Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HarmlessWarrior
Men det gick.
Precis vad jag tänkte.

Det stämmer
Klarar de inte att tänka själva? Måste jag tänka åt dem? Man borde sammla alla Mac och PC personen och skicka dem till Afrika. Köpa bort lokalbefolkningen och dumpa alla där. Rikitigt långt inne i skogen då så man slipper se dem.
Tänk dig en värld där man var tvungen att klättra upp i övergångställe-lampan och där klicka på en knapp istället för att ha knappen där vi har den idag. Det är så ofantligt korkat så du aldrig skulle vänja dig vid det. Du skulle städigt fråga dig: vad fan är det för fel på folk?Precis så är det här för mig.

Ärligt talat så förstår jag inte ett dyft av vad du säger.

"Vad är det för skillnad på en häst? Jo alla ben är lika långa speciellt det högra" Det är lite så det känns att lyssna på dig.

Jag förstår inte din poäng eller syftet med ditt klagande mer än att starta ett potentiellt flamewar.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

Mitt syfte är att finna en bra förklaring till varför personer som kan fortfarande säger PC och Mac. Min poäng är att ni inte lyckats ta fram en ursäkt god nog. Jag undviker flame war så gott det går. Jag ignorerar tex AKus fällor och gör inga egna påhopp. Det enda som är oklart är vad ni inte förstår av det jag skriver och vad det beror på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HarmlessWarrior
Mitt syfte är att finna en bra förklaring till varför personer som kan fortfarande säger PC och Mac. Min poäng är att ni inte lyckats ta fram en ursäkt god nog. Jag undviker flame war så gott det går. Jag ignorerar tex AKus fällor och gör inga egna påhopp. Det enda som är oklart är vad ni inte förstår av det jag skriver och vad det beror på.

Påhopp, du har varit 100% insnöad från början. Du har aldrig bett om folks åsikter för att själv förstå varför det är som det är. Du bara dementar det.
Din länk i citat är ett grund exempel på (www.whylinuxisbetter.net) på ignorans då det enda den sidan förklarar är vad linux är emot Windows.

Du öppnar tråden med

"Om ni läst någon av minna tidigare trådar den här veckan så har ni nog redan insett att jag har något emot Mac. Enda anledningarna att jag inte använder det är att jag tycker Linux är lite bättre"

Om www.whylinuxisbetter.net skulle jämföras emot Mac OS X så skulle det se lite annorlunda ut....

Du kanske borde ge upp. Linux är underbart att det finns, som lite omväxling till Windows, lite som Web server, eller för folk som gillar att pilla lite mera och vill ha öppen källkod att leka med. En av de få aktörerna som sätter emot Windows, genom att helt enkelt vara gratis. Ett positiv virus som sprids av sig själv. Perfekt till min gammla bärbara som som lastbilspolare har med europa runt för att surfa på lite på pauserna. Men mer än så är det inte.... och kommer inte vara på ett bra tag.

Sen ska du veta att om man rör sig på Linux forum som är lite djupare så är det inte ens tal om Flamewar, pratar du windows blir du stämplad så det ryker om det. En omvänd rasism som får flamewars på SWEC att framstå som trams.

Folk som JAG har rekomenderat att börja använda linux har gett upp hoppet då man blir totalt idiot förklarade på de flesta Linux forumen snabbare än kvickt.

Stor del av att linux inte kommer vidare på ett sätt är just denna "frånskjutning" av linux folk som istället för att gynna spridningen av sitt system (som leder till ökad kompabilitet bland 3de parts tillverkare/softvara) missgynnar det.

Sista jag säger i denna tråden. Du bad om förstålse, försök läsa och tänka efter och ta åt dig, istället för att citera med försök till lösningar.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Helt enkelt eftersom plattformarna ha rtillräckligt stora skillnader för att skiljas åt.
Lite som att skilja på Ford och Mustang, en Mustang är endå en Ford men tillräckligt stor skillnad för att separeras från mängden.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HarmlessWarrior
Vad menas då?

Klart det hjälper att sälja ett operativ system som alla är vana vid.

Det menar bara att du inte förstår produkt och metaprodukt.

Det är ett hypotetiskt argument som vi inte får ett svar på eftersom Apple inte säljer datorer med Windows. Det är absolut inte säkert att Apples majoritetsförsäljning skulle vara datorer installerade med ett annat operativsystem än deras eget.

Citat:

Mitt syfte är att finna en bra förklaring till varför personer som kan fortfarande säger PC och Mac

Det kan man fråga sig, själv använder jag ordet "dator" och väljer sedan "med operativsystemet xxx". Men som tidigare påtalats, den stora skillnaden med just Apple och deras datorkoncept Mac och exempelvis Lenovos Thinkpad är just operativsystemet, som både du och jag är överens om. Det är också lite av den här tankegången som har gett upphov till att PC och Windows har blivit lite synonymt med varandra - även om det i tekniska termer kanske borde inkludera Mac också.

