Permalänk
Medlem

Köp av ADSL Modem, hjälp!

Hej,

Har under en längre tid haft problem med modemen som man får med Tele2's ADSL, modellen på modemet är Thomson TG585 detta är nu mitt sjätte modem jag mottar från Tele2 och nu har precis samma sak hänt igen.

Började fundera på om det var dåliga telekablar i huset så hade en teleinstalatör här som drog om det mesta i kabelväg och vi fick även ett nytt modem igen från Tele2, tog bara en månad så började strulandet med modemet igen, så nu är jag helsäker på att modemen man får från Tele2 är värdelösa.

Vad för modem bör man köpa om man skall köpa nytt eget istället för det man får från sin leverantör? Har trådlös router redan så behöver ju inte ha trådlös funktion i modemet.

Har även VDSL hastigheter, kan det göra att modemet blir stekt?

Hjälp uppskattas snarast, då jag är trött på konstanta DC's
Modemet funkar ca 1hr/30min, sen står det och resettar i några timmar för att sedan få kontakt, sen funka, och sedan dö igen.

MVH / Mathias

Visa signatur

a:|Mitt hus är fullt av idioter!
b:|Jasså, är du ensam hemma?

Permalänk
Medlem

Re: Köp av ADSL Modem, hjälp!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av likkwiq
Hej,

Har under en längre tid haft problem med modemen som man får med Tele2's ADSL, modellen på modemet är Thomson TG585 detta är nu mitt sjätte modem jag mottar från Tele2 och nu har precis samma sak hänt igen.

Började fundera på om det var dåliga telekablar i huset så hade en teleinstalatör här som drog om det mesta i kabelväg och vi fick även ett nytt modem igen från Tele2, tog bara en månad så började strulandet med modemet igen, så nu är jag helsäker på att modemen man får från Tele2 är värdelösa.

Vad för modem bör man köpa om man skall köpa nytt eget istället för det man får från sin leverantör? Har trådlös router redan så behöver ju inte ha trådlös funktion i modemet.

Har även VDSL hastigheter, kan det göra att modemet blir stekt?

Hjälp uppskattas snarast, då jag är trött på konstanta DC's
Modemet funkar ca 1hr/30min, sen står det och resettar i några timmar för att sedan få kontakt, sen funka, och sedan dö igen.

MVH / Mathias

Har samma problem och känner inte för att ringa till Tele2 igen. Någon vänlig själ på forumet som kan rekommendera något vettigt som inte reset:ar vid belastning? Är dock i behov av trådlös funktion men köper till en router ifall det krävs.

EDIT: Ska nog passa på och lägga till att det helst ska vara något man kan access:a från en Mac eller W7. Kommer själv inte åt 585:n genom 192.168.1.254 eller telnet.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem

Alternativ ett; modem m. router/switch (trådburen eller) trådlös:

Netgear DGN2000
D-LINK DSL-2640B
D-LINK DSL-2740B (Skillnader mot 2640B)

Alternativ två; ded. modem + router/switch:

Modem
D-Link DSL-320B
Zyxel Prestige 660M-D1

Router
D-Link DIR-655
Linksys WRT54GL

Routrarna i sig är det inga problem på, modemen däremot är det svårt att hitta information om. Någon som vill hjälpa till, har erfarenhet om de olika modemen ovan?

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser