Kopiera MBR från disk A till B (windows)

Permalänk
Medlem

Kopiera MBR från disk A till B (windows)

Hej

Jag har haft WinXP på en disk och har nu installerat Win7 på en annan. Jag vill koppla ur XP-disken, men då bootar inte datorn pga att all MBR-info finns där.

Jag har googlat och sökt här i forumet och har inte hittat någon lösning som ser vattentät ut.

Det borde vara grisenkelt, men vad vet jag.

Jag antar att det inte har någon betydelse, men källdisken är en IDE och måldisken är en SATA.

Skivan är inte bootbar, det är en uppgraderingsskiva
Tack

Permalänk
Medlem

Ta bort XP disken och reparera Win 7 disken genom att starta från Win 7 DVD skivan.

Nästa gång du installerar måste du göra det på rätt sätt. Ha bara 1 hårddisk och 1 DVD (USB minne). Ta bort de andra hårddiskarna (partitionerna) tills du sett skrivbordet minst 1 gång.

Permalänk
Medlem

Finns ett smidigare sätt, koppla in windows xp disken eller se till att du befinner dig i ett OS iaf och koppla i windows 7 disken. Ladda hem bootsect och kör helt enkelt i cmd bootsect.exe /nt60 /x: /force där X: är din win7 disk. Det borde nu funka att boota från disken.

Permalänk
Medlem

Alltså, installationsförfarandet hade inte kunnat göras på något annat sätt, så det är inte ett alternativ. Det var viktigt att det var en uppgradering och viktigt att byta hårddisk.

Eftersom det är en uppgraderingsskiva så går den inte att boota från, så det är kört.

ammath, så nu när båda diskarna är installerade så ska jag alltså kunna ladda ned programmet, köra det enligt din regel och sen koppla ur xp-disken och allt ska bara fungera?

Edit
Jag körde med följande kommando:

bootsect /nt60 j: /force

Men fick felmeddelandet åtkomst nekad.
Någon susning om vad detta kan bero på?

Permalänk
Avstängd

Det finns ett sätt till som du kan testa.

1. Boota med Win7 skivan
2. Välj att reparera genom en kommandoprompt (tror det heter så fortfarande, recovery console på utrikiska)
3. Välj din Win7- installation
4. Skriv Fixmbr
5. Tryck på Enter och en ny MBR skrivs till Windows 7
6. Fungerar det inte skriv även Fixboot i kommandoprompten

Permalänk
Medlem

Men den är ju som sagt inte bootbar...

Permalänk
Medlem

Du startade antagligen inte Kommandoprompten som administratör. Gör det och försök igen.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Du startade antagligen inte Kommandoprompten som administratör. Gör det och försök igen.

Nu är jag tydligen nybörjare på det här med W7, men jag är ju inloggad mot ett användarkonto som är administratör. Finns det något mer man kan behöva göra?

Permalänk
Medlem

Om Win 7 DVD skivan inte är bootbara så gjorde du fel när du brände DVD skivan. Eller så har du inte gått in i bios och ändrat boot ordningen så att CD/DVD ligger för hårddisken.

Permalänk
Medlem

Aj aj

Nu har jag lyckats köra anropet nämnt ovan bootsect /nt60 j: /force
, men nu bootar inte datorn alls, så det verkar som att MBR är helt förstörd nu. Då är frågan, kan man skräddarsy en MBR själv på något sätt, eller måste man ha operativets skiva för att skapa en?

Så nuvarande situation är:

Datorn bootar inte och ger ett felmeddelande som helt enkelt säger Error loading operating system
Jag har en W7 (Enterprise)-uppgraderingsskiva, och dessa är inte bootbara (iaf inte de som jag fått levererade).

Finns det något sätt få tag i nya MBR-inställningar?

Sen kan ju någon få klura på varför det itne fungerade att skriva det som jag blev tipsad om. J är min W7-enhet och C: (som inte nämns) är den disk som MBR finns på (som också pajade, antar jag...)