Permalänk
Medlem

Konstig beepcode, ingen boot

Mitt nya i5 system funkar inte alls, när jag startar datorn får jag inte upp nånting på skärmen eller nåt, utan piper ett felmeddelande direkt. Utdraget från manualen:

"bla bla...
Continious short beeps = Power supply error
Continious long beeps = graphic card not inserted correctly"

Det konstiga är att i manualen finns det ingen liknande beepcode... Datorn tjuter i 8 sek för att sedan pausa 1 sek, sen tjuter den 8 sec osv osv. Däremot vet jag inte om jag ska tolka tjutandet som otroligt snabba pip (typ 200 pip på 8 sek?) eller ett enda konstant långt pip i 8 sek, men i vilket fall som helst finns det inte nån liknande kod i manualen...

Har prövat med annat nätaggregat (som jag vet fungerar) men det fungerade inte, samma pip.

Har prövat med 2 olika grafikkort, och båda fungerar ypperligt i andra system, men det blir samma fel.

och ja, alla sladdar sitter/satt i, kollat ordentligt alla gånger.

Jag misstänker att moderkortet är trasigt, för hade minnena varit felet hade den agerat annorlunda... tror jag... iaf jag vill höra med er vad ni tror.

GA-P55-UD3R
i5 750
2x4gb corsair 1600MHz CL9 1,65v
Cougar 700w/corsair 520w - (prövat båda)
8800gtx/x1650xt

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det någon jumper (glömt vad det heter på svenska) för att växla mellan PCI-Express 2.0 och tidigare version?

Min fråga är i och för sig endast intressant om det är så att dina grafikkort inte stödjer 2.0 (knappast att dit x1650 gör det i varje fall).

Edit: Jag tog just en titt på det men kan inte se någon sätt att växla. Däremot verkar det som om x16 som verkligen körs x16 endast är 2.0 medan det nedre inte tycks vara det. Kan det stämma?

Permalänk

Testa grafikkorten i olika pcie platser samt kolla ännu en gång så att allt sitter rätt.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Jupp, har prövat i pciex4 platsen nu med samma resultat. Det finns inga jumpers eller liknande för att switcha mellan pcie 2.0/1.0, det ska fungera automatiskt vad jag vet? I vilket fall som helst så funkar 8800gtx på pcie 2.0 utmärkt, och med det kortet fick jag ju samma fel (Ja, jag kopplade in 2 st pcie 6 pins sladdar i graffet)

Alla sladdar sitter korrekt, kollat sjuttiofyra ggr.

btw får jag samma fel om jag försöker starta helt utan grafikkort i. Har också bestämt mig för att det är korta pip jag hör, bara jättesnabba.

Permalänk
Medlem

Har det löst sig? Har samma problem...

Permalänk
Medlem

nupp, ingen lösning ännu då jag för tillfället inte har några minnen att pröva med (dustin skickade fel)