Bästa MP3-spelare just nu - vilken?

Permalänk
Medlem

När jag var på besök på Irivers kontor fick jag testa Clix2 och den var verkligen grym. Ljudet toppen och skärmen ännu bättre Hade jag inte min w880i att lyssna på musik med hade jag lätt köpt Clix2.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
Clix2 FTW. Den spöar Sonyn.

Jobbar du för iRiver eller är du bara sjukt kär i den spelaren?
Sett dig pusha för den i varenda mp3-spelartråd jag kollat i!

Jag har kollat in Clix2 en hel del och visst verkar den bra, men jag är inte så förtjust i hela designkonceptet. Att knapparna sitter utspridda över hela spelaren känns verkligen opraktiskt. Navigationsknapparna är ju flera centimeter från varandra. Verkar väldigt bökigt.
Jag vill kunna styra runt i menyerna utan genom en spak eller dylikt, där jag kan ha tummen på ungefär samma plats hela tiden - istället för att behöva flytta runt den mellan spelarens ytterkanter varje gång jag vill byta riktning.
Verkar svårt att få till nån bra enhandsfattning. Ser ut som man måste hålla den med en hand och navigera med en annan.

Nä, jag föredrar nog vanliga spelares layout där man har skärm på ovandelen och navigationsyta på underdelen.

Citat:

När jag var på besök på Irivers kontor

Oj, i vilket sammanhang var detta? jobbar du i branschen eller?

Permalänk
Medlem

Clix2 är mycket mindre än vad man tror, knapparna sitter inte så värst långt bort från varandra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flygande dadeln

Oj, i vilket sammanhang var detta? jobbar du i branschen eller?

Skulle recensera en FM-sändare, men fick en lite rundtur i teknikdjungeln på köpet. Precis vad en teknikgeek vill

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flygande dadeln
Jobbar du för iRiver eller är du bara sjukt kär i den spelaren?
Sett dig pusha för den i varenda mp3-spelartråd jag kollat i!

Jag har kollat in Clix2 en hel del och visst verkar den bra, men jag är inte så förtjust i hela designkonceptet. Att knapparna sitter utspridda över hela spelaren känns verkligen opraktiskt. Navigationsknapparna är ju flera centimeter från varandra. Verkar väldigt bökigt.
Jag vill kunna styra runt i menyerna utan genom en spak eller dylikt, där jag kan ha tummen på ungefär samma plats hela tiden - istället för att behöva flytta runt den mellan spelarens ytterkanter varje gång jag vill byta riktning.
Verkar svårt att få till nån bra enhandsfattning. Ser ut som man måste hålla den med en hand och navigera med en annan.

Nä, jag föredrar nog vanliga spelares layout där man har skärm på ovandelen och navigationsyta på underdelen.
Oj, i vilket sammanhang var detta? jobbar du i branschen eller?

Jag jobbade med att sälja iriver (bland annat) på generalagenturen för iriver i Skandinavien, så ja. Däremot har jag inte jobbat i den branschen på snart ett halvår då jag har bytt jobb.

Varför jag fortfarande lever för iriver kan du läsa här i ett inlägg jag gjorde för flera månader sedan, men det gäller fortfarande:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=150788&st=...

Tror för övrigt att du har missuppfattat Clixen och hur den fungerar gällande knapparna. Du kan hantera Clixen med lätthet med en hand. Det finns nämligen en "smart key" strax under powerknappen, med vilken du kan välja att flippa skärmen 90 grader i sänder. Det innebär att du kan vända menysystemet så att det blir på högkant, precis som om du håller en mobiltelefon. Då går det utmärkt att navigera med en hand. Det är ju för dess enkelhet (bland annat) som Clixen har fått så grymt bra betyg. Du behöver ju enbart trycka upp, ner, höger eller vänster för att navigera genom alla menyer. Knapparna på sidorna av Clixen rör du sällan och de är volym upp, volym ner, powerknappen och smart key.

Spana in 1.50 in i följande film så förstår du att du med lätthet kan hålla Clixen i en hand och navigera. Att killen som har gjort recensioner håller med två händer har nog bara med att han vill visa utförligt hur man gör. Jag använder aldrig två händer:

http://www.youtube.com/watch?v=qPU0F0XeJnw

Trevlig midsommardag!

Permalänk
Avstängd

Tror trådskaparen fått svar för över ett år sen

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Tror trådskaparen fått svar för över ett år sen

Garanterat! Men det är en sån där odödlig tråd. Härligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flygande dadeln
http://ecx.images-amazon.com/images/I/41BmIZ9lU-L._SL500_AA28...
Jag funderar på en Sony Walkman NWZA818 (jobbigt namn)
8 gig och kostar 1470 på webbis.
Nån här som har testat den?
Verkar iaf ha fått mkt bra kritik i de användarrecensioner jag läst.
Många menar att den har löjligt bra ljudkvalitet (även de medföljande hörlurarna ska vara outstanding i jämförelse med andra) och bra enkelt interface.
Nackdelar är dock att den behöver en speciell usb-kabel och att Radio saknas
(men det spelar nästan ingen roll. brukar alltid föreställa mig att jag behöver radio, men tänker jag efter så har jag knappt aldrig använt den på mina tidigare spelare. spelas ju bara skit, och mottagningen på bärbara spelare är ändå inte särskilt rolig.)

Meizu M6SL 8GB. 990:- på¨NetOnNet. Outstanding spelare.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampari
Skulle recensera en FM-sändare, men fick en lite rundtur i teknikdjungeln på köpet. Precis vad en teknikgeek vill

åh, så man måste recensera vissa prylar på plats hos tillverkaren alltså?
Eller valde du själv att åka dit?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
du kan vända menysystemet så att det blir på högkant, precis som om du håller en mobiltelefon. Då går det utmärkt att navigera med en hand.

Hehe, tänkte faktiskt just på detta "fan, det borde ju gå att flippa skärmen och använda den på andra ledden istället"
Så bra att irvier också tänkte på det. ^^

Men som sagt, tycker fortfarande att det verkar segt och bökigt att behöva flytta tummen från spelarens över och och underdel så fort man vill skifta mellan att bläddra uppåt och nedåt.
Känns dessutom som att denna navigationslösning med att klicka med hela skalet måste göra det väldigt lätt att oavsiktligt klicka när man har spelaren i fickan.
(Jo visst finns det knapplås, men när man pillar med spelaren och byter låtar, volym och dylikt såpass ofta som jag så är det inget man vill behöva använda)

Tack för din förklaring! Nu ska jag pallra mig ned till elektronikbutiken och se om de har nån clix man kan pilla lite på själv. Så får jag se om det kan få mig på andra tankar eller om det bara bekräftar mina antaganden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flygande dadeln
åh, så man måste recensera vissa prylar på plats hos tillverkaren alltså?
Eller valde du själv att åka dit?

Hehe det var faktiskt sean.wiklund som skrev tidigare i tråden som bjöd in mig och det var valfritt såklart Men alltid kul att komma ut till företagen och se hur det är.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Hehe där ser man. Hoppas inte den fina rundturen påverkar betyget bara

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BurningHeretic
Meizu M6SL 8GB. 990:- på¨NetOnNet. Outstanding spelare.

Ah, det var ju ett trevligt pris. Den där sonyn kändes lite väl dyr för min smak egentligen.
Den verkar väldans bra, kollade upp några kundrecensioner på amazon och den har fått mycket bra kritik för det mesta.
Både ljud, display, menyer, customiseringsmöjligheter, radio mm anses utmärkta.

Dock en del problem med konverteringsprogrammet. Och supporten verkar vara under all kritik.
Några citat:
*Software sucks big time along with the instructions.
*Ignore the software and manual and just play with the unit until you discover how it works. The chinese to English translation seems to be automatic and is about bad as it can get
*Company support is zilch.... nada.
They're in China. They really don't speak English and the company is small.

