Permalänk
Medlem

Latency/hastighetsproblem och DIR-655

Jag kör sedan ett år tillbaka med en DIR-655 och allt har fungerat utmärkt fram till ett par dagar sedan. Servern som har trådat koppling till 655an har bra skjuts och ingen seghet mot internet alls men det trådlösa spökar. Jag kör g/n-mode och aaaaallllttt ggggååårrr sssååå segt, TPTEST rapporterar helt ok resultat över trådlöst men ibland tar det 10 sekunder att ladda den mest enkla websida och problemet uppstod samtidigt på 2 bärbara som tidigare fungerat problemfritt.

Jag har testat att disable:a Auto Channel Scan och kört på låsta kanaler utan resultat, bootat om 655an och BBBs modem utan resultat samt suttit 1 meter från routern utan resultat. Är det dags att reklamera eller?

Tacksam om någon som upplevt samma problem kan tipsa mig om vad jag skall göra...

TIA

Permalänk
Medlem

Testat o uppdatera firmware?

Permalänk
Medlem

tack, kollade detta precis och jag kör på det senaste, 1.21EU.

Permalänk
Medlem

1.32NA är egentligen den senaste och kan tankas härifrån: ftp://ftp.dlink.com/Gateway/dir655/Firmware/

Hursomhelst så kommer du att förlora din garanti om du flashar till en U.S version. Sen så står det ju faktiskt inget om relevanta fixar i det trådlösa i releasenotes. Det i samband med att routern har fungerat felfritt såpass länge gör att jag verkligen INTE skulle rekommendera en flash till senaste firmware.

Det enda jag har att komma med är att du kan köra en reset till fabriksinställningar på både routern och modemet och se om det hjälper.