Permalänk
Medlem

Hjälp mig bygga TYST HTPC

Hej!
Är väldigt sugen på en HTPC nu, har läst en del om det men inte kommit så långt gällande vad jag ska välja, så lite hjälp hade inte vart fel..
Jag har en server på vilken all film/musik finns, så någon lagring på HTPCn blir det inte tal om.

Användning:
Kopplas med HDMI till Full-HD-tv i dagsläget (projektor senare?). Skall kolla på film med den, inga spel (kanske Sims 3 åt flickvännen då om inte det gör datorn brutalt mycket dyrare/varmare).

Mjukvara:
Har läst om XBMC, verkar riktigt bra. Visst skall den kunna autentisera sig mot ett AD när den hämtar filer? Skall jag köra under Windows eller någon Linux-dist?

Hårdvara:
KRAV:
* Tyst.
* Eftersom den skall vara tyst (därmed sval) tänker jag mig en SSD-disk som bara ska innehålla operativsystem+XBMC (exempelvis)
* Skall klara 1080p och all annan film jag kan tänkas vilja se.
* Helst inte högre än 14 cm (Min TV-bänk LACK från IKEA har EXAKT 15 cm plats till något, får den plats där är det ju bra ) Men skulle något högre krävas för att göra den tystare är det nog bättre..

Budget: 7-8-9, kanske 10 000. Beror på om jag tycker det är värt pengarna..

EDIT: Bygga själv är skoj, och det gör jag gärna

Några förslag?

Tack!

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=458983

stoppa in ssd-diskar efter eget behag. ubunt + xmbc klarar 1080p

Visa signatur

asd

Permalänk
Medlem

Helt klart trevlig kub! Dock tyckte jag den var väldigt ful... Antec Fusion ser bättre ut i mina ögon.
Samtidigt saknar jag USB-portar på framsidan och även 3.5mm för hörlurar. Jag antar att spel är rätt kört på den också va?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WreXlaM
Helt klart trevlig kub! Dock tyckte jag den var väldigt ful... Antec Fusion ser bättre ut i mina ögon.
Samtidigt saknar jag USB-portar på framsidan och även 3.5mm för hörlurar. Jag antar att spel är rätt kört på den också va?

Antec Fusion är ju typ 7 ggr större, inte så smidig kanske. Asrock drar dessutom otroligt lite ström. 65W, mindre än många laptops.

Vad ska man med hörlursuttag till? Man har den ju kopplad till en hemmabioreceiver med hörlursuttag.

Och spela är kanske inte det första man tänker på för en htpc men men, enda opraktiska skulle vara usb-portarna då men är det viktigt för en är det ju bara att dra fram en liten mini-hub från baksidan. Nästan gratis på Kjell&Co.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Antec Fusion är ju typ 7 ggr större, inte så smidig kanske. Asrock drar dessutom otroligt lite ström. 65W, mindre än många laptops.

Smidig spelar ingen roll, bara den får plats och det gör den

Citat:

Vad ska man med hörlursuttag till? Man har den ju kopplad till en hemmabioreceiver med hörlursuttag.

Inte jag.. Har inte råd med det just nu, har TV:n i ett rum som är värdelöst format för ljud, så TV:ns högtalare får duga..

Citat:

Och spela är kanske inte det första man tänker på för en htpc men men, enda opraktiska skulle vara usb-portarna då men är det viktigt för en är det ju bara att dra fram en liten mini-hub från baksidan. Nästan gratis på Kjell&Co.

Nää, spelandet skulle ju bli en bonus om det var möjligt, inget krav.

Permalänk

Kanske göra något eget?

ZOTAC IONITX-A-U

Integrerat nätagg som klarar en optisk enhet och en hårddisk. Dessutom är den passiv. Man får med en fläkt som jag inte har någon aning om hur den låter. Men att göra något eget med en tyst 120 eller 140mm fläkt är nog inget svårt för den händige. Läste att den skulle klara 1080p men det kan ju vara värt att läsa mera tester om detta är något som skulle kunna vara intressant.

Annars finns det ju ZOTAC D-E med s775 och PCI-E som gör det möjligt att använda lite kraftigare prylar vilket du kanske föredrar med din budget. Skulle kunna bli något under 14cm höjd tillsammans med en PCI-E riser. Sedan är det bara att kombinera något utav detta med en SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muhihihaha
Kanske göra något eget?

Glömde skriva det Bygga själv gör jag gärna!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WreXlaM
Glömde skriva det Bygga själv gör jag gärna!

Härligt! Kul när folk gör något eget

Permalänk
Medlem

Jag har själv en Antec Fusion och kan ge dig tips på hur man kan göra en sådan tystare. Den är dock ganska tyst i orginalutförande så det är knappast nödvändigt, man hör den ju inte när man ser film t.ex.

Det som låter i datorn är: chassifläktarna, fläkten i nätaggregatet (PSU), CPU-fläkten och hårddisken.

I en Antec Fusion finns två Antec Tri-Cool fläktar som går att ställa mellan low-med-high. Jag kan tipsa om att byta ut dem till Scythe Slip Stream. En Slip Stream på 640 rpm flyttar lika mycket luft som en orginalfläkt (Antec Tri-Cool) på low, men är betydligt tystare.

Nätaggregatet går att göra ljudlöst genom att byta ut fläkten till en Noctua R8. Den har en 3pin-kontakt, det krävs en 2pin för att koppla in den i PSU:n. För att koppla in den i PSU:n krävs en adapter eller att man löder fast en 2pin-kontakt i sladden till fläkten. Att öppna nätaggregatet kan dock vara livsfarligt om du inte vet vad du gör och det bryter garantin.

Orginalkylare till CPU låter en del. En bra CPU-kylare som passar i Antec Fusion är Scythe Ninja Mini. Beroende på vilken processor du väljer kan det gå att kyla den passivt med chassifläktarna.

Permalänk
Inaktiv

lättare spel inget problem med AsRock. Riktigt kompetent liten maskin som visserligen inte har samma imponatorfaktor som Antec Fusion men är man välväxt så behövs väl inte det...