Permalänk
Medlem

Sätta upp ett Ad-hoc nätverk?

Hallå!

Håller på lite hemma med datorena då jag precis tecknat mobilt internet och vill ha det på alla mina datorer, kom då att tänka på att man kan sätta upp ett Ad-hoc nätverk och dela internetet från den här datorn trådlöst med dom andra datorena.. Frågan är bara hur?

Jag har sökt och sökt på google utan några bra svar... Någon som vet en bra guide eller kan skriva en?

Det jag vill är att min dator ska vara värddatorn och självklart kommer då också USB-modemet sitta i den här datorn, har trådlöst nätverkskort inbyggt och det är genom det jag vill dela ut till dom andra datorena..

Hoppas någon förstår hur jag försöker förklara och kan hjälpa mig

//SkyNard

Visa signatur

MVH SkyNard

Permalänk
Avstängd

XP:

Installera mobila bredbandet
Ställ in nätverkskortet på ad-hoc
Kör Guiden konfigurera nätverk

KLART

Permalänk
Medlem

Och hur ställer jag in kortet på ad-hoc?

Visa signatur

MVH SkyNard

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag vet inte hur det fungerar i XP men i Vista gör jag alltid så att jag går in där jag ansluter till trådlösa nätverk och klickar på skapa anslutning. Därefter får man alternativen för Ad-Hoc.

edit: Såg just att det var likadant i XP om du använder det inbygda verktyget och inte det som komer med nätverkskortet.

Wireless Network Connection --> Nätverksaktiviteter ---> Skapa Ett Trådlöst Nätverk För Hemmet Eller Ett Mindre Kontor

Då får du upp en wizard för hur du konfar upp det.

Lycka till!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Hej

Vi har nu iaf lyckats få upp Ad-hoc nätverket och båda datorena är anslutna till nätverket..

Mobila anslutningen är också satt till att delas av andra användare genom datorn men vi får det inte att fungera..

Inte häller kan vi spela spel på nätverket eller dela filer så det verkar som om datorena inte hittar varandra på nätverket.

Ska kanske tillägga också att båda datorena är i Arbetsgruppen: MSHOME

Förslag på hur jag ska gå vidare nu?

//SkyNard

Visa signatur

MVH SkyNard

Permalänk
Medlem

Men med ad-hoc så blir väl övriga datorer isolerade typ?
Det blir bara dator till dator liksom, inte som en switch.
Eller?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Vad jag kan förstå ifrån Microsofts adhoc info för xp så ska det gå med flera datorer.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Ja det verkar nästan så....känns som AP inte direkt är nödvändigt då för ett mindre nätverk, om man vill ha det enkelt och billigt liksom.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Vila i frid

När man delar ut 3G-anslutningen får det valda wlan-kortet ip-adressen 192.168.0.1. Den andra datorn som ska ansluta anger du manuellt ip-adressen till 192.168.0.2 och gateway till 192.168.0.1, DNS anges manuellt till t.ex. opendns eller de DNS'er som 3G-anslutningen fått.

Själv brukar jag ansluta en snikig trådlös routers WAN-port med statiskt adress 192.168.0.2 till LAN-porten på den dator som agerar gateway så slipper jag böka och stöka med AdHoc.