Permalänk
Medlem

Videokamera i fjällen

Hej!
Jag känner att ja inte kan så mkt om Videokameror så ja tänkte fråga om lite hjälp här.
Jag vill ha en videokamera som ja ska filma skoteråkning och lite snowboardåkning och liknande med i fjällen. Så de kommer att vara ljus omgivning.

De funderingar jag har är litegran hur ja ska lägga fokus.
Bildstabilisator känns som ett måste och det är sen jag funderar för jag vill ha hög upplösning också dvs minst 720p och om jag söker på Prisjakt så får jag fram http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=403362 om jag väljer vattentålig också.

Men det är här jag börjar fundera om följande:
Är Sanyo ett bra märke?
Är Vattentålig någonting jag bör satsa på eller ska jag satsa mer på brännvidd och mer upplösning?

Lite små inputs vore trevligt från er som har lite kunskap om detta!

MVH Emil

Permalänk
Medlem

Jag har egentligen inget att tillföra förutom att nu vart även jag väldigt sugen på en filmkamera att ha med upp till årets skidsäsong. Grymmast vore självklart att även kunna fästa den på hjälmen =D

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig

Permalänk
Medlem

Om du vill fästa den på hjälmen kan du kolla på mc butiker. Finns ett par olika lösningar.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

hmm, ja de är ju alltid att fundera på. Synd att det inte går att sortera på stöttåliga videokameror på prisjakt bara.. tror att de vore en fördel att ha.

Permalänk
Medlem

något jag fick lära mig var att när du springer in och ut i kjylan.. Så stoppa ner kameran i tex väskan.. Låt den "kylas" ner och värmas upp i denna.. För att slippa problem med eventuell kondens och dyl..

Jag brukar köra med min hjälmkamera.. Mycket fin.. Är en sådan du pluggar in på video-in på kameran. Dock skulle jag vilja ha ett filter på fram som inte immar igen.. :/ Min gjorde de innan alla balla hopp *host*

//Simon

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

mm, en väska är bra för kondens och skydd men man vill ju använda den mkt i de fria också och det är inge kul om någon komponent felar, som din som immade igen.
samtidigt vill man ha bra film när man är klar så de är lite svårt för mig att välja här, men för varje dag som går så lutar de åt Sanyo kameran.

Permalänk
Medlem

Undrar vad ditt mål med filmerna är? är det "vanlig semester film" du vill åt eller vill du filma o klippa ihop en skidfilm?

Permalänk
Medlem

De är nog skidfilm man skulle kunna kalla det. Juat nu så funderar jag på en hjälmkamera och sedan Video in på en vanlig kamera så kan man blanda lite.
Ska bara hitta en hjälmkamera som är duglig för det jag vill ha den till (till rätt pris)
eller så använder ja brors kamera för hjälmdelen och köper en 1080p till på sidan om som ja kan filma lite hopp osv med.

Om du har lite tips eller förslag eller likn så är du mer än välkommen att posta!

Permalänk
Medlem

Det fick bli en hjälmkamera till slut en micro från http://www.tachyoninc.com/ men då fick jag en ny fråga.
AA/R6 Batterier, uppladdningsbara, som tål kyla lite bättre och inte laddar ur sig, vars får man tag på sådana? har försökt kolla lite men de har varit svårt att hitta, några tips på vart ni har handlat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.3
Det fick bli en hjälmkamera till slut en micro från http://www.tachyoninc.com/ men då fick jag en ny fråga.
AA/R6 Batterier, uppladdningsbara, som tål kyla lite bättre och inte laddar ur sig, vars får man tag på sådana? har försökt kolla lite men de har varit svårt att hitta, några tips på vart ni har handlat?

Tachyon rekommenderar att ej använda uppladdningsbara eftersom de är större än vanliga är därmed fastnar inne i kameran... Kanske går att modda, har inte testat min så mycket själv än... Men annars är jag ute efter litium batterier billigt? Ska dock även kolla upp om det går att öppna upp hållaren till batterierna jag jag e tveksam...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.3
Det fick bli en hjälmkamera till slut en micro från http://www.tachyoninc.com/ men då fick jag en ny fråga.
AA/R6 Batterier, uppladdningsbara, som tål kyla lite bättre och inte laddar ur sig, vars får man tag på sådana? har försökt kolla lite men de har varit svårt att hitta, några tips på vart ni har handlat?

Har själv haft samma problem.
NiMH funkade inte i min hjälmkamera, de tappar spänning och kapacitet.

NiZn verkar dock riktigt bra. http://www.greenbatteries.com/nickel-zinc-aa-rechargeable-bat...
Har ingen personlig erfarenhet men de fungera i mycket lägre temperaturer (-20). Dessutom har de högre spänning (1,6 Volt) och mycket mindre självurladdning (längre sk shelf life).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Tachyon rekommenderar att ej använda uppladdningsbara eftersom de är större än vanliga är därmed fastnar inne i kameran... Kanske går att modda, har inte testat min så mycket själv än... Men annars är jag ute efter litium batterier billigt? Ska dock även kolla upp om det går att öppna upp hållaren till batterierna jag jag e tveksam...

Student?
Dustinhome har 6 st AA Energizer Lithium för under 100kr med frakt.
4 st AAA kostar 67 kr med frakt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?