Permalänk
Medlem

Playstation 3 frågor

Hej! Tänkte börja med att säga att jag har provat söka och jag kollade igenom några sidor i ps3 tråden men hittade inte svar på alla mina frågor.

Jag har idag en xbox 360 som jag använder till min Samsung 22". Datorn är kopplad via DVI och xboxen via VGA. Skärmen har alltså ingen hdmi.

1. Finns det någon adapter till ps3 så jag kan koppla in den till min skärm?

2. Vilka spel är ett måste att skaffa? Något exklusivt som endast finns eller kommer till PS3? Jag har redan en ratt som fungerar till PS3 vill jag tillägga

3. Är bluray så uber?

4. Har inte riktigt koll på internet. För att få surfa på 360 behöver man itne betala något men för att spela kostar det. Samma sak med PS3?

5. Hur fungerar det trådlösa nätverket?

6. Är en PS3 värt det? Om man redan har en 360. Argument +/-?

Lägg gärna till något som jag missat som kan vara bra att tänka på.

Tack i förhand

MVH Marcus

Visa signatur

3900X | 2080 TI | 64GB RAM | 1TB NVME Pcie4 | C49RG90

Permalänk
Medlem

1. Antar att det finns en sån ja, dock inte säker.

2. Gran Turismo 5

3. Ja

4. På PS3 är allt Gratis förutom spel du vill köpa.

5. Hyffsat

6. Ja, bättre spel

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Kolla även in Uncharted 1 och 2.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

1. Finns det någon adapter till ps3 så jag kan koppla in den till min skärm?

Visst finns det det ...

2. Vilka spel är ett måste att skaffa? Något exklusivt som endast finns eller kommer till PS3? Jag har redan en ratt som fungerar till PS3 vill jag tillägga

Uncharted 1 o 2, Killzone 2, Little big planet, MGS4

3. Är bluray så uber?

Kan inte förklara hur mycket detta stämmer, måste upplevas

4. Har inte riktigt koll på internet. För att få surfa på 360 behöver man itne betala något men för att spela kostar det. Samma sak med PS3?

Allt är gratis på PS3'an, utom att köpa spel eller annat som kostar pengar, vill säga

5. Hur fungerar det trådlösa nätverket?

Hur bra som helst, om man klarar sig utan n-draft!

6. Är en PS3 värt det? Om man redan har en 360. Argument +/-?

PS3'an e så billig nu så man kan inte få en mer fullsmetat underhållningsprodukt billigare. Vill man hoppa på HD-tåget och skaffa sig en mycket (om inte den bästa) kompetent konsol, så finns det INGET skäl att tveka

/Ice

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem

1. Finns säkert någon adapter

2.
Metal Gear Solid 4
Killzone 2
Uncharted: Drake’s Fortune
Uncharted 2: among Thieves
Resistance 1 och 2
InFamous
GT 5
Little Big Planet
Heavy rain (kommer nästa år!)

3. Bluray är helt ok men skulle inte vilja påstå att man som vanlig svensson ser någon jätte stor skillnad från vanlig dvd men det rymms ju mer på skivorna.

4. Som sagt, allt gratis förutom spel som du vill köpa...för att förtydliga det: Du kan spela MP online gratis!

5. Fungerar rätt så bra, lite pillande har det varit då och då men det beror främst på mitt modem skulle jag vilja påstå!

6. Om det är nått PS3 exlusivt spel du absolut vill spela så skall du givetvis köpa en PS3 eller om du vill ha en bluray spelare på samma gång och spela gratis över nätet, annars ser jag ingen orsak att köpa en PS3 om man har en krysslåda!

Kan dock tillägga att bara Uncharted och MGS4 gör det värt att köpa en PS3!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

1. Bara att köpa en DVI - HDMI kabel o köra på eller DVI - HDMI adapter och en vanligt HDMI kabel.

Visa signatur

|Intel Core i7-5820|Cooler Master Hyper 212 Evo|MSI X99S SLI PLUS|4x Crucial Ballistix Sport 4GB DDR4 2400MHz (16GB)|ASUS RTX 2070 Super 8GB|Samsung 840 EVO 250GB SSD|Samsung 850-series EVO 120GB M.2|Samsung 870 QVO 2TB SSD|Seagate 3TB|Seagate 2TB|Corsair AX 850W (80+ GOLD)|NZXT H440W - Vitt|Acer Predator XB241|Logitech PRO X Superlight|Steelkeys 6G|Windows 10 Pro Svensk x64|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elmoth
3. Bluray är helt ok men skulle inte vilja påstå att man som vanlig svensson ser någon jätte stor skillnad från vanlig dvd men det rymms ju mer på skivorna.

Tycker du verkligen det? Det är rätt stor skillnad tycker jag.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Ett riktigt bra spel utöver de som har nämnts är Demon's souls. Har spenderat 40 timmar med det, ett riktigt bra RPG och ett must-buy om du har ps3.

Angående wi-fi, kör på lina. Man blir så handikappad med trådlöst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elmoth

Kan dock tillägga att bara Uncharted och MGS4 gör det värt att köpa en PS3! [/B]

MGS4 var enda anledningen till att jag köpte min!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av star-affinity
Tycker du verkligen det? Det är rätt stor skillnad tycker jag.

Sån jävla stor skillnad är det inte när man sitter på en 37" HD-Ready tv å kollar film och i hans fall där han har en Samsung 22" utan HDMI så är skillnaden minimal!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elmoth
Sån jävla stor skillnad är det inte när man sitter på en 37" HD-Ready tv å kollar film och i hans fall där han har en Samsung 22" utan HDMI så är skillnaden minimal!

Självklart är det så att ju bättre och större skärm du har så framträder fördelarna med Blu-ray på ett mycket mer påtagligt sätt. Men med de stora prissänkningarna man ser på många tv-modeller är det ju bara en tidsfråga innan man köper något ... och då är man ju klädd om man köper en PS3'a

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dmr
3. Är bluray så uber?

http://www.megaupload.com/?d=IGWCULSG

ljudet jämfördes dock inte:(

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Kolla så att din skärm verkligen stödjer HDCP via DVI, annars kan du glömma att få högupplöst bild från PS3an.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Tack för all respons! Nä jag trodde inte man skulle utnyttja blue ray på min 22" men vi har en 46" lcd också Jag kollade upp och min skärm har HDCP stöd via dvi och de spelen som nämnts verkar helt klart najs.

Visa signatur

3900X | 2080 TI | 64GB RAM | 1TB NVME Pcie4 | C49RG90

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dmr
3. Är bluray så uber?

http://www.megaupload.com/?d=IGWCULSG

Stämmer säkert bra om du har en 50" HD LCD tv men eftersom mycket folk sitter på gamla tv apparater och mindre tv apparater som int ens är Full HD så då stämmer det inte riktigt!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

Kör än så länge Blu-ray på datorskärmen (22 tum, ska skaffa 32 ellr 40 tums TV snart).

Detaljeringen man får pga den höga upplösningen märker man helt klart av även på denna lilla storleken, men ärligt talat är skillnaden minimal mot en uppskalad DVD, kör med Total Media Theatre som har DVD uppskalning, och där blir DVD motståndskraftigt. Men mot en vanlig DVD icke uppskalad är skillnaden rätt stor, säger jag som är extremt petig.

Största skillanden är väl dock, även mot uppskalad DVD, att Blu-ray är mkt renare, mkt snyggare färger, och mer ellr mindre fritt från artefacter. Den ser helt enkelt okromprimerad ut, till skillnad mot DVD. Men sen är också halva grejen me Blu-ray den högre ljudkvaliten.

De funkar bra me Blu-ray på 22 tum, man ser skillnad, men man utnyttjar Lååångt ifrån formatets potential. På 32 tum(har kollat på en kompis 32 tummare) och större är de däremot grymt tycker jag.

Du lär uppskatta de på 46 tummaren

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk

En DVD ser ut som en VHS i jämförelse med en Blu-Rayrip, så jag kan föreställa mig hur pass fint en riktig Blu-Rayfilm måste se ut.

Det går ju inte att säga att den skillnaden är försumbar (DVD -> 720p (då båda tar lika stor plats på disk), exempelvis)?!

Jag använder inte mitt PS3 för att spela. Eller jo, FIFA 10 någon gång då och då samt Guitar Hero. Mest används det till för att spela 1080p, omkodat mha PS3 Media Server. Slungar man över losslesskomprimering (givetvis genom Gbit-nätverk) blir det otroligt fint.

Köpte mitt PS3 på MediaMarkt för ~2 600 kr. Kolla om de fortfarande har kvar erbjudandet! Helvärt kap!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Att folk tar upp GT5 som ett måste är kul då det inte ens släppts. Är ju inte säkert det blir så bra som alla hoppas Men vi får se

Annars är uncharted 1 väldigt nice, och Mirrors Edge för 99kr på webhallen är ett riktigt kap

Visa signatur

[GA-EP35-DS4] [Q6600 2.4GHz] [4096MB] [GeForce GTX 260 896MB] [WD740ADFD 74GB] [Xilence 600W ] [SB 500GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elmoth

3. Bluray är helt ok men skulle inte vilja påstå att man som vanlig svensson ser någon jätte stor skillnad från vanlig dvd men det rymms ju mer på skivorna.

Det är ju enorm skillnad! Förutsatt att du har en lagom stor HDTV.
En vanlig svensson är väl inte en astigmatisk närsynt halvblind färgblind svensk?

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oggelito
Det är ju enorm skillnad! Förutsatt att du har en lagom stor HDTV.
En vanlig svensson är väl inte en astigmatisk närsynt halvblind färgblind svensk?

Vet inte, är inte svensk!

Om du kollar på 2 skärmar samtidigt så ser du en skilland men kolla på olika gånger i ett HD-Ready 720p tv så märker du inte någon dramatisk skillnad, Och jag säger inte att det inte är skillnad men den är inte så uber enorm som folk påstår!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elmoth

Och jag säger inte att det inte är skillnad men den är inte så uber enorm som folk påstår!

Du menar, du Tycker inte den är så über enorm som folk påstår?

Jag anser att skillnaden är Enorm. 3X så stora filmer bör i teorin va rätt mycket bättre.

Tycker DVD ger en väldigt grötig bild, såvida den inte är uppskalad.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r:Grid
Du menar, du Tycker inte den är så über enorm som folk påstår?

Jag anser att skillnaden är Enorm. 3X så stora filmer bör i teorin va rätt mycket bättre.

Tycker DVD ger en väldigt grötig bild, såvida den inte är uppskalad.

Uppskalad eller inte, vet inte ens vad det är mwen när jag slänger in en dvd i min PS3 och kollar på den och sedan slänger i en Blu-ray så är int skillnaden ENORM, vistt finns det skillnad men det är int uber stor enligt mig!

Jag har en 37" HD-Ready LCD tv 720p och använder min PS3 som spelar via HDMI.

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk

Men vad är det för trams om att det inte skulle vara en enorm skillnad? Förutsatt att man har okej utrustning. Ser man inte enorm skillnad mellan en DVD och en Bluray eller annan högupplöst material på en 37"-TV har man fel på synen, punkt slut.

Ser jag på en DVD eller annat material med "okej" upplösning upplever jag bilden som klart liten för min 37"-TV, grynig och utsmetad, stora pixlar, medan högupplöst material blir skarpt och klart.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Lägger ner dett nu! Min åsikt hittills på allt jag kollat att det inte är någon mega stor skillnad och så är det med det...

Kanske jag måste kolla noggrannare på tv:n nästa gånga jag kollar en film!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elmoth
Uppskalad eller inte, vet inte ens vad det är mwen när jag slänger in en dvd i min PS3 och kollar på den och sedan slänger i en Blu-ray så är int skillnaden ENORM, vistt finns det skillnad men det är int uber stor enligt mig!

Jag har en 37" HD-Ready LCD tv 720p och använder min PS3 som spelar via HDMI.

Respekterar åsikten, men de e ju väldigt märkligt tycker jag

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Men vad trött jag blir.

För det första, ser man inte skillnad på en DVD och en 720p bluray har man en synskada eller felaktig utrustning PUNKT

Det andra när det kommer till Full-HD och 1080p. Här kan jag ha full förståelse om man inte ser några skillnader. Det krävs 50"+ i bildyta och att man är hyffsat nära. Drar man däremot iväg lite till säg 90"+ och en full-hd projje, då ser man helt plötsligt skillnad på 720p och 1080p. Men det kräver sin utrustning, såklart.
Sen är bluray, som jag sagt förrut, inte bara bild. Utan det tillför också sjukt mycket bättre ljud! Även detta kräver sin utrustning för att upplevas, men det är skillnad som natt och dag i dynamik.

Fan vad trött jag blir på folk som säger att det inte är skillnad. Vet ju verkligen inte vad ni pratar om.

OBS! Att även jag respekterar åsikterna, men gapa inte ut att det inte är någon skillnad. Gå till en optiker i första hand...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon
Men vad trött jag blir.

För det första, ser man inte skillnad på en DVD och en 720p bluray har man en synskada eller felaktig utrustning PUNKT

Det andra när det kommer till Full-HD och 1080p. Här kan jag ha full förståelse om man inte ser några skillnader. Det krävs 50"+ i bildyta och att man är hyffsat nära. Drar man däremot iväg lite till säg 90"+ och en full-hd projje, då ser man helt plötsligt skillnad på 720p och 1080p. Men det kräver sin utrustning, såklart.
Sen är bluray, som jag sagt förrut, inte bara bild. Utan det tillför också sjukt mycket bättre ljud! Även detta kräver sin utrustning för att upplevas, men det är skillnad som natt och dag i dynamik.

Fan vad trött jag blir på folk som säger att det inte är skillnad. Vet ju verkligen inte vad ni pratar om.

OBS! Att även jag respekterar åsikterna, men gapa inte ut att det inte är någon skillnad. Gå till en optiker i första hand...

En vettig person äntligen

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem

Eftersom tidigare frågor redan svarat på så...

2. Metal Gear Solid 4 (Orgasmgrafik), Gran Turismo 5 (bara att testa "demon" räcker), Motorstorm 1 & 2 (om man gillar fartfylld racing med vådliga krascher).

5. Bra för vanliga filer, men glöm streaming av 720p material trådlöst.

Visa signatur

Antec P180 | Intel C2Q | Corsair 2048mb| Gigabyte GA-P35-DS3 | Albatron 8800GT | Maxtor 200GB, Seagate 500GB, WD MyBook 500GB | 24" Samsung 2493HM
Foto: Nikon D80 18-135 Kit | SB800 | 70-200 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetear

5. Bra för vanliga filer, men glöm streaming av 720p material trådlöst.

Ja stream alltid 720p filer via trådlöst, funkar utmärkt:)