Permalänk
Medlem

Xbox 360 Projekt - Tavlan

"XBOX 360 PROJEKT - TAVLAN"

Disclaimer
Min Xbox kommer bli ombyggd ja
Den är inte chippad eller moddad på något liknande sätt
Jag kommer enbart byta kylning och CD/DVD läsare för att göra den så tyst som möjligt*
Ps. Ursäkta dålig svenska, rätta mig gärna

Idén
Min Xbox 360 överhettas hela tiden, trots att jag byt kylpasta och satt fast kylflänsarna ordentligt igen(ja jag kan). Så jag tänkte göra en rolig mod istället.
Idén är att ta alla delar exklusive chassit och slänga in det i en ram/tavla och hänga ovanför TVn!

Genomförandet
Allright, i skrivande stund så är jag på jakt efter bra materiall att göra en bra och stabil ram av som ska klara utrustningen!

Vad jag tänkt mig är att göra den tyst också(jag menar vem vill ha en tavla som låter som en tok?) vilket leder mig till vattenkylning med radiatorer :D.

Vad jag ska ha till projektet
* En stabil ram ca 40x40cm
* Vattenkylning
Tank
Exempel på Radiatorer
Slangar(inkluderat i blocket)
CPU/GPU Block
Pump
* Skruvar och annat smått och gott

Jag uppskattar kritik i alla dess former, om någon skulle se olika problem med prototypen jag snart lägger upp tveka inte att kommentera

UPPDATERING #1
Isärplockning
Kylflänsarna för Falcon CPU
Rengöring av CPU
Efter tre omgångar så är det fortafarnde inte rent!
Blue Print
Här på väggen ska den hänga

Är på jakt efter förlängningsladdar till HDDn och DVD-läsaren just nu, när det kommer till strömmen till DVDläsaren så är det inte en vanlig Sataströmsaldd som gäller då?
Kolla dessa bilder!
---
---

Då tänkte jag mig denna...
SATA strömsladd
Dock så är jag tveksam på sladden som för över datan är det någon vanlig sladd eller någon konstig MS-sak?

UPPDATERING #2
Eftersom jag måste ha ström för att driva vattenkylningen så måste jag antingen ha en extra sladd till(vilket jag helst undviker) eller ett nätagg som förser både Xboxen och kylningen plus kanske någon rolig lampa eller annat skoj ^^
Då hittade jag denna perfekta sladd för detta ändamål!

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem

Låter intresant och ska följas. När jag hade xbox360 vart jag med väldigt trött på ljudet ! Bra val

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk

Du kan inte byta DVD läsaren, lägg in spelen på hårddisken istället

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marcus_86
Du kan inte byta DVD läsaren, lägg in spelen på hårddisken istället

wait wait wait!
du kan inte byta? Är jag ute och cyklar? Varför skulle man inte kunna göra det?

I så fall så borde jag kolla efter större hårddisk som du säger ^^

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem

Haha Du gör min ide

Det går att byta men det är krångligt (http://www.xbox-scene.com/xbox1data/sep/EEukZpklFAhkcWwSgZ.ph...) blir nog enklare att bara lägga in allt på hårdisken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xans
wait wait wait!
du kan inte byta? Är jag ute och cyklar? Varför skulle man inte kunna göra det?

I så fall så borde jag kolla efter större hårddisk som du säger ^^

Jag har sett att folk kan byta DVD-läsaren åt en på blocket så varför skulle det inte gå att göra själv?;)

Visa signatur

Tack till SAiKoU för avataren!
Stationär: i5-8400 | MSI Z370-A PRO | 24 GB DDR4 | 850EVO 500GB | Corsair VX450 | 1060 6GB Windforce

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fixoon
Jag har sett att folk kan byta DVD-läsaren åt en på blocket så varför skulle det inte gå att göra själv?;)

om du byter läsare finns risk för att du blir bannad på Xbox live men om du inte använder det så är det ju bara att tuta och köra

men borde ju gå att montera en specialare med orginal sladden till spelaren

typ klippa den och montera en molex i andra änden så du får en molex->Xbox360 dvd strömadapter

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Snojb Oj visste inte att du hade en användare här, ja du ska ha cred!

Fixoon Jo precis, kollade på Snojbs länk verkar lite väl jobbigt, får helt enkelt montera upp den i ljuddämpande material ^^

Rouge of Darkness Folk säger att man blir bannad om man byter fläktar också, vad finns det för bevis och hur tusan kan MS märka det OM man inte ändrar mjukvaran?! Låter helt sick! Ska testa det du sa med att klippa själv. Ska bara få lön så jag kan införskaffa allt jag behöver ^^

PS. Mitt Xbox fick rrod igen igår när jag lirade GoW2, den kokade så jag tror en kraftfull vattenkylning är på plats

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xans
Snojb Oj visste inte att du hade en användare här, ja du ska ha cred!

Fixoon Jo precis, kollade på Snojbs länk verkar lite väl jobbigt, får helt enkelt montera upp den i ljuddämpande material ^^

Rouge of Darkness Folk säger att man blir bannad om man byter fläktar också, vad finns det för bevis och hur tusan kan MS märka det OM man inte ändrar mjukvaran?! Låter helt sick! Ska testa det du sa med att klippa själv. Ska bara få lön så jag kan införskaffa allt jag behöver ^^

PS. Mitt Xbox fick rrod igen igår när jag lirade GoW2, den kokade så jag tror en kraftfull vattenkylning är på plats

har aldrig bytt cd läsare i nån Xbox 360 är bara vad som står på chip sidor som byter läsare till läsare med moddat firmware istället för chip för att kunna köra brända spel men går inte in närmre på det

kan tänka mig att den kollar firmware i läsaren så att det matchar det serienr som din box orginal har

fläktarna kan dom inte kolla men dom kan fortfarande ha bakat in nånting i xbox live mjukvaran som kollar av version nr på vissa delar för att förhindra att folk kan köra brända spel på xbox live.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

dvdläsaren i xbox 360 är superspecial, inte att bland ihop med en vanlig dvdrom, har bl.a. en hårdvarunyckel i sig som måste överensstämma med motsvarande i 360'n för att den skall t.ex. starta spel från skiva

de ni har sett byta dvdrom är i bästa fall mot en ny av samma modell där man trycker in nyckeln i den nya, finns även så man kan byta till andra modeller/märken (av xbox 360 dvdroms) men då måste man spoofa/lura 360'n att det är en av rätt modell/märke... småpill

men det är somsagt inget problem längre sedan 19:e nov förra året, man lägger in spelen på hårddisken, då checkas spelet i dvdromen nån sekund och spelet körs sedan från hårddisken

/Daniel

Permalänk
Medlem

Vad bökigt man ska göra det för att byta lite hårdvara. Tacka att man fortfarande håller sin PC kär

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Allright! Dåså större HDD är det som gäller

Poison: Haha ja det e lite roligare med PC då det finns mer val också

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem

Xans jag finns över allt

Permalänk
Medlem

Uppdatering!

Nu behöver jag förslag på någon rolig lösning man kan göra med ett bra PSU, behöver inte vara alltför starkt men måste leverera stabil ström, Passivt vore ju nice så man slipper ljudet ^^

Saxat från hemsidan som säljer Xbox/PSu sladden: Please note that the original Xbox 360 Power Supply provides 203 watts, and 12v DC current at 16.5 amps, and 5v DC at 1 Amp. For the PSU energyzer to work, your PC power supply must provide this much SUSTAINED power at a minimum. Many PC power supplies are rated for PEAK power instead of sustained power, so you must check the label of your power supply to see if it provides enough sustained power.

Än så länge har jag inte hittat ett passivt kylt sådant, någon som sett det?

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem

Varför inte använda xboxens PSU? om du tar bort plasten borde du kunna krympa den ganska mycket.

Dvdn är som sagt special och strömmen likaså, däremot är det en helt vanlig satakabel mellan dvdn och xboxen. Men strömkabeln används även till att bla. läsa nyckeln från dvdn.

Permalänk
Medlem

Mm.. har inte tittat närmare på vad Xboxens PSU levererar men klarar den att köra en pump och en till fläkt? Kanske några lampor eller annat roligt.

Så strömsladden till DVDn är alltså inte utbytbar? Det var ju lite tråkigt, då får jag göra ramen lite mindre, kanske 30x30. Spelar inte alltför stor roll egentligen.

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem

Det tror jag den kommer att klara utan problem. Olika versioner av xboxen käkar olika mycket ström och nätdelarna är olika (mellan 150 och 203W har jag för mig) men dem borde vara något överdimensionerade, det är ju inga väldigt strömslukade saker du vill ha in.

Strömsladden gar att byta ut, men jag tror tyvärr att du kommer få göra en egen alt. skarva den nuvarande.

Permalänk
Medlem

Mm... här är en bild från mitt agg.
Den ger ut 203 W men jag har ingen aning om hur mkt CPU/GPU drar.. har googlatsom en tok ikväll hittar inte

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem

Jahopp då dog min PSU, kolla in det här felet!
Tror att säkringen dog så att lödningarna smälte...
Broken Image

Plockade sönder PSUn för att ser hur den såg ut, jäklar vilken konstig konstruktion, en liten fläkt + massa kylpasta och stora "kylfänsar".

Laddar upp bilderna när jag kommer hem.

För övrigt, har jag beställt vattenkylningsmateriallet samt skaffat fram en längre sladd till CD läsaren. Dock återstår det att skaffa ram en snygg ram/plåt att ha som grund för konstruktionen.
Fick inspiration av denna
Dator på väggen

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem

Startsekvensen för min Xbox
http://www.youtube.com/watch?v=Sok8nYkfakY
Switch 1: Power on
Switch 2: Watercooling on
Button: Xbox on

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem

Hahaha! Bygg in det på nå häftigt sätt nu!

Permalänk
Medlem

Nu har jag ett problem, är inte tillräckligt påläst, någon kunnig kanske skulle kunna hjälpa mig eller tipsa om en sida som förklarar hur det fungerar.

Vad tänker jag på då?

Jo jag har plockat sönder ett PSU till Xbox 360 och undrar om man kan koppla så att när PSU är inkopplat till väggutaget och xboxen(men Xboxen inte är på) att man fortfarande kan starta PSU(om det inte redan är det) och dra ström från det och starta vattenkylningen separat...

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem

Mmm... har hittat att det finns några 3,3V och 5V som är "unswitched" på xbox mobo men det hjälper inte när jag vill ha 12V!

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser