Varför man skriver en * när man vill rätta sig själv?

Permalänk

Varför man skriver en * när man vill rätta sig själv?

Hej!

Ja, jag sitter och funderar lite så här en söndagmorgon.. Varför är det egentligen så att man skriver en *-symbol när man har råkat skriva fel på t.ex msn eller irc. Vem gjorde det först? Hur blev det allmänt vedertagen standard?

Ett litet exempel för er som aldrig har sett detta (kan inte tänka mig att det är någon, men i alla fall):

Filip: Hallo
Erik: Tja
Filip: Hur är lägwy?
Filip: läget*
------

Någon med insikt får gärna upplysa mig

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Avstängd

Det lär nog komma från att man använder det för att markera fotnoter.

Permalänk

kan nog ha uppkommit ifrånm förkortningar och sen spridigt sig att man använder det när man rättar sig själv.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag har också tänkt på det många gånger, man som du säger; alla gör det och alla förstår det så det är väl därför.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Hedersmedlem

Aldrig gjort det

Brukar skriva, läsa och sedan sudda ifall något är felstavat så jag kan rätta det innan jag trycker enter.

Skulle det bli fel så skriver jag korrekt efter eller skiter i att korrigera. Aldrig lagt till någon stjärna.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem

Jag använder inte * utan kör istället med ^, Vet inte varför.. Har bara blivit så med tiden

Visa signatur

This place it's driving me insane.
Napalm it's burning us all.

Permalänk
Medlem

man använder ju s/fel/rätt/ ju

Permalänk
Avstängd

haha gjorde precis det innan jag klickade på tråden

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

Brukar köra s/fel/rätt om det är lite mer som är knasigt, typ ordföljd osv, men det vet man ju i alla fall ursprunget till. Denna mystiska stjärna däremot!

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
man använder ju s/fel/rätt/ ju

Nördigt värre

Dom jag snackar med samt jag använder "*" innan det som ska rättas, inte efter som TS beskriver.

Visa signatur

"I must digest this information"

Permalänk
Medlem

Jag tror på Haricots förslag!

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4