Permalänk

Fujitsu Scaleo P gillar ej DVD-enheter!

Hej!

Grejar med en Fujitsu-Siemens Scaleo P åt en bekant.

Systemet har en DVD-brännare och när man skickar in en CD/DVD-skiva i den så startar datorn om direkt. Under följande uppstart så hör man hur läsaren försöker läsa skivan och startar då om igen och igen osv... Datorn kan inte boota igen förrän skivan tagits ut. Testade med en CD-brännare i stället och det funkar utmärkt, XP läser innehållet på skivan utan problem. Testade även med en annan DVD-läsare och samma problem uppstod. Datorn är allergisk mot just DVD-enheter.

Min tanke är nu att moderkortet är skrot, men innan jag skaffar ett annat vill jag höra era åsikter...

Vad tror ni?

Specs Scaleo:

OS: Win XP

CPU: Pentium 4 517 2,93 GHz

Moderkort: ASUS P5SD1-FM2

Minne: DDR PC3200 400 MHz 512 MB

HDD: Western Digital 160 GB

MVH / Christian.

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk
Hedersmedlem

Testa med ominstallation av OS, för registret kan vara skadat/uppfuckat.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Men samma problem finns ju kvar före boot av xp också... Då kan ju inte registret påverka nånting... Väl?

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Top_Jimmy
Men samma problem finns ju kvar före boot av xp också... Då kan ju inte registret påverka nånting... Väl?

korrekt..
Verkar absolut vara något problem med moderkortet.. ett annat alternativ är ju att köpa ett kontrollerkort för det gränssnittet din DVD har och ansluta dit istället.

Permalänk
Vila i frid

Fujitsu har kanske ett nyare bios som fixar dvd-problematiken?
Om möjligt, ställ ned DMA från Auto till UDMA2 (33MB/sek) i BIOS.