Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk
Medlem

Jag har pillat med datorer i några år nu och har även gått den fina elektriker utbildningen, där vi hitta på mycket skit. Vi tog tex stickkontakter, drog en kabel mellan de två stifften och tryckte in i ett uttag. Poff sa det så gick säkringen. Snacka om att lärarna blev fundersamma, sen blev dom väldigt arga

Men min största tabbe är följande, jag skulle testa sleava ett nätagg för första gången. Allt gick bra, det blev jättefint. Kopplade ihop datorn igen. Sätter igång min dator. Den går i kanske 5-6sec sen börjar det lukta brännt. Skit i helvetet tänker jag och stänger av den snabbt som fan. Efter lite felsökning så kommer jag fram till att jag har monterat på molexkontakterna omvänt Där rök 3 hårddiskar och en brännare. Inget annat gick isönder som tur var

Och för inte så längesedan så fyllde min bror år, han hade fått nytt moderkort, en core i5, minne och lite annat smått och gott. Jag fick ju då den stora äran att sätta ihop detta till han. Jag gör allt fint i hans chassi med fina kabeldragningar. Allting sitter som det ska, går igenom allt igen en sista gång innan jag stänger sidan. (Självsäker som jag är så tror jag inte något är fel, men ack) Sätter igång datorn, men den hänger sig vid bios boot skärmen. Jag tänker vad i helvete nu då. Efter en timme febrilt letande, så tittar jag i manualen. Då upptäcker jag mitt fel. Jag har satt hans minne i fel dual-channel. Jag tänkte ju att det var som alltid att Den första och den tredje sockeln var channel 1, men tydligen inte. Ändra om minnena och nu funkar det fint.

Har gjort några små missar också, men inget värt att skriva

Visa signatur

CPU: Intel Xeon E5-2660v1 x 2 Mobo: Supermicro X9DAi GPU: Sapphire Radeon R9 270x // R9 290x(Dedikerad VFIO) Ram: Corsair 32GB (4x8GB) DDR3 PSU: EVGA SuperNOVA 1000W G2 SSD: Samsung 120GB // Samsung 256GB Chassi: Fractal Design Arc XL Kylning: BeQuiet! PureRock x 2 OS: ArchLinux x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zdh-
........
Och för inte så längesedan så fyllde min bror år, han hade fått nytt moderkort, en core i5, minne och lite annat smått och gott. Jag fick ju då den stora äran att sätta ihop detta till han. Jag gör allt fint i hans chassi med fina kabeldragningar. Allting sitter som det ska, går igenom allt igen en sista gång innan jag stänger sidan. (Självsäker som jag är så tror jag inte något är fel, men ack) Sätter igång datorn, men den hänger sig vid bios boot skärmen. Jag tänker vad i helvete nu då. Efter en timme febrilt letande, så tittar jag i manualen. Då upptäcker jag mitt fel. Jag har satt hans minne i fel dual-channel. Jag tänkte ju att det var som alltid att Den första och den tredje sockeln var channel 1, men tydligen inte. Ändra om minnena och nu funkar det fint.

Har gjort några små missar också, men inget värt att skriva

Detta fel har jag åxå gjort dock så starta inte mitt bios alls igång. Det jag märkte det på va just att den lilla röda lampan bredvid minnerna lyste rött. Sen klicka det att till i mitt huve det va på samma sätt som min förra i7a att dom ska vara i slot 2,4 istället för 1,3 (i7an 2,4,6)

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Lät dom dig gå kvar i skolan efter det

Det är ju omöjligt att bli kickad från svenska skolor. I stort sett i alla fall.

Permalänk
Medlem

När jag skulle skicka tillbaka mitt trasiga moderkort tillbaka till inet.
Jag satt vid dator bordet och plockade bort komponenter och av någon anledning skulle jag flytta på kylpasta tuben som var öppen och trött som jag var tappade jag den rakt ner i sockeln. Jag visste inte att garanti försvann när det var kylpasta i sockeln så jag skickade tillbaka det till inet ändå och fick tillbaka mejl att garanti inte gäller när det är kylpasta i socklen. Helvete vad arg jag vart. Just nu ligger det och skäms under min säng. Ska köpa elektronikspray imorn och se om jag får bort det. Dagens fail på mig ?
Lycka till te mig då det är min sista räddning annars har jag slängt 1900 kr i sjön...

Har även skurit mig på min true kylare som en kille över säger. Finns minne blott i botten på burken. Blodet är kvar !

Kommer även ihåg när jag var mindre och spelade mycket cs på våran gamla dator. Ibland har man dåliga dagar som vi alla vet och det gick inte bra på cs då heller och eftersom datorn stod i fothöjd så blev det att sparka på den varje gång det gick dåligt. Fick ofta blåskärm pga hårda sparkar men den lever än idag bucklig och fin

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cer0n
Ska köpa elektronikspray imorn och se om jag får bort det. Dagens fail på mig?

som om inte inet redan har antecknad var du har gjort.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

hade glömt kylpasta på en då ny p4 cpu, hade haft datorn igång o kört benchmark test osv, jag tyckte det va lika bra o "gör om gör rätt"

Vid värmeutvecklingen så hade cpun "sugits" fast på flänsen och va helt omöjlig att rubba.

Ringde komplett, och för att inte lära ut ngt dumt så säger jag: Smörkniven ska ej användas till datorn!

Kompletts råd var alltså att ta en smörkniv och bryta loss cpun från flänsen. Ja jävlar vad jag fick ta i, helt sjukt vilka dolda egenskaper 2 metall bitar kan ha vid lite värme utveckling, så hårt satt det. Skickade iväg cpun på en flygtur när den släppte. Jag gav bara luftfärden en 7:a, att den landade på pinnarna var en stor besvikelse, när den kom på rätt köl igen var det fler pinnar som fortfarande låg ner än stog som dom skulle.

Med gråten i halsen tog jag fram smörkniven igen och kunde rätta alla liggande pinnar.

Kan med lycka säga att datorn fungerade efter detta men kylflänsen har aldrig lossats efter incidenten och i dagens läge står datorn fortfarande i rummet breve

Tips! Använd en hårfön lr ngt o blås på flänsens ovansida (ej rakt på cpu) har värme fått den o fastna borde värme göra att den lossnar.

Tack för hjälpen komplett!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_balle
hade glömt kylpasta på en då ny p4 cpu, hade haft datorn igång o kört benchmark test osv, jag tyckte det va lika bra o "gör om gör rätt"

Vid värmeutvecklingen så hade cpun "sugits" fast på flänsen och va helt omöjlig att rubba.

Ringde komplett, och för att inte lära ut ngt dumt så säger jag: Smörkniven ska ej användas till datorn!

Kompletts råd var alltså att ta en smörkniv och bryta loss cpun från flänsen. Ja jävlar vad jag fick ta i, helt sjukt vilka dolda egenskaper 2 metall bitar kan ha vid lite värme utveckling, så hårt satt det. Skickade iväg cpun på en flygtur när den släppte. Jag gav bara luftfärden en 7:a, att den landade på pinnarna var en stor besvikelse, när den kom på rätt köl igen var det fler pinnar som fortfarande låg ner än stog som dom skulle.

Med gråten i halsen tog jag fram smörkniven igen och kunde rätta alla liggande pinnar.

Kan med lycka säga att datorn fungerade efter detta men kylflänsen har aldrig lossats efter incidenten och i dagens läge står datorn fortfarande i rummet breve

Tips! Använd en hårfön lr ngt o blås på flänsens ovansida (ej rakt på cpu) har värme fått den o fastna borde värme göra att den lossnar.

Tack för hjälpen komplett!

nejmen va tusan xD påminner mig om när jag plockade isär en gammal pentium 3,

öppnade chassi, ut med moderkort och bort med kylarn, döm av min förvåning när det ej satt någon cpu i, jag tänkte "denhär startade ju för bara några minuter sen :S" tittade på fläkten och där satt den jäkeln

bände bort den med en kniv och bytte pasta haha

funkar nog fortfarande, står hemma hos mor och far och sammlar damm

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Avstängd

Laddade ner en torrent en gång i tiden, som låg på saftiga 48GB... när jag skulle flytta den från en partition till en annan råkade jag självklart trycka på delete.

Det ska också nämnas att jag alltid har papperskorgen "inaktiverad".

Kul! =0/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sensuella Sven
Laddade ner en torrent en gång i tiden, som låg på saftiga 48GB... när jag skulle flytta den från en partition till en annan råkade jag självklart trycka på delete.

Det ska också nämnas att jag alltid har papperskorgen "inaktiverad".

Kul! =0/

om jag inte minns fel så hamnar det inte i papperskorgen ändå om filen är större än 4 gb.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Är väl inte direkt mitt misstag men på den gamla goda tiden lyckades jag och några polare efter viss övertalning av dataansvarige på skolan att få han att stänga ner port 80 på hela skolnätverket.

Han höll med oss om att det var en väldans massa trafik på den porten både dag och kvällstid...

Har nog aldrig skrattat så mkt som då jag såg han springandes i korridorerna efter hans lilla "fadäs"

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muf3
Är väl inte direkt mitt misstag men på den gamla goda tiden lyckades jag och några polare efter viss övertalning av dataansvarige på skolan att få han att stänga ner port 80 på hela skolnätverket.

Han höll med oss om att det var en väldans massa trafik på den porten både dag och kvällstid...

Har nog aldrig skrattat så mkt som då jag såg han springandes i korridorerna efter hans lilla "fadäs"

Hahahaha va sa han till er efteråt?

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk

Igår kapade jag med dremmel i mitt NSK3480. Skyddsglasögon? Givetvis, Ray Ban aviators Tro fan om jag inte fick åka till sjukhuset och de hittade metallbitar från mitt Antec i mitt högra öga, lite rost inkluderat!

Vad har man lärt sig? Aviators funkar inte till precis alla ändåmål som jag trodde innan. Damn...

Sedan glömde jag fråga om jag fick behålla det lilla metallfragmentet också.

Permalänk
Medlem

Rolig tråd det hära

Hände en lite små rolig sak för mig här om veckan när jag skulle ha datorkommunikation så kommer ja in i klass rummet som vanligt o sätter mig på min plats, trycker på min dator som vanligt, men det hände inget den här morgonen. Började trycka på nätagget och den grendosa som min dator var i kopplad i. Startar fortfarande inte, så jag kollar in i datorn o börjar känna på diverse kablar o komponenter, fortfarande ingen respons från datorn.

Sen när min kompis kommer (han tar nästan alltid sov morgon på typ 15min) så är det första han säger "varför står din dator här?" då hade dom bytt plats på min dator och en reservdels dator så den jag satt vid var inte ens i kopplad eller någonting, gissa om jag kände mig dum när jag suttit o felsökt på en ej i kopplad dator i 15min o även sagt till läraren att min dator inte fungerar.

Samma klassrum och samma ämne men annat tillfälle, dom på eldprogrammet hade fått sina datorer och höll på o byggde ihop dom. En killes dator startar inte så vi går dit o kollar vad som är fel, kollar lite i den innan han säger att han måste gå på engelska så jag o en polare säger att vi ska kolla lite på den o se om vi hittar felet.

Han tjatade hela tiden att ingen utan ESD-armband skulle få skruva i datorn. Så det sista han säger är "glöm inte använda ESD-armband så inget sånt händer" visst tänker jag, som brukar använda det när jag skruvar dator, tar på mig hans ESD-armband och börjar felsöka i hans dator.

När sean polaren tar över o börjar kolla i dator så får jag bara för skojs skulle lust att se vart han kopplat in ESD-bandet då märker jag att han bara har lagt ut det på bordet bland en massa skit, jag o kompisen garvade gott åt hur noggrann han var med att alla skulle använda ESD-armband när han inte hade kopplat in det på ett korrekt sätt.

sorry för wall of text

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Vi blev portade ifrån datorsalarna i en termin. Samtal hem osv osv, men det var så värt det

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paradoxnode
En kort historia.

1: Ser texten "110v".
2: Drar i spaken.
3: Pang!
4: Köper nytt nätaggregat.

Klassiker!

Permalänk
Medlem

Jag skulle byta kylare på mitt ena Radeon Hd 4870... körde då crossfire, men jag hade hållt på att pillat lite i datorn och stört upp mig ganska så mycket för att skit inte funka som det skulle etc... så där satt man och var förbannat inför grafikskylarbytet... det gick väl bra att byta fläkt ändå men sen när väl kortet skulle in i datorn igen så var jag ju som sagt fortfarande ganska förbannad och aggressiv... tryckte i kortet ganska hårt och troligtvis hade jag slått i det lite här och där... skiten funkade inte iaf xD det blev blåskärm med det förbannade kortet....

Hett tips! va aldrig förbannade när ni pillar med eran dator xD!

Permalänk

Jag kortslöt mitt nya Geforce 8800GT efter jag haft det i min ägo bara några dagar.. :\

Fråga mig inte exakt Hur det gick till, men jag kunde snabbt konstatera att jag på något jädra vis kortslutit skiten och fick skicka tillbaka det till datorbutiken och invänta ett nytt

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffi
glömde montera dom små hållarna som håller baksidan av moderkortet ifrån plåten i chassit och skruvade kortet direkt på plåten...
det blev en skaplig kortslutningen

allt höll dock

Haha då är vi två som helt missat dem xD.

Permalänk
Medlem

Missade också distansskruvarna mellan moderkortet och chassit (stod inget om det i någon av manualerna).
Det sa "Poof" och började lukta rök. Men nu funkar datorn hur bra som helst, har inte ens bytt moderkort

Visa signatur

Burk: AMD FX-8320 | Radeon R9 270X | 8GB RAM | ASUS M5A97 R2.0 | CM 550W | FDD R4 | Samsung Evo 840 250GB

Permalänk
Medlem

haha, härlig tråd!
Minns en gång då jag (var typ 7 år) fick för mig att kolla inuti en dator, så jag öppnade på sidan och självklart var jag tvungen att röra på kablar och småtjafs. Pillade uti hård-disken och såklart så röck jag ut kabeln. ojdå, bäst att jag stoppar i den igen.. tyckte det gick tungt. men fortsatte ändå att trycka, och till sist så "satt den där". Det gick ju bra tänkte man, fort på med sidan och springa därifrån. Senare bestämde sig farsan för att sitta vid datorn och självklart gick det inte som jag eller han ville..

Hoppades att ni förstod vad jag skrev.. dunderflummig idag

Permalänk
Medlem

Skulle skicka tillbaka mitt moderkort till inet då det var fel på det men självklart så råkade jag böjda några pinnar på min X4 965 3.4ghz! Lyckades aldrig böja tillbaka dom Fick dock 700kr för den på tradera

Permalänk
Medlem

Förra veckan.

Skulle fixa ett nätagg där säkringen hade gått, dubbelkollat allt så att den nya säkringen jag köpt var OK etc.. löder fast det och allt ser bra ut.

Sätter i strömsladden och slår på den. POFF! Rök flyger ur den och säkringen i hel lägenheten går...

Jag blev lite paff, hehe. Hde lött fast säkringen på fel ställe...doh!

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem

Tidigare i höstas så sabbade jag ett fullt fungerande 4870 X2 med ett rätt klantigt misstag. Jag hade fått mitt nya Xonar på posten och var ivrig att prova det. Lite för ivrig. Jag kom hem, hittar inte mitt ESD-armband men tänkar att det är ingen big deal om jag bara jordar mig själv.
Givetvis glömmer jag att jorda mig själv, jag har fleecetröja på mig som alstrar statisk elektricitet som bara satan och ett par liknande strumpor. Jag blev väldigt konfunderad när datorn inte startade efteråt. Graffet rök naturligtvis, tur bara att inget mer gick sönder.
Från och med nu lär jag vara mindre ivrig av mig och jorda mig ett antal gånger innan jag gör något

Permalänk
Medlem

Tjena ! kan dela med mig av en sak jag gjorde för en stund sedan hade ett grafikkort som funkat as bra till till lättare spel och surf ett msi 8600 gt silent sen var det så att kortet har gått lite varm på sistone så jag köpte en ny kylare för en billig peng runt 350 kr började greja med detta och hade i mitt bakhuvud tanken att "ta det lungt och tänk efter 3 gånger innan" då jag är en väldigt stressad person när jag är lite så kallat uppspelt.. men till saken börjar fixa med kylaren och det funkar skit bra kopplar in allt och det funkar as kalas går och lägger mig med tjejens laptop och tänkte för skojs skull kolla lite tester med kylaren som är en Scythe Musashi.. kom sedan på att nog hade monterat den knasigt men det funkade i datorn så jag lägger inte mer energi på detta. jag lägger mig och sover vaknade vid 6 tidden och drack en kopp kaffe och funderade på om jag skulle åtgärda mitt misstag och kopplar ut grafikkortet och börjar montera ner detta vänder håll på kylaren och kopplar in den igen.. inte ett liv i skärmen... nehe tänkte jag wtf liksom.. men men måste väll glömt en kabel.. grejer med massa kablar men hittar inte felet.. till slut kom jag på att jag kanske gjort fel när jag monterade och kollar kylaren en gång till då visar det sig att jag på något sätt klämt sladden till fläkten mellan kylaren och moderkortet och lyckats spräcka "kärnan" på grafikkortet.. så ja min dag började bra men va fan kunde varit värre tur man har ett integrerat! ha en bra dag och gör inte samma misstag som jag! Mvh

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!
_____________________________
http://listen.grooveshark.com/ som spotify fast utan nerladdning :)

Permalänk

Köpte två Chihuahuor och blev ihop med en leksands brud när jag ist hade kunnat vara ungkarl!

Fast de hör ju inte till denna tråden xD

Permalänk
Medlem

Min kompis bror lyckades trycka in ett ddr2 minne i ett moderkort för ddr. Det moderkortet lyckades jag inte rädda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalleswe
Min kompis bror lyckades trycka in ett ddr2 minne i ett moderkort för ddr. Det moderkortet lyckades jag inte rädda

samma här dock dog bara minnet för mig...

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

för 7år sedan när jag var 15år
så fick jag låna en extra hårddisk av en polare och så klok som jag var så pluggade jag först IDE kabeln och sen strömkabeln medan TADA datorn fortfarande var igång

Resultat.. Det slog en mycket fin blå sparckel mellan molexkontakten och hårddisken och datorn dog. Moderkortet gick sönder

Permalänk
Medlem

Hade minnesflänsar på ett gammalt 7600gs som jag skulle ta av. Satt som berget och vips drog jag med mig hela minneskretsen.

Permalänk
Medlem

Klippte av fläktsladden till moderkortsfläkten på mitt första nforce4ultra moderkort och trodde sidofläkten skulle palla kylningen.....
Ren idioti.

Använde även min trasiga VF900 som kylning på mitt 7900GT utan att tänka på övriga delar på grafikkortet, Hitman blev sig aldrig likt med de artifakterna.....

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.