Behöver ett bra ljudkort som fungerar med Linux

Permalänk
Avstängd

Behöver ett bra ljudkort som fungerar med Linux

Hej!

Behöver ett bra ljudkort som ska kopplas direkt till en förstärkare med koaxialkabel. Kravet är att det ska fungera bra tillsammans med Linux.

Har kikat på ESI Juli@ t.ex, men läste några visserligen gamla inlägg från folk som hade lite problem. Likadant med M-AUDIOs grejer i 1000-kronorsklassen.

Någon som har några fräscha erfarenheter eller andra tips?

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
http://alsa-project.org/main/index.php/Matrix:Main

Detta betyder alltså att det inte ska vara några problem med t.ex. Juli@? Läste en riktig genomgång av Juli@ på ESI:s forum och han fick det att fungera i alla större distributioner. Detta var från 2007 också och jag antar att stödet inte har blivit sämre sen dess.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Detta betyder alltså att det inte ska vara några problem med t.ex. Juli@? Läste en riktig genomgång av Juli@ på ESI:s forum och han fick det att fungera i alla större distributioner. Detta var från 2007 också och jag antar att stödet inte har blivit sämre sen dess.

Jag tolkar det också så, så länge man använder ALSA-drivrutinerna. Däremot kan man fråga sig om man verkligen vill ha ett kort från ESI, när t.ex. M-audio och Asus finns att välja.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Jag tolkar det också så, så länge man använder ALSA-drivrutinerna. Däremot kan man fråga sig om man verkligen vill ha ett kort från ESI, när t.ex. M-audio och Asus finns att välja.

Gött mos!

Okej, har du lust att motivera det? Jag försöker inte vara stöddig utan vill bara ha ett svar då jag själv kan väldigt lite om just ljudkort.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Gött mos!

Okej, har du lust att motivera det? Jag försöker inte vara stöddig utan vill bara ha ett svar då jag själv kan väldigt lite om just ljudkort.

Lite ryggmärgskänsla bara Min bild av ESI är att de tillverkar produkter med kvalitétsbrister och har uselt kundbemötande. M-audio 2496 till exempel är en klassiker som fungerat för många i nästan 10 år och asus korten har fått väldigt bra kritik.

Permalänk

M-audio 2496 må vara en klassiker men i valet mellan det och esi juli@ blir mitt val juli@. asus kan jag inte uttala mig om eftersom jag mig veteligen aldrig spelat in på något.