Permalänk
Medlem

i7a väldigt varm, trots noctua kylare.

Hej, jo som topic säger har jag en i7 920 som jag kör oklockad förtillfället, men vill klocka upp den.

System jag kör:

Thermaltake Lanbox window
ASUS rampage II gene
Intel i7 920 @2.67ghz
Noctua NH-U12P SE1366
Corsair 6gb DDR3 1600MHz/CL8/XMS3-12800 Dominator
.
.

Mitt problem är att processorn ligger på över 50C. När jag ställde om till 3.2ghz i bios gick den upp till 70C (temperaturerna är inte i load, utan bara typ 5%). Kollat temperaturerna via RealTemp.

Nu är då frågan, har jag gjort något fel med när jag satt på cpukylaren? (går det ens att göra fel?) eller är det att mitt chassi är för trångt? Har jag lagt på för lite kylpasta? måste jag vänta längre tills kylpastan bränt fast ordentligt? (har gått ca 2.5 vecka sen jag satte på cpu-kylaren).

Som bilden visar kör cpu:n t.o.m. endast i 1.67ghz...

Visa signatur

ASUS Rampage II Gene | i7 920 @ 3.8Ghz | 6Gb DDR3 1600Mhz | GF260GTX |

Permalänk
Medlem

Dålig ventilation i chassit??
Vad har du för fläkt på Noctua?

Fläktar i chassit? bättre temps med öppet chassi?

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

:S min i7 920 @4.3 ghz(1.28 vcore) ligger i 38c idle och 72c load så de e något galet..

Prova att ta bort och sätta dit kylarn igen!

EDIT:
tror att det är ditt chassi!

Thermaltake lanbox har väll inte bästa ventilationen direkt va?

Och varför använder du inte Asus Ai Suit för att kolla temp?

As bra program som alla asus moderkort har

Permalänk
Medlem
Citat:

Prova att ta bort och sätta dit kylarn igen!

EDIT:
tror att det är ditt chassi!

Thermaltake lanbox har väll inte bästa ventilationen direkt va?

Och varför använder du inte Asus Ai Suit för att kolla temp?

As bra program som alla asus moderkort har [/B]

Tror också att det är mitt chassi, jag kör med båda fläktarna på som man fick med ( spelar det någon roll åt vilket håll dom sitter? har dom iaf med klisterlappen utåt)

Fan va trist att man köpt ett chassi för 1.3k och så blir det bara skit.

Vet inte varför jag inte kör med ASUS egna temperatur program visste inte att det fanns något var hittar man det?

Skall öppna upp skiten och sätta en stor fläkt mot den så kan jag ju iaf avgöra var problemet är.

edit. Har standardfläktar i chassit 90mm front. 2 * 60mm back

Tack för tippsen!

Visa signatur

ASUS Rampage II Gene | i7 920 @ 3.8Ghz | 6Gb DDR3 1600Mhz | GF260GTX |

Permalänk
Medlem

Ser du klisterlappen på noctuan blåser den på dig. Fläkten bredvid moderkortets I/O portar ska blåsa ut, så båda cpu-fläktarna ska blåsa mot den.

edit: asus temp-program ska finnas på moderkortsdrivrutinsskivan

Permalänk
Medlem

Du skall ha den i fronten med lappen inåt och den bakre med den utåt annars får din dator ingen kall luft.
Här en gammal men gällande sida.
http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and...
Så front tar alltid in luft och bak, topp tar ut luft:)

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

ok tack, kan det vara det som spökar då? satte en bordfläkt på sprut in i datorn nu, gick ner 10C men ligger fortfarande på 38-40C skall vända på fläktarna så skall vi se vad som händer tack så mkt

Visa signatur

ASUS Rampage II Gene | i7 920 @ 3.8Ghz | 6Gb DDR3 1600Mhz | GF260GTX |

Permalänk
Medlem

Så, nu har jag bytt kylpasta, gjort en anordning enligt länk för fläktarna. Temperaturen är nere i 40C iaf, men trodde det skulle bli bättre. Jag la ifs på ny kylpasta så när den bränt in kanske det går ner några grader till? Eller hur stor effekt har kylpastan?

Visa signatur

ASUS Rampage II Gene | i7 920 @ 3.8Ghz | 6Gb DDR3 1600Mhz | GF260GTX |

Permalänk
Medlem

Har samma problem....

Jag har ett liknande problem.
Min i7:a är stekhet utan någon som helst överklockning.

15 minuters körning med OCCT ger temperaturer på 78 (78 79 78 75) grader!?
Idle har jag en temperatur på 46 (46 46 47 43) grader....
Känns alldeles för varmt med tanke på de temperaturer som Sweclockers i920 test visade när de hade klockat processorn till 3,8 GHz.

Jag testat att köra utan lucka på chassit. Sänkte temperaturen till 74 ( 75 75 74 72) grader. Så ingen förbättring där. Datorn står öppet i rummet så det finns gott om luft att dra in.

Jag har bytt kylpasta två gånger utan bättre resultat. Orginal hade jag Noctuas kylpasta som följde med Noctua NH-U12P SE 1366 kylaren jag kör med. Sedan köpte jag Arctic Silver 5 för att testa om det fungerade bättre. Ingen förbättring, snarare en försämring med 2-3 grader!?
Jag kör med båda kylarfläktarna på mittenläget (1 på sug och 1 på blås) och även om jag fetar på chassifläktarna (4 st. 120 mm) på helfart så sjunker inte tempen lägre än till 71 grader vid 15 mins load oklockad.

Testade även att köra OCCT längre än 15 mins, efter 35 mins så blev CPU:n överhettad....knas

Chassit är ett Lian Li PC-A10A med 4 fläktar med 3-läges fläktstyrning. Kollade runt väldigt länge innan jag köpte det chassit och inte någonstans hittade jag att det skulle vara dålig ventilation i det chassit.

Vet fan inte vad jag skall ta mig till, börjar bli lätt förtvivlad. Hade gnetat rejält för att få ihop pengar till den nya burken och så kommer detta.

Tacksam för vilken hjälp som helst jag få...

------------------------------------------------------------------
Intel Core i7 920 2,66GHz
Noctua NH-U12P SE 1366
OCZ Platinum XTC DDR3 PC12800/1600MHz CL7 3x2GB
Lian Li PC-A10A
Be-Quiet Dark Power BQT P7 Pro 1000W
Asus P6T Deluxe V2

Permalänk
Medlem

min i7 920 har alltid varit runt 55idle och 75load.. och har bra kylning i chassit. Dom är väl så varma helt enkelt?

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem

finns väl del som har lappat sina i7or, sök runt lite och se ifall det gett resultat, vet att jag läste en guide om hur man kollade ifall sin c2d behövdes lappas och hur man gjorde det, borde inte vara svårt att hitta.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Låter som höga tempraturer då jag ligger runt 80 i load.. Dock klockad te 4,1ghz med 1,4 vcore....

Samma kylare kanske jag ska poängtera...

Jag skulle tro att du / ni har placerat den fel på något vänster så det kommer luft emellan på nåt hörn...

ta gärna en bild o visa....

Visa signatur

CaseLabs fanboi, önskar bara att jag kunnat lacka mitt chassi snyggt...

Permalänk
Medlem

Får nog bli ett nytt chassi i alla fall.

Har testat att göra om med kylpasta etc. för 4 :e gången. Ingen skillnad. CPu:n är lika varm som förut...
Har faktiskt inte kollat om jag kanske måste lappa flänsen. Jag får väl kolla det när jag skall byta till det nya chassit.

Har några förslag på ett nytt chassi, vad tror ni?

Antec Twelve Hundred
Cooler Master ATCS 840
Cooler Master CM Stacker 832
Cooler Master Cosmos S 1100
Corsair Obsidian 800D

Någon av dessa hade jag tänkt mig.

/Fridenz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoM
Får nog bli ett nytt chassi i alla fall.

Har testat att göra om med kylpasta etc. för 4 :e gången. Ingen skillnad. CPu:n är lika varm som förut...
Har faktiskt inte kollat om jag kanske måste lappa flänsen. Jag får väl kolla det när jag skall byta till det nya chassit.

Har några förslag på ett nytt chassi, vad tror ni?

Antec Twelve Hundred
Cooler Master ATCS 840
Cooler Master CM Stacker 832
Cooler Master Cosmos S 1100
Corsair Obsidian 800D

Någon av dessa hade jag tänkt mig.

/Fridenz

Corsairs chassi verkar inte alls för pjåkigt men det är juh inte gratis...

Är själv en fan av antec P klassen 18x o 19x

Väldigt bra chassin..

Visa signatur

CaseLabs fanboi, önskar bara att jag kunnat lacka mitt chassi snyggt...

Permalänk
Medlem

Ska nog också satsa på ett nytt chassi, vad tror ni om:
Antec Mini P180 Performance One
Tror ni den håller nere temp?
Tror ni att Noctua cpu-kylaren får plats, den är ju ändå ganska stor...?

Finns det bättre microatx-chassin för att hålla nere temp?

Visa signatur

ASUS Rampage II Gene | i7 920 @ 3.8Ghz | 6Gb DDR3 1600Mhz | GF260GTX |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoM
Får nog bli ett nytt chassi i alla fall.

Har testat att göra om med kylpasta etc. för 4 :e gången. Ingen skillnad. CPu:n är lika varm som förut...
Har faktiskt inte kollat om jag kanske måste lappa flänsen. Jag får väl kolla det när jag skall byta till det nya chassit.

Har några förslag på ett nytt chassi, vad tror ni?

Antec Twelve Hundred
Cooler Master ATCS 840
Cooler Master CM Stacker 832
Cooler Master Cosmos S 1100
Corsair Obsidian 800D

Någon av dessa hade jag tänkt mig.

