Permalänk
Medlem

Utomhuschassi(Balkong)

Det våras för vinter, tiden då man är hemma mer än någon annan gång och under dessa stillsamma mysiga tider skulle min livskvalitet höjas anmärkningsvärt om jag blev av med det förbannade server surret.

I nuläget har jag min server (en p4, asus mobo och 6 diskar) stationerad i hallen, dugligt med stängd mellandörr javisst. Men efter att ha spenderat några nätter på annan ort vill jag inget hellre än att bli av med det förbannade surret, brummet, susset som omedvetet stör(under 2 år stört!) min sömn och mitt välbefinnande.

Bor högt upp i ett lägenheteshus med balkong och tanken är att jag ska låta serverhallen bli hall och att balkongen ska få ta över rollen.

Så nu till frågeställningen.
Om jag bygger/köper en låda i lämpligt material (plast,trä?) och på något viss sätter "fuktfilter" framför in och ut blås är det då möjligt att ha en dator välmående under svenska vinterhalvåret? Kan det bli för kallt?

Vad tror ni med människor, bor för övrigt i Stockholm med de vinter tempraturerna vi har här, alltså inte norra lapplands vargavinter a la minus 20.

Hoppas det blir något av det här projektet.

Visa signatur

all we need is love.

Permalänk
Medlem

Ditt problem blir inte fukt utan kondens.

Jag tror mer på vattenkylning med kylaren på balkongen.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

testa o se

Visa signatur

ASRock P45TS - Intel core 2 duo 2,8Ghz Thermaltake bigtype +12mm CM rödLED - ASUS ENGT240, DDR2 Samsung 2Gb x2, maxtor 160Gb, 3st SEAGATE 250Gb. 420Watt

Permalänk
Medlem

Ska du kyla datorn med kalluft så tänk på att hårddiskarna mår inte bra av att gå för kalla.
Dom ska hellst inte vara under 20 grader vid drift, mellan 25 och 50 grader mår dom bäst.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Ditt problem blir inte fukt utan kondens.

Jag tror mer på vattenkylning med kylaren på balkongen.

Hur tänker du nu?

Kondens sker när ett material är kallare än den omgivande luften. I detta fall ska det inte bildas kondens så länge datorn står på 24/7 vilken en server brukar göra.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Jo men datorn producerar en hel del värme den med, så om du får varm luft i chassit kommer du få kondensbildning.

Notera att det räcker med en ytterst liten droppe för att knäcka en dator.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Även om jag inte tänkt gå så långt som att sätta burken utomhus har jag funderat lite åt detta håll. Antingen en radiator till vattenkylning på utsidan eller en kalluftstunnel från utsidan till luftkylning. Jag är skeptisk till burken utomhus men vore kul att se en lösning som använder utomhusluft som kylning.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Hur tänker du nu?

Kondens sker när ett material är kallare än den omgivande luften. I detta fall ska det inte bildas kondens så länge datorn står på 24/7 vilken en server brukar göra.

tänker på samma grej! vi har datorer på jobbet i kylen och så länge dom är på är det lungt. är väll ca 5 grader i kylen. blir väll lite kallare på vintern då, får försöka släpa in en dator i frys rummet där det är härliga 35 minus grader och se om datorn pallar

dator surr är bara fint och mysigt för då slipper jag tänka lika mycket på min tinnitus. har faktiskt datorn på på natten utan att den gör någonting bara för att ha ljudet...hmm kanske man ska börja folda eller nått?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Jo men datorn producerar en hel del värme den med, så om du får varm luft i chassit kommer du få kondensbildning.

Notera att det räcker med en ytterst liten droppe för att knäcka en dator.

Exakt, datorn producerar en del värme. Det är därför det inte bildas kondens. Kondens sker när luftens vatten övergår från gas till vätskeform. När varm luft med vattenångor möter en kall yta kan vattnet kondensera på den kalla ytan. Nu är det ju så att vi kommer ha en varm yta samt varm luft kring datorn. Det kommer inte bildas kondens helt enkelt.

Jag har själv klockat en gammal dator som låg ute i snön, ingen kondens där inte...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Som Eliv_AnAnAs säger får du inga problem med kondens. Största problemet som jag ser det är att försöka hålla diskarna inom arbetstemperatur, inte för kalla när det går mot -15C men inte heller för varma när det är +15.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Exakt, datorn producerar en del värme. Det är därför det inte bildas kondens. Kondens sker när luftens vatten övergår från gas till vätskeform. När varm luft med vattenångor möter en kall yta kan vattnet kondensera på den kalla ytan. Nu är det ju så att vi kommer ha en varm yta samt varm luft kring datorn. Det kommer inte bildas kondens helt enkelt.

Jag har själv klockat en gammal dator som låg ute i snön, ingen kondens där inte...

Borde inte själva lådan, speciellt om den är av metall bli rätt kall vid kontakten med den kalla luften på utsidan så att det kan bildas kondens på insidan av lådan?

Permalänk
Avstängd

största faran är temeperaturvariationerna. En server på balkongen med utomhusluft som kylning ger jag inte lång livslängd. Hela poängen med serverrumsklimat är inte kallast är bäst men stabilast är bäst.

Det blir fysiskt väldigt slitsamt då alla komponenter kommer expandera, komprimera i takt med extern temperatur. Luftfuktighet har en fördel, det minskar riskerna med statisk elekticitet men för mycket och du kan få oxidationsproblem också.

Mitt tips: GÖR ABSOLUT INTE

Permalänk
Medlem

Skulle tro att en frigolitlåda modell stor med lite ventilation skulle funka ypperligt.

