Permalänk
Medlem

Tyst strömsnål server

Jag skulle behöva lite tips och råd för att bygga en liten, tyst och strömsnål server. Har tänkt att använda den som web- och fileserver primärt, men förmodligen som firewall och router också. Har tänkt att köra någon lämplig Linux dist för jobbet utan X server, så grafikkort och skärm är inget måste. Där emot behöver ja en hel del disk, två lan portar och wlan. Strömförbrukningen bör inte vara högre än 50W (ju mindre desto bättre) och helst nära på ljudlös.

Några förslag?

Permalänk
Medlem

Låter som att en atom-baserad burk med pico-psu är något för dig, med en skaplig undervoltad fläkt borde du kunna köra den passivt med en liten laptopdisk eller SSD.

Svårt att sätta ihop en hel server med de kraven med en maxförbrukning på 50W.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

du vet att en hårddisk drar ca 20 watt??

Blir ju i princip omöjligt för dig att få en ihop server med alla de där sakerna och 50W total förbrukning.

Sotac itx kort med atom på så har du en lanport och wlan(om du tar rätt version) sen kör du ett extra nätverkskort i expansionsslot och kör in de diskar du behöver ha. Men räkna inte med att systemet i sig drar mindre än 50W.
Räknar du bort hårddiskarna så tror jag det kommer hamna runt 50W vid full belastning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nattmannen
du vet att en hårddisk drar ca 20 watt??

Blir ju i princip omöjligt för dig att få en ihop server med alla de där sakerna och 50W total förbrukning.

Sotac itx kort med atom på så har du en lanport och wlan(om du tar rätt version) sen kör du ett extra nätverkskort i expansionsslot och kör in de diskar du behöver ha. Men räkna inte med att systemet i sig drar mindre än 50W.
Räknar du bort hårddiskarna så tror jag det kommer hamna runt 50W vid full belastning.

laptopdiskar drar inte 20W.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Jag kör en server baserad på en P3 på 700 MHz, den brukar inte dra mer än 35 W och då kör jag med en gammal 160 GB 3,5" PATA. Därför antar jag att vanliga hårddiskar rätt sällan drar 20, men det beror på om de används eller inte.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Silentpcreviews har massor av tips på små, tysta och strömsnåla datorer, men annars är väl som nämnt en atom-baserad lösning det bästa.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

En via baserad lösning skulle fungera lika bra som en atom, sj föredrar jag via då deras cpu klarar av full hd uppspelning, men nu handlar det om en server så då är det kanske inte så användbart.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag köpte en beg bärbar med trasig disk som jag kör som server (NAS). Bootar från en USB stick och har kopplat till USB diskar. Tyst och fint.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kollade runt lite efter atom-baserade system och hittade den här: http://www.fit-pc.se/
Den drar <10W (påstås det) och verkar ha hyffsad prestanda. Har bara ett lan kort men det skulle jag nog kunna leva med. Kanske kan va nåt. Finns en plats för en 2.5" SATA disk, en 1-2TB disk skulle passa fint där

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SalaMAD
En via baserad lösning skulle fungera lika bra som en atom, sj föredrar jag via då deras cpu klarar av full hd uppspelning, men nu handlar det om en server så då är det kanske inte så användbart.

Förlåt mig, men jag tror inte för en sekund att en via-cpu klarar full-hd. Men det spelar ingen roll när nvidia's ION 330 klarar det via grafikkretsen.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
laptopdiskar drar inte 20W.

i o f sig inte..

Men när han säger att han ska ha en hel del disk så vill han nog inte skaffa ett antal laptopdiskar.

fit-pc varianten har dock en atom Z510/Z530 som är singlecore. S530 stödjer dock hyper-threading..
Men det är ändå låg prestanda jämfört med zotac moderkorten med en atom 330 som är ren dual core.

Permalänk
Medlem

min server som består av följande komponenter:

Gigabyte GA-73PVM-S2H s775 mATX HDMI, s775
Intel Dual Core E6300 2,8GHz 1066MHz
Corsair 4GB (2x2GB) XMS-2 8500C5D
Corsair CMPSU-520HX 520W
2x80mm samt 1x120mm fläktar
3x äldre hårdiskar
drar ca 60watt med en css server, ventrilo, fil server samt torrent klient.Processor är klockat till 3500mhz.

Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
laptopdiskar drar inte 20W.

Inte vanliga 3.5" heller. De kan dra upptill (och över 20W) vid uppstart, men vid normal användning ligger de mycket lägre.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nattmannen
du vet att en hårddisk drar ca 20 watt??

En modern hårddisk drar inte 20 watt. Möjligtvis gör den det momentant vid bootup men sedan går effektförbrukningen ner. Nätaggregatet bör därför vara specad att klara 20 watt från hårddisken, men den egentliga förbrukningen är mkt lägre...

http://www.tomshardware.com/reviews/1.5tb-hdd-caviar,2331-8.h...

Seagate 7200.12 - 6.9 watt max, 5.0 idle
Samsung F2 Ecogreeen - 5.9 watt max, 3.1 idle

Om man behöver koppla in många hårddiskar och använda ett nätaggregat som inte klarar av den höga effektförbrukningen vid bootup finns det RAID-kort som stöder sk staggered startup, vilket innebär att hårddiskarna startas upp en i taget istället för att alla hårddiskarna startas upp samtidigt och kräver "20 watt" samtidigt.