/Fridenz

Kan inte rekommedera S 1100 för där får inte din Noctua plats pga en fläkt i sidopanelen om du inte vill skruva bort den.

Corsairs chassi badar i positiva rescenesioner. Men priset och tillgängligheten är katastrofal, även om du vill ha den till det dyra priset så måste du nog vänta 1 månad om du ska få tag på en. Jag kommer dock beställa en sådan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosovic
Ska nog också satsa på ett nytt chassi, vad tror ni om:
Antec Mini P180 Performance One
Tror ni den håller nere temp?
Tror ni att Noctua cpu-kylaren får plats, den är ju ändå ganska stor...?

Finns det bättre microatx-chassin för att hålla nere temp?

Ja .. ja .. och kanske, men inte lika tysta.

Mvh

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått å läst så e det en varm cpu.

Men sen tycker jag det e konstigt att nästan alla räknar med å kunna klocka sina cpuer. Det borde ju vara rätt självklart att tillverkarna har marginaler å sätter ner hastigheten så felprocenten blir acceptabel. Varför har en cpu 2,66ghz orginal när det går å köra högre!!! det finns ju en anledning "eller".

Permalänk
Medlem

att en överklockad i7 ligger över 70 grader i load är inte ovanligt. Det är snarare mer ovanligt att den ligger under denna temperatur.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

för det första är inte intels processorer helt plan, det är därför vi som är entusiaster bryter våran garanti och "lappar" våra processorer om dom är tillräckligt konkava. för det andra så är i regel den kylpasta som många kylare levereras med färdigt aplicerad både för dålig och för tjockt aplicerad. för det tredje så är i7 både i 1156 och 1366 utförande redan varma proppar så idle temps ocklockad i ett vanligt chassi som inte utrustats/moddats/tillverkats för bättre ventilation (självklart med dammskydd idag) omkring 40+ inte ovanligt.
Men med lite extra enkel ansträngning för att förbättra sin kylning är det i regel enkelt att hålla dem under 85 under kraftig belastning, även kraftigt överklockade. Dom är varmare än äldre prollar, men även enklare att kyla.
Temps som inte överstiger 90 grader under belastning är inget att oroa sig för eftersom dom inte flaskar förrän över hundra grader numera. Men överstiger det 50 grader idle utan överklock ska man undersöka och med övercklock kan det vara normalt, över 60 ska man bara inte ha klockad eller ej när den inte är belastad. Om man monterat sin kylare själv och aplicerat kylpastan själv tar det ofta flera försök att få den perfekt, i alla fall de första gångerna man gör det arbetet. Det är enkelt men stor chans att göra en liten felvinkling så att pastan skjuts åt sidan eller så.... en minimal klick mitt på är det som gäller och sätt ner foteen på kylaren så jämnt så möjligt så det sprider sig bra och tunt. den ska egentligen bara fylla ut ojämnheter inte fungera som ett värmeledande medie. De flesta eftermarknadskylare fungerar bra, men det finns andra som faktist är sämre oc då är det i regel dårliga medföljande fläktar som är boven eller svår rengöring och konstruktioner som inte tillåter att man kan göra rent alls där det behövs.
Tänk att allt dam försämrar luftfödet omkring allt och alla komponenter det fins på så det inte avytrar värme, så håll alla dina komponenter dammfria hela tiden för det är orsak till altför många olösta problem.

Permalänk

Va fan gnäller folk för? Är ni förvånade att en prolle med 130Ws TDP i stock är mer varma än äldre, sämre prollar? Personligen tycker jag att i 100% load så är under 90C att föredra. Tyvärr så är intel av någon anledning tröga och gör ytan på värmespridarna konkava vilket ger dålig värmeöverföring. Enkelt och simpelt
Edit: Enkelt och simpelt, haha ser inte friskt ut

Visa signatur

Balle

Permalänk
Avstängd

i7 är varma så är det...

Permalänk
Medlem

Vattenkylning är lösningen på problemet tror jag... Har testat både Noctua och H50 i mitt system och inte fått riktigt tillfredställande resultat. Bäst av dom var H50 som jag fortfarande har kvar. Men nu är ett paket med vattenkylnings grejer på väg från england iaf. Får bara hoppas att det funkar :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Va fan gnäller folk för? Är ni förvånade att en prolle med 130Ws TDP i stock är mer varma än äldre, sämre prollar? Personligen tycker jag att i 100% load så är under 90C att föredra. Tyvärr så är intel av någon anledning tröga och gör ytan på värmespridarna konkava vilket ger dålig värmeöverföring. Enkelt och simpelt
Edit: Enkelt och simpelt, haha ser inte friskt ut

Så har det varit sen de släppte C2D .. minst.

AMD är en aning rakare men det är tyldligen väldigt svårt att få IHS & processor att få bra kontakt.
Det är tur att vi som entusiast-konsumenter förstår att vi kan avhjälpa detta med slippapper, eller hur?

Mvh