Kollade också upp ytterligare recensioner på Clixen. Den hyllas minst lika mycket som meizun. (särskilt radiomottagningen är folk helt lyriska över. anses vara den bästa nånsin på en mp3spelare.)
Men även iRiver har fått en hel del bassning på supportfronten.
-Tech support? What tech support? Good luck finding anybody at iRiver to answer your questions, I never did!
-The support email address listed in the site (for the USA) seems to be invalid, at least that's the message I got when I sent it an email describing my problem.
-their web sites could be better and the included documentation is somewhat sparse and poorly written/translated
-Manual is obscure at best.
-Questionable support.
- After a couple of emails to iRiver, they agreed to repair. It took 3 months and 3 phone calls to get the unit back. The problem persists. Further emails to iRiver about a replacement have been ignored.
- No answers to my problem was found on the website and there was no way to contact technical support.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flygande dadeln
Kollade också upp ytterligare recensioner på Clixen och den verkar hyllas ännu mer inom det mesta. (särskilt radiomottagningen, som anses vara kanske bäst nånsin på en mp3spelare.)
Men även iRiver har fått en hel del bassning på supportfronten.
[/i] [/B]

Oj oj. Det där är iriver Europe eller iriver America. Fråga vilken återförsäljare som helst, eller för all del, hur supporten på irivers produkter är i Sverige (Skandinavien). Det är för att iriver jobbar med olika agenturer i världen. Jag skulle säga att Skandinavien är de grymmaste någonsin, på support så det skiljer sig verkligen från vilken del av världen du frågar.

Handen på hjärtat, om det är något som vi fick (Canman numera som får), så var det lovord varje vecka för just supporten. Jag sitter ju fortfarande och supportar iriver på fritiden för att jag tycker det är kul.

Det officiella forumet där nästan alla som postar är chockade över hur fort de får svar (ibland bara någon minut efter posten), hittar du på:

http://forum.canman.se/

Permalänk

Ah, då är det ju lugnt. Fint supportforum måste jag säga.
Synd om jänkarna att de inte har det lika bra.

Testade för övrigt clixen själv idag.
menysystemet var som sagt väldigt tydligt och bra, en kul extrafunktion var att den klarar flashspel, och jag imponerades av den klara skärmen.
Fronten som helhet kändes dock sådär. har man ett system som bygger på att man ska trycka på fronten är det inte så snyggt med klar svart plast, blir genomsmetigt. och lite trist att hela övre delen av spelaren ligger en aning sladdrigt på underdelen (men det blir väl så när man har denna sorts knappsystem)

Navigationen var ungefär som jag trott...
så länge man bara går nedåt och framåt är det smidigt, men när man måste flytta tummen till andra sidan skärmen för att komma upp eller bakåt blir det för omständigt för min del.
Nej, jag föredrar traditionell navigation med alla riktningsknappar på samma plats. så mycket snabbare och smidigare.
-Spaken på iRiver t60 är exempelvis helt i min smak!

Permalänk

Creative MuVo T100 (2GB)

Rent spontant proppsar jag stenhårt på denna lilla manick.

Som synligt på bilden väldigt liten och nätt, och lithiumcellen (som laddas över USB) smider vad gäller kapacitet. Den går över till "rött blink" redan appr. halfway down the drain, fast sen håller den då även på rött blink åtskilliga timmar framåt. Har haft min nu i drygt ett halvår och den har aldrig strulat. Sen är prislappen helt överkomlig. Dom hade nån kampanj då de låg på ~300 pix när jag köpte min, så då klippte jag och tjejen varsin. Nu verkar de ligger på kring femhundringen, vilket dock är ett överkomligt pris för rekordligt ljud. FM-radio saknas emellertid, vilket dock ej stör mig märkbart. Vill mest ha en funktionell mp3-spelare á "shuffle" style där jag kan skifta mellan full shuffle och rät folder playback, vilket denna fyller ypperligt.

http://cdon.se/hemelektronik/creative_muvo_t100_2gb_-_black-7...

Hoppas ni har nytta av tipset!

Visa signatur

Skriver en bok om hur det är att leva i underjorden..