Visa signatur
Permalänk

Kör man med vattenkylning med en radiator utomhus så borde det väl bildas kondens på slangarna inne i datorn? lite dumt om det börjar droppa ner på grafikkortet eller så ;P

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofsson_tom
Kör man med vattenkylning med en radiator utomhus så borde det väl bildas kondens på slangarna inne i datorn? lite dumt om det börjar droppa ner på grafikkortet eller så ;P

Utveckla din teori om hur kondens inne i en slang kan skapa droppar utanpå slangen.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av penna_ha
Utveckla din teori om hur kondens inne i en slang kan skapa droppar utanpå slangen.

Kondens inne i en slang? Slangarna är fyllda med vatten (+ antagligen glykol i det här fallet).

olofsson_tom menade antagligen, helt korrekt, att slangarna är nedkylda eftersom kylaren är ute i vinterkylan. Den varma och fuktigare luften inne i lägenheten kondenseras på slangarna och då kan vatten droppa på elektroniken. Därför måste man isolera slangarna och blocken (+pumpen) med t.ex. armaflex.

Visa signatur

|Asus P5Q-E|Q9450|4 Gb F2-6400C4|GTX 460|Raptor 150|Corsair HX750W|P180B|
|MCP655|GTZ|2xPA120.2|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse
Borde inte själva lådan, speciellt om den är av metall bli rätt kall vid kontakten med den kalla luften på utsidan så att det kan bildas kondens på insidan av lådan?

Visst är det så, men det uppstår ju inte kondens bara för att luft blir kall, det måste ju till att börja med vara så att den varma luften är fuktigare än den kalla klarar av att vara. Eftersom det inte finns något tillskott på fukt i datorlådan kommer all fukten föras in med den kalla luften, och på precis samma sätt då utan problem kunna tas med ut av den igen nerkylda luften.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Byt alla fäktar som stör mot tystare typ Nexus https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/120mm... . Bättre fläktar hittar du inte för den priset. Annars lägg i motstånd https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/motst... på alla fäktar . Kostar inte mycket och det blir tystare.

Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk
Medlem

Borde det inte gå att bygga ett slutet system i t.ex. en tunn plastlåda så att den riktigt kalla luften aldrig kommer in i systemet, utan endast ljummen luft cirkulerar?

Det största problemet lär ju annars vara att hårdiskarna slits väldigt mycket av kylan, men det måste vara möjligt att lösa det, kanske genom att låta "varmluften" från fläktarna blåsa på diskarna istället för ut.

Eller packa in dom i något välisolerande material?

Själv ställer jag ut min xbox i en liten Ikealåda på balkongen när den blir för varm. Slipper dessutom oljudet.

Permalänk

men om man använder en Solid-state drive som är i stort sätt ram minnen som lagrar vanlig data.

Visa signatur

Asus P7P55D LE | Asus Ati Radeon HD 5850 | fractal design define r2 | Intel Core i5 750 | Corsair TX 750W | Dell U2412M IPS | Windows 7 Ultimate 64 bit | 4 GB Corsair XMS3 ddr3 | Corsair SSD Force Series 60GB | Corsair Cooling Hydro H40

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filip_xb95
men om man använder en Solid-state drive som är i stort sätt ram minnen som lagrar vanlig data.

Visst kan man göra det, det fungerar nog mycket bra. Problemet är bara att ska man byta ut all disk mot SSD, inte minst om det handlar om en server som här, så är det nog väldigt dyrt.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

Du kan ju ha diskarna inomhus, du kommer ju ändå behöva dra sladdar in och ut.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Har kört servern på balkongen i flera år, och kan säga med säkerhet att det funkar utmärkt.
Har till och med skippat chassit helt och kört med servern uppspikad på väggen, och det funkade bra det med.
http://www.sweclockers.com/album/?id=4099
Nu har jag dock byggt en ny server av en gammal flatbedsskanner.
Funkar fint hittills.
http://www.sweclockers.com/album/?id=4333

Eftersom alla komponenter är luftkylda, så blir aldrig någon komponent kallare än luften, och då kan det heller inte bildas kondens.
Ang. Damm så behöver du nog inte heller oroa dig. Det är mycket mer damm inomhus.
Det enda egentliga problemet var att täta fönstret på vintern , då det inte gick att stänga helt. (vilket jag löste genom att stoppa in hushålls papper i springorna)

Dock misslyckades jag med att få en spindel att bygga nät på servern, lite trist då jag hade hoppats på en riktigt Webbserver.

Permalänk
Medlem

Inga konstigheter, det är bara att ställa ut.

Jag har fem servrar på min balkong och de mår hur bra som helst.

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Detta eviga tjat om kondens när datorn står utomhus.. gaaah..

Är datorn varmare än den omgivande luften blir det INTE kondens, är den kallare än omgivningen (vilket bara är genomförbart med kompressorkyla eller liknande) så blir det kondens, vilket är anledningen till att man isolerar de delar som blir kalla.

Som många andra skrivit så är det endast hårddiskarna som mår dåligt av att de blir kalla vid vintertid, men det löser man enkelt genom att isolera hårddiskarna någorlunda så att de lyckas hålla sig över 20 grader.

Permalänk
Medlem

Kolla upp din hårdvara och om du kan byta fläktar eller kanske få dem att snurra långsammare.

Om datorn bara används som server går det utmärkt att köpa en rätt stor låda och isolera den ordentligt. Har du ingen klädkammare eller städskrubb där den kan stå?

Men är det verkligen viktigt att den snurrar på natten?

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller