Fast ethernet fiber optic converter problem.

Permalänk
Medlem

Fast ethernet fiber optic converter problem.

Tjenare.

Uppstått ett smärre problem nu med min fiberomvandlare.

Mitt problem är att min uppkoppling segar/går ner såfort jag försöker ladda ner något genom utorrent, kommer upp i MAX 3mb/s och då kan jag inte surfa, sidorna bara laddas och sen får jag upp en ruta att sidan inte kunde visas. Efter ett tag så dör hastigheten i utorrent också och för att lösa detta så måste jag starta om fiberomvandlaren, efter det är gjort så kan jag surfa igen som vanligt, dock när utorrent har kommit upp i 3mb/s så återkommer problemet.

Jag har provat de andra RJ45 portarna i fiberomvandlaren med samma resultat.

Sitter på en 100/100 lina så 3mb/s är ju inte riktigt rätt hastighet.

Har denna fiberomvandlare: http://www.raycore-fos.com/_private/RC-OFC4.pdf

Mellan fiberomvandlaren och mig är en m0n0wall brandvägg samt en switch, har flera datorer i nätverket och de har samma problem.

Mailat till min ISP och de har bara bett om kundnummer, väntar svar imorgon av de men under tiden så kanske någon här vet om det finns någon lösning på problemet eller om de måste byta ut den.

Mvh
Andreas

Permalänk
Medlem

Låter som den måste bytas ut, ganska lustigt fel. Använder du någon router mellan konvertern och datorn?

Visa signatur

__________________
Gigabte GA-P55M-UD4, i5 760 @ Stock, Sparkle GTX460 OC @ 810 Mhz, Fractal Design 650W 80+, Corsair 12GB (2x2048MB, 2x4096Mb) 1333MHz, Lian Li PC-V351R mATX RÖD, Asus VE248H

Permalänk
Medlem

Yes, en m0n0wall brandis. Missade att skriva till det i första inlägget, fixar det nu.

Permalänk
Medlem

Så du har kopplat direkt från dator till fiberomvandlaren? För ditt problem låter lite som att du har en router emellan som flaskhalsar.

För jag tror inte det är fel på din fiberomvandlare. Kan vara så att det helt enkelt blir för många anslutningar i uTorrent så att ditt operativsystem inte hänger med?

I uTorrent, tryck Ctrl+G och kolla hur många anslutningar det kan vara per torrent. Testa att välja en lägre hastighet och se hur det fungerar då.

För om jag förstår det rätt så uppstår dessa problem endast vid uTorrent? Vad får du för mätvärden när du testar på www.bredbandskollen.se ?

Permalänk
Medlem

I utorrent så är det 125 connection per torrent, nu när jag ladda ner så var endas EN torrent igång, alla andra var stoppade.

Har kunnat ladda ner innan med full hastighet, detta uppkom för några veckor sen och jag har inte bytt ut något i nätverket.

Först var det att jag kunde ladda ner i rätt hastighet men det gick knappt att surfa, tänkte då att det kunde vara många torrents igång så det flaskade någostans, så nu har detta hänt, känns lite som att något var påväg att gå sönder och har nu blivit värre.

Har nu valt att torrenten laddar ner i 1mb/s och då är det halvsegt att surfa, dock går inte nätet ner.

Notera även att utorrent var avstängt vid bredbandstestet.

Permalänk
Medlem

Testa att koppla direkt från dator till fiberomvandlaren och sedan kör en mätning via bredbandskollen.

Vad har du för switch?

Permalänk
Medlem

Ska kolla vad switchen heter, ska även koppla rakt genom nätverket, återkommer med svar.

Permalänk
Medlem

Yes då har jag testat lite och kommit fram till detta:

Fiber - dator

Fiber - brandvägg - dator

Notera att jag inte ha testat switchen men resultaten säger det mästa, något är mysko i brandväggen, ska nog plocka ner den och öppna upp den, är en gammal dell dator modell desktop, kondningarna har haft en tendens att svälla upp och skapa en del mysko problem.

Permalänk
Medlem

Har nu dragit en factoryreset på brandväggen och utan lycka fått bort problemet, kan bara anta att någon av NICsen har pajjat.

Permalänk
Medlem

Kolla så att det inte är några duplexfel emellan dina enheter.

Permalänk
Medlem

Kör själv pfSense och där kan man se hur mycket RAM-minne som går åt samt CPU-kraft, bägge två i realtid.
Se om du kan hitta något liknande i m0n0wall och kolla värdena när du kör µTorrent.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Vad är det för hårdvara i m0nowall;en ??

Kan vara så att den helt enkelt är för klen .. Rekommenderas runt 1 GHz o 512 Mb för o routa 100/100