EU försvarar Intel-dom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Fel eller rätt? Vem bryr sig, tror varken Intel eller AMD kommer bry sig om vad ni tycker i denna tråd eller om ni ska sluta köpa intel produkter. Bara ni själva som åker på en sämre produkt.

Ibland undrar man ju om folk här verkligen har riktiga känslor för dessa företag. Detta fall är ju knappast något ovanligt bland företag. Kommer och går hela tiden, visst kan man diskutera och prägla sina åsikter men att skriva Nej nu köper jag inte någon intel produkt är ju idiotiskt. Man köper väl det som passar ens behov och som presterar bäst per krona?

Vissa lever efter principer, vissa gör det inte.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Apropos domen i EU-domstolen så har redan Intel blivit dömda i andra delar av världen. De har redan blivit dömda i SydKorea och Japan (åtminstone så har de redan blivit åtalade).

http://digitaldaily.allthingsd.com/20090914/intel-general-cou...

AMD har även stämt Intel i USA, tydligen skall de upp i rätten om ungefär ett halvår enligt länken ovan. I detta fall blir det ju då tal om ett eventuellt skadestånd och inte böter som det har dryftats om ovan.

Det kan ju även nämnas att en viktig anledning till att AMD inte tog större marknadsandelar när de hade prestandakronan var att det inte fanns tillräckligt bra chipsets (innan köpet av ATI) utan var tvungna att förlita sig på Via och SiS (K8T800 någon?). Det var bara ett tag under senare delen av Norhwood-eran och hela Prescott-debaklet som AMD faktiskt var ett självklart alternativ (nForce chipset bl.a) därav den relativt lilla marknadsandelen.

Men det troliga är ju helt klart att Intels affärsstrategi går längre tillbaka än så, kom bara ihåg Cyrix och allt vad de nu hette. Om AMD vinner (vilket ju känns troligt) så kommer Intel kanske att åka på någonting som verkligen svider som exempelvis en uppdelning av företaget (a la IBM 70-tal).

Och ja, jag är en AMD-fanboy...så länge de har något bra att erbjuda!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Då kan det bli rätt så svårt att överhuvudtaget köpa något eller för den sakens skull bara tanka sin bil exempelvis.

Offtopic: Man kan ha synpunkter på OPEC och oljeutvinningen. Finns det rimliga alternativ till oljan?

Ontopic: När det gäller AMD vs Intel är det ganska enkelt. Intel är giganten som lyckats kapa till sig ytterligare andelar av marknaden på ett otillbörigt sätt. Genom att köpa ett system baserad på Intels processorer och chipset så betalar du indirekt Intels böter. Intel får ju sin intäkter, just de ja.. från försäljning.

Varför har intel lyckats göra så? Jo för att de är stora eftersom majoriteten väljer deras produkter. Genom att fortsätta att stödja Intel när det finns gångbara alternativ (AMD) så kan Intel peka med långfingret till EU eftersom deras ekonomiska resurser fylls på av vanliga konsumenter och företag. Snälla, tänk lite längre än bara fram till er näsa.

Permalänk
Medlem

kanske inte så förvånande , men roligt att de puplicerade breven

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Om inte AMD fått tillgång till Intels x86 chipset så hade problemet aldrig uppstått

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cuteshark
Om inte AMD fått tillgång till Intels x86 chipset så hade problemet aldrig uppstått

Båda har lika mycket från varandra, så intel hade nog inte haft mycket att komma med idag.

EDIT: visar sig att AMD var först med x86...

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Det var absolut inte roande eller på något sätt korrekt att mailen blev publicerade.
Tänk ett par steg längre ...

Permalänk
Medlem

EU är ju ett skämt, alltid varit, kommer alltid vara.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Båda har lika mycket från varandra, så intel hade nog inte haft mycket att komma med idag.

Riktigt så enkelt är det nog inte. Men visst ska vi alla vara glada att intel lät AMD tillverka på licens. Intel äger fortfarande patentet på x86.
Så ... läsa?
http://arstechnica.com/hardware/news/2009/03/amd-intel-engage...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cuteshark
Riktigt så enkelt är det nog inte. Men visst ska vi alla vara glada att intel lät AMD tillverka på licens. Intel äger fortfarande patentet på x86.
Så ... läsa?
http://arstechnica.com/hardware/news/2009/03/amd-intel-engage...

Det finns mer att läsa om något annat, där AMD har patent på något Intel använder idag.. så dom klappar båda om ryggen.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
AMD skulle ha gjort samma sak om de hade haft bra produkter och pengar.

För övrigt tycker jag fortfarande det inte är något fel Intels agerande, tycker det är en del av en fri marknad

HAHAHAHAHAHAHAHA

that is all.

Visa signatur

...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio Har en äldre AMD CPU nu, tänkte uppgradera till Intel, men börjar fundera på om man ska supporta AMD igen istället. Synd att det verkar dröja lite med nästa stora generationsskifte hos dem. Kanske köpa billigt och uppgradera igen 2011+.

Jag är rädd att Intel inte kan mäta sig med Microsoft i ondska. Om du tänker köra Windows kan du lika gärna köra Intel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solaris
Riktigt skum logik det där. Varför skulle du vara "mindre stolt" över din nuvarande Intel för att Intel säger 'BS' om EUs dom när bevismaterialet är knappast vad man kan kalla för bombsäkert.

Ofta 1, varför skulle EU ljuga om det här? Är det så svårt att tänka sig att Intel skulle kunna hålla på med något sånt här

Citat:

Med din logik, skulle man kunna anta, så är du inte särskilt stolt heller över att ha en snopp med tanke på allt våld och förtryck i världen som riktas mot kvinnor. [/B]

Ofta 2, av flera anledningar. Män är inte män som Intel är Intel. I vår värld, västvärlden finns det förtryck från andra sidan så det jämnar ut sig. Det gör det inte här

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Alla företag håller på så här. Synd för Intel att de åkte dit:P

Ofta 3.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orfi
EU är ju ett skämt, alltid varit, kommer alltid vara.

Ofta 4.

Permalänk

Nu är dom borta. Jag missade att ladda ner PDF-dokumenten.
Om någon har dom så undrar jag om ni kan maila dom till mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cuteshark

SUMMARY OF COMMISSION DECISION (Sju sidor)
http://ec.europa.eu/competition/sectors/ICT/intel_summary_dec...

Hela domslutet på 518 sidor

COMMISSION DECISION - This is a provisional non-confidential version. The definitive non-confidential version will be published as soon as it is available.
http://ec.europa.eu/competition/sectors/ICT/intel_provisional...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faifai
Varför har intel lyckats göra så? Jo för att de är stora eftersom majoriteten väljer deras produkter. Genom att fortsätta att stödja Intel när det finns gångbara alternativ (AMD) så kan Intel peka med långfingret till EU eftersom deras ekonomiska resurser fylls på av vanliga konsumenter och företag. Snälla, tänk lite längre än bara fram till er näsa.

Det finns inte gångbara alternativ från AMDs sida tyvärr, inte för oss alla i alla fall. Tyvärr... Och kommer inte finnas på ett bra tag. Jag går dit prestandan och funktionerna för det jag gör finns, inte efter företag. Sen får de bråka bäst de vill i sin sandlåda.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

AMD får väl stämma intel civilt?

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Layon
AMD får väl stämma intel civilt?

Det är det AMD har gjort. Målet lämnades tydligen in redan 2005.
Ska upp i rätten om sex mänader i USA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Det finns inte gångbara alternativ från AMDs sida tyvärr, inte för oss alla i alla fall. Tyvärr... Och kommer inte finnas på ett bra tag. Jag går dit prestandan och funktionerna för det jag gör finns, inte efter företag. Sen får de bråka bäst de vill i sin sandlåda.

AMD bästa är inte märkbart sämre än Intels. Kanske om man ställer olika benchmarks brevid varandra men du skulle inte märka skillnaden i spel och annat.
BTW så är det lika omoget att inte bry sig om någonting som att bry sig för mycket. Det vill säga inte alls. Det har med andra saker än mognad att göra.

Permalänk
Medlem

Intels PR-avdelning borde ta ett allvarligt snack med deras juristavdelning...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det intressanta är att trots alla motgångar så är AMD på uppgång och jobbar sig alltmer ikapp både Intel och nVidia när det kommer till bra prylar på entusiastmarknaden. Sen när det kommer till där det faktis betyder något för företager ekonomiskt sett hoppas jag att det komemr gå lika bra också. Det brukar smitta av sig om det går bra på en front.

AMD har jobbet rejält i motvind speciellt med tanke på deras starka år när de hade pra processorer men mycket pga Intel, uppenbarligen inte fick så stort genomslag på oem-marknaden som de hade prylar för egentligen.

Tyvär kommer den ekonomiska biten inte betyda ett skit för Intel men det som är skönt att veta är att de inte kan komma undan skitigt fega "knep" att tvinga oem-tillverkarna att köpa skit för dyra pengar bara för att behålla sin status.

Jag tycker Intel kommer billigt undan. Det enda rätta vore en bojkott från alla potentiella köpare i ett år men det är ju bara jag som drömmer om det. Intel kommer tuffa på lika och fortsätta låta deras advokater jobba hårt så de kan dansa på den tunna linjen av vad som är moraliskt rätt och rent olagligt.

Det viktiga är att AMD är på förtter igen och kommer starkt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Intels böter

Vill bara påpeka att EUs böter inte är för att Intel vara stygga mot AMD utan för att Intel genom sitt beteende blåst dom som köpt Intels varor. Dessa har blivit dyrare än vad de skulle vara om spelreglerna följts. Så det är Intelvännerna som fått betala för mycket. EUs dom är till för att Intel inte ska få behålla vad dom tjänat extra på sina hyss.

Permalänk
Medlem

Vad skulle nu hända om Intel tvärvägra betala böter? Att intel inte får sälja sina produker i EU?

Isåfall skulle det drabba EU mer, Alla som arbetar med Intel produkter, skatter som betalas in etc.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Vad skulle nu hända om Intel tvärvägra betala böter? Att intel inte får sälja sina produker i EU?

Isåfall skulle det drabba EU mer, Alla som arbetar med Intel produkter, skatter som betalas in etc.

De skulle vä få räntepåslag på sina böter tills de blev för höga och sen skulle dom tvingas in i en konkurs. Nu kommer det inte hända så klart utan de kommer att få betala. Sen får vi se vad den totala kostnaden blir när alla fått del av kakan när alla stämningar är klara, om det nu är några fler som går igenom. Det vore konstigt om inte alla går igenom då alla handlar om samma sak.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Vad skulle nu hända om Intel tvärvägra betala böter? Att intel inte får sälja sina produker i EU?

Isåfall skulle det drabba EU mer, Alla som arbetar med Intel produkter, skatter som betalas in etc.

Champangekorkarna skulle börja smälla hos AMD, det är vad som skulle hända.
Europa skulle utan problem kunna använda AMD:s processorer i ställlet för Intels, det skulle inte drabba Europa mer än Intel, tvärtom.
Men det kommer inte att hända, Intel har absolut inte råd att lämna Europamarknaden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faifai
Offtopic: Man kan ha synpunkter på OPEC och oljeutvinningen. Finns det rimliga alternativ till oljan?

Ontopic: När det gäller AMD vs Intel är det ganska enkelt. Intel är giganten som lyckats kapa till sig ytterligare andelar av marknaden på ett otillbörigt sätt. Genom att köpa ett system baserad på Intels processorer och chipset så betalar du indirekt Intels böter. Intel får ju sin intäkter, just de ja.. från försäljning.

Varför har intel lyckats göra så? Jo för att de är stora eftersom majoriteten väljer deras produkter. Genom att fortsätta att stödja Intel när det finns gångbara alternativ (AMD) så kan Intel peka med långfingret till EU eftersom deras ekonomiska resurser fylls på av vanliga konsumenter och företag. Snälla, tänk lite längre än bara fram till er näsa.

Nu var det inte själva oljan jag syftade på utan företagen som kör med skumma metoder ... Världen vimlar av sådana företag.

Om intel försvinner så står plötsligt AMD som en oligopol aktör & det går inte enligt amerikanska lagar som då kommer att tvinga AMD att sälja av en del av sin x86 avdelning till någon hugande spekulant som kineserna t.ex. & det vill vi inte, eller?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spefaktiv!
Har inte stor koll på hur det fungerar, men du kan väl ändå inte neka att om rättvisa faktiskt fanns, så skulle den väl ändå gå till den drabbade?

Om pengarna ska till den drabbade heter det skadestånd, inte böter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HarmlessWarrior
Jag är rädd att Intel inte kan mäta sig med Microsoft i ondska. Om du tänker köra Windows kan du lika gärna köra Intel.

Ofta 1, varför skulle EU ljuga om det här? Är det så svårt att tänka sig att Intel skulle kunna hålla på med något sånt här
Ofta 2, av flera anledningar. Män är inte män som Intel är Intel. I vår värld, västvärlden finns det förtryck från andra sidan så det jämnar ut sig. Det gör det inte här

Tja, vafan kan man skriva här annat än att jag har också en hatt av aluminiumfolie, som jag bär framför datorn som skydd från de ständiga försök att hjärntvätta oss till lydiga konsumentslavar, inkapabla till den allra minsta antydan till kritik, från ondskefulla företag världen över. Och så klart, utomjordigar!

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy

*edit*
Om Intel döms så får inte AMD ett skit eller, och alla pengar går till EU? Va bra då isåfall att EU både kan vara domare och den som får ersättningen. Dessa pengar passar perfekt nu för EU i finanskrisen.

*edit2*
Jag själv tror att intel är skyldiga, men jag ifrågasätter vilka metoder EU använder för att bevisa det m.m.

Det är ju samma sak i en vanlig stat. Domstolen kan döma ett företag till böter som betalar det till staten. Förstår inte hur det skulle skilja sig från det här ärendet?

Permalänk
Medlem

Intel har inte gjort ett smack fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtvi
Intel har inte gjort ett smack fel.

Ok, du vet ju bäst...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Ok, du vet ju bäst...

I detta fall, ja?

EUs definition av konkurrens är bristfällig.