Permalänk
Medlem

Kameraväska för backpackare

Hej!
Nu är det så att jag ska till Indien i vinter under cirka en och en halv månad. Självklart har jag tänkt att ta med mig kameran men jag vet dessvärre inte riktigt "hur" jag ska ta med den.

I all min iver köpte jag en Lowepro Flipside 400aw från England i förra veckan som jag fick hem idag, dessvärre känner jag mig inte så nöjd med köpet. Väskan känns helt enkelt för stor för att ha med sig.

Egentligen är den inte för stor, men när man förutom kameraväskan ska bära på en 70liters backpackersryggsäck så blir den för stor. Det eftersom att jag inte kan bära båda väskorna på ryggen samtidigt och för att den är för stor för att trycka ner i min stora väska, då jag i så fall knappt får plats med något annat i den väskan.

Därför tänkte jag nu fråga er som varit ute och backpackat samt haft med er kamera hur ni har gjort. Vad har ni haft för väska till er kamera?

Jag har tittat runt en massa på väskor men själv inte hittat ngn som verkar vara riktigt optimal...

Ang utrustingen jag tänkt ha med mig så är det den som står i min sign, eventuellt ytterligare ett objektiv.

Tack på förhand!

Visa signatur

Kamera: Canon EOS 1000D, 20/1.8, 50/1.8, 70-200/4L
Flickr!

Permalänk
Medlem

Du kan inte ha kameran i den vanliga ryggan? Finns ju små söta påsar att ha till objektiven och någon slags "fodral" till kameran borde åxå gå att hitta?
Kanske det finns någon motsvarighet till sliplock eller vad de olika tillverkarna kallar det, så att du kan fästa objektivväskor utanpå den stora ryggan?

Jag har inte varit ute och vandrat eller så, på det sättet med kamera, men det känns som att det vore smidigast, så att man slipper att bära på två väskor. Alternativet vore ju kanske något i stil med en tamrac velocity av någon lagom storlek (7 eller 8 kanske (vet inte hur lång 70-200/4L är) som ju går att bära på magen om man vill och den borde ju gå att fästa på den stora ryggan på något sätt när man inte måste ha kameran tillgänlig. Velocity 5 går väl att bära som midjeväska, tror jag...

Permalänk
Medlem

Hmm mm jag har också funderat på det där med köpa att väskor till objektiven som man stoppar rakt ner i väskan.. Får nog bli så,... Men jag ska kolla upp det du sade om Tamrac Velocity:)

Visa signatur

Kamera: Canon EOS 1000D, 20/1.8, 50/1.8, 70-200/4L
Flickr!

Permalänk
Medlem

Köpte mig en lowepro flipside 200, mycket behänding väska, liten och nätt. Öppningen är mot ryggen när du har den på dig, så ingen kan komma och öppna din väska och stjäla kameran i trängseln.

Permalänk
Medlem

Jo, men jag har ju en liknande, den heter dock 400. Problemet är ju att det kan vara lite jobbigt att bära på två ryggväskor, eller där har jag kanske fel?:P

Visa signatur

Kamera: Canon EOS 1000D, 20/1.8, 50/1.8, 70-200/4L
Flickr!

Permalänk
Medlem

Jag har använt ett fodral från tillverkare Optech till min systemkamera när jag varit ute och rest, då bla. Indien. Det är som ett fodral till kameran i ett våtdräktsliknande material.
Observera att fodralen finns i flera storlekar, här följer iaf en exempellänk.

http://cgi.ebay.com/OPTECH-Neoprene-Camera-Case-Nikon-D40-D50...

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

En väska på ryggen och en på magen, blir dock styggt varmt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av j_
Jo, men jag har ju en liknande, den heter dock 400. Problemet är ju att det kan vara lite jobbigt att bära på två ryggväskor, eller där har jag kanske fel?:P

De gånger jag har varit och backpackat har jag alltid haft med mig två ryggsäckar, en stor 70 litare och en mindre. Såvida du inte kommer vara på konstant fläng så kommer ju ändå 70 litaren ligga på vandrahemmet eller var du nu bor mestadels av tiden.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vladmir
De gånger jag har varit och backpackat har jag alltid haft med mig två ryggsäckar, en stor 70 litare och en mindre. Såvida du inte kommer vara på konstant fläng så kommer ju ändå 70 litaren ligga på vandrahemmet eller var du nu bor mestadels av tiden.

Joo, två ryggsäckar har jag tänkt ha med mig, men en flipside 400 e rätt stor plus att den e "hård" så man kan inte knöla ner den i sin stora väska... Det är det som är problemet:)

Visa signatur

Kamera: Canon EOS 1000D, 20/1.8, 50/1.8, 70-200/4L
Flickr!

Permalänk

Hellre en ryggsäck på magen än en magsäck på ryggen

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | MSI B550 Tomahawk | EVGA GTX1080 SSC | Corsair Force MP600
Kamera: Sony A7 III |Zeiss 18mm 2.8 | Sigma 35mm 1.4 | Sony 85mm 1.8 | Tamron 28-75 2.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedRiderSWE
Hellre en ryggsäck på magen än en magsäck på ryggen

Visa signatur

Kamera: Canon EOS 1000D, 20/1.8, 50/1.8, 70-200/4L
Flickr!

Permalänk
Hedersmedlem

Hehe, intressant tråd. Jag har nämligen själv en flipside 400 och har funderat på hur jag ska få med mig allt tillsammans med stor ryggsäck på resor

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Medlem

Brukar använda en TLZ med en sele för att ha den på magen när jag bär en större ryggsäckar. Fungerar även bra när man ska fotografera när man åker skidor eller cyklar till exempel.

http://products.lowepro.com/product/Topload-Zoom-Chest-Harnes...

Kan tänka mig att det blir varmt och man har ju något begränsat med utrymme i TLZ:n, alternativet är ju annars några ojektivfodral att trycka ner i ryggsäcken och kameraväskan på magen.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Hm, tar upp denna tråden igen. Såg att WalterEgo varit i Indien och rest, hur kände du inför att folk kanske skulle sno din fotoutrustning? De objektiv jag har just nu är de ni kan se i min sign plus ett kitobjektiv - 18-55IS.. Jag har blivit lite nojjig nu när det börjar närma sig avresedatum för mig, ska till indien om knappt två veckor för att resa runt, vilka objektiv vågar man ta med sig? Vilka bör man ta med sig tycker ni?

Som det ser ut nu hade jag tänkt ta med mitt 20mm samt mitt 70-200, men har blivit lite rädd för att mitt 70-200 kanske skulle bli stulet och funderar på att inte ta med det.. Vad hade ni gjort?

Visa signatur

Kamera: Canon EOS 1000D, 20/1.8, 50/1.8, 70-200/4L
Flickr!

Permalänk
Medlem

Något tips jag hört är att sätta tejp på sina grejer så de ser ofräscha ut/inte i bra skick.
Hur bra det fungerar i praktiken har jag ingen aning om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av j_
Hm, tar upp denna tråden igen. Såg att WalterEgo varit i Indien och rest, hur kände du inför att folk kanske skulle sno din fotoutrustning? De objektiv jag har just nu är de ni kan se i min sign plus ett kitobjektiv - 18-55IS.. Jag har blivit lite nojjig nu när det börjar närma sig avresedatum för mig, ska till indien om knappt två veckor för att resa runt, vilka objektiv vågar man ta med sig? Vilka bör man ta med sig tycker ni?

Som det ser ut nu hade jag tänkt ta med mitt 20mm samt mitt 70-200, men har blivit lite rädd för att mitt 70-200 kanske skulle bli stulet och funderar på att inte ta med det.. Vad hade ni gjort?

Det här med att vara rädd för att någon ska stjäla min kamera försöker jag att inte tänka på. Lite sunt förnuft och försiktighet så klarar man sig oftast. Min kamera klarade sig hela resan utan att bli stulen men visst, man ska inte skylta allt för mycket med den i skumma kvarter.
Jag hade endast ett objektiv med mig 18-50mm 2.8 men jag reste också med endast handbagage så det fanns ej plats för mer.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2