Permalänk
Medlem

Varför stänger datorn av sig?

Hej

För ca 2 månader sedan började datorn stänga av sig ungefär en gång om dagen. Alltså inte en omstart utan den slocknade helt.
Då tittade jag in i själva burken och såg att det låg ett väldigt tjockt lager av dam i processorkylaren. Detta tog jag genast
bort och det verkade fixa problemet. Har inte haft detta problem på två månader.

Men nu är det tillbaka igen och den här gången är det inte speciellt dammigt. Så jag förstår inte vad problemet kan vara?

Om det inte var dammet varför slutade den stänga av sig förra gången? Vad kan det vara för problem den här gången? Skulle
gärna vilja ha hjälp med det här. Skulle inte vara roligt om dessa avstängningar tillslut skadade datorn såpass att den inte går att använda.

Tack på förhand!

Edit

Datorn är inte ny, har haft den i lite mer än 2 år och det var första gången det hände för ca 2 månader sedan. Köpte nya hds men de installerade jag i början av året om inte tidigare. Så borde inte nätagget klagat tidigare om det varit den som varit för klen?

Visa signatur

Asus P8P67 WS REVOLUTION B3, Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, Corsair 16GB DDR3 1600MHz VENGEANCE, ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA, Asus Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Ta isär datorn och gör rent den ordentligt.
Damsuga är en dödssynd och ska undvikas.

Dammigt i grafikkortets kylare?

Om du inte vet felet kan du chansa med att ta isär hela datorn. Även moderkort och processorn (Kolla under dom och ta bort damm) och sätta ihop 5 viktigaste delar och alla kablar ordentligt igen. Ja, du måste gå så långt för att vara säker.

Kylaren till processorn brukar många sätta fast dåligt. Måste använda händerna för att kontrollera för ögonen funkar bara om du tar bort moderkortet och kan se ordentligt från sidan och under.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Ta isär datorn och gör rent den ordentligt.
Damsuga är en dödssynd och ska undvikas.

Dammigt i grafikkortets kylare?

Om du inte vet felet kan du chansa med att ta isär hela datorn. Även moderkort och processorn (Kolla under dom och ta bort damm) och sätta ihop 5 viktigaste delar och alla kablar ordentligt igen. Ja, du måste gå så långt för att vara säker.

Kylaren till processorn brukar många sätta fast dåligt. Måste använda händerna för att kontrollera för ögonen funkar bara om du tar bort moderkortet och kan se ordentligt från sidan och under.

Okej, tack för tipset. Hur ska man rengöra delarna från damm på bästa sätt? Lufttrycks-sprejburk (el vad de heter)? Andra tips på hur man rengör dem på bästa sätt?

Visa signatur

Asus P8P67 WS REVOLUTION B3, Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, Corsair 16GB DDR3 1600MHz VENGEANCE, ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA, Asus Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Jag osäker på hur man bör och inte bör göra rent.

Tryckluft nämns ofta fast jag har alltid undrat om det inte går lika bra med en cykel pump.

Jag tar isär datorn i lugn och ro framför TVn eller en annan dator och torka rent delarna med en trasa så att fläktarna och det andra nästan ser nyköpta ut och låter delarna vara tills nästa dag. Fast jag vet inte om det är så smart. Samma sätt som man torka rent en dammig hylla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Jag osäker på hur man bör och inte bör göra rent.

Tryckluft nämns ofta fast jag har alltid undrat om det inte går lika bra med en cykel pump.

Jag tar isär datorn i lugn och ro framför TVn eller en annan dator och torka rent delarna med en trasa så att fläktarna och det andra nästan ser nyköpta ut och låter delarna vara tills nästa dag. Fast jag vet inte om det är så smart. Samma sätt som man torka rent en dammig hylla.

hmm, är det inte farligt med en trassa? iom fukten?

Visa signatur

Asus P8P67 WS REVOLUTION B3, Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, Corsair 16GB DDR3 1600MHz VENGEANCE, ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA, Asus Xonar Essence STX

Permalänk
Vila i frid

Inga vätskor!

Ta med dig den öppnade burken till lokala macken/verkstaden/cykelmecken och blås ur lite försiktigt med gratis tryckluft.