Umgänge med kollegor? (Parallelltråd till "Ensam på jobbet"-tråden!

Permalänk
Avstängd

Umgänge med kollegor? (Parallelltråd till "Ensam på jobbet"-tråden!

Det skapades en "Ensam på jobbet"-tråd. Det jag undrar är om det finns folk som känner:

a) att man är ensam/isolerad från kollegorna
b) att man inte är ensam men ingen vidare kontakt med kollegorna utanför eller efter jobbet
c) att man inte känner sig ensam utan tvärt om har bra kontakt med kollegorna såväl på som utanför jobbet?
d) att man känner behov av att hålla distans och tycker det "räcker gott" med att umgås med kollegorna på jobbet då "arbete är arbete och privat är privat"?

Det är bara att skriva på och berätta om sina erfarenheter.:) För de som "vågar" och har erfarenhet att ha jobbat utanför 30-skyltarna i länet får dessa personer gärna komma med erfarenheter om hur det är på kontinenten och om det är några skillnader (förutom dess kulturella dito:)).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

c) att man inte känner sig ensam utan tvärt om har bra kontakt med kollegorna såväl på som utanför jobbet?

Spelar såväl innebandykorpen som diverse andra aktiviteter med arbetskamraterna efter arbetstid.
En del fester brukar det kunna bli också, trivs bra med andra ord

Vi är en grupp på 5 pers.
Jag är yngst på 25 år och äldsta personen är 30, det funkar bra!

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem

Pendlar mellan b och c, en del känner man ju bra även utanför arbetet, andra har man absolut ingen lust att vilja känna.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Både C och D i någon konstig blandning. Men hade varit mer C om det inte vore för att jag pendlar fram och tillbaka 10 mil varje dag så att spendera mer tid än jag redan gör så långt hemmifrån är svårt att få tid med och jag har många vänner hemma som jag vill hinna träffa och ett hem att ta hand om. Hade egentligen velat haft mer tid med kollegorna. Tycker det är ett otroligt roligt team som finns där jag arbetar med många olika personligheter.

Permalänk
Avstängd

Det låter ju väldigt bra att de flesta hittills verkar ha bra kontakt med kollegorna.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Mja vi hänger inte ihop så mycket utanför jobbet, men vi går och tränar iofs. Sen så är vi bara 4 pers, så vi umgås rätt nära hela arbetsdagen ändå. Känns riktigt bra mellan oss, så jag är nöjd.

På gamla jobbet stötte jag på en snubbe som var mer volvotok än mig, och vi hänger ihop och skruvar rätt ofta. Brukar ha kontakt varje dag även nu.

Permalänk
Medlem

Mest C, lite B.
Fast det kan ju bero på att nästan hälften av kollegorna bor inom samma stadsdel, och att vi är ett gäng som samlas hemma hos chefen och lirar xbox och så med jämna mellanrum

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Mest C, lite B.
Fast det kan ju bero på att nästan hälften av kollegorna bor inom samma stadsdel, och att vi är ett gäng som samlas hemma hos chefen och lirar xbox och så med jämna mellanrum

Låter som lite "London" över det hela där man umgås med chefen hemma eller på puben och chefen kan få för sig att fråga "What's your thing"? och plocka fram det ena och det andra som inte går under vare sig svensk eller engelsk lagstiftning.;) Men ni verkar ju ha löst detta på ett fenomenalt sätt genom xboxen istället.:D:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Har väl passerat genom alla de hypotetiska stadierna på olika arbetsplatser och tidpunkter.
När man var 19 - 20 bast och flippade burgare på McD och då hade kollegor i ungefär samma ålder så blev det att man träffades även utanför jobbet då och då. Några år senare hade de reducerats till mindre än en handfull som man umgicks med sporadiskt.
När man sedan lade till chefsposition till det så reduceras mängden privata kontakter på arbetsplatsen än mer. Visst, några fanns men man höll dem till ett minimum för att slippa hamna i situationer där man anklagas för att favorisera någon - eller omvänt, att de råkar att åka på allt skitgöra bara för att de inte ska särbehandlas.
På mitt förra jobb höll jag mig till sista alternativet. Förvisso kom det sig rätt naturligt då det inte var särskilt många i min ålder och dylikt, men visst ... Det var klart man hängde på gubbarna ut och lirade bowling någon gång eller satt kvar i bastun med en pilsner någon fredag.

Jag tror att mycket hänger på vad man jobbar med och hur likartade livssituationer man har. En tjej som nyligen slutat gymnasiet och börjar på någon industri finner det sannolikt inte så intressant att umgås med gubbarna på bygget som närmar sig pensionsåldern, bara för att ta ännu ett exempel.

Ja, den delen av det här inlägget var väl mest riktat mot "utanför arbetsplatsen".
Väl på arbetstid tror jag att mycket hänger på arbetssituationen och hur man själv väljer att se på det.
För att åter dra en personlig parallell till mitt senaste jobb så kom jag väldigt bra överens med i stort sett alla, trots att de flesta vanligen brukar störa sig rätt rejält på mig. Anledningen tror jag låg mycket i att jag dels hade den arbetsuppgift jag hade (lageransvarig och allt-i-allo den tid som jag hade över) vilken gav mig möjligheten att snacka med alla i någon utsträckning, jag var den som kunde hjälpa alla med någon förr eller senare och så vidare.
Sedan tror jag även att den attityd jag gick in med från min första dag var något som passade väl in. Jag var positiv och gjorde inte anspråk på att vara bäst på det jag gör, även när jag var det. Alla uppskattar någon som är bra på sitt yrke, men ingen gillar den som "vet bäst".
Den sista faktorn jag kommer att tänka på som spelade in var att det var ett företag som gick bra, körde med öppna kort och hade en välkomnande miljö "trots att" det var en industri.

För att summera - vill man tillhöra grupp A eller fundera på var man ska jobba härnäst:
1) Börja på ett företag med mörka och smutsiga lokaler.
2) Ha en arbetsuppgift där du inte måste koordinera ditt arbete med någon annans.
3) Gå in med en negativ attityd, helst ska du snacka skit om både jobbet i sig och om övriga kollegor.
4) Tro att du vet bäst och informera andra om det.

Bryter du mot ovanstående punkter är du dömd att hamna i grupp B eller C såvida du inte väljer grupp D.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd

Jo jag tror att Crazy Ferret har rätt: som ung så "hänger" man med kollegorna men att det skiftar beroende på var i livet man befinner sig: man kanske umgås mindre om man har familj etc. men behöver inte vara så heller. Men chefskapets aber är nog lite jävligare att reda ut - man får ju inte hävda att man är "bäst", det ska låta som att du är uteliggare men ändå fått posten som chef utan att ha hävdat dina egenskaper.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem