Ni som har Asus P5Q, bios inställningar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_tito
Intel säger max 1.36v
Många användare säger max 1,45v
Du får helt enkelt köra på dem volten som du tycker är bekväma, akta FSB term och CPU PPL också.

Okej tack!

Kan lika gärna ställa frågan här. Jag kan inte styra mina fläktar i Speedfan. Ändrar % men ingenting händer. Har slagit av ASUS egen fläktstyrning i bios. Har nämligen en gpu fläkt kopplad till moderkotet. Inte så kul när den snurar max hela tiden.

Permalänk
Medlem

Hej allihopa,

Har börjat uppleva ett konstigt fenomen sen jag överklockade min C2D E6750 (2,67ghz org) som jag hittills har kört oklockad.
Brädan är en P5Q-Deluxe och fenomenet är en automatisk omstart efter 1-2 sekunder varje gång jag startar upp datorn.

Alltså sekvensen är nått i följande stil:

Power On (uppstart) > 1-2 sekunder > Släcks ner igen automatiskt > Startas upp igen automatiskt > Allt fungerar därefter
normalt ända tills jag stänger ner datorn igen.
Samma "problem" upprepas vid nästa uppstart.

Bios version är "1406" från 10/02/2008.

Bidrar gärna med mer info om hela min setup men detta kanske räcker för nu?
Någon som har en idé...?

Tack på förhand!

EDIT: Har hittat orsaken till detta fenomen som även kallas för "fake/double boot" på nätet.
Bifogar en länk med förklaring för er som också undrar.

Permalänk
Medlem

Hälsosam överklockning

Tänkte genom detta fenomenala forum söka lite hjälp---eller genvägar om man vill uttrycka sig tort. Jag har ett ASUS P5Q Deluxe BIOS v. 2201 (givetvis pga tråden) med Intel C2Q Q9550 Revision C1 och 4GB DDR2 OCZ Flex XLC 1200Mhz. Resten står i min profil.

Mitt mål är att köra systemet med en FSB runt 400 med så hög/aggressiv performance som möjligt i kombination med så låga volt som möjligt, det är detta jag önskar få hjälp med. Jag är med andra ord inte ute efter att nå extrema FSB värden då jag tycker det drar för mycket ström samt genererar för mycket värme. Jag är absolut ingen overclocker men börjar förstå lite (observera lite) vad som krävs men har långt kvar till att titulera mig overclocker. Jag förstår helt enkelt inte vad alla olika voltvärdena faktiskt betyder eller innebär, allt jag gjort bygger på en kombination av andras settings.

Grunden tycks vara att köra så lite som möjligt i Auto för att få systemet stabilt då Auto tycks övervolta väldigt mycket och då göra systemet instabilt. Tex har jag genom att ändra CPU PLL Voltage och FSB Termination Voltage från Auto till dess minimum värden fått systemet från FSB 360 till 392 och Ai Clock Twister från Lighter till Light att köra stabilt. Tester av stabilitet gör jag med Prime95 (Small FFT och Blend) samt i 3DMark Vantage. För att nå FSB 396 var jag tvungen att höja CPU Voltage från 1.2 till 1.225, rätt eller fel vet jag inte men det fungerade. Jag misstänker starkt att i princip samtliga voltinställningar påverkar varandra mer eller mindre vilket gör att jag likväl kunnat höja volten på NB och fått systemet stabilt, frågan är bara vad som är mest fördelaktig att ändra.

Mina nuvarande temperaturer vid Load i Prime95 efter ca 1h ligger stabilt på CPU kring 49-50c och låda 39-40c om jag inte påverkar kylan i rummet förstås. När jag hade Auto inställningar och FSB på 360 låg temparna på CPU 44-45 och låda på 34-35.

Vad kan jag göra för att förbättra dessa inställningar ytterligare och nå lite bättre prestanda men samtidigt hålla nere volten? Tack i förväg!!!

Ai Overclock Tuner--------------------Manual
CPU Ratio Settings--------------------8.5
FSB Frequency-------------------------396
FCIE Frequency------------------------100
FSB Strap to North Bridge-------------Auto

DRAM Frequency------------------------DDR2 1191 MHz
DRAM CLK Skew on Channel A&B1-A&B2----Auto
DRAM Timing Control-------------------Manual
CAS# Latency--------------------------5
DRAM RAS# to CAS# Delay---------------5
DRAM RAS# Precharge-------------------5
DRAM RAS# Activate to Precha----------18
RAS# to RAS# Delay--------------------Auto
Row Refresh Cycle Time----------------55
Write Recovery Time-------------------Auto
Read to Precharge Time----------------Auto

DRAM Static Read Control--------------Disabled
DRAM Read Training--------------------Disabled
MEM. OC Charger-----------------------Enabled
Ai Clock Twister----------------------Light
Ai Transaction Booster----------------Manual
Common Performance Level--------------9
Pull-In of CHA&B PH1-PH2--------------Disabled

CPU Voltage---------------------------1.225
CPU GTL Voltage Reference(0/2)--------Auto
CPU GTL Voltage Reference(1/3)--------Auto
CPU PLL Voltage-----------------------1.5
FSB Termination Voltage---------------1.24
DRAN Voltage--------------------------2.2
NB Voltage----------------------------1.28
NB GLT Reference----------------------Auto
SB Voltage----------------------------Auto
PCIE SATA Voltage---------------------Auto

Load-Line Calibration-----------------Enabled
CPU Spread Spectrum-------------------Disabled
PCIE Spread Spectrum------------------Disabled
CPU Clock Skew------------------------Auto
NB Clock Skew-------------------------Auto
CPU Margin Enhancement----------------Optimized

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem

DRAM Frequency------------------------DDR2 792 MHz (FSB x2 vill du ha)
CPU Voltage---------------------------1.225 bumpa denna till 1.3v (för att testa).

SB Voltage----------------------------Auto Nyckla in standardvärdet här
PCIE SATA Voltage---------------------Auto Nyckla in standardvärdet här

CPU GTL Voltage Reference(0/2)--------Auto
CPU GTL Voltage Reference(1/3)--------Auto Googla på inställningar här, lite speciellt just för Quad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Tack för svar.

Ok jag har läst att 1:1 ratio är att föredra om man ska nå så hög överklock som möjligt för att minska stressen på moderkortet. Om jag nu sänker till 792 bör jag ju då även minska stressen en aning, varför ska jag då höja volten på CPU Voltage när den redan är stabil som den är, borde jag inte då sänka den istället? Får jag verkligen högre prestanda på systemet genom att sänka minnenas hastighet för att få sync med FSB?

Jag ska sätta in standardvärdena för SB och PCIE.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem

Höja CPU voltage tänkte jag mest på om du ville klocka högre.
Prestandan mellan osynk/synk torde vara minimal.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Hej gott folk, här har ni en nybörjare inom överklockning som skulle behöva lite hjälp.
Jag har lurkat runt här en del i forumet och läst en massa om överklockning så jag förstår väl en del men långt ifrån allt.

Allra helst skulle jag av någon här vilja få en färdig setup att bara ställa in och så är det fixat och klart och stabilt, som jag sett andra få här i tråden.

Min dator ser ut såhär iaf

Asus P5Q Deluxe
Intel Core 2 Duo E7400 @ 2.8Ghz
Kingston 2x2Gb pc2-8500 1066mhz
Gainward 9800GT 1024 DDR3
Nätagget är tyvärr av en klenare modell, ett 400watts noname typ..
Kylning: 120mm i fronten och en 120mm där bak, stock-kylare till cpu, stock-kylare på grafikort, en liten fläkt som sitter på heatpipens kylfänsar.

Temperaturerna i datorn ser ut såhär nu när den är oklockad:
GPU 42c
System 37c
CPU 23c
AUX 25c
Core 1 39c
Core 2 39c

Har haft uppe den i 3.6Ghz, fått den någorlunda stabil, men då har jag haft hög multiplier och låg fsb (333x10.5), och om jag har förstått det hela rätt så är högre fsb nåt att eftersträva. Vcore'n har jag haft på ca 1.2750 när jag kört i 3.6ghz och det är den enda jag har vågat justera. Resten kör jag på Auto (skäms). Men om man får justerat in alla värdena bra i bios så kanske man kan få en högre FSB och ändå få datorn att starta upp, har ju hur många inställningar som helst så någon som kan mer får gärna komma med råd och lite förklaringar och kanske en fungerande setup!

Mvh!

En dag senare och ingen som svarat läser ingen i de klistrade trådarna eller =/

Edit nummer 3!
Har nu grejat lite i bios, kom med feedback!

Multipeln är på 9
FSBn är på 400
Ramminnena kör jag i 800
Ai Clock Twister är på strong
DramVolt på 2.2
Dram timings 5-5-5-15
Vcore ca 1.29

Detta har gett mig 3.6 Ghz och minnen i 1:1 dualchannel symmetric.
Rated FSB är nu på 1600 mot 1066 innan.

Temp ser nu ut såhär (idle):

GPU 42c (oförändrad såklart)
System 42c (+5c)
CPU 27c (+4)
AUX 22c (-3c) :S på den
Core 1 39c (oförändrad)
Core 2 39c (oförändrad)

Jag hade velat få ner tempen på "System", som jag antar är nånstans på moderkortet, vet dock inte vilka volt som jag ska ställa ner =/.

Sådant som jag disable'at
Max cpu id value limit
C1E
CPU spread spectrum

Vad ska jag mer göra? Nu får ni fan hjälpa mig

Permalänk
Medlem

Hur mycket vågar man dra upp mina minnen? Har
9.5 multipler
410 fsb

På en e8500 och 4st xms2 800mhz minnen.
Dock så säger CPU-Z att ramminnerna ligger på 410 MHz...stämmer det?
Bios säger ca 820 :/

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av en_user

GPU 42c (oförändrad såklart)
System 42c (+5c)
CPU 27c (+4)
AUX 22c (-3c) :S på den
Core 1 39c (oförändrad)
Core 2 39c (oförändrad)

Jag hade velat få ner tempen på "System", som jag antar är nånstans på moderkortet, vet dock inte vilka volt som jag ska ställa ner =/.

Sådant som jag disable'at
Max cpu id value limit
C1E
CPU spread spectrum

Spänningen till NB kan du ju prova att sänka lite, den sitter ju på moderkortet
Auto är ju lite lurigt. När man klockar mycket så brukar den kräma på rejält med spänning fast det ofta inte behövs.

Vad ska jag mer göra? Nu får ni fan hjälpa mig [/B]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasidop
Hur mycket vågar man dra upp mina minnen? Har
9.5 multipler
410 fsb

På en e8500 och 4st xms2 800mhz minnen.
Dock så säger CPU-Z att ramminnerna ligger på 410 MHz...stämmer det?
Bios säger ca 820 :/

Effektiv hastighet = FSBx2. Dvs 820MHz i ditt fall.
Så du vågar kräma på tills den börjar hänga sig, då ökar du spänningen

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av en_user

GPU 42c (oförändrad såklart)
System 42c (+5c)
CPU 27c (+4)
AUX 22c (-3c) :S på den
Core 1 39c (oförändrad)
Core 2 39c (oförändrad)

Jag hade velat få ner tempen på "System", som jag antar är nånstans på moderkortet, vet dock inte vilka volt som jag ska ställa ner =/.

Sådant som jag disable'at
Max cpu id value limit
C1E
CPU spread spectrum

Spänningen till NB kan du ju prova att sänka lite, den sitter ju på moderkortet
Auto är ju lite lurigt. När man klockar mycket så brukar den kräma på rejält med spänning fast det ofta inte behövs.

Vad ska jag mer göra? Nu får ni fan hjälpa mig

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasidop
Hur mycket vågar man dra upp mina minnen? Har
9.5 multipler
410 fsb

På en e8500 och 4st xms2 800mhz minnen.
Dock så säger CPU-Z att ramminnerna ligger på 410 MHz...stämmer det?
Bios säger ca 820 :/

Effektiv hastighet = FSBx2. Dvs 820MHz i ditt fall.
Så du vågar kräma på tills den börjar hänga sig, då ökar du spänningen

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av en_user

GPU 42c (oförändrad såklart)
System 42c (+5c)
CPU 27c (+4)
AUX 22c (-3c) :S på den
Core 1 39c (oförändrad)
Core 2 39c (oförändrad)

Jag hade velat få ner tempen på "System", som jag antar är nånstans på moderkortet, vet dock inte vilka volt som jag ska ställa ner =/.

Sådant som jag disable'at
Max cpu id value limit
C1E
CPU spread spectrum

Spänningen till NB kan du ju prova att sänka lite, den sitter ju på moderkortet
Auto är ju lite lurigt. När man klockar mycket så brukar den kräma på rejält med spänning fast det ofta inte behövs.

Vad ska jag mer göra? Nu får ni fan hjälpa mig [/B]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasidop
Hur mycket vågar man dra upp mina minnen? Har
9.5 multipler
410 fsb

På en e8500 och 4st xms2 800mhz minnen.
Dock så säger CPU-Z att ramminnerna ligger på 410 MHz...stämmer det?
Bios säger ca 820 :/

Effektiv hastighet = FSBx2. Dvs 820MHz i ditt fall.
Så du vågar kräma på tills den börjar hänga sig, då ökar du spänningen

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av en_user

GPU 42c (oförändrad såklart)
System 42c (+5c)
CPU 27c (+4)
AUX 22c (-3c) :S på den
Core 1 39c (oförändrad)
Core 2 39c (oförändrad)

Jag hade velat få ner tempen på "System", som jag antar är nånstans på moderkortet, vet dock inte vilka volt som jag ska ställa ner =/.

Sådant som jag disable'at
Max cpu id value limit
C1E
CPU spread spectrum

Vad ska jag mer göra? Nu får ni fan hjälpa mig

Spänningen till NB kan du ju prova att sänka lite, den sitter ju på moderkortet
Auto är ju lite lurigt. När man klockar mycket så brukar den kräma på rejält med spänning fast det ofta inte behövs.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasidop
Hur mycket vågar man dra upp mina minnen? Har
9.5 multipler
410 fsb

På en e8500 och 4st xms2 800mhz minnen.
Dock så säger CPU-Z att ramminnerna ligger på 410 MHz...stämmer det?
Bios säger ca 820 :/

Effektiv hastighet = FSBx2. Dvs 820MHz i ditt fall.
Så du vågar kräma på tills den börjar hänga sig, då ökar du spänningen

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk

Hej alla gladlynta klockare! Jag har som många andra Corsair XMS2 PC6400-minnen, och som många andra med 4 stickor har jag lite problem med dom vid överklockning. Det här mina övriga komponenter:

Core 2 Duo E7400
P5QL Pro
4x1 GB-stickor
8800 GT

Minnena funkar bra när allt är oklockat, och även när jag drar upp FSBn till 326 och låter multipliern vara på 10.5, samt minnesdividern på 817 (orkar inte räkna ut exakt vilken divider det är men det är ju obviously inte 1:1 i alla fall). Då är systemet stabilt i Orthos och prollen ligger på ca 3,4 GHz. Men efter att ha läst lite i tråden har jag förstått att man ska eftersträva 1:1 och försöka få upp FSBn till 400 så att minnena går i rätt hastighet. Så jag testade med FSBn på 400 och multipliern på 9 och minnena i 1:1. Och just det, vcoren på typ 1.28. Datorn bootade upp utan problem och jag körde lite Orthos. CPU-testet gick fint ett bra tag så jag stoppade och testade blend. Datorn hängde sig efter nån minut. Tråkigt, och jävligt skumt tycker jag! Har testat allt jag kan komma på, har pillat med spänningen till minnena, NB och alla möjliga inställningar som rör minnena. Är det inte skitskumt att dom inte är stabila trots att dom körs i 800 MHz? När dom var det i 817 med skum divider. Har även testat att ta ut en sticka eftersom jag vet att det är vanligt med problem med 4 stickor, men det gjorde ingen skillnad. Är tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Posta inställningarna enligt mallen som finns tidigare i tråden så är det enklare att se.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Hejsan! Jag skulle behöva era råd angående klockningen av min E8400.
Mina komponenter är följande:

CPU: Intel Core 2 Duo E8400 @3GHz
Moderkort: P5Q3 Deluxe
Minne: 2 st Corsair CM3X1024-1333C9DHX ( 2x1 gb @ 1333Mhz)
Grafikkort: Asus Nvidia Geforce 9600 GT

Kylning: Jag använder 2 st tysta fläktar och en kylfäns på processorn.
Tempen i idle när jag inte klockat är ca 40 grader i core 1 & 2.

Jag testade först att köra 400fsb x 9= 3.6 Ghz. Allt annat var på default, minnena tror jag arbetade i 1:2.

Den klocken funkade relativt bra, men efter 3h i orthos så fick jag error, jag resumade och efter 2h så fick jag error igen. Jag har läst att det går att lösas genom att höja vcore på framförallt CPU. Stämmer detta?

Sen så försökte jag att använda Calles recept (http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8... andra inlägget) på 4Ghz E8400, detta gjorde jag helt som han skrev (förutom NB GTL Ref. som mitt P5Q3 inte kunde höja mer än till 0.768, det skulle höjas till 1.16).

Med 4Ghz klockningen så ville inte datorn starta windows alls, så jag fick köra en reset.

Efter detta så försökte jag mig på en klockning @ 4Ghz igen men med
Cpu ratio.................................................[8.0]
FSB........................................................[450]
DRAM frequency.......................................[900] (1:1)
Cpu voltage.............................................[1.32]

Med denna setup så startade windows, men orthos testet fick error efter bara 5-10 sekunder både på blend och Ram/Cpu ensamt.

För att sammanfatta det hela.

*Varför fungerade inte 4Ghz klocken med
Calles recept på min dator?

*Hur tycker ni att jag ska klocka datorn?

*Skulle datorn bli stabil vid 3.6Ghz klockningen ifall jag höjde Vcore?

*Hur kan jag göra för att 450x8 (4Ghz) klockningen ska vara stabil?

Mycket tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Gör ett försök med detta, svårt att säga vad det kan bero på. Jag hade ju en P5Q-E bräda, det kan ju skilja lite...

Ai Overclock Tuner ................. [Manual]
CPU Ratio Setting .................. [9]
FSB Frequency ...................... [445]
PCIE Frequency ..................... [100]
DRAM Frequency ..................... [890] Skall vara 2xFSB dvs 1:1.

CPU Voltage ........................ [1.35]
CPU PLL Voltage .................... [1.52]
DRAM Voltage ....................... [2.0]
FSB Termination Voltage.................[1.2]
NB Voltage ......................... [1.25]
SB Voltage ......................... [1.10]
PCIE Voltage ....................... [1.50]
____________________________________

Load-Line Calibration .............. [Enable]
CPU Spread Spectrum ................ [Disabled]
PCIE Spread Spectrum ............... [Disabled]
CPU Clock Skew ..................... [Auto]
NB Clock Skew ...................... [Auto]
CPU Margin Enhancement ............. [Optimized]

Det kan hända att den blir lite varm för att hålla sig stabil med 1.35v vcore. Men det lär du ju märka. Är den inte stabil, sänk fsb med 20MHz åt gången tills den blir stabil. Sen kan du posta resultatet i tråden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag följde dina instruktioner, men inte alla. P5Q3 Deluxa hade inte inställningarna till:

CPU Clock Skew
NB Clock Skew
CPU Margin Enhancement

så jag fick köra utan de.

Jag landade stabilt på 3737 MHz (415x9). Detta fungerade bra, men tempen i processorn är nästan lite väl hög tycker jag. I 100% load så låg båda kärnorna på 62-65 grader.

Tycker ni att det är okej? Har läst att 70 grader+ är skadligt i längden.
Det blir väl kanske att skaffa bättre kylning då.

Tack för hjälpen Calle!

Permalänk
Medlem

Tycker att du kan sänka vcoren lite, min går fin-fint så här långt...
Eller är jag galen? Se bild.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare. Jag har varit inne på ganska många sidor för extrema överklockare och sett att huvuddelen av de överklockare som nått verkligt höga hastigheter inte ens behöver höja över 1.2, något att ha i tankarna.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem

Tjoho allihopa. Efter att ha tröttnat på bilar och garaget.org så har jag nu tänkt förpesta sweclockers.com med lite nybörjarfrågor. Har testat att överklocka för första gången och följde Calles mall från sida 2 i tråden. Började dock med 400 FSB och lägre CPU voltage. Har nu fibblat och försökt lära mig i två dagar. Men nu skulle jag vilja få lite hjälp och tipps.

CPU: Intel Core 2 Duo E8400 @3GHz
Moderkort: P5Q
Minne: 2 st Corsair Dominator CM2x2048-8500C5D ( 2x2 GB @ 1066Mhz)
Grafikkort: Asus EAH4870 - 1GB

Kör med följande inställningar just nu:

Ai Overclock Tuner ................. [Manuel]
CPU Ratio Setting .................. [9]
FSB Frequency ...................... [444]
PCIE Frequency ..................... [100]
FSB Strap to North Bridge .......... [333]
DRAM Frequency ..................... [1067] (5:6)
DRAM Clock Skew on Channel A1 ...... [Auto]
DRAM Clock Skew on Channel A2 ...... [Auto]
DRAM Clock Skew on Channel B1 ...... [Auto]
DRAM Clock Skew on Channel B2 ...... [Auto]
DRAM Timing Control ................ [Auto]
DRAM Static Read Control ........... [Enabled]
DRAM Read Training ................. [Enabled]
MEM. OC Charger .................... [Enabled]
Ai Clock Twister ................... [Light]
Ai Transaction Booster ............. [Manual]
Common Performance Level ......... [10]
Pull-In of CHA PH1 ................. [Disabled]
Pull-In of CHA PH2 ................. [Disabled]
Pull-In of CHA PH3 ................ [Disabled]
Pull-In of CHA PH4 ................ [Disabled]
Pull-In of CHA PH5 ................ [Disabled]
Pull-In of CHB PH1 ................ [Disabled]
Pull-In of CHB PH2 ................ [Disabled]
Pull-In of CHB PH3 ................ [Disabled]
Pull-In of CHB PH4 ................ [Disabled]
Pull-In of CHB PH5 ................ [Disabled]
____________________________________

CPU Voltage ........................ [1.27500]
CPU GTL Voltage Reference (0/2) .... [0.630]
CPU GTL Voltage Reference (1/3) .... [0.630]
CPU PLL Voltage .................... [1.52]
DRAM Voltage ....................... [2.1]
NB Voltage ......................... [1.2]
NB GTL Reference ................... [1.16]
SB Voltage ......................... [1.1]
PCIE Voltage ....................... [1.5]
____________________________________

Load-Line Calibration .............. [Enabled]
CPU Spread Spectrum ................ [Disabled]
PCIE Spread Spectrum ............... [Disabled]
CPU Clock Skew ..................... [Auto]
NB Clock Skew ...................... [Auto]
CPU Margin Enhancement ............. [Optimized]
____________________________________

Advanced > CPU Configuration

CPU Ratio Setting .................. [Auto]
C1E Support ........................ [Disabled]
Max CPUID Limit .................... [Disabled]
Intel® Virtualization Tech ......... [Disabled]
CPU TM Function .................... [Disabled]
Execute Disable Bit ................ [Disabled]
Intel® Speedstep(TM) Tech .......... [Disabled]
Intel® C-STATE Tech ................ [Disabled]

Nu till frågorna

#1 Varför kan jag inte sänka CPU Voltage under 1.25V? BIOS låter mig inte ändra inställningen till något under 1.25V. Men uppåt går bra.
(När jag ville göra detta så körde jag på FSB:400, nu är det inte så aktuellt)

#2 Varför stänger man av CPU TM Function? Rent spontant så känns den inte ivägen och jag anser att det är en vättig funktion. Har jag missat något?

#3 Jag kan köra datorn på inställningarna ovan med CPU voltage 1.25V utan att datorn beter sig illa. Men Orthos dog efter ca 5 ½ timme. Var ej där men Windows rapporterade om att omstart skett efter bluescreen. Vad är nästa steg? Försöka stabbilisera genom att höja CPU voltage eller är det något annat jag bör tänka på?

#4 Hur mycket sabbar jag Orthos-testet genom att använda datorn samtidigt, precis som jag gör nu?

#5 Övriga tipps gällande setupen är välkomna. T.ex. hur man klockar minnena.

Dessa svar kanske redan finns här på SweClockers men jag hoppas ni inte blir ledsna att jag tittade in Tack på förhand.

EDIT: Trillade på en tråd här på forumet där några anser att man inte behöver köra PCU-tester i så många timmar. Att det rent av är skadligt för CPU:n att genomgå ett sådant stresstest. Vad gäller egentligen? Jag vet att alla anser olika men finns det några generella riktlinjer?

Hittade ett testprogram som heter OCCT och ska tydligen utvärdera CPU:n på en timme. Något att ha?

Vilka är de vanliga programmen som används av överkolckare?
Har själv bara använt CPU-Z, memtest86+, Core Temp (även realtemp för att kontrollera att de visade lika) och Orthos. Försökte använda T.A.T men vägrade starta i win 7.

// Olle

Permalänk
Medlem

1 - Prova att uppdatera bios, om du orkar med mödan. Tror inte du kommer att kunna köra mycket lägre än du redan gör

2 - Den kan du slå på när du har hittat en stabil klock som du vill använda.

3 - Kylning, alternativt högre spänning till NB eller CPU. Det får du testa dig fram till.

4 - Du kan använda datorn som vanligt under testen.

OCCT med Linpac test är bra, brukar ge fel tidigt om man har en ostabil klock.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Hej, tack för svar.

Det med att kunna sänka CPU voltage lägre än 1.25 var egentiligen inte menat för att jag skulle sänka. Utan mer varför den låste sig.

Höjde CPU voltage till 1.27500 och klarade Orthos i 24 timmar utan fel. Fick dock bluescreen några dagar senare. Har nu höjt den ytterligare lite. Kanske ska testa att höja NB voltage då...?

Går det på något sätt luska ut vad felkällan är? Kan en bluescreen vara en slump?

Som sagt, tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Bluescreen kan vara något annat fel också. Orthos i 24 timmar borde innebära en stabil CPU. I vilket läge fick du bluescreen, körde du nått spel eller dyl?

Vad har du för nätagg ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Lyssnade på webbradio (bandit rock ). Vi kör adsl här hemma och linan tappar bort lite paket ibland. Iaf så stannade webbradion och det var då när jag klickade igång webbradion igen som den dog. Inga andra belastande program var igång.

Nätagg: Hiper Type-R MK II HPU-5K770 770W

Vet om det är ett bra nätagg eller ej. Försöker för tillfället sälja det då 80mm fläkten låter aningen för mycket. 120mmm ska de ju va. Kan det va den som spökar tro? Får kvalitetskänsla av den, men är inte så insatt.

http://www.data-butiken.com/ har lite info om den (sök på hiper där), men vet inte om jag litar på det som står där. Står att det är en 120mm fläkt i men det stämmer inte.

Permalänk

Har ett P5Q-Deluxe men med tanke på komponenterna är snarlika kanske följande kan vara intressant för P5Q också.

Klockade min E7400 från 2.8 till 3.6 utan problem med AUTO på allt förutom minnena (333 ist för 266) och processorn 1.2V i BIOS. 1.18V enligt CPU-Z i windows. Stabilt i diverse stresstest och förvånansvärt svalt.

Hade dock problem med vid hårdvarudekodning via grafikkortet (9800GTS Silentcell) av film samt att ljudkortet "glömde bort" anslutna enheter vid varje uppstart. Snart fick jag problem med systemkrasher och att det bara sprakade brus ur ljudet.
I systemloggen var det massor av "Event id: 14" fel från "nv", dvs grafikkortet.
3DMark fungerade dock felfritt, problemen uppstod bara vid filmuppspelning.
Misstänkte allt från trasigt grafikkort, dåligt nätaggregat till någon kortslutning.

Kom dock fram till efter en BIOS-defaults reset när CPU-volten sattes till AUTO igen att det var där felet låg.
Efter satt denna manuellt igen, dock till 1.22V, 1.2V i Windows enligt CPU-Z, har rullat på i tre dygn.
Kändes aningen ologiskt öka krämen till en stabil processor men det löste samtliga problem med kringutrustningen.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem

Auto är något man vill undvika. Försök att ställa den hårt för minnen, cpu och nordbrygga. Annars är det jättesvårt att felsöka.

Om bios själv får bestämma kan det t om i vissa fall variera mellan omstarterna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk

Jag har inte haft tid att läsa igenom alla svar som denna tråd erbjuder men jag postade nyss en forumstråd här.

Men jag har lite problem med att mina minnen blir defekta till mitt Asus P5Q pro mobo.
Här kommer lite hårvaruinformation:

Mobo
Asus P5Q PRO (har inte kollat vilken version jag har av bios, men ska uppdatera detta så fort jag kommer hem)

Minnen
Corsair DOMINATOR TWIN2X4096-8500C5DF 2x2GB DDR2

CPU
Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz 6MB FSB1333

Jag har aldrig brytt mig om att sätta spänningarna på diverse inställningar manuellt utan låtit de gå på defualt-inställningar.
I vilket fall som helst så köpte jag ett par Corsair Dominator som sagt och satt in. Efter ett par månader så slutade datorn att fungera och kom fram till att det var mina minnen + en hd som spökade. Utförde Memtest med errors.

Fick ett nytt par Corsair Dominator, som efter några månader också gick sönder, utförde Memtest med errors.

Så nu har jag mitt tredje par Corsair Dominator isatta. Börjar bli lite smått fundersam över varför jag har sådan otur. Men nu över till min fråga:
Kan default-inställningar verkligen förstöra minnesmoduler?

Kan manuella inställningar, som visats i denna tråd lösa mitt problem? Kan det även vara så att det inte alls är fel på mina minnen, utan med en uppdatering av BIOS samt ökning av DRAM voltage och NB voltage göra så att de defekta minnesmodulerna fortfarande fungerar?

För jag har svårt att tro att Corsair gör några tester på minnerna, utan bara skicka iväg ett par nya för att göra kunden nöjd. (ja, jag fick ta kontakt med corsair direkt för datorbutiken gick ju i konkurs förra året precis efter att jag köpt min nya dator i smådelar därifrån).

Några funderingar? Skulle vara mycket tacksam om någon har ett svar på frågan om minnesmodulerna kan gå sönder med default-inställningar i BIOS.

Tack på förhand,
Johan

Visa signatur

CHASSI Antec900 v1 || MB Asus P5Q Pro || GPU Sapphire ATI Radeon HD 6870 Vapor-X || RAM 2x Corsair Dominator 2GB 1066MHz DDR2 || PSU Corsair TX 650w || CPU Intel Quad Core Q9550 2.84GHz || HDD Corsair SSD Force Series™ GT 120GB + Western Digital Caviar® Green™ 1TB || OS Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

Om du inte har klockat så bör 2.0 v till minnena räcka gott och väl.

Vad har du för nätagg?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk

Jag har uppdaterat BIOS till den senaste versionen nu.
Följande konfigurationer har jag gjort:
DRAM Frequency: DDR2 1066 MHz
DRAM Voltage: 2.1v
NB Voltage 1.2v

Tyvärr är det så att jag inte la pengarna på ett riktigt PSU i och med att det är ju bara en dum komponent som inte har någon intelligens alls.
Jag tror jag har slängt lådan och kvitto. Kvar har jag bara PSUn fastmonterad och synligt ser jag inga tecken på vad det kan vara för en pryl jag har.

Men vad skulle PSUn kunna orsaka för problem? Hur kan jag i så fall felsöka detta? (känns som att specifikation spela kvitta, eller?)

Visa signatur

CHASSI Antec900 v1 || MB Asus P5Q Pro || GPU Sapphire ATI Radeon HD 6870 Vapor-X || RAM 2x Corsair Dominator 2GB 1066MHz DDR2 || PSU Corsair TX 650w || CPU Intel Quad Core Q9550 2.84GHz || HDD Corsair SSD Force Series™ GT 120GB + Western Digital Caviar® Green™ 1TB || OS Windows 7 x64

Permalänk
Avstängd

Hej!
Jag har just köpt ett nytt modekort för att kunna klocka min e8500 till runt 4ghz.
Jag har suttit och läst igenom alla inlägg här Jag har börjat lite smått och fått upp min cpu till 3.8ghz , jag tänkte lägga upp några bilder på hur jag ställt in i bios och det skulle vara guld värt om du calle kunde om det ser ok ut ev lite tips på 4ghz inställingar
Här är lite info om datorn:

Modekort - asus P5Q pro
Cpu -e8500 e0
Minnen - 2x2 corsair XMS2 CM2X2048-6400c5
Och här är minna inställningar i bios:
http://img13.imageshack.us/img13/6065/p100107002.jpg
http://img51.imageshack.us/img51/6365/p100107003i.jpg
Hoppas bilderna vart bra
Mvh Robert

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]