Citat:

Klarar de inte att tänka själva? Måste jag tänka åt dem?

Hade du fått tänka åt andra hade nog världen sett annorlunda ut, på ett negativt sätt. Det är bara nörden som egentligen blir upprörd över det sådant här och på det hela taget är det en ganska bagatellartad liten detalj. Att vilja deportera folk pga en detalj är rätt magstarkt.

Permalänk
Medlem

Vad är det som säger att begreppet PC ska stå för samtliga datorer? är det inte människorna som använder begreppen som bestämmer vad dom ska stå för?
I det här fallet har begreppet PC ändrat betydelse från sin ursprungliga form, precis som så många andra vardagliga begrepp har gjort genom tiderna. Det är en naturlig utveckling av språket vi använder.
Vi vet alla vad vi menar när vi nämner begreppet PC och Mac i olika sammanhang, så "problemet" är i vardagen inte ens ett problem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

va ni hackar på den ofarliga krigaren ang mac å pc

hur som helst, va det gäller "bättre" än någon annan... det är en komplicerad fråga.

jag skulle säga att Windows är "bättre" för Gamers, är själv veteran som gott över till Konsol, å känner då inget behov utav en Windows burk, då i min mening Konsol tar över marknaden, samt att spela på konsol är roligare då man lätt kan ta hem 3 andra polare å spela på samma maskin osv, sitta bekvämt i soffan med en stor tv osv.

jag anser också att Mac os X är stabilare och fungerar bättre än windows, samt att apple produkterna håller en mycket hög kvalité å det gillar jag.

Smaken är som baken... Delad. men detta är min åsikt vilket jag står för.

EDIT: va det gäller linux, ok det sägs vara väldigt stabilt osv, men har även hört att ett ska vara väldigt omständigt för att saker ska fungera.

Varför göra det så komplicerat? för mig finns det två alternativ å det räcker. Windows= spel apple allt annat.

så jag anser att Linux är helt onödigt ifall man inte har en server. Däremot har jag ingen egen erfarenhet av Linux å ska därför inte yttra mig för mycket om det. men det är så jag ser på det, å skulle jag nu har "väldigt väldigt fel" Citera så ska vi reda ut saker å ting.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killafew
Vad är det som säger att begreppet PC ska stå för samtliga datorer? är det inte människorna som använder begreppen som bestämmer vad dom ska stå för?
I det här fallet har begreppet PC ändrat betydelse från sin ursprungliga form, precis som så många andra vardagliga begrepp har gjort genom tiderna. Det är en naturlig utveckling av språket vi använder.
Vi vet alla vad vi menar när vi nämner begreppet PC och Mac i olika sammanhang, så "problemet" är i vardagen inte ens ett problem.

Helt rätt. Det var lite detta jag var inne på när jag sa att det är ett allmänt vedertaget begrepp, "defacto". Alla förstår vad det betyder och det är en ytterst liten grupp som känner att det är jobbigt att det är så. Det är så språk utformas och det är inte mycket man kan göra åt det.

Det är likadant med andra saker också. Jag kan tycka det är ganska irriterande när ungdomarna säger "Jag lyssnar på min mp3"/"Min mp3 är bäst" osv. Jag kan tycka att de ska säga "mp3-spelare".. men det är inget att bli upprörd och arg över.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

herregud vilken diskussion. det finns fullt av liknande fall i verkligheten på andra ställen. jämför Filofax, det är ett varumärke, väldigt många men människor säger filofax till en "vanlig" kalender som liknar en filofax. man kan även dra en paralell till ex sjöfarten, en båt, det är ett litet fartyg, medans skepp är ett stort fartyg, hur ofta säger du inte att vi skall åka finlandsBÅTEN??? jämför med järnväg så säger du att dår går tåget. rätt kanske skulle vara där går växlingen, a-fordorndfärden eller nåt annat.
språket förändras hela tiden, och jag tycker nog att Mac är en sak och PC en annan. dock kan man säga att båda tillhör dator-släkten,.
jag håller med om mp3. det är ett filformat eller nåt liknande, men de flesta säger mp3 om sin musikspeklre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saxdalen
herregud vilken diskussion. det finns fullt av liknande fall i verkligheten på andra ställen. jämför Filofax, det är ett varumärke, väldigt många men människor säger filofax till en "vanlig" kalender som liknar en filofax. man kan även dra en paralell till ex sjöfarten, en båt, det är ett litet fartyg, medans skepp är ett stort fartyg, hur ofta säger du inte att vi skall åka finlandsBÅTEN??? jämför med järnväg så säger du att dår går tåget. rätt kanske skulle vara där går växlingen, a-fordorndfärden eller nåt annat.
språket förändras hela tiden, och jag tycker nog att Mac är en sak och PC en annan. dock kan man säga att båda tillhör dator-släkten,.
jag håller med om mp3. det är ett filformat eller nåt liknande, men de flesta säger mp3 om sin musikspeklre.

Mm, det stämmer. Detta är så ett språk utformas. Andra exmpel är t.ex. (precis som Filofax) Rollerblades som de flesta jag känner kallar sina rullskridskor - detta för att märket rollerblades var "först"/"störst".

Eller Wettex, masonit, plexiglas, ballofix, post-it osv osv.

Just nu känns detta som en så pass liten detalj för att ens diskuteras.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Påhopp, du har varit 100% insnöad från början. Du har aldrig bett om folks åsikter för att själv förstå varför det är som det är. Du bara dementar det.
Din länk i citat är ett grund exempel på (www.whylinuxisbetter.net) på ignorans då det enda den sidan förklarar är vad linux är emot Windows.

Du öppnar tråden med

"Om ni läst någon av minna tidigare trådar den här veckan så har ni nog redan insett att jag har något emot Mac. Enda anledningarna att jag inte använder det är att jag tycker Linux är lite bättre"

Så att jag unviker en direkt konfrontation med eventuella Mac fanboys.

Citat:

Om www.whylinuxisbetter.net skulle jämföras emot Mac OS X så skulle det se lite annorlunda ut....

Det är jag medveten om. Det där är min signatur och är inte bara för den här tråden. Den är främst till för Windows användare.

Citat:

Du kanske borde ge upp. Linux är underbart att det finns, som lite omväxling till Windows, lite som Web server, eller för folk som gillar att pilla lite mera och vill ha öppen källkod att leka med. En av de få aktörerna som sätter emot Windows, genom att helt enkelt vara gratis. Ett positiv virus som sprids av sig själv. Perfekt till min gammla bärbara som som lastbilspolare har med europa runt för att surfa på lite på pauserna. Men mer än så är det inte.... och kommer inte vara på ett bra tag.

Ge upp med GNU/Linux? Aldrig! Om man faktiskt gett operativ systemet en chans så går man inte tillbaka till Windows. Det skulle ungefär vara som att leva i en fyra vånings villa och sen flytta ut på gatan.

Citat:

Sen ska du veta att om man rör sig på Linux forum som är lite djupare så är det inte ens tal om Flamewar, pratar du windows blir du stämplad så det ryker om det. En omvänd rasism som får flamewars på SWEC att framstå som trams.

Folk som JAG har rekomenderat att börja använda linux har gett upp hoppet då man blir totalt idiot förklarade på de flesta Linux forumen snabbare än kvickt.

Stor del av att linux inte kommer vidare på ett sätt är just denna "frånskjutning" av linux folk som istället för att gynna spridningen av sitt system (som leder till ökad kompabilitet bland 3de parts tillverkare/softvara) missgynnar det.

För att ett dist hade lite problem med sin community för 8 år sen betyder inte det att alla Linux användare idag uppför sig på samma sätt. Tråkigt att höra att du fått uppleva sånt men jag tycker inte det borde gå ut över mig.

Citat:

Sista jag säger i denna tråden. Du bad om förstålse, försök läsa och tänka efter och ta åt dig, istället för att citera med försök till lösningar.

Jag tyckte jag gjorde men jag får väl bättra mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Helt enkelt eftersom plattformarna ha rtillräckligt stora skillnader för att skiljas åt.
Lite som att skilja på Ford och Mustang, en Mustang är endå en Ford men tillräckligt stor skillnad för att separeras från mängden.

Man säger väll aldrig Mustang ensamt när man syftar på bil serien? Den heter Ford Mustang GT. Men kanske ligger det något i det du säger. Folk kanske vill att det ska vara skillnad. Ford är sunk och man vill inte erkänna att man kör något annat. Samma sak med fast Mac är bra men inte något annorlunda. Om man kombinerar det med att det hos många människor bara känner till 2 operativ system så kanske vi fått det så här.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Det menar bara att du inte förstår produkt och metaprodukt.

Jag erkänner att jag har problem med det.

Citat:

Det är ett hypotetiskt argument som vi inte får ett svar på eftersom Apple inte säljer datorer med Windows. Det är absolut inte säkert att Apples majoritetsförsäljning skulle vara datorer installerade med ett annat operativsystem än deras eget.

