Permalänk
Medlem

mATX chassin

Är inte så med matchen längre när det kommer till chassin, skulle gärna vilja ha tips på mATX chassin då jag tänkt o skaffa ett i5 mATX moderkort. Lite krav på kortet är att jag kunna ha mitt XFX 4890 i chassit utan att det dör av överhettning, gärna så jag skulle kunna ha ett framtida 5870 i chassit. Gärna ett tyst chassi men samtidigt ska det inte bli en bastu. Stilrent är gärna en fördel men är öppen för förslag.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du ska självklart köpa ett P180 Mini, riktigt smart mATX chassie med fläkt på toppen så du får ut all varm luft.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=269727

Finns i vitt också

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

+1 Håller med föregående talare, ett mycket bra och kvalitativt chassi
som kyler bra (kör med ett sånt själv och är riktigt nöjd både med kylning och ljudnivå)

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk

Själv har jag ett http://www.aerocool.com.tw/case/m40/m40.htm här hemma. Skall också användas till ett I5 mATX moderkort, väntar ivrigt på H55 kretsen.

Permalänk
Medlem

Antec P180 är riktigt fint och bra mATX chassi men det är välldigt stort för att vara just ett mATX chassi.

Kör själv på Cooler Master Elit 340 som jag moddat lite för att få in 2st 120mm i fronten.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Hjälpsam
Permalänk
Medlem

Re: mATX chassin

Köpte detta förra veckan sjukt snyggt enligt mig.. lian li

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!
_____________________________
http://listen.grooveshark.com/ som spotify fast utan nerladdning :)

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen ett Antec P180 mini, vitt. Riktigt snyggt chassi med många smarta lösningar. Är grymt nöjd.

Men precis som föregående talare skrev; det är stort för att vara ett m-atx chassi.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nattmannen
Själv har jag ett http://www.aerocool.com.tw/case/m40/m40.htm här hemma. Skall också användas till ett I5 mATX moderkort, väntar ivrigt på H55 kretsen.

Vad har du för nätagg i den då?

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en lite mer kubigare variant så rekommenderar jag Lian Li V351B.

Dock så kan ett 5870 bli tight, men ett 5850 kommer passa utan problem.

HD4870 på 50 grader i IDLE och kommer max upp i 70 grader.

i5 @ 1.25V ligger på 57 idle och 70 i load.

Vet dock inte om det är bra temperaturer, men i ett så pass kompakt chassi kan kylning annars vara ett problem.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=421471

Permalänk
Inaktiv

Antec Mini-P180 är troligen det bästa mATX-chassit som går att få tag i Sverige idag om man avser till kylprestanda. Det är dessvärre ett stort chassi, som ett vanligt midi-tower. Jag kör med en själv och är nöjd med min förutom storleken. Det går att köra tysta och snabba datorer i chassit, jag hör knappt min.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Antec Mini-P180 är troligen det bästa mATX-chassit som går att få tag i Sverige idag om man avser till kylprestanda. Det är dessvärre ett stort chassi, som ett vanligt midi-tower. Jag kör med en själv och är nöjd med min förutom storleken. Det går att köra tysta och snabba datorer i chassit, jag hör knappt min.

Jag såg en kille på bit tech som hade detta chassit med dubbla 5870 så dem ska gå in där, dock såg jag inte om han hade moddat något vid fläktarna eller inte, men såg inte så ut, men somsagt det vart tajt där inne.

Mvh,

Visa signatur

M'kay !

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niw0
Jag såg en kille på bit tech som hade detta chassit med dubbla 5870 så dem ska gå in där, dock såg jag inte om han hade moddat något vid fläktarna eller inte, men såg inte så ut, men somsagt det vart tajt där inne.

Mvh,

Nu är dessa förvisso inte lika långa men jag körde två GTX 260 i min innan och fick plats gjorde de. Dessvärre finns det ett par nackdelar som att det övre kortet kvävs då det nedre blockerar det övre kortets luftintag. Borde vara ett mindre problem med HD5870 i och med dess två extra luftintag. Sedan försvinner ju en av hårddiskracken vilket troligen inte är något större problem då det finns tre stycken i det övre racket.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av passion_hst
Vad har du för nätagg i den då?

Den får plats med vanliga atx-nätagg. Har tänkt att behålla mitt gamla 550-watts agg bara.

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/prod.php?id=104854

ser mycket trevligt ut på bilderna

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Gick precis in här för första gången på länge för att starta en tråd om det här

Jag ska bygga en arbetsdator som bara ska ha 1 liten SSD (lagring är på server) med något slags hyfsat grafikkort (eller 2 st?) som klarar dualscreen, är dock ingen gamer.

Jag vill dock gärna få plats med en Thermalright Ultra-120 eXtreme eftersom jag blev riktigt nöjd med den i servern och vill ha allt så tyst som möjligt. Tror ni det går att hitta ett mATX med plats för en sån?

Visa signatur

server: Lian Li 6070A Scand V2 | P5Q-E | E8400 + TRUE | 2x2GB Corsair XMS2 | CMPSU-450VX | 3x1TB Samsung EcoGreen | Ubuntu Server 9.10

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Creap
Gick precis in här för första gången på länge för att starta en tråd om det här

Jag ska bygga en arbetsdator som bara ska ha 1 liten SSD (lagring är på server) med något slags hyfsat grafikkort (eller 2 st?) som klarar dualscreen, är dock ingen gamer.

Jag vill dock gärna få plats med en Thermalright Ultra-120 eXtreme eftersom jag blev riktigt nöjd med den i servern och vill ha allt så tyst som möjligt. Tror ni det går att hitta ett mATX med plats för en sån?

Vad är det för moderkort och CPU som skall användas? Sockelplaceringen kan skilja rätt mycket mellan olika kort.

Vill du ha ett tyst system ska du satsa på en kylare med mer mellanrum mellan flänsarna vilket förenklar kylningen. Har du redan en TRUE till detta bygge alternativt envisas med att ha en TRUE så borde Gentle Typhoons fungera rätt bra. De är effektivare på att skicka luft genom trånga kylare, radiatorer exempelvis.

Jag väntar med att tipsa om chassi tills vi vet vad vi har att gå på för komponenter. Är storlek på chassi av någon betydelse? Finns ju både små och stora mATX-chassin. Ska det vara ett mini-tower, box eller desktopstuk?

Grafikkort bör du nog klara dig på ett enda, och då ett DX11-kort. Har du behov av CUDA eller ska köra linux så är det förmodligen Nvidias gamla DX10-kort som gäller. Då det är en arbetsdator du är ute efter hade jag föreslagit ett HD5770 som klarar upp till 3st skärmar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Vad är det för moderkort och CPU som skall användas? Sockelplaceringen kan skilja rätt mycket mellan olika kort.

Det blir nån Intel 775. Kanske ett Asus P5Q* eftersom jag har ett Asus P5Q-E till en annan burk och vet hur dom funkar. Jag vill gärna ha ett ganska enhetligt system hemma så att man enkelt kan flytta komponenter mellan burkar om något går sönder eller så.

Citat:

Vill du ha ett tyst system ska du satsa på en kylare med mer mellanrum mellan flänsarna vilket förenklar kylningen. Har du redan en TRUE till detta bygge alternativt envisas med att ha en TRUE så borde Gentle Typhoons fungera rätt bra. De är effektivare på att skicka luft genom trånga kylare, radiatorer exempelvis.

Har inga delar till det här, jag bygger från scratch.

Citat:

Jag väntar med att tipsa om chassi tills vi vet vad vi har att gå på för komponenter. Är storlek på chassi av någon betydelse? Finns ju både små och stora mATX-chassin. Ska det vara ett mini-tower, box eller desktopstuk?

Det ska vara så litet som möjligt utan att bli allt för opraktiskt eller svårt att kyla. Har kollat lite på boxar, och det kan funka, men det har ingen jättestor betydelse eftersom den inte ska stå bredvid TVn eller liknande. Vill absolut inte ha något blinkande eller transparent, utan något cleant. Det är nog det viktigaste av allt faktiskt.

Sedan tidigare har jag ett Lian-Li till en server som jag blev oerhört nöjd med.

Citat:

Grafikkort bör du nog klara dig på ett enda, och då ett DX11-kort. Har du behov av CUDA eller ska köra linux så är det förmodligen Nvidias gamla DX10-kort som gäller. Då det är en arbetsdator du är ute efter hade jag föreslagit ett HD5770 som klarar upp till 3st skärmar.

Ok, tack, det är Linux jag kör. Det är ju inte omöjligt att jag kommer att vilja utöka till 3 skärmar så småningom.

Visa signatur

server: Lian Li 6070A Scand V2 | P5Q-E | E8400 + TRUE | 2x2GB Corsair XMS2 | CMPSU-450VX | 3x1TB Samsung EcoGreen | Ubuntu Server 9.10

Permalänk

aerocool M40 som jag nämner längre upp får plats med en del.

Om du sätter dig med en dremel och fixar hål i mellanrummet mellan topp och bottensektionen så kan du nog få plats med en riktigt rejäl kylare.