Bästa backupp alternativet för 6TB

Permalänk
Medlem

Ha haft samma funderingar som du när det blev dags att uppdatera min backup lösning till 4 tb , för en arbets dator samt en server . Mina krav var att det skulle gå att uppgradera med storre diskar vid behov, inte finnas på samma ställe som original backupen, diskarna sulle inte vara på hela tiden, samt max 3000 kr. Jag valde att köra min backup genom e-sata och kan koppla dem diskar jag väljer och låter en program som jag startar manuellt syncronisera innehållet i diskarna vid behöv. Lösningen blev att bygga in 4 tb diskar in en liten smidig väska med egen nätdel. Kan lägga upp en bild om det är intressant.

Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reflux
Jag köpte ett enkelt PCI Express Lycom-kort med Sil 3132-chip på, funkar perfekt. Ser att Sil 3124 också stödjer SATA Port Multiplier så det borde inte vara något problem att ta kortet du länkade till ovan och köpa en bracket, så har jag det också. Blev billigare än att köpa det som Dustin/Deltaco rekommenderade (och fanns i lager).

Inlägg för att någon annan stackare som letar ska kunna googla fram detta:

Efter alldeles för mycket surfande så blev det till slut ett Lycom 65-105i. Det är ett PCI-X-kort men jag har (till slut?) läst mig till att med rätt "hack i kontakten" så ska det fungera finfint i en vanlig PCI-port, bara långsammare eftersom det bara kan utnyttja 32 bitars bredd och ev 33MHz signallering.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prefect47
Inlägg för att någon annan stackare som letar ska kunna googla fram detta:

Efter alldeles för mycket surfande så blev det till slut ett Lycom 65-105i. Det är ett PCI-X-kort men jag har (till slut?) läst mig till att med rätt "hack i kontakten" så ska det fungera finfint i en vanlig PCI-port, bara långsammare eftersom det bara kan utnyttja 32 bitars bredd och ev 33MHz signallering.

PCI-X håller på att gå ut i förmån för PCI-E

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj christian
PCI-X håller på att gå ut i förmån för PCI-E

Sant, men med ett enkelt PCI-grafikkort med fullt stöd för VDPAU så lär min server hålla i några år till som PVR med FullHD över DVI och SPDIF (x264 720p drar <5% av en AMD Athlon64 3000). Och på skrivbordet står en laptop i docka.

Man sparar lite pengar på att inte spela spel som kräver massa ny hårdvara. Skönt att vara en adventure-fantast.

Permalänk

Passar på att låna tråden. Går själv i tankar om att fixa till filservern ordentligt. Just nu så ser burken ut så här:
Asus Rampage Formula
E6750
2x2gb Corsair dominator pc8500
1x74gbwd raptor
4x1tb samsung hldj103

Diskarna flyttades över från en gammal burk som rasa så har därför ingen raid conf som de sitter i utan de är bara jbod. Detta har ju dock 0 säkerhet.

Moderkortet har just nu bara 6st s-ata platser, av vilket 5st är tagna av diskar och 1 är dvd brännaren. Tanken är att skaffa en usb brännare alternativt en usb adapter till den. Vad jag vet så stödjer mitt moderkort raid.

Tanken då är att köra:
2x160gb diskar i raid 1, alternativt 2x80gb ssd. Detta för att ha säkerhet för os:et, samt lite viktigare filer där raid 5 inte är säkert nog.

Tanken är sedan att skaffa 4x2tb diskar och köra dem i en raid5:a. Då behöver jag ett 4portas kontrollerkort som stödjer raid5. När den är skapad så kan jag flytta över informationen från mina 4st 1tb diskar till den confen.

Tanken då är sen att köra de 4 diskarna i en raid 5:a på mitt moderkort.

Detta borde ge mig:
80/160gb i raid 1
6 + 3tb i raid 5

Funderar på om jag till och med ska gå upp och skaffa 320gb diskar till raid 0. Men den huvudsakliga frågan är vilket kontrollerkort som jag ska satsa på? Kommer att köra win7 på burken och vill inte lägga en förmögenhet på ett kontrollerkort.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
2x160gb diskar i raid 0, alternativt 2x80gb ssd. Detta för att ha säkerhet för os:et, samt lite viktigare filer där raid 5 inte är säkert nog.

RAID-0 ger ingen säkerhet, snarare tvärtom. Du har antagligen förväxlat det med RAID-1.

Permalänk

Re: Bästa backupp alternativet för 6TB

Citat:

Ursprungligen inskrivet av radimax
Vill verkligen inte förlora något och för mig känns en RAID5:a hyffsat säkert då jag tvivlar på att 2 diskar pajjar samtidigt.

Om detta är din enda backup-lösning(eller är det rent av endast här mycket av datan kommer att finnas?) så rekomenderar jag även en stor burk anti-depresiva i förebyggande syfte...
För diskar köper man förmodligen mer än en åt gången och då är risken överhängande att de är från samma batch, är de från samma batch så är risken överhängande att snarlika fel uppstår nästan samtidigt(tex under rebuild).
Att hitta svagheter i raid som backup-lösning är allt för lätt tyvärr

Problemet med multimedia-backup är att det snabbt springer iväg i utrymme och att "storskaliga" lösningar sällan är anpassade för privatpersoners plånböcker :/
Och detta är något som allt fler kommer att erfara nu när HD-filmkameror växer i popularitet.

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Inaktiv

Re: Re: Bästa backupp alternativet för 6TB

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweloop64
Om detta är din enda backup-lösning(eller är det rent av endast här mycket av datan kommer att finnas?) så rekomenderar jag även en stor burk anti-depresiva i förebyggande syfte...
För diskar köper man förmodligen mer än en åt gången och då är risken överhängande att de är från samma batch, är de från samma batch så är risken överhängande att snarlika fel uppstår nästan samtidigt(tex under rebuild).
Att hitta svagheter i raid som backup-lösning är allt för lätt tyvärr

Problemet med multimedia-backup är att det snabbt springer iväg i utrymme och att "storskaliga" lösningar sällan är anpassade för privatpersoners plånböcker :/
Och detta är något som allt fler kommer att erfara nu när HD-filmkameror växer i popularitet.

Du slog huvudet på spiken!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Bästa backupp alternativet för 6TB

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj christian
Du slog huvudet på spiken!

Därför köpte jag mina 18 diskar från flera leverantörer under 3 månaders tid - för att slippa att dom kom från samma batch.