Tills någon annan kommer upp med ett till hypotetisk argument om varför det inte skulle vara på det här sättet är det så nära sanningen man kan komma utan att testa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killafew
[B]Vad är det som säger att begreppet PC ska stå för samtliga datorer? är det inte människorna som använder begreppen som bestämmer vad dom ska stå för?

Standardiserar behövs. Om tex Småland fick köra svenska som de ville i 100 år så hade det varit omöjligt för andra svensk talande att förstå.

Citat:

I det här fallet har begreppet PC ändrat betydelse från sin ursprungliga form, precis som så många andra vardagliga begrepp har gjort genom tiderna. Det är en naturlig utveckling av språket vi använder.

Testa SAOL och kolla vad du får om du slår upp PC. Betyder verkligen PC något annat än PC?

Citat:

Vi vet alla vad vi menar när vi nämner begreppet PC och Mac i olika sammanhang, så "problemet" är i vardagen inte ens ett problem. [/B]

Det är helt och klart om du menar bara windows eller alla andra operativ system och Mac. Man vet inte du kanske syftar på PPC macs(eftersom det skilljer sig från PC) eller alla Mac s

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rolle90
[B]va ni hackar på den ofarliga krigaren ang mac å pc

Har inte jag sett dig på FZ.se också?

Citat:

Varför göra det så komplicerat? för mig finns det två alternativ å det räcker. Windows= spel apple allt annat.

För att det är fel kanske? För att sätta det i ett perspektiv så låter det lika dumt för mig som när du hör någon säga iPod och MP3.

Citat:

Så jag anser att Linux är helt onödigt ifall man inte har en server. Däremot har jag ingen egen erfarenhet av Linux å ska därför inte yttra mig för mycket om det. men det är så jag ser på det, å skulle jag nu har "väldigt väldigt fel" Citera så ska vi reda ut saker å ting.

Du har fel men vi ska inte diskutera varför i den här tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HarmlessWarrior

Du har fel men vi ska inte diskutera varför i den här tråden.

Du är en ärkemupp. Kolla här.

Du skriver till svar på mitt inlägg:

"Jag tyckte jag gjorde det men jag får väl bättra mig." ang. att du inte lyssa på folk fasten du söker förståelse.

Sen direkt under svarar du på rolle90 där HAN ANSER. Han sa inte att det tvunget var så. Hans ÅSIKT var.

Då ser man ditt brillianta svar "Du har __FEL___ men vi ska inte diskutera varför i denna tråden. Kanske istället "Jag anser inte det är så, fasten du tycker det"

Nu är vi där igen. Min vän, du är snarare på korståg än på förståelse stigen...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Men han frågade ju om det var någon som inte höll med.

"skulle jag nu har "väldigt väldigt fel" Citera så ska vi reda ut saker å ting."

Det framgår direkt att jag menar i min åtsikt har du fel.

Men ytterligare en gång så bryr du dig inte om att kontra mina argumnet utan gör en massa påhopp igen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HarmlessWarrior
Men han frågade ju om det var någon som inte höll med.

"skulle jag nu har "väldigt väldigt fel" Citera så ska vi reda ut saker å ting."

Det framgår direkt att jag menar i min åtsikt har du fel.

Men ytterligare en gång så bryr du dig inte om att kontra mina argumnet utan gör en massa påhopp igen

Jepp påhåpp då du startar en tråd du själv går emot conceptet.

Jag trodde vi inte skulle argumentra? jag trodde du sökte förståelse?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Men jag får upprepa mig, jag säger att konceptet Mac är unikt eftersom det är det enda koncept som tar egenutvecklad mjukvara och lägger det på hårdvara särskilt utvald av Apple.

Egenutvecklad? Mac OS är helt enkelt ett FreeBSD-derivativ.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=|ZetaXtreme|=-
jag älskar skärmens färger, jag har aldrig haft en laptop med lika bra skärm

Jag hatar att pissa på ditt party men det är för att den är glansig - 13"-skärmen är rent ut sagt dålig jämfört med 15" och 17", och färgerna är precis lika dåliga/bra som på vilken 6-bitars laptop som helst. 15" och 17" däremot har bra (eller, för att vara ärliga, rätt och slätt grymma) färger.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Och nej, det går inte att installera OS X på vilken dator som helst utan vidare.

Jo. Se EFI-X

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Omodifierat är det ju enbart på datorer från Apple som OS X går att installera.

Inte om du stoppar in EFI-X. Då är det bara att tuta och köra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Sen att man kan köra Windows via Bootcamp gör bara Macarna outstanding.

Nej, det gör inte Macs outstanding, det gör Apple till giriga. Det är inte en feature av Macsen att kunna köra bootcamp, det är en de-feature av OS X att inte funka utan t.ex modifierad kernel.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.