Spel tillåter virtuella krigsbrott?

Permalänk
Medlem

Spel tillåter virtuella krigsbrott?

"Den i praktiken fullständiga frånvaron av regler eller påföljder är... häpnadsväckande. Gränsen mellan den virtuella och verkliga erfarenheten suddas ut och spelet blir en simulation av verkliga situationer ute på slagfältet."
http://www.fz.se/nyhetsarkiv/?id=35592

Ge mig en fängelsesimulator som visar demokratins väktares behandling av dess fångar! Det spelet skulle vara väldigt fängslande att spela samtidigt som det get mig som spelare tid att fundera på krigslagarnas begränsningar. Sen hoppas jag att vi spelare kommer få ett spel där vi får ta del utav talibanernas gerillastrategier mot Sovjet. Verklighetsförankrat och med en solklar uppföljare där jänkarna får agera som fienden i bergslandskapen.
Jag är förvånad att en seriös organisation väljer att klanka ner på en underhållnings plattform på ett sånt sätt. Menar de verkligen att spel bör förhålla sig mer till den verklighet som gång på gång visar hur krigslagar bryts? Eller är detta bara ett sätt att få lite uppmärksamhet via en dold reklamkampanj? Svårt att veta ibland, och misstanken om attdet här ett förtidigt aprilskämt börjar sakta men säkert krypa in på.
Jag hoppas innerligt att litteraturen, konsten, musiken och teatern kommer få utstå samma kritik med samma vaga argument.

edit:fzs källa http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/8373794

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Seriöst, det är ett spel. Vem har sagt att spel måste vara helt realistiska?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Keeper of the Bamse

Äh, ickerökande vegankärringar som letar efter saker att gnälla på. Inget att bry sig om

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Äh, ickerökande vegankärringar som letar efter saker att gnälla på. Inget att bry sig om

Jag tror inte det. Det här börjar bli vanligare och vanligare. Kolla bara Tyskland, Australien. Man behandlar spel som om det inte vore vilken konstform som helst utan något gjort av ren ondska.

Permalänk

Äh, då är ju film-industrin mycket värre, sedan 100 år tillbaka and still going.
Att spela spel handlar om att spela, inte att kriga. Det är bara fiction och krystade scenarion för att ge spelarna en häftig upplevelse och/eller tävlande med andra spelare i mer eller mindre seriösa syften. De enda som inte fattar detta är just de som inte håller på med det själva, som också drar dessa idiotiska paralleller med verkligheten och därmed helt missar poängen med spelen. Dom ser på bildskärmen och ser bara krig, blod, förödelse och offer. Vi som spelar ser däremot poäng, mål, tid, uppdrag, redskap, och en allmän taktisk översikt på omgivningen. Att allt i omgivningen ser realistiskt ut är ju bara en stämning- och adrenalin-höjare egentligen, inget man direkt koncentrerar sig på. Anledningen till varför man spelar har inte direkt ändrats sen man jagade körsbär med ett smileyface.

I min värld iaf.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tomorrow:

"Veterinärer klagar på djurplågerierna i Pokémon! Där stackars missbildade husdjur plågar varandra med eld och andra elakheter"

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Tomorrow:

"Veterinärer klagar på djurplågerierna i Pokémon! Där stackars missbildade husdjur plågar varandra med eld och andra elakheter"

Permalänk
Medlem

buhu buhu....

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk

COD6 MW2 är censurerat i Ryssland undra varför kanske en flygplats som blir massakerad eller slaktad att krig är krig visst men mejja ner civila spel eller ej akn påverka andra se bara på all kritik GTA har fått genom åren

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Avstängd

tillbaka till 1979

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd

Hahahahahaha!!

Istället för att stoppa alla de krig som pågår på denna jord så klankar man ned på spel som inte motsvarar dem ?! Hmm, jadu, vart är denna värld påväg igentligen.
Spel är ett spel, that´s it!

Detta är ju bara patetiskt, lika patetiskt som våra politiker i rikstaden som tror att de tillför samhället någonting!

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem

hade ju varit roligt med till exempel cs om man skulle förhandla med terroristerna innan i 3 timmar för att dom skulle släppa gisslan :S folk måste ju kunna skilja på fiktion och verklighet vi lever liksom i 2000 talet sinnejukt.

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!
_____________________________
http://listen.grooveshark.com/ som spotify fast utan nerladdning :)

Permalänk
Medlem

Dem säger att vi ska skilja på spelvärlden och riktiga världen men så klagar dem på att spelvärlden skiljer för mycket från riktiga världen?

ptja, hissen går inte hela vägen upp där borta.

Permalänk
Medlem

Hmmm.. Det finns ju ändå en poäng. Nu har inte jag spelat cod, så jag vet inte hur man som karaktär i spelet påverkas om man massakrerar "oskyldiga".. Men det vore ju både dumt och rent trist om man kunde göra det utan att bli bestraffad.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd

När jag kör GTA så dödar jag alltid så många som möjligt för att vänja mig vid skrikande, blödande, döende människor.

Folkmord inc.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Hmmm.. Det finns ju ändå en poäng. Nu har inte jag spelat cod, så jag vet inte hur man som karaktär i spelet påverkas om man massakrerar "oskyldiga".. Men det vore ju både dumt och rent trist om man kunde göra det utan att bli bestraffad.

Vad då dumt? Det är ju ett spel ffs.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Vad då dumt? Det är ju ett spel ffs.

Dumt på så vis att spelet inte tar hänsyn till spelaren. Lika dumt som att krocka i ett bilspel utan att bilen tar skada enligt mig.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Dumt på så vis att spelet inte tar hänsyn till spelaren. Lika dumt som att krocka i ett bilspel utan att bilen tar skada enligt mig.

Spelet i fråga (MW2) frågar faktiskt spelaren vid första uppstarten om denne vill avaktivera banor som kan vara störande för vissa.

Man har alltså ett val som spelare att försöka ducka tex flygplansbanan (tror inte det är fler än den som avaktiveras men jag kan ha fel)

Så det är ju inte direkt så att man sätter sig vid spelet och "woah, här kom mer än jag bad om" ..

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk

Det är galet att det finns såna dinosaurier som tvunget ska klaga på dessa saker. Tankarna går iväg mot Fox attack mot Mass Effect, "Full nudity in computer game" typ.

Men man får väl vänja sig vid att det finns så mycket idioter i världen. Tyvärr är de många fler än vad man tror, som astrob0y säger så finns det många länder som censurerar dessa saker vilket påverkar många direkt. Synd bara att det är idioterna som bestämmer

Permalänk

Den dag det blir vanligt att gamers får tag på tunga vapen de i sin tur använder för att meja ner folk för varierade syften, då kan man börja klaga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Dumt på så vis att spelet inte tar hänsyn till spelaren. Lika dumt som att krocka i ett bilspel utan att bilen tar skada enligt mig.

Menar du som i GTA och Postal där polisen ger sig efter dig om du begår våldsbrott? Fast de spelen har ju fått enormt mycket kritik.
Som soldat så är det inte säkert att man blir hårt bestraffad om man begår våldsbrott mot civila under en militär aktion. Iallafall inte på några veckor.
Och ett sånt spel blir ju lite tråkigt. Att sista banan så kommer militärpolisen och griper en och man får valet att slåss mot hela armén eller hamna inför krigsrätt.
Krigsrätten tar sen 2-3 timmar i realtid och ditt straff blir att du blir utslängd ur armén. Game over.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Måste...döda...oskyldiga...civilia...på...gatan...utanför...

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Menar du som i GTA och Postal där polisen ger sig efter dig om du begår våldsbrott? Fast de spelen har ju fått enormt mycket kritik.
Som soldat så är det inte säkert att man blir hårt bestraffad om man begår våldsbrott mot civila under en militär aktion. Iallafall inte på några veckor.
Och ett sånt spel blir ju lite tråkigt. Att sista banan så kommer militärpolisen och griper en och man får valet att slåss mot hela armén eller hamna inför krigsrätt.
Krigsrätten tar sen 2-3 timmar i realtid och ditt straff blir att du blir utslängd ur armén. Game over.

Det är ju där spelutvecklarna får göra det som dom är duktiga på.. Nånting måste hända, annars skulle jag tycka att det saknas något.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N