Värt att köpa den?

Permalänk

Värt att köpa den?

Hallo Igen Sweclockers, jag har nya frågor!
Min 8 år gamla IDE hårddisk är nu nära sitt slut, och det är dags att köpa en ny.
Jag tänkte köpa en snabb disk som jag ska ha OS, Photoshop, Vegas, Spel m.m. på, och sen en annan som jag lägger stora filer på.
Nu till frågan.
Eftersom SSD kostar rent åt helvete (ursäkta språket) med väldigt lite utrymme, så har jag ögonen på en Western Digital VelociRaptor.
Frågan är:
Är det mycket skillnad mellan Raptorn och en vanlig HDD som har 7200 rpm?
Är någon skillnad i spel och annat så som OS och photoshop med en raptor?
är det värt att köpa en raptor eller ska jag köpa en vanlig hdd?

Väntar med spänning på svaren!

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av penna_ha
http://www.youtube.com/watch?v=T_Jz7IMwBt4
The End

Em... NEJ, detta svarar inte på min fråga..

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Medlem

Re: Värt att köpa den?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hemlighet
Hallo Igen Sweclockers, jag har nya frågor!
Min 8 år gamla IDE hårddisk är nu nära sitt slut, och det är dags att köpa en ny.
Jag tänkte köpa en snabb disk som jag ska ha OS, Photoshop, Vegas, Spel m.m. på, och sen en annan som jag lägger stora filer på.
Nu till frågan.
Eftersom SSD kostar rent åt helvete (ursäkta språket) med väldigt lite utrymme, så har jag ögonen på en Western Digital VelociRaptor.
Frågan är:
Är det mycket skillnad mellan Raptorn och en vanlig HDD som har 7200 rpm?
Är någon skillnad i spel och annat så som OS och photoshop med en raptor?
är det värt att köpa en raptor eller ska jag köpa en vanlig hdd?

Väntar med spänning på svaren!

Det du säger är att en Raptor kostar okej?!

Permalänk

Re: Re: Värt att köpa den?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpaCC_
Det du säger är att en Raptor kostar okej?!

150GB Raptor för 1355 kr.
120-160 GB SSD för allt från 3300-10000...

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Medlem

Det råkar inte vara den som ligger uppe på marknaden här? Den är nämligen förmodligen defekt

EDIT: Annonsen var visst borta nu.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem

Du säger ju själv att du bara ska ha OS och 3-4 program på disken.

En 64gb SSD kostar bara 1500kr.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem

lol haha, jag skulle säga såhär...
om du inte tänker betala pengarna för en ssd så ska du inte betala för en veloci-raptor heller, kör på en WD black 640 gb så klarar du dig gött, skillnaden från 7200 till 10 000 är inte så värst stor, åtminstånde inte för det priset som raptorn säljs för

EDIT: Du klarar dig åtminstånde på en WD black fram tills dess att ssd har krympit ner i priser som kan konkurrera med raptorn, vilket inte börja dröja allt för många månader tror jag

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av penna_ha
Du säger ju själv att du bara ska ha OS och 3-4 program på disken.

En 64gb SSD kostar bara 1500kr.

Ta din tid och läs '1' gång till...
OS, Spel, Photoshop, Sony Vegas, Massa Codecs, Converter program osv.
Dom jag har just nu på min gamla IDE tar up ensamma nästan 90GB. och då har jag ca 5 spel till som inte e installerade.
SSD på 128 å högre kostar ÖVER 2000.
Så, Raptor eller vanlig?

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Medlem

precis,

vanlig disk > raptor: kanske 30% increased speed
vanlig disk > ssd: flera hundra % increased speed

en ssd har kanske minus 40gb om den ska ligga på samma pris

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av penna_ha
precis,

vanlig disk > raptor: kanske 30% increased speed
vanlig disk > ssd: flera hundra % increased speed

en ssd har kanske minus 40gb om den ska ligga på samma pris

Folk vet visst inte vad jag frågar efter.
Jag Frågade:
SKA man köpa en vanlig HDD eller ÄR det värt att köpa en Raptor????
Jag ska INTE ha en disk under 150GB!

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk

Köp två 500 eller två 640gb WD Black (i Raid) så får du nästan prestandan av en Velo. Till lagringsdisk räcker en WD Green eller helst Blue eller Black om du har råd. Du kanske kan köra på ovanstående i ett halvår/ett år så ska du se att SSD har blivit bättre och mer prisvärda.

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga vanlig tills du kan köpa en ssd....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av penna_ha
precis,

vanlig disk > raptor: kanske 30% increased speed
vanlig disk > ssd: flera hundra % increased speed

en ssd har kanske minus 40gb om den ska ligga på samma pris

Jag tror inte att en raptor är 30% snabbare än en vanlig hårddisk är längst ut på skivan.

Jag skulle gå på en vanlig hårddisk eller en ssd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hemlighet
Ta din tid och läs '1' gång till...
OS, Spel, Photoshop, Sony Vegas, Massa Codecs, Converter program osv.
Dom jag har just nu på min gamla IDE tar up ensamma nästan 90GB. och då har jag ca 5 spel till som inte e installerade.
SSD på 128 å högre kostar ÖVER 2000.
Så, Raptor eller vanlig?

det är väl upp till dig att överväga om den lilla skillnad en raptor gör är värt priset?
om en raptor är = en månadslön för dig så nej..
om det är värt några % hastighet så ja... finns ju 1000 prestandajämförelser ute på nätet

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av penna_ha
det är väl upp till dig att överväga om den lilla skillnad en raptor gör är värt priset?
om en raptor är = en månadslön för dig så nej..
om det är värt några % hastighet så ja... finns ju 1000 prestandajämförelser ute på nätet

Inte för att jag vill vara ett arsle eller förolämpa dig, men var snäll och skriv inte mer Penna. Du svarar inte på min fråga alls. DENNA TRÅDEN HAR INTE MED SSD Å GÖRA MED! DET ÄR RAPTOR VS VANLIG HDD!

Tack id_hunter, rullekorn82 och Frankein för era svar.
Då blir det en vanlig HDD tills SSD har gått ner i priset.

Fråga besvarad, stäng tråden tack.

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Proffsmoddare

Vanlig HDD skulle jag välja. Jag menar 1TB för samma pris som en 150GB raptor och till och med billigare. För mig vore det ett självklart val.

Vill man ha en snabb disk, som man ska använda för att den är snabb väljer man i dagsläget en SSD. De mekaniska diskarna med snabbhet som användningsområde har inte tillräckligt bra prestanda/pris imho.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtazz
lol haha, jag skulle säga såhär...
om du inte tänker betala pengarna för en ssd så ska du inte betala för en veloci-raptor heller, kör på en WD black 640 gb så klarar du dig gött, skillnaden från 7200 till 10 000 är inte så värst stor, åtminstånde inte för det priset som raptorn säljs för

EDIT: Du klarar dig åtminstånde på en WD black fram tills dess att ssd har krympit ner i priser som kan konkurrera med raptorn, vilket inte börja dröja allt för många månader tror jag

precis vad jag tänkte, +1

Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk
Medlem

Jag märker inte ens skillnad på min Raptor 150 och mina samsung F1 750.

Så jag rekommenderar Samsung F1 1000gig kostar ju bara 800 - 900:- typ

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Ursäkta min dyslexsi men från skåning till skåning: Jag hade kört på denna: https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/64gb-2-5--ss...
och ha OS på o kanske photoshop (ja det som får plats) o sedan kanske en samsung F1 till dom större filerna.
ssd är nästa generations hårdisk o det e inget o vänta med o köpa

Visa signatur

Kul med jul, så länge det rullar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ybernisse
Ursäkta min dyslexsi men från skåning till skåning: Jag hade kört på denna: https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/64gb-2-5--ss...
och ha OS på o kanske photoshop (ja det som får plats) o sedan kanske en samsung F1 till dom större filerna.
ssd är nästa generations hårdisk o det e inget o vänta med o köpa

Öhh? Det är precis tvärtemot vad du säger! Eller ja, det är sant att SSD är nästa generationens hårddisk, men det finns nya bättre SSD-diskar runt hörnet (bättre prestanda, större volym och billigare) så nej, det är något man ska vänta med att köpa (så länge man inte har en stor budget eller behovet av en SSD, vill säga).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hemlighet
Inte för att jag vill vara ett arsle eller förolämpa dig, men var snäll och skriv inte mer Penna. Du svarar inte på min fråga alls. DENNA TRÅDEN HAR INTE MED SSD Å GÖRA MED! DET ÄR RAPTOR VS VANLIG HDD!

Tack id_hunter, rullekorn82 och Frankein för era svar.
Då blir det en vanlig HDD tills SSD har gått ner i priset.

Fråga besvarad, stäng tråden tack.

jag syftade ju dock på vanlig hdd vs raptor i det inlägget.. men men

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av penna_ha
jag syftade ju dock på vanlig hdd vs raptor i det inlägget.. men men

Vad jag uppfattade i dina postar så var det bara:
''Köp en SSD istället för en raptor, den är snabbare''

Jag har valt att köpa en vanlig HDD på 7200rpm och ha den tills SSD har gått ner i priset.
Tack och adjö gott folk!

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk

Om man jmfr med vad en SSD ger i prestanda är skillnaden mellan en vanlig HDD på 7,200 och en (Veloci)Raptor försumbar. Därför tycker jag att du gör rätt i att köpa en vanlig HDD för att sedan köpa en SSD när de gått ned i den prisnivå du eftersöker.

En HDD är inte lika snabb över hela ytan, för att få bra prestanda är det viktigt att köpa mkt mer utrymme än du egentligen behöver. Om du t.ex. har användning för 150 GB rekommenderar jag absolut inte att du köper en 150 GB HDD, bättre då att köpa en 640GB-1TB och partitionera så att du får systemet på den snabbare delen av disken. Kallas oxå för att "short-stroka disken", eller att (missvisande) "hacka disken".

Att du köper en SSD behöver inte betyda att du kör utan HDD. Du kan komplettera SSDn med en vanlig HDD, du kan t.ex. installera operativsystem och program som har nytta av den låga accesstiden på SSDn, och installera spel som har mer nytta av den höga överföringshastigheten än den låg accesstiden på HDDn. Kan vara värt att veta för att begränsa storleken på SSDn, 90 GB är tokigt mycket SSD.

Kortare svar på din frågor: Nej. nej, nej, köp en vanlig HDD.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Kortare svar på din frågor: Nej. nej, nej, köp en vanlig HDD.

Vilket jag gör.
har beställt 2 st såna här:
https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/500gb-wester...

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Medlem

OM dom nu inte har hunnit skicka diskarna änu så skulle jag rekomendera denna disk.
https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/500gb-samsun...

Efter som WD 500gb Black disk har 2st 250gb skivor i sig och samsung disken har 1st 500gb skiva = högre densitet = bättre fart.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merlinen
OM dom nu inte har hunnit skicka diskarna änu så skulle jag rekomendera denna disk.
https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/500gb-samsun...

Efter som WD 500gb Black disk har 2st 250gb skivor i sig och samsung disken har 1st 500gb skiva = högre densitet = bättre fart.

För sent. Jag hade nog ändå tagit WD eftersom jag har haft dom i många år utan några fel alls.

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld