ja? Vi vill nog se att den faktiskt klarar lite mer än någon minut för att vi också ska tro att 4,1GHz "inte är ett problem".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjaa
Det är min phenom2 ni snackar om. Den klarade inte några sekunder, Den klarade några minuter under prime.

På 4,2ghz klarade den därimot några sekunder.

Att få den stabil på 4,1 ser jag inte som ett problem.
Volten var förhållandevis låg, 1,6v ses som en max gräns hos phenom2 innan den börjar ta stor skada.

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=686400

Kolla gärna den här tråden:

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=86902...
neoNmaZteR Skriver att han nåt 4,4ghz längre ner.

Jag tror att Schrimp borde lära sig att klocka själv innan han börjar trycka ner Rabble.

Vad jag ser så är det ni som inte vet vad ni pratar om, och Schrimp som vet precis vad han pratar om.

Att försöka gå längre än 4ghz på en C0 efter så många misslyckade försök är ungefär som att hoppas på en snöbolls chans i helvetet.

ska ni gå längre så får ni skaffa ordentlig kylning, ni måste börja inse vad det är som händer när vågorna som strömmar genom processorn utsätts för vid så höga temperaturer, det blir helt enkelt inte stabilt på grund av C0 strukturen.

Jag har en D0 och skulle säkert kunna komma upp i 4.4ghz men det är idioti att trycka in så mycket volt i den för något som ger så lite.

Visa signatur

Arch Linux