Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Jag håller inte med dig, MBY. Pragmatism är inte omoraliskt, tvärtom. Enda anledningen till att ha en stat är att medborgarna ska få det bättre än om den inte fanns. Hur definierar man vad som är bra och dåligt? Genom demokratiska omröstningar och valda ombud.
Tack, jag väntade på ditt svar.
Jag håller helt med dig, vilket tyder på att du missförstått något. Jag har aldrig hävdat att pragmatism är omoraliskt och jag håller helt med om att statens mening är att folk ("medborgare" kräver ju stat) skulle ha det värre utan. Ingen vill ha ett samhälle där människor går omkring som inte har något att förlora, som en bekant uttryckte sig. Men statens existensberättigande bygger ju också helt på detta. Dess primära uppgift är att skydda medborgarna mot varandra och andra.
Givetvis är det också val som dikterar vad som folk vill och inte vill, men det är inte lätt att översätta till bra eller dåligt eller rätt och fel. Vad som är "bra" och "dåligt" är inte samma sak som bra och dåligt utan fnuttar.
Men det du beskriver är en slags teori, en nödvändig premiss. Men i verkligheten finns en utmattning och tillvänjning av flera slag, t.ex. skattetryck. Hade man frågat på Gunnar Strängs tid att "vad kommer härnäst, ska vi betala mer skatt än vad vi får pengar över själva?" hade man med rätta fått veta att det minsann var ett slippery-slope-argument. Tyvärr visade sig verkligheten vara ett slippery-slope.
Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Om man hävdar att det är omoraliskt att ta ut skatter över huvud taget måste man definiera vilka moraliska regler detta bryter emot. Vi vet ju till exempel att den som är född i rätt område av rätt föräldrar kommer att få det bra mycket enklare här i livet - bättre startkapital, mer stöd hemifrån i skolan, högre sannolikhet att plugga vidare, lättare att skaffa kontakter, lättare att få jobb. Är det då omoraliskt att vilja införa diverse fördelningspolitiska beslut som uppväger en del av de här skillnaderna?
Därför att det är stöld. Men snälla, missförstå inte. Ingen ifrågasätter skatter som art, bara som grad. Många fän till ideologer tror att vi inte bara kan sträva mot utan också nå specifika "utopier". Det är ett feltänk. Det är snarare så att vi alla bör vara överens om vissa grundbultar och förstå att dessa ideal varken kan eller ska nås - det är inte önskvärt - utan vi bör diskutera vilka avsteg som är rimliga. Säger man "det är sexigt att betala skatt" har man fullkomligt tappat kontakten med förnuftet. Att automatiskt föreställa sig skatt som lösningen på ett problem är det lika så. Återigen, har jag inte sagt att skatt på dubbdäck, biltullar, spritskatt etc. kan vara välmotiverade, välfungerande och pragmatiska lösningar? Men det är inte självklart, inte allmängiltigt. Jag skulle som motfråga vilja veta allmängiltigheten och det "moralneutrala" med skatter som blir högre och högre. Glöm inte heller att vi sällan röstar i frågor, vi röstar representativt och vi blir också skolade till tankevurpor och feltänk. Att beskatta något man inte tycker om, t.ex. för att det är en lyxvara är ju för sjutton gubbar att försäkra sig om att det verkligen är lyx. Att sedan motivera det med rättviseskäl kan helt enkelt inte vara något annat än dumheter.
Det är inte omoraliskt på något sätt att vilja ha fördelningspolitiska regler, det gäller bara att ha i minnet att detta är folkets pengar. Det enda jag begär är att man säger till sig själv att skatt är principiellt felaktigt men att det ändå är något man utan minsta knot faktiskt kan acceptera eftersom det är till en bättre sak. Men situationen blir komplett annorlunda när detta system så att säga lossnat från grunden, går av sig själv och motiveras på helt nya sätt och skattetrycket blir till något som tas för helt självklar när det är kolossalt. Det är väl inte jag som ska förklara ståndpunkten att skatt är en nödvändigt ont. Den som tycker att skatt inte behöver motiveras speciellt noga eller att det är moraliskt riktigt med ett skattetryck på 2/3 som ska förklara sig. Förr sjöng socialdemokraterna i internationalen - med rätta "Båd' stat och lagar oss förtrycka, vi under skatter digna ner. Den rike inga plikter trycka, den arme ingen rätt man ger. Länge nog som myndlingar vi böjt oss, jämlikheten skall nu bi lag. Med plikterna vi hittils nöjt oss nu taga vi vår rätt en dag". (min fetstil)
Denna vers är av förklarliga skäl struken eftersom vi är där igen. Att skatter i princip är omoraliskt handlar alltså om ett förhållningssätt, inte primärt om moralfilosofi. Det är inte den första skatten som blir omoralisk utan när skatt inte längre motiveras i sak för skatt, utan som argument mot andra åtgärder som kanske skulle fungera bättre, kanske sämre men förmodligen lika bra fast under mindre hyckleri.
Nå, återigen, de frågor jag ställde är rätt banala.
Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Du får förklara utifrån vilken moralisk grundsyn du kritiserar pragmatismen.
Jag har aldrig någonsin kritiserat pragmatism. Inte ens pragmatismen. Jag kritiserar slentrian där "pragmatism" blir ett av argumenten.
Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Det här funkar inte. Kolla på Kalifornien: de har en lag som kräver två tredjedels-majoritet i kammaren för att höja skatterna, vilket innebär att ena partiet oftast kan blockera ett sådant beslut. Men folket kräver en servicenivå som är dyrare än skatterna, så staten har fått låna sig till mellanskillnaden. I högkonjunktur. Nu står Kalifornien på gränsen till konkurs, delvis på grund av lagen som reglerar hur mycket skatterna får höjas.
Ja, till gränsen till konkurs på grund av politik. Staten har helt sig själv att skylla. Så kallad kvalificerad majoritet är inte samma sak som grundlag och jag är ånyo missförstådd om någon tror att jag vill ha en procentsats i grundlag. Det vore komplett galet då vi antagligen jämt skulle ligga på den procentsatsen. Den skulle bli konsensus och den som frågar vari det principiellt rätta ligger skulle få en massa ovett. Problemet ligger i att ett slags argumentum ad populum har skiftat bevisbördan. Men bevisbördan bör väl ligga på den som vill ta ut en ny skatt, inte den som säger att skatter i princip är något som måste försvaras med positiva argument. Varje gång. Att skattenivån borde vara grundlagsskyddad är mitt sätt att säga att det borde finnas något hinder annat än 100% för hur mycket skatt som kan tas ut.
Ärligt talat tycker jag det är en mycket oaktsam fräckhet att tänka i banor om skatter i detta land. Skamlöst och aningslöst. De som vill ha högre skatter eller beskyller de som vill sänka skatten för att vara hejdlösa nyliberaler har förlorat allt vad perspektiv heter.
Jag har ingen bevisbörda bara för att jag ifrågasätter ett konstruerat konsensus, lika lite som den som kritiserar åderlåtning på medeltiden hade det. Åter alltså till mina frågor: Varför är skattehöjningar förslaget? Varför inte skattesänkning eller subvention på andra däck? Jag har hela tiden specifikt inte brytt mig åt sakfrågan om dubbdäck - för mig är det sak samma - jag intresserar mig för varför denna kugge ska se exakt lika dan ut som alla andra kuggar i ett system som tål att ifrågasättas i självaste grunden, för dess egna vinning i slutändan. Kom inte och säg att jag ohämmat vill sänka skatter, några av mina belackare i denna tråd vill, har jag för mig, sänka skatterna betydligt mer än vad jag talat om, vilket inte är kritik utan perspektiv. Jag är betydligt mer pragmatisk men jag vill vara klar över principerna som allt bygger på. Så, varför en skatt och inte en skattereducering? Snälla, jag vet flera svar på denna fråga själv, ska det sitta så långt inne? Självreflektioner tack.
http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."