Besviken på Accelero xtreme gtx 280 till gtx 285

Permalänk

Besviken på Accelero xtreme gtx 280 till gtx 285

Gick och köpte detta monster till mitt gtx 285 i tankar om att kunna klocka skiten ur kortet.

Till en början var det en väldigt otydlig manual då den endast är anpassad för 280 kortet, stod ingeting om att man var tvungen att skruva bort ramen kring GPU'n. Efter mycket pill satt äntligen kylaren som en smäck på kortet.

Men, och ett stort men, placeringen av VRAM och VTL inte har samma layout på 285 kortet så fungerar inte medföljande heatsinks. I arctic coolings dokumentation står det att 285 inte behöver det så länge du kör fläktarna på 80% (kommer inte ihåg varvtalet)

Har försökt klocka kortet men det går inte att köra längre perioder då jag tror att VTLen överhettas.

Så nu sitter jag med en kylning till mitt grafikkort för 700 spänn och kan inte klocka det, men visst, värmen på gpun är låg och fin i stock klock

Nu har jag sett trådar om att installera egna heatsinks till dessa komponenter, men jag tycker ändå att det är förjävligt när man går och köper en kylare för så pass högt pris och ändå ska man behöva köpa till extra grejer för att den ska funka för överklockning.

Så heads up till er som funderar på att skaffa denna kylning till ert 285 kort.

Permalänk
Medlem

Det är ju väldokumenterat att acceleron kyler ram och regulatorer uselt, såga i orginalkylaren är populärt.

Permalänk

Det måste jag ha missat totalt, första accelero kylaren jag köpt. Jag satt ändå och läste en drös med reviews innan jag köpte den.

Jo, har funderat på att stympa originalkylaren, men då ryker ju alla möjligheter till att lämna in kortet på garanti om det skulle behövas. Det kanske redan är försent, vet inte om de brukar kontrollera om kylaren har blivit utbytt?

Permalänk
Medlem

japp Accelero xtreme gtx 280 kyler "kärnan" som inget annat men har lite problem med vrm delarna, jag sågade av original vrm delen.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Jupp, garantin ryker när du lossar kylaren.

Permalänk

förlåt, vrm ska det så klart stå

Permalänk

accelero gtx 280 on gtx 285 på google, andra träffen http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=132688

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
japp Accelero xtreme gtx 280 kyler "kärnan" som inget annat men har lite problem med vrm delarna, jag sågade av original vrm delen.

Har du även flänsar på vram? Efter att du fixade kylning till vrm, kan du klocka bättre?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av F@|)€r/\/
accelero gtx 280 on gtx 285 på google, andra träffen http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=132688

Ja, men förmodligen sökte jag bara på accelera gtx 280 review. Detta var ett par månader sen.